Faragó László szerk.: Athenaeum 1945-1946. Új folyam 31-32. kötet (Budapest, 1946)

Moór Gyula: Kereszténység és szocializmus

egyaránt a nemzetiszocialista tanok kiirtását jelölték meg (nem területi hódí­tásért folytatott) háborújuk végcéljául, s hogy nyilatkozataik úgyszólván tel­jes összhangban voltak a római katolikus egyház fejének megnyilatkozásai­val is. Hitler győzelme kétségkívül a keresztény világfelfogáson nyugvó nyu­gati kultúránk alkonyát jelentette volna, mint ahogy leveretése ennek a kultú­rának a tiltakozása volt egy új pogányság hirdetése ellen. A háború alatt ,a szovjetorosz megnyilatkozások is határozottan tiltakoz­tak a hitleri rendszer embertelenségei ellen, mint ahogy kétségtelen, hogy miár az 1936. évi szovjet-orosz alkotmány is, amely az 1918. és 1924. évi ere­deti szovjet-alkotmány antidemokratikus vonásait jórészben eltörölte, igen széleskörű emberi szabadságjogokat biztosított a szovjet­ polgárok számára s különösen élesen foglalt állást ,a faji vagy nemzeti felsőbbrendűség vagy gyű­lölet és lenézés hirdetése ellen (123. §). Ha tehát újabban találkozunk is egyes országokban, s sajnos, hazánkban is, a faji gyűlöletnek és az antiszemitizmusnak a hitleri korszakból feltámadni látszó és a keresztény felfogással merőben ellenkező egyes jelenségeivel, két­ségtelen, hogy ezek a győztes nagyhatalmak politikáját irányító vezérelvek­kel éles ellentétben vannak s így tartós érvényesülésre sem számíthatnak. Oy­an kóros jelenségekről van itt szó, amelyek a nagy katasztrófánk után ki­burjánzott gyűlölködés, üzérkedés és korrupció talaján táplálkoznak, orszá­gunknak még mérhetetlen kárt okozhatnak, de már eleve elbukásra vannak ítélve azzal a faji gyűlöletet tiltó keresztény felfogással szemben, amely meg­erősödve került ki a világháború borzalmaiból. A másik gondolat, amely ugyancsak megerősödve került ki, a szocializmus gondolata. Ennek a gondolatnak zászlóvivője a Szocialista Tanácsköztársasá­gok Szövetsége (a Szovjetúnió), ahol a termelő javak kevés kivétellel állami vagy szövetkezeti, vagyis kollektív tulajdonban vannak, s ahol másrészt az állampolgárok alapjogai közt szerepel a munkára való jog, valamint a munka­képtelenség, betegség és aggkor esetére szóló ellátásra való jog is. Ezek a szocialista gondolatok azonban részben már a nyugati államokban is elismerésre találtak, így állami tulajdonban vannak már igen sok helyütt a közlekedési eszközök, a vasút, a vízi és a légi forgalom eszközei, a posta, a távíró, a rádió; a bankoknak, a bányáknak és nagy ipartelepeknek államosítá­sát több helyen megkezdték vagy követelik. Fontos közművek és közüzemek a legtöbb helyen már állami vagy községi tulajdonban vannak, úgyszintén a szociális célokat szolgáló lakótelepek is. A polgárok jogát az állam szociális gondoskodására minden művelt állam elismeri; a társadalombiztosítás intéz­ménye mindenütt kiépült és határtalan fejlődési lehetőség előtt áll; utalok itt arra a grandiózus tervezetre, amelyet a háború alatt Angliában Beveridge lord dolgozott ki. A legjellemzőbb példa azonban arra, hogy a nyugati kapitalis­tának nevezett államok milyen nagy mértékben közelednek a szocialista állam alapelveihez, az Amerikai Egyesült Államok tavaly elszúnyt nagy elnökének, F. D. Rooseveltnek 1944. január 11-én elhangzott kongresszusi üzenete. Ebben kijelenti, hogy a moszkvai, kairói és teheráni tanácskozások során második ,,'Bill of Rights''-ként, vagyis alaptörvényként fogadták el azokat a jogokat, amelyekkel mindenki számára, társadalmi állásra, fajra vagy vallásra való tekintet nélkül, s tekintet nélkül arra is, hogy milyen ország fia, biztosítani kívánják a tisztességes megélhetéshez szükséges életszínvonalat, így: ,a mun­kához való jogot, a munkanélküliség, baleset, betegség és öregkor esetére szóló biztosításra való jogot, az üdüléshez, orvosi ellátáshoz és otthonhoz való jogot, valamint a megfelelő nevelés bztosításához való jogot (U. S. A. — Az éjszakam. Egy. Áll. kormányának kiadványa, 2—3. 11.). Ezek a szavak teljes összhangban vannak az 1936. évi szovjetalkotmány 118—121. §-aival, amelyek ugyanezeket a jogokat a szovjet­ állampolgárok számára biztosítják. Hogy pedig ,a római katolikus egyház is megértéssel viseltetik a szociális gondolattal szemben, azt már XIII. Leó pápának több mint fél évszázaddal-

Next