Autó, 1948. május-december (1. évfolyam 1-20. szám)
1948-03-01 / 1. szám
Karosszéria mérték után Franciaországban különös előszeretettel építenek speciál típus alvázakra. A kép a három karburátoros Delahayezolja. A kocsi 150 kmtes sebességgel megy és karoszériát a rendes gyári 134 MS autócsodát ábrás 130 lóerős. Márciusban megkezdik a háromsebességváltás kismotor gyártását Augusztusban a 125-re kerül sor A motoros társadalomban egyre nagyobb közkedveltségnek örvendenek a W. M. k smotorok. A kismotoros társadalmat most jó hírrel örvendeztethetjük meg: március első napjaiban megkezdik a háromsebességváltós gépeknek gyártását, amelyeknek óriási előnye az eddigi kétsebességváltós gépekkel szemben, hogy a begyújtásnál nem kell mindjárt olyan magas sebességet igénybe venni s ezzel nagymértékben fokozódó a kerékpárok üzembiztonsága és tartóssága. Értesülésünk szerint háromsebességváltós kismotorokból április végéig, de legkésőbb május elejéig az első darabok piacra kerülnek. Összesen mintegy kétezer darab elkészítését tervezik. Az előkalkulációk szerit a háromsebességváltós kismotorokat 4000 forintért hozzák forgalomba. Augusztusban vagy szeptemberben megkezdik a 125- ös motor gyártását is. A 125-ös motor egy lóerővel lesz erősebb a 100-asnál. Ennél a típusnál megváltoztatják az abroncsméretet is. Az eddigi bicikliumi hellyet széles abroncsot fognak használni. Ez lehetővé teszi, hogy a motor országúton két személlyel is biztonságosan közlekedhessék. A 125*ös motor ára előreláthatólag 5000 forint lesz. Révész László VI., JÓKill UTCA 1 Telefonszám: 127—139 AUTÓ/IlMTRÉSZ SZÜKÜZLET Dugattyúk, gyűrűk, szelepek, tömítések és mindennemű láncok (autó és műszaki) MINDENT, AMI AUTÓHOZ WIILLKÁN-tól VI. LISZT FERENC-TÉR 10 Beszélő számok a közlekedési bíróságról Ezernégyszákilencvenhét ítéletet hozott az elmúlt három hónapban a közlekedési rendőrbíróság felszerelési hiányok miatt, összeütközést ért 831-szer, tilos hajtásért 690-szer, jogosítvány nélküli vezetésért pedig 606 esetben hoztak ítéletet. A legtöbb baj a rendszámtáblákkal van. Az utolsó három hónapban három embert kellett elítélni külföldi rend,szám jogosulatlan használata miatt: egyik angol, a másik francia, a harmadik pedig amerikai felségjelzést rakott az autójára. Meglepő a világítás elmulasztása miatt hozott ítéletek nagy száma: 443. Pót kocsit 99-en vontattak engedély nélkül s 617 vezető vállalt meg nem engedett futvart. Mindössze egy soffőrt sikerült rajtacsípniök, hogy a vezetést jogosítvánnyal nem rendelkező személynek engedte át. — A közlekedési bíróság többnyire pénzbüntetést szab ki — világosította fel munkatársunkat Miskolczy Ernő alezredes, — néha elzárásra ítéli a kihágást elkövető gép-, kocsivezetőket. A hajtásigazolvány időleges vagyvégleges megvonását csak a legsúlyosabb megtorlásul használjuk, mert nem akartuk elvenni senkinek a kenyerét. AZ AUTOBUSZ SOFFŐR reggeltől estig dolgozik, 600 forintot kap és mégis gorombáskodik vele a közönség Ha Hatvan ember élete van a kezében és 4 500 forintot keres havonta a pesti utca munka - csonglőre: az autóbuszsoffőr Külföldi szakértők szerint egyedülálló a teljesítménye: sehol Európában nem járnak olyan menetrendszerű pontossággal az autóbuszok és sehol sincs ekkora gyorsaság mellett ilyen kevés szerencsétlenség. Kevés a fizetés Horváth Árpád 21 éve dolgozik a BSZKRT-nál. Gyerekei vannak, lakbérpótlékot kap, túlórázik, a hónap elején mégis alá visz haza 600 forintot. — Kevés ez a fizetés — panaszkodik is, amint beszélni kezd. — Van olyan taxis, aki kétszer annyit keres, pedig semmivel sem dolgozik többet, mint mi. Higgye el, nem irigyeljük őket, csak azt szeretnék, ha mi is olyan fizetést kapnánk, amelyből tiszteségesen megélhetünk. A beszélgetés hangjára többen gyűlnek körénk. Alig múlik el 10 perc és a Borárosszéri melegedő sofőrjei már testületileg részt vesznek a vitában. Az ajtó percenként nyílik. Egy eltűnik és beül az induló kocsiba, a másik megérkezik egy fordulóról. ' Első számú közellenség Esse György' ruhakérdéssről kezd beszélni. Az autóbuszsofőrök a bunda kivételével csak használatra kapják a ruhát. A BSZKRT ígérgeti ugyan, hogy nemsokára változtatnak ezen és a nyári ruhát egy és a téli ruhát kétévi szolgálat után megkapják örökre. Dehát ez egyelőre csak ígéret és pedig a BSZKRT a régebbi kérést sem teljesítette, hogy a szolgálati bunda nyolc év helyett hat év alatt kerüljön a tulajdonukba. — Ha karambolozunk, akkor is büntetéspénzt fizethetünk, ha a járókelő a hibás vagy ha másik jármű jön ne,künk — mondja egyikük. — Nemrég történt, hogy a közlekedési bíróság felmentett egyikünket. A BSZKRT ennek ellenére sem engedte el a büntetést. És a közönség A közönséggel sincs minden rendben. — Modortalanok az emberek — fejezi ki tömören valamennyiük véleményét Farkas XVIII János. — Tegnap síkos volt az úttest, — beszéli el — megálláskor odaütődtünk a járdaszélhez. Egy jól öltözött úr odalépett hozzám és let marházott. Még csak nem is válaszolhattam, mert szolgálatban voltam. Ha már a panaszoknál tartunk, a kerékpárosokról is szó esik. Valamennyien szinte egyhangúan azt kérik, tiltsák le megint a kerékpárosokat a főútvonalakról. A következő kérés a közlekedési rendőrhöz szól: Ne jelezzenek hirtelen tilosat. A hatalmas kocsit sok* szór alig lehet megállítani. Zsúfolt kocsival kész életvet szeretem ilyenkor fékezni. Még panaszkodnának, próbaképpen azonban megkérdemzem egyiküket. — El tudnám helyezni egy ezerforintos állásba. Vállal* ja? — Nem vállalom. Nem ha* gyom itt a nyugdíjat ■— válaszolja. Igaza van. Nyugdíj az nyugdíj. FAZEKAS ZOLTÁN : — Ne aggódjon Uram! A völgyben kitűnő út vezet tovább. Élelmiszerraktár a széna alatt Munkában a rendőrségi örsszolgálat A kihalt országúton élesen vág szemünkbe a szél. Kocsis századossal, az országúti rendőri őrsök parancsnokával robogunk a nyitott Jeepben Kecskemét felé. Itt*ott egy autó, vagy motoros suhan el mellettünk, olykor meg az autósok elsőszámú közellenségével, egy* egy álmosan baktató szé* násszekérrel találkozunk. Hirtelen zökkenéssel meg* áll a Jeep. Az országúti rendőr járőr áll előttünk, magasra emelt kézzel. — Álljakálta. 18 igazoltatás Amikor Kocsis százados kilép a kocsiból, egy pillantásra feszes vigyázzva vágja magát: — Tóth 36 János rendőrt őrmester jelentem, az éjszaka folyamán komolyabb esemény nem történt, igazoltattunk 18 járművet. Háromnak szabálytalanság miatt bevontuk a betétlapját. Meghúzódunk egy ház eresze alatt. Izgalommal vártuk az elkövetkezendőket. Negyedórás várakozás után Kecskemét felől motors berregés hallatszik. Éles reflektorfény világítja meg az országutat. A járőr egy lépést tesz az út közepe felé és magasra emeli a kezét. A piros kis személykocsi pontosan ott áll meg az őrszem reflektorfénybe vont alakja előtt. A járőr egy tagja az ajtó mellé lép és udvarias, de határozott hangon kéri az igazoló iratokat. Közben a másik a rendszámtáblát vizsgálgatja. Minden a legnagyobb rendben. Újabb udvarias tisztelgés következik és az autó, három utasával, a következő pillanatban már hangos motorzúgással megy tovább. Baj van a iratokkal Újabb várakozás. A következő vendég egy teherbanó, magasra púpozott szénaszállítmánnyal. Ismét az előbbi jelenet, itt már baj van az iratok körül. A szállítási igazolvány hiányzik. A járőr egy pillanat alatt fent terem a kocsin. A szépen felhalmozott szénaszállítmány alatt valóságos élelmiszerraktárt talál: fo* rás, burgonya, levágott baromfi, tejneműek kerülnek pillanatok alatt a rendőrök kezébe. Az autó utasai a következő percben már bent ülnek a járőr Jeep*jében. A teher* autót a Jeep mögé kapcsolják és máris indulnak a legközelebbi őrszoba felé. Mi is indulunk vissza. Az országúton szinte temetői csend honol. A rendőrőrsi szolgálat éberen őrködik az országút nyugalma felett. KASZNÁR ZOLTÁN Fanti és Rezső futóalkatrész-, mnfixzali- és szezámkereskedők Budapest. Vili., Stákótzi-tér 1. Telefon: 138-173 „Volán" autószerelés és pneumatik szaküzlet VI., Liszt Ferenc tér 7