Autó, 1948. május-december (1. évfolyam 1-20. szám)

1948-11-01 / 17. szám

Tíz év óta ez idén tartották meg újból a turini autókiállí­­tást. A kiállítás külsőségeiben impozáns: Európa legnagyobb, egy ívben megépített vasbeton kiállítási csarnokában, már­ványborítások közepette — anyagában azonban az olasz autóipar hagyományaihoz ko­rántsem méltó és a szakembe­reknek bizony csalódást okoz. A kiállítás lényegét a világ­hírű olasz karosszéria-ipar adja. Alváz-szerkezetet alig látni. A technikai újításokat már a genfi, brüsszeli és a többi kiál­­lításon bemutatták, így ezek már ismeretesek. Bemutattak több hatalmas te­herautót. Egy új gyár, — a Barboletti-cég — kiállított egy 6 tengelyes, 28 tonnás Diesel­­típust. Ez a 28 tonnás kocsi azonban korántsem a legna­gyobb. A nálunk is ismert cég egy új autóbusz erőmű­egységet mutatott be, amelyet a svájci Sau­­rer-cég által kezdeménye­zett gyakorlat szerint, az alvázba keresztbe épít be. A motor a mai divatnak megfele­lően természetesen léghűtéses, „V“ Diesel rendszerű. Itáliában az elektromos áram olcsó és így a trolleybusz rend­kívül kedvelt. A Fiat cég új trolleybusz típusa 3 tengelyes, 100 személyes. Az alváz rend­kívül alacsony és a hátsó két tengely önállóan meghajtott. A meghajtó elektromos motorok a kocsi középrészén, a padló alatt vannak elhelyezve. Mind­egyik motor keresztrugós fel­függesztésen nyugszik, miáltal a motorok forgónyomatékától az alvázat mentesítik. A hatal­mas trolleybusz önsúlya több, mint 11 tonna. Az amerikaiak maguknak igénylik a forgózsámolyos fél­­vontatmány-autóbusz megterem­tését. Ez a típus azonban tel­­jesen az olasz szellem terméke. Ha az 1913-as kísérletezésektől eltekintünk, a Greyhound autóbuszok megjelenése előtt jó egy évvel már ismert volt Itáliában ez a típus.. A kiállí­táson egy padovai cég, Fiat­­gyártmányok felhasználásával, kiállított egy 88 személyes ilyen típust. A vontató- és pót­kocsi közötti részt műgumi ösz­­szekötő-szigeteléssel látták el Itáliában rendkívül sok a Jeep-átalakítások száma. A ná­­lunk is ismert kis Jeep-alvázá­­ból egy forgózsámolyos félvon­tatót alakítottak ki, amelyre egy 20—25 személyes pótkocsit kapcsolnak. A pótkocsi hegesz­tett cső-alvázas, könnyűfém ka­rosszériával a városi forgalom­ban nagyon jól bevált. A kiállítás fénypontjai az Alfai Romeo, Lancia, Isotta luxus autóbusz-alvázai. Érde­kességeik: állítható ülések, egyéni világítás, külön rádió, stb. Benyomásainkat összesítve: az olasz kiállítás hű tükre az olasz gazdasági életnek és az olasz szellemnek. A korlátokba szorított olasz autóiparnak nem állt módjában a várt szen­zációkat bemutatni. A haladó olasz szellem viszont megmu­tatta, hogy az első is lehetne Európában, ha idegen érdekek nem kötik gúzsba. Bécsbe hívták meg a Szabadságharcos Szövetség versenyzőit A Wiener Auto-Touring-Club megmutatta, hogy a Mol versenyzőinket a november 7-én Korneuburgban megrendezendő versenyére. A 125 kcm-s kate­­góriában Szabó Andor, Kocsis László, Wégner Mihály, a 350 kcm-ben Lukavecz Ferenc és Preisz László, az 500-as kate­góriában Szabó László és Kör­mendi László, az oldalkocsis versenyben Balzer Ottó és ifj­ Gaál Ferenc képviselik a ma­gyar színeket. A Magyar Sza­badságharcos Szövetség részé­ről Surányi Endre, a motoros sportosztály vezetője kíséri a versenyzőket. Baja és Salgótarján is csatasorba áll A bajai háztömb körüli verseny megmutatta, hogy a Magyar Mo­torsport Szövetség jövő évi programjával a vidéki kerületi bajnokságok megrendezésével, a magyar motorsportnak való­ban tömegsporttá és népsporttá való fejlesztése terén a legjobb úton halad. A bajai szabadsági harcos szövetség motoros osztá­lya a jövő programmját előre­vetve, nem az ismert nagy élver­senyzőinket, hanem a környező vidéki városok, Szeged, Kecske­mét, Orosháza, Bácsalmás, va­lamint Baja motoros tömegeit mozgatta meg. Baján még soha egyetlen sporteseménynél sem tapasztalt nagy érdeklődő tömeg előtt pe­regtek le az egyes versenyszá­mok és minden egyes verseny­szám az érdeklődőket az utolsó percekig lekötő igazi motoros küzdelmet hozott. Kiküldött munkatársunk azzal a meg­nyugtató érzéssel hagyta el­­ Baját, hogy ez a verseny valós­ban minden tekintetben egész­séges hírverője volt a magyar motorsportnak. Salgótarjánban 55 távon megbízhatósági került megrendezésre, sikerült verseny iránt a nagy­­közönség élénk érdeklődést tanúsított. km-es verseny A jól- MOTOROSTANFOLMMOT indított a Szabadságharcos Szövetség A Magyar Szabadságharcos Szöve­tség III.. kerületi moto­ros szakosztálya, a motor­sportnak népi tömegsporttá fejlesztése érdekében motoros tanfolyamot indított a III. ker., Szentendrei­ út 10. szám alatti helyiségében. A rendkívül nagy érdeklődéssel kísért meg­nyitó előadáson Tardi István ren­dőra­lezredes beszédében kifejtette: eljött az ideje an­nak, hogy a motorsport, a mo­torvezetés elsajátítása az eddi­ginél sokkal szélesebb rétegek, az üzemi munkásság, a dolgo­zók s a parasztok nagy töme­gei részére váljék hozzáférhe­tővé. Olyan vezetőkre és se­gítőkre van szüksége az or­szágnak, akik kedvvel, oda­adással és szakértelemmel ké­pesek a nemzet motorosításá­­nak nagyarányú feladatát ma­gukra vállalni. Előadása során Tardi al­ezredes részletesen ismertette azokat a problémákat és tudnivalókat, amelyek elsajá­títása a jövő új motoros gene­rációjának kiépítését szolgálják. A megjelentek az előadást végig feszült figyelemmel hallgatták. A Szikra-nyomda segédmunkása nyerte a Szabadságharcosok városligeti Kossuth-díjas motorversenyének tárgy­sors­játék-főnyeremény­ét A Szabadságharcos Szövet­ség október 10-i Kossuth-dí­jas versenyén, mint ismeretes, az izgalmas küzdelmeken kí­vül egy tárgysorsjáték is el­döntésre került. A soktízezer néző közül a főnyereményt — egy vadonatúj „Csepel 100-as“ kismotorkerékpárt — Bertalan István, a Szikra-nyomda segéd­munkása nyerte meg, akinek váratlan örömében 12 éves kis­fia is osztozik. Dolgozó — csillaghegyi asztalostanonc — nyerte a másik nagy nyere­ményt, egy vadonatúj túrake­rékpárt, a fiatal, 17 éves Köt­vesdi Gyula személyében. A nagyszámú egyéb díjon sok szerencsés néző-nyerő oszto­zott. Pompásan sikerült a Szabadságharcosok miskolci salakversenye A Magyar Szabadságharcos Szövetség északmagyarországi csoportja október 24-én dél­után Miskolcon, a népkerti sporttelepen motorkerékpáros salakpályaversenyt rendezett. A közönség igen nagy érdek­lődést­ mutatott az első mis­kolci salakverseny iránt, amit az is bizonyít, hogy a verseny kezdetekor közel 4.000 ember vette körül a 420 m kerületű salakpályát. Miközben a versenyzők gé­peiket készítették elő megkeres­tük Fekete Mihály bajtársat, a miskolci Magyar Szabadság­­harcos Szövetség díszelnökét, aki a motorversennyel kapcso­latban a következőket mondot­ta kiküldött munkatársunknak: " A Magyar Szabadsághar­cos Szövetség nagymiskolci szervezete a dolgozó tömegek politikai nevelése és a szabads­­ágharcos szellem erősítése mellett, a népi erők sportvona­lon való kifejlesztését is célul tűzte ki. Küzdőképes, győzni­­akaró emberek ezreit akarjuk kiképezni a sport segítségével, akik majd legyőzik a reakciót és elősegítik demokráciánk fej­lődését. —­A versenyre hatalmas ver­senyző-gárda adta le a nevezé­sét, Budapestről, Csepelről, Miskolcról, Debrecenből, Szol­nokról. Elsőnek a 100 kcm-es kategó­­riák öt előfutamát bonyolítot­ták le. A versenyzők minden futamban három kört futottak le. Két elődöntő után került sor a döntőre amely a következő eredményeket hozta: 1. ifj. Lé­­vay Sándor Debreceni VSC (Csepel) 1:21.2, 2. Fehér Ru­dolf, Csepeli M.Sz.H.Sz. (Cse­pel) 1:22. A 125 kcm-es kategó­riát szintén öt futamban bonyo­lították le. A döntő a követk­e­­ző képen alakult: 1. Szolcsányi Rudolf MATEOSz (Csepel) 1:25, 2. Pálok Béla MATEOSz (Sachs) 1:25.4. Ezután került sor a 250 kcm-es kategóriára. 1. Bozóky Kálmán Szolnoki MTE (Puch) 1:21., 2. Kedei Domonkos MATEOSz (Puch) 1:21.2. — A 350 kcm-es kate­gória döntőjét két előfutam után tartották meg. Eredmé­nyek: 1. Molnár Béla Szolnoki MTE (Triumph) 1:21., 2. Bo­zóky Kálmán Szolnoki MTE (Puch) 1:21.2. Az 500-as kate­góriát szintén Molnár, illetve Bozóky nyerték meg, előbbi 1:22.2, utóbbi 1:25.2 mp-es idővel. Az oldalkocsis küzdelemben három versenyző állt starthoz. Végeredmény: 1. Szigli Jó­zsef, utasa Hajas László Mis­kolci M.Sz.H.Sz. (Zündapp) 1:28., 2. Szigeti Árpád, utasa Rozenberszky Alajos Csepeli M.Sz.H.Sz. (NSU) 1:29.5 A Nortonnal induló Szűrös Já­nos, aki végig vezette a me­zőnyt, az utolsó fordulóban ol­­dalkocsi-­törés miatt kénytelen volt kiállni. A versenyt tarkította még egy-két kihívásos verseny is. A miskolci M.Sz.H.Sz. vezetőség díszebéden látta vendégül a versenyzőket, majd később zászlócserékkel ért véget a jól­ sikerült miskolci salakverseny. Ellető Allien spinter- karburátort is hegeszt V., Ipoly-utca 26/a. Telefon: 201-778 Autórugó és spirálrugó GYÁRTÁS és JAVÍTÁS BÁN LÁSZLÓ Budapest, Vi­rág­ utca 5. Tel.: 201-967 M­OGURT központja, kereskedelmi osztálya, javító üzeme és service XIII., VÁCI­ ÚT 45 (vill FORD-telep) Telefonszámok: 200-925, 201-774

Next