Autó, 1949. január-december (2. évfolyam 1-24. szám)
1949-08-16 / 16. szám
Hogy dolgozik a Ml® IL/11 az ország üzemanyag-ellátásán Az autó fut az országúton. Az út mellett benzinkutak, világoskék-sötétkék MÖLAJ kannák. Suhan az autó. Vasúti sínek, a síneken tartálykocsik MOLAJ felirattal. Munkások az országúton, biciklin, autón, gyalog. A kora reggeli nyári nap fényében összehúzott szemű munkás-paraszt arcok. Mindnyájan a MOLAJ szőnyi olajfinomítója felé igyekeznek. A szél kifújja a szót az emberek szájából és odacsapja a kémények, tornyok oldalához. Sínek és megint vasúti tartálykocsik tömege, MOLAJ felirattal. Elénk tárul a gyár, tetején a plasztikus ötágú vörös csillaggal. Az ezüst ésüzem-jelvény tündökölve ragyog a reggeli napfényben. Aztán feltűnnek az irodaépületek, raktárak, családi villák, kultúrház és szerelőműhely. — A MAORT-szabotázs leleplezése óta ez történt — mondja Ivicsics párttitkár és vastag ujjával mutatja a grafikon meredeken emelkedő vonalát. — Maga itt járt 1945-ben. Nézze meg most a saját szemével, nézze meg, hogy mi épült Itt a porból — s kinyújtott karjával határozott mozdulattal végigsimít a távoli épületeken, a krémszínű négyemeletes modern irodán, a kultúrházon, a szerelőcsarnokon, a finomító hatalmas tornyán és az alkalmazottak részére épült villaépületeken. 1945-ben a romhalmaz A MOLAJ szőnyi ásványolajfinomítója 1945-ben nem volt egyéb, mint bombatölcsér, kő- és porsivatag. Bombarobbanástól eltorzult vastraverzek meredtek az égnek, felfordult és feketére égett tartálykocsik. Ma pedig az ország legkorszerűbb, legnagyobb kapacitású ásványolajgyára. Nem történt itt csoda, csak annyi, amennyi bárhol az egész országban. Az új helyzet megsejtése. A szabadság szele, a munka varázsa előhívta az embereket a falvakból, odaálltak a gödrök közé és nézték a görbe vasakat, az egykori gyár silány maradványait. Valaki ,,peiszert” kerített, más meg csigát, emelőt. És már pergett a lánc, már húzta a gödör mélyéről az öszszegörbült vastraverzeket. Az alkatrészek lassan összeálltak. Akadt valaki, aki az összehozott vaslemezekből emlékezet után elkészítette a desztillációs tornyot. Megalakult a pártszervezet, hogy összefogja és egésszé kovácsolja a munkástömegeket. Megindul a munka így épült a gyár, semmiből, s a munka megindult, hogy legyen petróleum a világításhoz, benzin az autókhoz. A munkába most már bekapcsolódtak a szovjet szakemberek is. S ömlött az olaj a hosszú csöveken Lispétől Szőnyig, hogy táplálják a gyárat nyersanyaggal, hogy gazdagítsa az országot folyékony aranyával. A gyár ma sokezer tonna nyersolajat dolgoz fel. A Szovjetúniótól kapott hatalmas vasúti tartálykocsiparkjával ellátja budapesti telepét, sokszáz benzinkútját és lerakatát — az ország egész területén a legjobb üzemanyaggal és olajjal. Ez a gyár bonyolítja le az ország exportját is. Az önköltségcsökkentés terén is kimagasló eredményeket ért el a MOLAJ munkaversenyben dolgozó lelkes munkásaival, akik a bombatölcsérekből kibányászott alkatrészek tapintásával, a saját erejük és szívós munkájuk eredményeképpen életrekelt gyár látképén keresztül érezték először a büszke tulajdonos érzését, azt, hogy: miénk a gyár! így lett a gyár élitsem A pártszervezet és az öntudatos, a gyárat magukénak érző munkások 1947-ben leleplezték azt a szabotázsakciót, amit a gyárba beszivárgott , fasiszták akartak előidézni. Ugyancsak ők voltak azok, akik kilökték maguk közül a régi rendszer viszszakívánóit. Beszél a benzintank-sofőrökről, akik napi ötszöri fordulót tűztek ki célul maguk elé, a petróleumtankjárat gépkocsivezetőiről, akik naponta 30—40 kereskedőt látogatnak meg két fordulóban, kétszeri töltéssel. 16 brigád szocialista munkaversenyben dolgozik azért, hogy fokozódjék a termelés és az országot minél tökéletesebb üzemanyaggal lássák el. Meg kell említeni, hogy minek köszönheti a gyár ezt a hatalmas fellendülést, amely minden vonalon szemünk elé tárul? Kiváló szovjet szakértők Elsősorban az itt dolgozó szovjet szakemberek kiválóságának és tudásának köszönhető az eredmény. Azoknak az értékes tapasztalatoknak az átadása, melyeket a Szovjetúnióból hoztak magukkal és most átadják a gyáraknak, a dolgozóknak és egyúttal az egész magyar népnek, hogy ezáltal könnyebben és eredményesebben haladjunk a szocialista termelés útján. Meglátszik a gyár egész munkáján az az igazi baráti jóviszony, amely a szovjet és magyar vezetők között fennáll. Ennek a viszonynak a hatása mutatkozik meg minden dolgozó munkás mosolygó arcán, munkájának lendületén. Mindenütt találhatók MOLAJ-üzemanyagállomások. Szakmai útmutató AUTOMOBILJA, Bp., VI., Liszt Ferenc tér 4. Telefon: 420—183. DR. BARDOS S. és FIA Rt., Bp. VI.. Jókai-u. 12. Tel.: 125—41a. BAUER és GERGELY, Bp. VI. Jókai-u. 9. Telefon: 128—397. DR. HIRSCH és REITER autóalkatr. Fiat hoz, Bp., Jókai-u. 28. HORVÁTH és MULADY, lökésgátlók és olajemelők, Bpest, IX. Köztelek utca 3. Tel.: 384—262. KASZONYI JÁNOS autófelszerelési szaküzlete, IX., Üllői út 57. Telefon: 139—821. RÉVÉSZ és DR. SPATZ autóalkatrész és felszerelés. Bpest, VI., Jókai u. 1. Telefon: 127—172. RUDAS SÁNDOR dugattyú, dugattyúcsapszeg, dugattyúgyűrű. Bp. VI., Jókai-tér 9. T: 126—064. SZIGETI ANDOR autófelszerelések. Bp., VI., Lázár U. 22. sz. Opera mögött. Telefon: 129—731. SZILÁRD BÉLA autófelszerelés és pneumatikák. Bp., Nagymezőutca 15. szám. VARTA-HÁZ, Budapest, VI., Ó-utca 44. Telefon : 122-380. Varta-accumulátorok, Pertrix elemek, garázstöltők. I 'Javítók] MERCEDES specialista, Bpest, VI., Szív-utca 43. Tel.:: 310—974. i: Moto*£&utá] REICHFELD GÉZA új és használt alkatrészek. VI., Szív-u. 53. Moto+k&rákpárt JURBACH LÁSZLÓ, Budapest, VI., Hunyadi-tér 12. szám MATRA kismotorok, motorkerékpár-alkatrészek, speciátus javító üzem. I Olaji KERTÉSZ ZOLTÁN BP., V., Vadász u. 2. Autó olajok. Önköltségcsökkentés, munkafegyelem, újítómozgalom Azután így folytatta: - Munkaversenyünk, amely 1949 július 1-én kezdődik és december 31-ig tart, az alább kifejtett pontok alapján az önköltség csökkentését, a munkafegyelem megszilárdítását, az újító mozgalom és a mozgalmi élet fejlesztését tűzi ki célul. Ezután jöttek a versenypontok. Önköltségcsökkentés, amelynek kiértékelési alapja mindkét üzemben az ez év március, április és május havában elért 100 kilométerre eső átlagos költség. Ez az üzemanyag, kenőanyag, gumifogyasztás és műhelyköltségből tevődik össze. A második versenypont a túlteljesítésről szól s megállapítják, hogy mindkét üzem dolgozói a hároméves terv utolsó szakasza Nem történt volna meg, ha.. a tehergépkocsi vezetője nem mulasztja el a kellő gondosságot s megviselt állapotú kocsijával óvatosan hajt! Ebben az esetben az történt, hogy a gyorsan hajtó Opel- Blitz első tengelycsonkja eltörött, a kocsi fának rohant és a vezető és kísérője megsérült. A telepre hárul Nagy-Budapest ellátásának jelentős része. Nem mindegy, hogy ezt a feladatot miképen látja el. Abból, amit itt láttunk és tapasztaltunk az az érzésünk, hogy a telep eleget tesz feladatának. A MOLAJ a magyar gazdasági életet, az ipart, a közlekedést látja el vérrel és biztosítja, hogy az ország szíve egy pillanatig se szűnjék meg dobogni. A MOLAJ munkásai tudják, hogy a dolgozók közösségének termelnek és ennek a megértésnek a kapcsán vált szocialista üzemmé a MOLAJ. Pór Ibolya: Indul a verseny a Posta járműtelep és a BSZKUT Récsei-autóbusszgarászs dolgostól Koszolt Ünnepi vörös és nemzetiszínű díszbe öltözött július 26-án a Posta járműtelepe. A falakat kárpitok s harcos feliratok díszítették, jelezve a nagy eseményt, amelyre a posta járműtelep szinte valamennyi dolgozója és a Beszkárt Récsei-autóbuszgarázsának különautóbuszain érkező küldöttség összegyűltezen a napon, amikor a két üzem dolgozói aláírták az egymással kötött munkaversenyszerződést Mintegy 700-an gyűltek öszsze a szépen feldíszített teremben, amikor a postás zenekar rázendített az indulókra, majd a postai járműtelep vezérigazgatóhelyettes, Szőnyi Ferenc szólalt fel, hogy megnyissa az ünnepélyes összejövetelt. Bevezetőben Bebrits Lajos közlekedésügyi és postaügyi miniszter üdvözletét adta át a két üzem dolgozóinak, majd az esemény jelentőségét méltatta Azután Katona János posta vezérigazgató köszöntötte az összegyűlt dolgozókat, majd Lendvai Sándor postajárműtelepi lakatos olvasta fel a versenyszerződést. — Mi, a Beszkárt és a Járműtelep dolgozói, az utóbbiak kezdeményezésére, áthatva a szocializmus építésének szándékától és átérezve az építésben a munkaversenyek döntő jelentőségét, továbbá ama célunk megvalósítása érdekében, hogy a most folyó hároméves tervet a magunk részéről biztosan befejezzük, illetőleg túlteljesítsük, amint azt Rákosi Mátyás is kijelentette. .. első és legfontosabb feladatunk a hároméves terv két év és 5 hónap alatt való befejezése!”, közös elhatározással versenyre hívjuk egymást, — mondta Lendvai Sándor.ban a munkateljesítmény 5 százalékos túlteljesítését vállalják. A munkafegyelem a késések és a fegyelmi bizottság előtt tárgyalt fegyelmi ügyek száma alapján képezi értékelés tárgyát. Nagy súlyt fektetnek a versenyben álló üzemek az újító mozgalomra is, s itt a versenykiértékelés alapját az elfogadott és megvalósított javaslatok egy évre eső forintmegtakarításának egy dolgozóra kiszámított összege képezi. A Beszkárt és a Járműtelep dolgozói — olvassa Lendvai Sándor —, megállapodnak abban is, hogy termelékenységük kölcsönös emelése céljából, ■valamint a tapasztalatcseremozgalom fejlesztése érdekében az újításokat kölcsönösen kicserélik. A mozgalmi élet fejlesztését is közösen vállalják a két üzem dolgozói s megállapodnak abban, hogy a két üzem egyes műhelyrészei vagy brigádjai kölcsönös megállapodás és feltételek alapján páros versenyekre hívják ki egymást. Egyhangú froxzájárulás -Versenyünk megindulása alkalmából üdvözöljük a Szaktanácsot és szakszervezeteinket, mint a termelés szervezőit és irányítóit. Üdvözöljük a Magyar Dolgozók Pártját és annak vezérét, példaképünket, Rákosi Mátyást, hangzanak Lendvai Sándor szavai s nyomában fergetegesen zúg fel a taps. — Elfogadjuk, elfogadjuk — hangzik több mint 700 torokból egyszerre a lelkes kiáltás — mi.közben Érdi Simon kalauzból lett főosztályvezető átveszi a szerződés egy példányát. Tóth János járműtelepi „ifi” szavai is szinte belevesznek a lelkes tapsba és kiáltásba. Pedig fontos dolgot jelent be ő is. A járműtelepi ifik 3 százalékos munkateljesítménytöbbletet ajánlanak fel a VIT-re és megteremtik a Járműtelep Komszomolsarkát is. Tóvárosi László autóbuszüzemi dolgozó a Récsei-garázs nevében üdvözli ezután a postás-dolgozókat, majd Kovács György postás-gépkocsivezető méltatta a szerződés jelentőségét. Végezetül ismét a postás zenekar pattogó ütemű indulói töltik meg a termet s a lelkesarcú postás-járműtelepi dolgozók meg a Récsei-garázs versenyrekész csoportja szerteszéled. Indul a verseny ... Ki fog győzni? Munkaversenyben a Teherfuvar NV és az Autótaxi „Élüzent vagyunk” — hirdeti büszkén az Autotaxi Nemzeti Vállalat homlokzatán tündöklő ötágú csillag. És benn, a díszteremben gyülekezők, sofőrök, szerelők, esztergályosok, fényezők —; mindannyian, akik öntudatos, jó munkájukkal megszerezték a büszke „Életem” címet, izgatottan várakoznak, hogy ünnepélyesen aláírhassák az öthónapos munkaverseny-szerződést a fiatal, alig pár héttel ezelőtt alakult testvérüzemmel. — A Teherfuvar NV hívott ki bennünket erre a versenyre — mondja Bodori László gépkocsivezető és hozzáteszi: — A megnyerjük, meg kell nyernünk ezt a versenyt! — De mi is ott leszünk ám — vág bele tréfás-komolyan Bodori szaktárs szavaiba a Teherfuvar egyik szerelője és a két szaktárs köré csoportosulók komolyan latolgatják: ki lesz a győztes? — No, majd öt hónap múlva eldől, ki lesz a győztes — mondják többen is és öszszevillanó szemükben izzik az ígéret: „Mindent megteszünk, hogy miénk legyen a győzelem." Kezdődik az ünnepség. Hároméves tervvel indul el a harc. A jövőt építő küzdelem Céljait eléred, győzni ha akarsz. Éljen a munkaverseny...” — játssza a zenekar a jól ismert dallamot, azután a Teherfuvar NV a. b. titkára, Jakubini szaktárs emelkedik szólásra. „A Teherfuvar NV nevében munkaversenyre hívom ki az Autótaxi Nemzeti Vállalat minden dolgozóját ..." Fegyelem .. . önköltségcsökkentés .. . Selejtcsökkentés ... Oktatás... Szakmunkásképzés... — egymásután következnek a versenypontok. Felhangzik a taps, mikor az Autótaxi dolgozói nevében Kuti Sándor vb titkár kimondja a szót: „A versenyfelhívást elfogadjuk.. Ünnepélyes csendben írják alá a két üzem megbízottai az okmányokat. Csend van, csak a tollak percegése hallatszik. Azután újra felviharzik a taps. —... a munkaversenyt a szocialista Magyarország megteremtéséhez — mondja Tőkési Sándor, az Autótaxi brigád vezetője. A versenyszerződés megkötésével a két vállalat dolgozói tanúságot tettek: mindent elkövetnek, hogy az meg is valósuljon. K- E: „Elfogadjuk!" A két üzem megbízottai aláírásukkal hitelesítik a versenyszerződést. Révész László Viktókai utcai Telefonszám: 329-676 AUTÓALKATRÉSZ SZAKÜZLET Dugattyúk, gyűrűk, szelepek, tömítések és mindennemű láncok (autó és műszaki)