Autó, 1949. január-december (2. évfolyam 1-24. szám)

1949-08-16 / 16. szám

H­ogy do­lgozik a Ml® IL/­11 az ország üzemanyag-ellátásán Az autó fut az országúton. Az út mellett benzinkutak, vi­lágoskék-sötétkék MÖLAJ kan­nák. Suhan az autó. Vasúti sí­nek, a síneken tartálykocsik MOL­AJ felirattal. Munkások az­ országúton, biciklin, autón, gya­log. A kora reggeli nyári nap fényében összehúzott szemű munkás-paraszt arcok. Mindnyá­jan a MOLAJ szőnyi olajfino­mítója felé igyekeznek. A szél kifújja a szót az em­berek szájából és odacsapja a kémények, tornyok oldalához. Sínek és megint vasúti tartály­­­kocsik tömege, MOLAJ felirat­tal. Elénk tárul a gyár, tetején a plasztikus ötágú vörös csillag­gal. Az ezüst ésüzem-jelvény tündökölve ragyog a reggeli napfényben. Aztán feltűnnek az irodaépületek, raktárak, családi villák, kultúrház és szerelő­műhely. — A MAORT-szabotázs le­leplezése óta ez történt — mondja Ivicsics párttitkár és vastag ujjával mutatja a grafi­kon meredeken emelkedő vona­lát. — Maga itt járt 1945-ben. Nézze meg most a saját szemé­vel, nézze meg, hogy mi épült Itt a porból — s kinyújtott kar­jával határozott mozdulattal vé­gigsimít a távoli épületeken, a krémszínű négyemeletes modern irodán, a kultúrházon, a szerelő­­csarnokon, a finomító hatalmas tornyán és az alkalmazottak ré­szére épült villaépületeken. 1945-ben a romhalmaz A MOLAJ szőnyi ásvány­olajfinomítója 1945-ben nem volt egyéb, mint bombatöl­csér, kő- és porsivatag. Bomba­­robbanástól eltorzult vastraver­zek meredtek az égnek, fel­fordult és feketére égett tar­tálykocsik. Ma pedig az ország legkorszerűbb, legnagyobb kapa­citású ásványolajgyára. Nem történt itt csoda, csak annyi, amennyi bárhol az egész országban. Az új helyzet megsej­tése. A szabadság szele, a mun­ka varázsa előhívta az embere­ket a falvakból, odaálltak a gödrök közé és nézték a görbe vasakat, az egykori gyár silány maradványait. Valaki ,,peiszert” kerített, más meg csigát, eme­lőt. És már pergett a lánc, már húzta a gödör mélyéről az ösz­­szegörbült vastraverzeket. Az alkatrészek lassan összeálltak. Akadt valaki, aki az összehozott vaslemezekből emlékezet után elkészítette a desztillációs tor­nyot. Megalakult a pártszervezet, hogy összefogja és egésszé ko­vácsolja a munkástömegeket. Megindul a munka így épült a gyár, semmiből, s a munka megindult, hogy le­gyen petróleum a világításhoz, benzin az autókhoz. A munkába most már bekap­csolódtak a szovjet szakembe­rek is. S ömlött az olaj a hosszú csöveken Lispétől Szőnyig, hogy táplálják a gyárat nyersanyag­gal, hogy gazdagítsa az orszá­got folyékony aranyával. A gyár ma sokezer tonna nyersolajat dolgoz fel. A Szov­­jetúniótól kapott hatalmas vas­úti tartálykocsiparkjával ellátja budapesti telepét, sokszáz ben­­zinkútját és lerakatát — az or­szág egész területén a legjobb üzemanyaggal és olajjal. Ez a gyár bonyolítja le az ország ex­portját is. Az önköltségcsökkentés terén is kimagasló eredményeket ért el a MOLAJ munkaversenyben dolgozó lelkes munkásaival, akik a bombatölcsérekből kibányá­szott alkatrészek tapintásával, a saját erejük és szívós munká­juk eredményeképpen életrekelt gyár látképén keresztül érezték először a büszke tulajdonos ér­zését, azt, hogy: miénk a gyár! így lett a gyár élitsem A pártszervezet és az öntuda­tos, a gyárat magukénak érző munkások 1947-ben leleplezték azt a szabotázsakciót, amit a gyárba beszivárgott , fasiszták akartak előidézni. Ugyancsak ők voltak azok, akik kilökték ma­guk közül a régi rendszer visz­­szakívánóit. Beszél a benzintank-sofőrök­­ről, akik napi ötszöri fordulót tűztek ki célul maguk elé, a pet­­róleumtankjárat gépkocsiveze­tőiről, akik naponta 30—40 ke­reskedőt látogatnak meg két for­dulóban, kétszeri töltéssel. 16 brigád szocialista munka­versenyben dolgozik azért, hogy fokozódjék a termelés és az or­szágot minél tökéletesebb üzem­anyaggal lássák el. Meg kell említeni, hogy mi­nek köszönheti a gyár ezt a ha­talmas fellendülést, amely min­den vonalon szemünk elé tárul? Kiváló szovjet szakértők Elsősorban az itt dolgozó szovjet szakemberek kiválóságá­nak és tudásának köszönhető az eredmény. Azoknak az értékes tapasztalatoknak az átadása, melyeket a Szovjetúnióból hoz­tak magukkal és most átadják a gyáraknak, a dolgozóknak és egyúttal az egész magyar nép­nek, hogy ezáltal könnyebben és eredményesebben haladjunk a szocialista termelés útján. Meglátszik a gyár egész mun­káján az az igazi baráti jóvi­szony, amely a szovjet és ma­gyar vezetők között fennáll. Ennek a viszonynak a hatása mutatkozik meg minden dol­gozó munkás mosolygó arcán, munkájának lendületén. Mindenütt találhatók MOLAJ-üzemanyagállomások. Szakmai útmutató AUTOMOBILJA, Bp., VI., Liszt Ferenc­ tér 4. Telefon: 420—183. DR. BARDOS S. és FIA Rt., Bp. VI.. Jókai-u. 12. Tel.: 125—41a. BAUER és GERGELY, Bp. VI. Jókai-u. 9. Telefon: 128—397. DR. HIRSCH és REITER autó­­alkatr. Fiat­ hoz, Bp., Jókai-u. 28. HORVÁTH és MULADY, lökés­­gátlók és olajemelők, Bpest, IX. Köztelek­ utca 3. Tel.: 384—262. KASZONYI JÁNOS autófelsze­relési szaküzlete, IX., Üllői­ út 57. Telefon: 139—821. RÉVÉSZ és DR. SPATZ autó­­alkatrész és felszerelés. Bpest, VI., Jókai­ u. 1. Telefon: 127—172. RUDAS SÁNDOR dugattyú, du­­gattyúcsapszeg, dugattyúgyűrű. Bp. VI., Jókai-tér 9. T: 126—064. SZIGETI ANDOR autófelszere­lések. Bp., VI., Lázár­ U. 22. sz. Opera mögött. Telefon: 129—731. SZILÁRD BÉLA autófelszerelés és pneumatikák. Bp., Nagymező­­utca 15. szám. VARTA-HÁZ, Budapest, VI., Ó-utca 44. Telefon : 122-380. Varta-accumulátorok, Pertrix elemek, garázstöltők. I 'Javítók] MERCEDES specialista, Bpest, VI., Szív-utca 43. Tel.:: 310—974. i: Moto*£&utá] REICHFELD GÉZA új és hasz­nált alkatrészek. VI., Szív-u. 53. Moto+k&rákpárt J­URBACH LÁSZLÓ, Budapest, VI., Hunyadi-tér 12. szám MATRA kismotorok, motor­kerékpár-alkatrészek, speciát­us javító üzem. I Olaji KERTÉSZ ZOLTÁN BP., V., Vadász­ u. 2. Autó olajok. Önköltségcsökkentés, munkafegyelem, újítómozgalom Azután így folytatta: - Munkaversenyünk, amely 1949 július 1-én kezdődik és de­cember 31-ig tart, az alább ki­fejtett pontok alapján az önkölt­ség csökkentését, a munkafegye­lem megszilárdítását, az újító mozgalom és a mozgalmi élet fejlesztését tűzi ki célul. Ezután jöttek a versenypon­tok. Önköltségcsökkentés, amely­nek kiértékelési alapja mindkét üzemben az ez év március, ápri­lis és május havában elért 100 kilométerre eső átlagos költség. Ez az üzemanyag, kenőanyag, gumifogyasztás és műhelykölt­ségből tevődik össze. A második versenypont a túl­teljesítésről szól s megállapítják, hogy mindkét üzem dolgozói a hároméves terv utolsó szakasza­ Nem történt volna meg, ha.. a tehergépkocsi vezetője nem mulasztja el a kellő gondosságot s megviselt állapotú kocsijával óvatosan hajt! Ebben az esetben az történt, hogy a gyorsan hajtó Opel- Blitz első tengelycsonkja eltörött, a kocsi fának rohant és a vezető és kísérője megsérült. A telepre hárul Nagy-Buda­­pest ellátásának jelentős része. Nem mindegy, hogy ezt a fel­adatot miképen látja el. Abból, amit itt láttunk és tapasztaltunk az az érzésünk, hogy a telep eleget tesz feladatának. A MOLAJ a magyar gazda­sági életet, az ipart, a közleke­dést látja el vérrel és biztosítja, hogy az ország szíve egy pilla­natig se szűnjék meg dobogni. A MOLAJ munkásai tudják, hogy a dolgozók közösségének termelnek és ennek a megértés­nek a kapcsán vált szocialista üzemmé a MOLAJ. Pór Ibolya: Indul a verseny a Post­a járműtelep és a BSZKUT Récsei-autóbusszgarászs dolgostól Koszolt Ünnepi vörös és nemzetiszínű díszbe öltözött július 26-án a Posta járműtelepe. A falakat kárpitok s harcos feliratok dí­szítették, jelezve a nagy ese­ményt, amelyre a posta jármű­telep szinte valamennyi dolgo­zója és a Beszkárt Récsei-autó­­buszgarázsának különautóbu­szain érkező küldöttség össze­gyűlt­­ezen a napon, amikor a két üzem dolgozói aláírták az egymással kötött munkaverseny­­szerződést Mintegy 700-an gyűltek ösz­­sze a szépen feldíszített terem­ben, amikor a postás zenekar rázendített az indulókra, majd a postai járműtelep vezérigaz­­gatóhelyet­tes, Szőnyi Ferenc s­z­ólalt fel, hogy megnyissa az ünnepélyes összejövetelt. Be­vezetőben Bebrits Lajos közle­kedésügyi és postaügyi minisz­ter üdvözletét adta át a két üzem dolgozóinak, majd az ese­mény jelentőségét méltatta Azután Katona János posta vezérigazgató köszöntötte az összegyűlt dolgozókat, majd Lendvai Sándor postajárműte­­lepi lakatos olvasta fel a ver­senyszerződést. — Mi, a Beszkárt és a Jár­műtelep dolgozói, az utóbbiak kezdeményezésére, áthatva a szocializmus építésének szándé­kától és átérezve az építésben a munkaversenyek döntő jelen­tőségét, továbbá ama célunk megvalósítása érdekében, hogy a most folyó hároméves tervet a magunk részéről biztosan be­fejezzük, illetőleg túlteljesítsük, amint azt Rákosi Mátyás is ki­jelentette. .. első és legfon­tosabb feladatunk a hároméves terv két év és 5 hónap alatt való befejezése!”, közös elhatározás­sal versenyre hívjuk egymást, — mondta Lendvai Sándor.­ban a munkateljesítmény 5 szá­zalékos túlteljesítését vállalják. A munkafegyelem a késések és a fegyelmi bizottság előtt tárgyalt fegyelmi ügyek száma alapján képezi értékelés tárgyát. Nagy súlyt fektetnek a versenyben álló üzemek az újító mozgalom­ra is, s itt a versenykiértékelés alapját az elfogadott és megva­lósított javaslatok egy évre eső forintmegtakarításának egy dol­gozóra kiszámított összege ké­pezi. A Beszkárt és a Járműtelep dolgozói — olvassa Lendvai Sándor —, megállapodnak ab­ban is, hogy termelékenységük kölcsönös emelése céljából, ■va­lamint a tapasztalatcseremozga­lom fejlesztése érdekében az újításokat kölcsönösen kicseré­lik. A mozgalmi élet fejleszté­sét is közösen vállalják a két üzem dolgozói s megállapodnak abban, hogy a két üzem egyes műhelyrészei vagy brigádjai kölcsönös megállapodás és fel­tételek alapján páros versenyek­re hívják ki egymást. Egyhangú froxzájárulás -Versenyünk megindulása al­kalmából üdvözöljük a Szakta­nácsot és szakszervezeteinket, mint a termelés szervezőit és irányítóit. Üdvözöljük a Magyar Dolgozók Pártját és annak ve­zérét, példaképünket, Rákosi Mátyást, hangzanak Lendvai Sándor szavai s nyomában fer­getegesen zúg fel a taps. — Elfogadjuk, elfogadjuk — hangzik több mint 700 torokból egyszerre a lelkes kiáltás — mi­.­közben Érdi Simon kalauzból lett főosztályvezető átveszi a szerződés egy példányát. Tóth János járműtelepi „ifi” szavai is szinte belevesznek a lelkes tapsba és kiáltásba. Pedig fontos dolgot jelent be ő is. A járműtel­epi ifik 3 százalékos munkateljesítménytöbbletet aján­lanak fel a VIT-re és megterem­tik a Járműtelep Komszomol­­sarkát is. Tóvárosi László autóbusz­­üzemi dolgozó a Récsei-garázs nevében üdvözli ezután a pos­tás-dolgozókat, majd Kovács György postás-gépkocsivezető méltatta a szerződés jelentősé­gét. Végezetül ismét a postás ze­nekar pattogó ütemű indulói töl­tik meg a termet s a lelkesarcú postás-járműtelepi dolgozók meg a Récsei-garázs versenyrekész csoportja szerteszéled. Indul a verseny ... K­i fog győzni? Munkaversenyben a Teherfuvar NV és az Autótaxi „Élüzent vagyunk” — hirdeti büszkén az Autotaxi Nemzeti Vállalat homlokzatán tündöklő ötágú csillag. És benn, a díszteremben gyü­lekezők, sofőrök, szerelők, esz­tergályosok, fényezők —; mind­annyian, akik öntudatos, jó munkájukkal megszerezték a büszke „Életem” címet, izgatot­tan várakoznak, hogy ünnepé­lyesen aláírhassák az öthónapos munkaverseny-szerződést a fia­tal, alig pár héttel ezelőtt ala­kult testvérüzemmel. — A Teherfuvar NV hívott ki bennünket erre a versenyre — mondja Bodori László gépkocsi­­vezető és hozzáteszi: — A meg­­nyerjük, meg kell nyernünk ezt a versenyt! — De mi is ott leszünk ám — vág bele tréfás-komolyan Bo­­dori szaktárs szavaiba a Teher­fuvar egyik szerelője és a két szaktárs köré csoportosulók komolyan latolgatják: ki lesz a győztes? — No, majd öt hó­nap múlva eldől, ki lesz a győz­tes — mondják többen is és ösz­­szevillanó szemükben izzik az ígéret: „Mindent megteszünk, hogy miénk legyen a győzelem." Kezdődik az ünnepség. Hároméves tervvel indul el a harc. A jövőt építő küzdelem Céljait eléred, győzni ha akarsz. Éljen a munkaverseny...” — játssza a zenekar a jól ismert dallamot, azután a Teherfuvar NV a. b. titkára, Jakubini szak­társ emelkedik szólásra. „A Te­herfuvar NV nevében munkaver­senyre hívom ki az Autótaxi Nemzeti Vállalat minden dol­gozóját ..." Fegyelem .. . önköltségcsök­kentés .. . Selejtcsökkentés ... Oktatás... Szakmunkásképzés... — egymásután következnek a versenypontok. Felhangzik a taps, mikor az Autótaxi dolgo­zói nevében Kuti Sándor v­­b titkár kimondja a szót: „A ver­senyfelhívást elfogadjuk.. Ünnepélyes csendben írják alá a két üzem megbízottai az ok­mányokat. Csend van, csak a tollak percegése hallatszik. Az­után újra felviharzik a taps. —... a munkaverseny­­t a szocialista Magyarország meg­teremtéséhez — mondja Tőkési Sándor, az Autótaxi brigád­­ vezetője. A versenyszerződés meg­kötésével a két vállalat dolgo­zói tanúságot tettek: mindent el­követnek, hogy az meg is való­suljon. K- E: „Elfogadjuk!" A két ü­zem megbízottai aláírásukkal hitelesítik a verseny­szerződést. Révész László Vik­tókai­ utcai Telefonszám: 329-676 AUTÓALKATRÉSZ SZAKÜZLET Dugattyúk, gyűrűk, szelepek, tömítések és mindennemű láncok (autó és műszaki)

Next