Prohászka Lajos szerk.: Athenaeum 1936. Új folyam 22. kötet (Budapest, 1936)

1-2. szám - Spranger, Eduard: Közerkölcs és személyes erkölcsiség

Nem említve a pozitivisztikus rendszereket, ame­lyek a különböző erkölcsi nézetek köréből tekintélyes, javarészben etimológiai jellegű anyagot feldolgoztak ugyan, de ezzel szemben a mindenkori szociális hasznos­ság relativizmusán túl nem jutottak, a legnagyobbak közül csak egy filozófus állította az etikát tudatosan arra az alapra, amelyet itt követelünk. Míg Kant, — oly indí­tékokból, amelyek csak­ később lesznek tisztázhatók, — beérte a merőben formalisztikus kritikával, hogy a dön­tésnek minő módja teszi jóvá az egyes akaratot, addig Hegelnek egy 1802-ből származó iratában már ezeket a tömör mondatokat találjuk: „Az abszolút erkölcsi tota­litás nem egyéb, mint egy nép." — Az abszolúte erkölcsös „egy néphez való hozzátartozás". Mellőzzük most ezeknek a nehéz mondatoknak a hegeli rendszer egészéből való interpretálását s próbáljuk meg a bennük jelzett irány­ban a problémát összefüggően kifejteni. Nagy vonások­ban le fogom írni a népmorálnak, — amely az egyénfeletti érvényesség igényével lép fel, — tipikus struktúráját, addig a pontig, ahol az a személyes erkölcsiséggel talál­kozik. Mert ebből a két nagy tényezőből tevődik össze mindenütt az erkölcsi élet: egyénfeletti (objektív) morál­ból és egyéni, elsősorban szubjektív erkölcsi beállított­ságból. Mindkettőn túl azonban keresendő lesz az abszo­lút vonatkozás, amely nem puszta „élet" többé, hanem ennek az életnek támasza és jelentősége. I. A. 1. Legyen szabad a kultúrfilozófiából kölcsönzött té­tellel megállapítanom, hogy a morál, mint minden szellemi alakzat, a szellemi létnek valamennyi régiójába beleága­zik ugyan — a szubjektív szellembe, a közösségi szellembe és az objektivált szellembe egyaránt — lényegét tekintve azonban mégis a normatív szellem megjelenési formáihoz tartozik. Ez azt jelenti: a morál egyike a népi együttélés normatív igényű rendszereinek. Morális rendszernek ne­vezhető, amennyiben szintén egészet alkot, amelyben min­den mindennel kölcsönös vonatkozásban áll. Nem rendszer azonban, ha ezen azt értjük, hogy szükségképen filozófiailag kidolgozottnak, vagy éppen valahol szilárd tantételekben kikristályosodottnak kell lennie. A morál „él", mert hat és mint egyénfeletti jellegű jelentés- és hatásösszefüggést vesszük itt szemügyre.

Next