Autó, 1948. május-december (1. évfolyam 1-20. szám)
1948-11-01 / 17. szám
Mikorra járható a gázturbinás autó megjelenése ? Egy éve sincs, hogy az autógázturbináról az első hírek megérkeztek. Alig pár hónapja, hogy az első gázturbinával meghajtott autóról tudomást szerzett a világ. A nagyközönség mindezek után azt várta, hogy egy-két éven belül fantasztikus gázturbinás autócsodák fognak az utcákon száguldozni. Ez még messze van. Az autógázturbína ma még fejlődésének kezdetén áll. Egyelőre még olyan problémák állnak megoldatlanul, amelyek a gazdaságos tömeggyártást lehetetlenné teszik. Nézzük először is a gázturbinás autó előnyeit. Tagadhatatlan lényeges előnyei vannak a dugattyús motorral szemben. Nincs szükség sebességváltóra, a turbina forgási sebessége változtatható, ugyanakkor azonban a forgatónyomatéka magas értéken tartható. Gyújtásra, elosztó, stb. berendezésre szüksége nincs. Mindössze egy, a Dieseléhez hasonló izzógyertyára van szüksége, amely az indítás lehetővé tételére szolgál. Semmi szükség hűtőberendezésre, mert a turbina a beszívott levegő terelésével önmagát hűti. Üzemanyag szempontjából nem igényes. Minden fajta üzemanyaggal működtethető, amelyet az égőtérben elégetni lehet. Méretei kicsinyek, önsúlya rendkívül alacsony, üzemben a káros rezgésektől mentes, és meglepően egyenletes húzóerőt szolgáltat. Mindeddig két országból érkezett hír arról, hogy autógázturbinával kísérleteznek. A Szovjet Unió az egyik és Anglia a másik. Sajnos a Szovjet adatai nem állnak rendelkezésünkre. Angliában mindeddig két alaptípust készítettek. Az egyiket a Cetrax, a másikat a Rover-gyár készítette. Nem nagy különbséggel, egyforma teljesítményűek. Külső méreteik a hátramenet biztosítására szolgáló sebességváltó-házzal együtt: hosszúság kb. 90 cm; szélesség: 42 cm; magasság: 50 cm. Súlyuk mindössze 230 kiló. Teljesítményük utazó menetben 150 lóerő. Maximális teljesítményük 240 lóerő körül van. Mindez nagyon szép, de nézzük, mi van az adatok mögött. A turbina teljesítménye utazó menetben 150 lóerő, de 55.000 fordulatszám mellett. A maximális teljesítményt kb. 70.000 fordulaton adja le. Gépkocsik részére rendszerint ikerturbinákat terveznek. Az egyik turbinakerék állandóan maximális fordulatszám mellett hajtja a kompresszort, míg a másik az első gázait használja fel és hajtja a kocsit. így tehát biztosítva van a turbina üzeméhez szükséges állandó magas légnyomás, míg a kocsi folyton változó menetsebessége a második turbina révén biztosítható. Az autóba való beépítés, akár elől, akár hátul történhet. A turbina égőterében a hőmérséklet kb. 2000 fok Celsius körül van. E magas hőmérséklet elviselésére különleges acél-ötvözetek szükségesek. Gondoljuk el: a belső részek már rövid üzemidő után meggypirosan izzanak és mindehhez tartozik, hogy ebben az izzó állapotban a turbinakerék 50—70 ezret fordul percenként. A turbinánál 150 lóerő a legalacsonyabb teljesítményekhez tartozik. Minél alacsonyabb teljesítményű egy turbina, annál kisebb, de, annál gyorsabban forog. Egy autóturbinakerék átmérője alig 15 centiméter. Jó teljesítmény elérése céljából a turbinalapátok rendkívül pontos és finom kidolgozása szükséges. Tűrések jóformán nem léteznek. A lapátkák a kerék és a fordulatszám nagysága miatt papírvékonyságúak. Nézzük a gazdaságosság kérdését is. A gázturbina nagy, több tízezer lóerős egységekben ma már gazdaságos üzemet biztosít. Ezzel ellentétben az autóturbinák, bár lényegesen olcsóbb üzemanyaggal járnak, mint a benzin, de még így is négy-nyolcszor annyi értékű üzemanyagot fogyasztanak, mint a mai benzinmotor, így a kocsi tartós üzemképességének biztosítására rendkívül nagy tartályokra van szükség. Végül még a közlekedési és üzembiztonsági kérdések is komoly gondokat jelentenek. Dugattyús motornál a mozgó részek anyagkifáradásából eredő törések nem jelentenek külső veszélyt. A turbinakerék szétszakadása viszont már igen. Az országutak általában porosak. A beáramló por a legsúlyosabb korróziós veszélyt jelenti a turbinakerék részére. A turbina üzem közben magasfrekvenciájú sivító hangot ad, ami például a szűk utakon elviselhetetlen lehet. Végül: a turbinából kiáramló „kipuffogó" gázok hőfoka még mindig többszáz fok. Ha e gázokat hűtőn vezetjük át, vagy felfelé irányítjuk, még akkor is komoly veszélyt jelentenek nemcsak a forgalom, hanem a gyalogjárók számára is. Mindezek után mit várhatunk? A gázturbinás autó még messze van! Még a repülésben sem általános a gázturbina. A fejlődés iránya valószínűen: először a Repülés, azután a könnyű sportrepülés; gyors tengerészeti egységek; nehéz hadijárművek; nehéz teherautók, autóbuszok és csak azután a kisember autója. Az eddig bemutatott gázturbinák mind az úgynevezett nyílt ciklusú rendszerhez tartoznak. A fejlődés iránya azonban az úgynevezett zárt-ciklusú gázturbina felé mutat. E rendszer révén — a nagy egységeknél — a gázturbinánál jobb hatásfokot érnek el. A zárt-ciklusú gázturbina munkamenetéről külön cikkben fogunk megemlékezni. A gázturbinás autó már megszületett. Messze van még azonban az az idő, amikor a közúti forgalomban nagyobb számban — megjelenik. .roKUUSäuüAiTusnxA esetrns eioi aeevretr ü/>2Tv»B<nf> imk A gázturbina — a dugattyús motorhoz hasonlóan a gépkocsi első, vagy hátsó részébe építhető be. Gázturbinás gépkocsi-alváz vázlatos képe. A gépkocsi a gázturbina metszetrajza. Gépjáróművezetői igazolványok, engedélyek és igazoló lapok érvénytelenítése A rendőrhatóságot ezúton kérjük, hogy az elveszett okmányok tulajdonosának családi és utónevét, lakóhelyét, az igazolvány számát, illetőleg az igazolólap és forgalmi engedély esetén a rendszámot a megkeresésben, valamint a borítékon a szerkesztőség pontos címét (Budapest, Andrássy út 123.) minden esetben tüntesse fel. tilangos címzés esetén a megkeresés elkallódhat. Az Államrendőrség bajai kapitánysága közli, hogy Rigó János madarasi lakos 100914 számú gépjárművezetői igazolványát Az Államrendőrség budapesti főkapitánysága közli, hogy Balogh Béla Sashalomi lakos K—8869 Beszkárt Autóbuszüzem Budapest X—0078 Beszkárt Autóbuszüzem Budapest X—0061 Beszkárt Autóbuszüzem Budapest X—0108 British Legation Budapest A—9866 Czibulka József budapesti lakos B—9306 Első Gyulai Rum- és Likőrgyár Rt. Gyula C—2304 Frigyes Rezső budapesti lakos A—3657 Fritz János és Dakó Károly Pesterzsébet S—5743 Győző Béla és Társa Budapest A—5608 Honvédelmi Minisztérium H—0267 Kemenes András budapesti lakos B—0458 Kovacsics János csepeli lakos Q—5542 Kovács József budapesti lakosS—0550 Kovács László budapesti lakos L—0816 Köves Sándor budapesti lakos J—0616 Magyar Amerikai Olajipar Rt. A—5484 Magyar Országos Szövetkezeti Közp. Bpest A—8392 Magyar Országos Szövetkezeti Közp. Bpest B—0608 Márkus Mihály budapesti lakos C—3296 Németh Károly pestújhelyi lakos Z—4352 Osman Adolf Utóda Újpest B—0840 Piaci és Vásári Keresk. Beszerző és Értékesítő Szövetkezet Budapest A—3401 Szöllősy Imre budapesti lakos Q—0036 Weiss József budapesti lakos S—7177 számú forgalmi engedélye Az Államrendőrség budapesti főkapitánysága közli, hogy Alexy Tibor kispesti lakos 097556 Balázsy István budapesti lakos 052406 Barics Imre budapesti lakos 490499 Bogár József budapesti lakos 1004736 Cseffalvy Vilmos budapesti lakos 046369 Csóka István budapesti lakos 330069 Demeter András pestszentlőrinci lakos 029066 Dióssy Kálmán budapesti lakos 090341 Dudás Ferenc budapesti lakos 492171 Friesz Lászlóbudapesti lakos 073024 Fülöp Gáspár budapesti lakos 041105 Hahn Jenő budapesti lakos 033140 Hatvani Szabó Lajos budapesti lakos 028824 Kende Béla budapesti lakos 007616 Kókai Mihály budapesti lakos 092010 Kristóf István budapesti lakos 291516 Kurhélja Lajos kispesti lakos 055995 Lakatos László budapesti lakos 410728 Leiner László pestújhelyi lakos 099755 Malinics Dezső budapesti lakos 330041 Mancza József budapesti lakos 064363 Marschalkó Béla budapesti lakos 053374 Nagy Sándor budapesti lakos 007583 Nemes Antal László budapesti lakos 027815 Riedl János budapesti lakos 025060 Sándor Tibor budapesti lakos 049806 Szabó Károly budapesti lakos 038156 Szigeti György pestszentlőrinci lakos 062017 Szőke László budapesti lakos 494915 Takács Ferenc budapesti lakos 018510 Tormai János túrai lakos 063491 Winkler György budapesti lakos 491612 számú gépjárművezetői igazolványa. Az Államrendőrség budapesti főkapitánysága közli, hogy Áll. Gépjárművezetőképző Tanfolyam Bpest B—0320 Budapestvidéki Autóbusz Közlekedési Rt. Q—0270 Első Magyar Cartonlemezgyár Rt. Budapest A—9725 Dunavölgyi Timföld-Ipari Magyar Szovjet Bauxit-aluminium Rt. Budapest CC—450 Fauszt István budapesti lakos JB—234 Gyenes László budapesti lakos JB—195 Jávorka János budapesti lakos J—0759 Kányi Ferenc budapesti lakos Q—8703 Magyar József Nádor Műegyetem Gazdasági Kiv. Budapest S—3345 Magyar Népjóléti Minisztérium Budapest F—0535 Magyar Országos Gépkocsi Üzemi Rt. Bpest J—1466 Magyar Országos Gépkocsi Üzemi Rt. Bpest A—8389 Magyar Országos Gépkocsi Üzemi Rt. Bpest P—0699 Mutler József budafoki lakos K—3769 Müller Elemér budapesti lakos JB—853 Ullmann és Veres budapesti lakosok A—5761 Várkonyi László dömsödi lakos KB—973 Weisz Arturné mosonmagyaróvári lakos C—1986. számú igazolólapja Az Államrendőrség budapesti főkapitánysága közli, hogy Friesz László budapesti lakos 64439 Kókai Mihály budapesti lakos 26470 Nagy Sándor budapesti lakos 2377 Nemes Antal László budapesti lakos 39990 Sándor Tibor budapesti lakos 36248 Szőke László budapesti lakos 56385 számú piros kiegészítő lapja Az Államrendőrség budapesti főkapitánysága közli, hogy Balázs István budapesti lakos 27333 Demeter András pestszentlőrinci lakos 25494 Dióssy Kálmán budapesti lakos 3086 Dudás Ferenc budapesti lakos 27451 Kurjiéjja Lajos kispesti lakos 30442 Mancza József budapesti lakos 24651 Potoczki Dezső budapesti lakos 29769 számú kék kiegészítő lapja. Az Államrendőrség budapesti főkapitánysága közli, hogy Diener György budapesti lakos A—3120 Hirt János budapesti lakos Q—4661 M. Kommunista Párt, Budapest A—2814 Molnár Károly budapesti lakos S—3761 számú forgalmi engedélye és igazolólapja. Az Államrendőrség egri kapitánysága közli, hogy Erdős Lajos gyöngyösi lakos YF—248 forgalmi engedélye és, igazolólapja. Az Államrendőrség egri kapitánysága közli, hogy Erdős Lajos gyöngyösi lakos 140940 Kiss János gyöngyösi lakos 140016 Nagy Albert bélapátfalvai lakos 222571 számú gépkocsivezetői igazolványa. Az Államrendőrség esztergomi kapitánysága közli, hogy Johanesz Ferenc tatai lakos Z—4660 számú igazolólapja. Az Államrendőrség gyulai kapitánysága közli, hogy Tóth Gőzmalom Rt. Orosháza U—7078 számú forgalmi engedélye. Az Államrendőrség kecskeméti kapitánysága közli, hogy Dr. Varga János ceglédi lakos 201583 számú gépjárművezetői igazolványa. Rehus Károly kecskeméti lakos Y—0515 számú forgalmi engedélye. Az Államrendőrség miskolci kapitánysága közli hogy Klein Rezső diósgyőri lakos K—5655 számú igazolólapja, MÁSz Rt. Ormospuszta CC—315 számú forgalmi engedélye, Dankó Pál miskolci lakos 221933 Kónya Sándor miskolci lakos 121497 számú gépjárművezetői igazolványa. Az Államrendőrség soproni kapitánysága közli, hogy Főző Ferenc kapuvár lakos K—4952 számú forgalmi engedélye és igazoló lapja. Az Államrendőrség székesfehérvári kapitánysága közli, hogy Tinka Kálmán sárosdi lako«? —*054 Szeibert Gábor kápolnásnyéki lakos N—0789 számú igazolólapja. Koroncai Gyula hercegfalvai lakos Z- -53291 számú forgalmi engedélye. Az Államrendőrség szolnoki kapitánysága közli, hogy Klein József karcagi lakos 30069. számú gépjárművezetői igazolványa. Az Államrendőrség szombathelyi kapitánysága közli, hogy Novák János és Havasi József vépi lakosok C—8852 Szeli Gyula budapesti lakos ED—573 számú forgalmi engedélye, Miklódy István szombathelyi lakos 310599 számú gépjárművezetői igazolványa. Az Államrendőrség veszprémi kapitánysága közül hogy ifj. Kalmár György ajkai lakos 322956 Gedra János pétfürdői lakos 321242 számú gépjáróművezetői igazolványa, ifj. Kalmár György ajkai lakos NC—222 számú igazolólapja elveszett. Az Államrendőrség budapesti főkapitánysága közli,hogy Csömör Béla budapesti lakos 254. szmú kék kiegészítőlapja Bajcsi József kelenvölgyi lakos 54322 Frankel Jenő budapesti lakos 1012 Fried Sándor budapesti lakos 2199 Garamszegi Jenő budapesti lakos 29291 Lisztl András sashalmi lakos 64904 Spisák Gyula budapesti lakos 255091 számú piros kiegészítő lapja Bajcsy József kelenvölgyi lakos 015860 Bodrogi László budapesti lakos 074740 Bognár Lajos budapesti lakos 074742 Csömör Béla budapesti lakos 092207 Fränkel Jenő budapesti lakos 069452 Fried Sándor budapesti lakos 070571 Glattstein József budapesti lakos 025738 Győrffy Károly budapesti lakos 074743 Kardos József budapesti lakos 074741 Kormány János budapesti lakos 018316 Lengyel Zoltán Péter csillaghegyi lakos 141080 Kisztl András Sashalomi lakos 000712 Martin Hajdú György budapesti lakos 074768 Marton Jenő budapesti lakos 028563 Pénzes László budapesti lakos 074744 Spisák Gyula budapesti lakos 097108 Suchentrong Ferenc budapesti lakos 074743 Szobotits Zoltán budapesti lakos 040669 dr. Vértes Imre budapesti lakos 074746 számú gépjárművezetői igazolványa Az Államrendőrség szekszárdi kapitánysága közli, hogy Halász Mihály paksi lakos a0—1805 számú forgalmi engedélye és igazolólapja elveszett. Az elveszett okmányok érvénytelenné nyilváníttattak, helyettük másolat adatott ki. ) FÉKFOLYADÉK BIZTONSÁG! Minden szaküzletben kapható! MOTORBONTÓ Reichfeld Ciéza VI., Szív-utca 53. az összes típusú motorkerékpárok új és használt alkatrész raktára