Autó, 1948. május-december (1. évfolyam 1-20. szám)

1948-03-01 / 1. szám

Karosszéria mérték után Franciaországban különös előszeretettel építenek speciál típus alvázakra. A kép a három karburátoros Delahaye­­zolja. A kocsi 150 kmtes sebességgel megy és karoszériát a rendes gyári 134 MS autócsodát ábrás 130 lóerős. Márciusban megkezdik a háromsebességváltás kismotor gyártását Augusztusban a 125-re kerül sor A motoros társadalomban egyre nagyobb közkedvelt­­ségnek örvendenek a W. M. k smotorok. A kismotoros társadalmat most jó hírrel örvendeztet­hetjük meg: március első napjaiban megkezdik a há­­romsebességváltós gépeknek gyártását, amelyeknek óriási előnye az eddigi kétsebes­­ségváltós gépekkel szemben, hogy a begyújtásnál nem kell mindjárt olyan magas sebességet igénybe venni s ezzel nagymértékben foko­­zód­ó a kerékpárok üzem­­biztonsága és tartóssága. Értesülésünk szerint há­romsebességváltós kismoto­­rokból április végéig, de leg­­később május elejéig az első darabok piacra kerülnek. Összesen mintegy kétezer darab elkészítését tervezik. Az előkalkulációk szer­it a háromsebességváltós kismo­torokat 4000 forintért hoz­­zák forgalomba. Augusztusban vagy szep­­temberben megkezdik a 125- ös motor gyártását is. A 125-ös motor egy lóerővel lesz erősebb a 100-asnál. Ennél a típusnál megvál­toztatják az abroncsméretet is. Az eddigi bicikl­iumi hel­lyet széles abroncsot fognak használni. Ez lehetővé teszi, hogy a motor országúton két személlyel is biztonság­­osan közlekedhessék. A 125*ös motor ára előre­­láthatólag 5000 forint lesz. Révész László VI., JÓKill­ UTCA 1 Telefonszám: 127—139 AUTÓ/IlMTRÉSZ SZÜKÜZLET D­ugattyúk, gyűrűk, szelepek, tömítések és mindennemű láncok (autó és műszaki) MINDENT, AMI AUTÓHOZ WIILLKÁN-tól VI. LISZT FERENC-TÉR 10 Beszélő számok a közlekedési bíróságról Ezernégyszákilencvenhét íté­letet hozott az elmúlt három hónapban a közlekedési rendőrbíróság felszerelési hiányok miatt, összeütközést ért 831-szer, tilos hajtásért 690-szer, jogosítvány nélküli vezetésért pedig 606 esetben hoztak ítéletet. A legtöbb baj a rendszám­­táblákkal van. Az utolsó há­rom hónapban három embert kellett elítélni külföldi rend­,­szám jogosulatlan használat­­a miatt: egyik angol, a má­sik francia, a harmadik pe­­dig amerikai felségjelzést rakott az autójára. Meglepő a világítás elmul­­asztása miatt hozott ítéle­tek nagy száma: 443. Pót kocsit 99-en vontattak en­gedély nélkül s 617 vezető vállalt meg nem engedett fut­vart. Mindössze egy soffőrt sikerült rajtacsípniök, hogy a vezetést jogosítvánnyal nem rendelkező személynek engedte át. — A közlekedési bíróság többnyire pénzbüntetést szab ki — világosította fel mun­katársunkat Miskolczy Ernő alezredes, — néha elzárásra ítéli a kihágást elkövető gép-, kocsivezetőket. A hajtási­gazolvány időleges vagy­­végleges megvonását csak a legsúlyosabb megtorlásul használjuk, mert nem akart­­uk elvenni senkinek a ke­nyerét. AZ AUTO­BUSZ SO­FFŐ­R reggeltől estig dolgozik, 600 forintot kap és mégis gorombáskodik vele a közönség Ha H­atvan ember élete van a kezében és 4­ 500 forintot keres havonta a pesti utca munka - csonglőre: az autóbuszsoffőr Külföldi szakértők szerint egyedülálló a teljesítménye: sehol Európában nem járnak olyan menetrendszerű pon­tossággal az autóbuszok és sehol sincs ekkora gyorsaság mellett ilyen kevés szeren­csétlenség. Kevés a fizetés Horváth Árpád 21 éve dol­gozik a BSZKRT-nál. Gyere­­kei vannak, lakbérpótlékot kap, túlórázik, a hónap ele­­jén mégis al­á visz haza 600 forintot. — Kevés ez a fizetés — panaszkodik is, amint be­­szélni kezd. — Van olyan taxis, aki kétszer annyit ke­­res, pedig semmivel sem dol­gozik többet, mint mi. Higgye el, nem irigyeljük őket, csak azt szeretnék, ha mi is olyan fizetést kapnánk, amelyből tiszteségesen megélhetünk. A beszélgetés hangjára töb­­ben gyűlnek körénk. Alig múlik el 10 perc és a Borá­­rosszéri melegedő sofőrjei már testületileg részt vesz­­nek a vitában. Az ajtó per­cenként nyílik. Egy eltűnik és beül az induló kocsiba, a másik megérkezik egy fordu­­lóról. ' Első számú közellenség Esse György' ruhakérdéss­ről kezd beszélni. Az autó­­buszsofőrök a bunda kivéte­lével csak használatra kap­­ják a ruhát. A BSZKRT ígér­­geti ugyan, hogy nemsokára változtatnak ezen és a nyári ruhát egy és a téli ruhát két­évi szolgálat után megkapják örökre. Dehát ez egyelőre csak ígéret és p­edi­g a BSZKRT a régebbi kérést sem teljesítette, hogy a szol­gálati bunda nyolc év helyett hat év alatt kerüljön a tulaj­­donukba. — Ha karambolozunk, ak­kor is büntetéspénzt fizethet­­ünk, ha a járókelő a hibás vagy ha másik jármű jön ne­,­künk — mondja egyikük. — Nemrég történt, hogy a köz­­lekedési bíróság felmentett egyikünket. A BSZKRT en­nek ellenére sem engedte el a büntetést. És a közönség A közönséggel sincs min­­den rendben. — Modortalanok az embe­­rek — fejezi ki tömören va­­lamennyiük véleményét Far­kas XVIII­ János. — Tegnap síkos volt az úttest, — beszéli el — meg­álláskor odaütődtünk a jár­­­daszélhez. Egy jól öltözött úr odalépett hozzám és let marházott. Még csak nem is válaszolhattam, mert szolgá­latban voltam. Ha már a panaszoknál tar­­tunk, a kerékpárosokról is szó esik. Valamennyien szin­­te egyhangúan azt kérik, tiltsák le megint a kerékpár­­osokat a főútvonalakról. A következő kérés a közle­kedési rendőrhöz szól: Ne jelezzenek hirtelen tilo­­sat. A hatalmas kocsit sok* szór alig lehet megállítani. Zsúfolt kocsival kész életvet szeretem ilyenkor fékezni. Még panaszkodnának, pró­baképpen azonban megkérdem­zem egyiküket. — El tudnám helyezni egy ezerforintos állásba. Vállal* ja? —­ Nem vállalom. Nem ha* gyom itt a nyugdíjat ■— vála­szolja. Igaza van. Nyugdíj az nyugdíj. FAZEKAS ZOLTÁN : — Ne aggódjon Uram! A völgyben kitűnő út vezet tovább. Élelmiszerraktár a széna alatt Munkában a rendőrségi örsszolgálat A kihalt országúton éle­sen vág szemünkbe a szél. Kocsis századossal, az or­­szágúti rendőri őrsök pa­rancsnokával robogunk a nyitott Jeepben Kecskemét felé. Itt*ott egy autó, vagy motoros suhan el mellettünk, olykor meg az autósok első­számú közellenségével, egy* egy álmosan baktató szé* násszekérrel találkozunk. Hirtelen zökkenéssel meg* áll a Jeep. Az országúti rendőr járőr áll előttünk, magasra emelt kézzel. — Állj­a­k­­ált­­­a. 18 igazoltatás Amikor Kocsis százados kilép a kocsiból, egy pillan­tásra feszes vigyázzva vágja magát: — Tóth 36 János rendőrt őrmester jelentem, az éjsza­­ka folyamán komolyabb ese­mény nem történt, igazoltatt­­unk 18 járművet. Háromnak szabálytalanság miatt be­­vontuk a betétlapját. Meghúzódunk egy ház ere­sze alatt. Izgalommal várt­­uk az elkövetkezendőket. Negyedórás várakozás után Kecskemét felől motors berregés hallatszik. Éles ref­lektorfény világítja meg az országutat. A járőr egy lé­­pést tesz az út közepe felé és magasra emeli a kezét. A piros kis személykocsi pon­­tosan ott áll meg az őrszem reflektorfénybe vont alakja előtt. A járőr egy tagja az ajtó mellé lép és udva­rias, de határozott hangon kéri az igazoló iratokat. Közben a másik a rendszám­­táblát vizsgálgatja. Minden a legnagyobb rendben. Újabb udvarias tisztelgés követke­­zik és az autó, három utasá­val, a következő pillanatban már hangos motorzúgással megy tovább. Baj van a iratokkal Újabb várakozás. A kö­­vetkező vendég egy teherb­anó, magasra púpozott szé­­naszállítmánnyal. Ismét az előbbi jelenet, itt már baj van az iratok körül. A szál­­lítási igazolvány hiányzik. A járőr egy pillanat alatt fent terem a kocsin. A szé­­pen felhalmozott szénaszál­lítmány alatt valóságos élelmiszerraktárt talál: fo* rás, burgonya, levágott ba­­romfi, tejneműek kerülnek pillanatok alatt a rendőrök kezébe. Az autó utasai a követke­ző percben már bent ülnek a járőr Jeep*jében. A teher* autót a Jeep mögé kapcsol­ják és máris indulnak a leg­közelebbi őrszoba felé. Mi is indulunk vissza. Az országúton szinte temetői csend honol. A rendőrőrsi szolgálat éberen őrködik az országút nyugalma felett. KASZNÁR ZOLTÁN Fanti és Rezső futóalk­atrész-, mnfixzal­i- és szezám­k­ereskedők Budapest. Vili., Stákót­zi-tér 1. Telefon: 138-173 „Volán" autószerelés és pneumatik szaküzlet VI., Liszt Ferenc­ tér 7

Next