Prohászka Lajos szerk.: Athenaeum 1936. Új folyam 22. kötet (Budapest, 1936)

1-2. szám - Spranger, Eduard: Közerkölcs és személyes erkölcsiség

lannak meg. Olykor valamilyen laikus népfilozófia, amelyet a tudósok megvetnek, megfogalmazza az uralkodó népi erkölcsiségnek egy részletét. Ezt a népmorált a jogtörténész sem hagyhatja figyelmen kívül, amennyiben a jogi érzü­let formájában jelentkezik. A gyóntató a híveivel való lelki érintkezésben találkozik vele. A politikus céltudato­san játszik a népvélemény és a nyilvános értékítélkezés hangszerén. Nincs ellenben olyan külön tudomány, amely mindezt egyszer összefüggően tárgyalná és a népmorál keletkezéséről és növekedéséről, változásáról, elfajulásá­ról és széthullásáról szólna. Empirikus erkölcstudomány hiányának azonban még más oka is van. Kérdés ugyanis, hogy a kutatásnak ezzel az irányával nem relativálunk-e valamit, aminek lényege szerint abszolút érvényűnek és a legszigorúbban kötele­zőnek kellene lennie, arról a veszedelemről nem is szólva, hogy empirikusan a morált keresve esetleg a morál hiá­nyára bukkanhatunk. Aggodalmat keltő már magában véve az a körülmény is, amely itt szükségképen elő­áll, mikor többesszámban „morálok"-ról szólunk. Miután Nietzsche még a morál származástanáról beszélt — a ke­reszténységre gondolva. — M. Scheler már a ressentiment­ről ír a morálerc keletkezésében. A filozófiának valóban égető problémája lesz, hogy az időbelileg és térbelileg szétágazó morálok tartalmi különbségei ellenére is mikép tartható az egy jó, amely nélkül a morál elvesztené köte­lező jelentőségét. Mégis, maga a filozófia csak ritkán látta meg a prob­lémát a maga egész terjedelmében. A filozófiai etika min­denesetre valami egészen más, mint a keresett erkölcs­tudomány. Szeret az erkölcsiségnek nagyon leegyszerűsí­tett, sőt mesterséges modelljéből kiindulni. Az egyes embert az erkölcsi döntés egyszeri helyzetében mutatja be. Mint már a nagy mester Aristoteles, egymás alá ren­delt életjavak elé állítja választani. Az erkölcsiség mozzana­tát, mint a materiális értékevidencia modern etikája, a helyes fölé- vagy alárendelés egyes aktusainak puszta ismertetőjegyévé teszi. A filozófiai etikának legtöbb rend­szere azonban nem veszi észre, hogy ezek az erkölcsileg jelentős döntések mégsem légüres, azaz itt, „morálmen­tes" térben mennek végbe, hanem hogy széles hátterük van a kollektív morál már készen talált­ döntéseiben, ame­lyek konfliktus esetében is fontos tényezőkként szövőd­nek bele a lelkiismeret állományába.

Next