Faragó László szerk.: Athenaeum 1945-1946. Új folyam 31-32. kötet (Budapest, 1946)

Moór Gyula: Kereszténység és szocializmus

KERESZTÉNYSÉG ÉS SZOCIALIZMUS. írta: MOÓR GYULA. 1. Mozgalmas időkben mint amilyen a mai kor is, méltán vethetjük fel azt a kérdést, hogy vájjon tisztában lehet-e az ember akkor, amikor új kor­szakot nyitó világtörténeti események sodrában áll, a felette átszáguldó tör­ténések igazi jelentőségével? Vájjon sejthette-e Pontius Pilatus akkor, amikor Jézus Krisztust, akiben semmi bűnt nem talált, átadta a főpapi igazságszolgáltatásnak, hogy ezzel a világtörténet legfenségesebb drámájának vált szomorú szereplőjévé s hogy maga is tétlen részese lett annak a hatalmas mozgalomnak, amely a kereszt­fától elindulva hosszú évszázadokon keresztül legjelentősebb hajtó­ereje lett az emberi történetnek s amelynek irányító hatása napjainkban még korántsem tekinthető kimerültnek. Hogyan sejthette volna mindezt, amikor még Plinius sem (Epistolae, X 96.) és a legnagyobb római történetíró, Tacitus sem (Anna­les, XV. 44.) volt tisztában — bár ők már bizonyos történeti távlatból néz­hették a történteket — a kereszténység jelentőségével. És vájjon sejthette-e a gőzgép feltalálója, hogy találmánya forradalmasí­tani fogj­a az ipari termelést, létrehozza a géptermelést, kifejleszti a kapitaliz­must, megteremti a modern proletariátust s ezzel porondra veti annak a mo­dern szocializmusnak a bajvívóit, amely­ éppen napjainkban útban van, hogy egész társadalmi berendezkedésünket megváltoztassa. Hogyan is sejthette volna mindezt, amikor még egy Napóleon lángesze sem ismerte fel a gőzhajó jelentőségét. És vájjon sejthetjük-e mi, akik az eddigi világtörténet legnagyobb háború­jának vihara után igyekszünk aggódó szemmel a bizonytalan jövő ködében a várható fejlődés útját felfedezni, várjon sejthetjük-e, hogy ez a végzetszerű út merre vezet? Bizonyosnak látszik, hogy a világtörténetnek egyik nagy for­dulóján állunk, ahol egy régi világ lezárul, s egy új korszak nyílik az emberi­ség számára. Azonban­ ki tudná megmondani azt, hogy azok a nagy változá­sok, amelyek mind ,a nemzetközi viszonyok terén, mind a belső állami és tár­sadalmi rend keretében a most elcsendesült világháború nyomán végbemen­tek, milyen végleges formákban fognak kikristályosodni? Ki tudná megmon­dani, hogy azok a csodálatos találmányok, amelyek a háború folyamán szü­lettek meg — mint például az atomerő is — a jövőben a pusztítás és a halál vagy az építés és az élet célját fogják-e szolgálni? A jövőből felénk meredő kérdőjelek bizonytalansága mellett is bizonyos­nak látszik azonban az, hogy a lezajlott háborús mérkőzés zűrzavarából két nagy társadalmat formáló vezérelv került ki diadalmasan és megerősödve, az egyik a keresztény etika, a másik a szocializmus gondolata. Ennek a két elv­nek döntő szerepe lesz az eljövendő világrend kialakításában, s az emberiség sorsa jórészt attól függ, hogy kereszténység és szocializmus vállvetett munká­val fogják-e az emberi nem boldogulását szolgálni, avagy hogy egymást meg nem értve fogják-e híveiket két ellenséges táborként harcba vinni. 2. Hogy a keresztény gondolat megerősödve került ki a világégésből, azt hiszem, nem szorul­ részletes bizonyításra. A háború jórészt ellentétes világ­nézetek küzdelme volt: végső elemzésben az emberi személyiség végtelen ér­tékét valló keresztény felfogás küzdött a tudatosan keresztény-ellenes Niet zsebének faji felsőbbrendűséget valló darwinista moráljával s az erre támaszkodó, faji gyűlöletet hirdető s az emberi szabadságjogokat megvető nemzetiszocialista tanítással. Nem véletlen, hogy a kereszténységhez komo­lyan ragaszkodó angolszász népek vezető politikusai, Churchill és Roosevelt,­ Athenaeum. 1

Next