Autó, 1948. május-december (1. évfolyam 1-20. szám)
1948-04-01 / 3. szám
MOTORVERSENYEKRE IS LEHET TOTOZNI A nemzetközi és egyesületi motoros csapatversenyek rajta lesznek a toto-szelvényen — ígérte meg az „Autó“ útján a motorsport híveinek Fóris László pénzügyi államtitkár, a toto legfőbb vezetője. A február 21-i „TÉLIKEISENY“ részletes eredménye 100 ccm-es kategória: 1. Wegner Mihály „Csepel Túra" Csepel MTK, 2. Gold Árpád DKW, FTC, 3. Horváth Károly „Horváth Special" FTC. Holtversenyben: 4. Wittner István „Csepel Túra" Csepel MTK, Ondrischek Ferenc „Mátra“ Postás SE. 125 ccm-es kategória: 1. Huszti Károly DKW. Veszprémi TC, 2. Potocsn Károly „Csepel Túra" Csepel MTK, 3. Németh Emil „Mátra" Postás SE. Holtversenyben: 4. Kocsis László „Csepel Túra" Csepel MTK, Gergely Ernő DKW. FTC. 250 ccm-es kategória. Holtversenyben: 1. Schuck Dezső BMW. FTC, Csányi Sándor NSUI. FTC, 2. Petro Lajos Puch FTC, 3. Szívós József Puch FTC, 4. Csendes Sándor NSU. Postás SE. 350 ccm-es kategória: 1. Szabó László Velocett MOGÜRT, 2. Kurucz György Victoria Postás SE, 3. Kovács József DKW. Postás SE, 4. Károly Ferenc BMW. Postás SE. 500 ccm-es kategória: 1. Puhony Nándor BMW. MOGÜRT. Oldalkocsis motorok: 1. ifj. Gödi László (utasa Sidó István) AJS. Postás SE. Autók: 1100 ccm-en alul: 1. Budai Gábor Fiat 500 FTC, 2. Vécsei József Steyr FTC. 1100 ccm-en felül: 1. Szeift István BMW. FTC. — Elvi kifogás a motorverseny ellen eddig sem volt, — folytatta Fóris államtitkár. Eddig csupán az okozott nehézséget, hogy a motorversenyek egyéni versenyek voltak és egyéni versenyeket a totószabály értelmében nem lehet felvenni. Fóris László még elmondotta, hogy a kérdést megbeszéli a sportszakértőkkel és amint megoldották, hogy a motorversenyeken csapatokra is lehessen tippelni, toto-szám lesz a motorsport. A májusi Grand Prixet illetően egyelőre nincs döntés. Jelenleg az a valószínű, hogy mivel ez egyéni verseny lesz, nem kerül rá a toto-szelvényre. Szó van azonban arról, hogy az elért helyezések pontozásával csapatversenyt rendeznek a részvevő nemzetek között. Ha ez az elgondolás valóra válik, felveszik a totóra ezt a nemzetközi jelentőségű versenyt. A toto vezetőinek csupán egyetlen kérésük van a motorsport irányítóihoz: jelentsék be idejekorán versenynapjukat, hogy minden alkalommal legalább két héttel a tipszelvények kibocsátása előtt határozhassanak az egyes versenyek beállításáról. A motorsport hívei megnyugvással veszik tudomásul a hatóságoknak ezt a döntését, amely annál is inkább indokoltabb, mert a futballmeccsek után a motorversenyeknek van a legnagyobb közönsége, Austin Princes. Ezzel a kocsival akarják meghódítani az angolok az amerikai piacot. Sportkocsi-verseny a miniszterelnök nagydíjáért Dinnyés Lajos miniszterelnök nagydíjat tűzött ki az idei sportkocsiversenyen első helyre befutó versenyző részére. A sportkocsiversenyt a május 9-én megtartandó II. Nemzetközi Motorkerékpáros Nagydíj keretében tartják meg. A versenyt a KMAC rendezi és a KMAC gondoskodik a nemzetközi szabályok betartásáról is A miniszterelnök nagydíja iránt — bár a versenyt hivatalosan még meg sem hirdették — máris óriási érdeklődés mutatkozik. Eddig 12 részvevő jelentkezett: Puhony Nándor, Wilheim Sándor, Szabó László, Hidalmásy Ottó és Körmendy László BMW. 2 literes sportkocsin, Komlósi Béla 2.5-ös Alfa Rómeón, Wohlmuth Emil 2.3-as kompreszszoros Alfa Rómeón, ifj. Kosjár János és dr. Katona József 1.5-es Bugattin, Preisz László M.G 110-esen. Különös érdeklődésre tarthat számot technikai szempontból Soós László egyéni elgondolások alapján „felpiszált", illetve átalakított Lancia Apriliana és Sumics Gábor, a kitűnő versenymechankus „Globea“ nevű, másfélliteres, forgószelepes sportkocsija, amely ebből a típusból az első, kísérleti példány. Annyi bizonyos, hogy Dinnyés miniszterelnök nagydíjáért megrendezendő verseny nemcsak kiemelkedően érdekes és látványos sportesemény lesz, hanem ■■ magyar konstruktőrök új eredményeinek kiválóságát is bizonyítani fogja. Bealkonyult az áramvonalnak Az olasz versenykocsikat újra a régi formában építik Aki figyelemmel kisérte a versenyautókarosszéria építés fejlődését, észrevehette, hogy a háború előtti és alatti években az olasz konstruktőrök teljesen szakítottak a régi versenykarosszéria építéssel és a kocsikat modern, egybeépített, áramvonalas karosszériákkal látták el. Az áramvonalas karosszériaépítésre való áttérés 1940-ben kezdődött meg. Ekkor fordult elő először, hogy egyes konstruktőrök — utalva arra, hogy legfontosabb szempontnak a minél kisebb levegőellenállás elérését tekintik— teljesen hátat fordítottak a klasszikus versenyautó-karosszéria építésnek és a szépség, kényelem és könnyűség rovására, teljesen áramvonalas karosszéria a gyorsasági versenyeken. Már kevéssel az 1947-es versenyév kezdete után kiderült, hogy az áramvonalas karosszéria előnyeit csak egyenes úton nem felelt meg a kívánalmaknak. Ennek megfelelően a Maseratti gyár már az év első versenyén olyan karosszériával indította 2 literes kocsiját, amelyen a kerekek és a sárhányók nem voltak beépítve és a legfontosabb szempont a könnyűség volt. Ugyanilyen elgondolás alapján épült a Ferrari 125. és 159., Rovelli 2 literes BMW-je és Bonetti 1 és fél literes Maserattija is. Az átalakításnál több mint 100 kg súlymegtakarítást ért el, zárt karosszériákkal jelentek elérhető sebesség mellett lehet meg a gyorsasági versenyeken. Ez a karosszériaépítési irány 1940-től 1944-ig mind nagyobb tért nyert. Már úgy látszott, hogy a régi karosszériatípus végleg megbukik, amikor a második világháború után, amilyen hirtelen feltűnt, megbukott az kihasználni. Mivel pedig a versenypályákon a sok kanyar miatt ezt a sebességet csak ritkán lehet elérni, az áramvonalas karosszéria, amely természeténél fogva nehezebb építésű és így úgy a fékezésnél mint a gyorsításnál akadályt képez — Rovelli ezzel az elegáns kocsival indult a szezon kezdetén és így megváltozott a kocsija, mire befejeződött a versenyév. f£~~ i 1940. VERSENYAUTÓ. 1947. Megalakult a „Közlekedési Génjármű - Sttorsfejlesztési Tanács“ A kérdés ez volt: ki gyakorolja a motorsport felett a főhatósági jogkört: a múlthoz hasonlóan a KMAC vagy egy egyesületekből alakult szövetség. Az érdekeltek többsége, köztük a KMAC a második megoldás mellett döntött. Volt azonban egy csoport, amely úgy vélte, hogy a szövetség megalakulásában csak azok az egyesületek vegyenek részt, amelyek a felszabadulás előtt is működtek. Ezt az álláspontot később odamódosították, hogy beleegyeztek az új egyesületek felvételébe, csak azoknak a vezetésbe való beleszólása ellen tiltakoztak. Céljuk világos volt. Az elsőbbséget a régi egyesületeknek akarták biztosítani, míg a nagyvállalatok dolgozói köréből alakult új egyesületeknek, mint pl. a MOGÜRT, a Péti Nitrogén Művek központi alkalmazottainak sportegyesülete, a NIK vállalatok sportklubjának, stb. statisztaszerepet szántak. A vita mindjobban kiéleződött. Az elvi ellentétek áthidalhatatlanoknak látszottak. Szükségessé vált a hatósági beavatkozás. De szükségessé tette a hatósági beavatkozást az is, hogy a motorsport sajátos jellegénél fogva nem illeszthető be a Nemzeti Sport Bizottság szervezetébe, mert minden más sportnál különlegesebb helyet foglal el. A motorsport pl. az a sport, amelynek a legkevesebb igazolt versenyzője van és szükséges eszközök minden más sportág kiadásainál nagyobbak. Ez az oka, hogy a motorsportban nincsen külön amaztőr és professzionista. A nemzetközi olimpiai bizottság is, amikor a KMAC a felszabadulás után javasolta: sorolják a motorsportot az olimpiai játékok közé, azt válaszolta: elvi okokból nem tud olyan sportágat beilleszteni az olimpiai játékok közé, amelynél a tiszta amatőr követelményt nem lehet teljes mértékben keresztül vinni. A motorsportot tehát nem lehetett a Nemzeti Sport Bizottság hatáskörébe utalni. Egyesületeken felül álló, tekintéllyel és fegyelmi jogkörrel bíró szervre azonban szükség volt. A belügyiminisztérium és a közlekedésügyi minisztérium ezért közös elhatározással egy új szervet létesített, a „Közlekedési Gépjármű Sportfejlesztési Tanácsot” amely egyesíti az egész magyar motorsport főhatósági jogkörét. A tanács elnökévé Seres Tibort nevezték ki. A tanács február 1-én megkezdte működését, amellyel rövidesen rendet teremt az örvendetesen fejlődő magyar motorsport életében. L. F. „UNIVERSAL“ motorjavító PICN speciális javítása Demján K. és Surányi Budapest, VI., Szondy utca 86. Olvassa! 2 hetenként jelenik meg az #flúzió „AUTO“ az „Országos Gépjáróműügyi és Közúti Közlekedésrendészeti Bizottság hivatalos lapja Fel. szerkesztő: Rédly Pál. Fel. kiadó: dr. Kóródi Tibor Szerkesztőség és kiadóhiv.: Bpest, VI., Andrássy út 123/ I. évfolyam 2. szám. Március 15—31. Ára 1.50 Ft’. Előfizetési ára: 1 évre 32 Ft, fél évre 16 Ft, negyed évre 8 rt.. Postatakarékpénztári csekkszámla 8042 Igazság nyomda, Horn Ede-u. 9—11. F. vezető: Falus József