Autó, 1949. január-december (2. évfolyam 1-24. szám)

1949-01-01 / 1. szám

Még a levegő is megváltozott 40 forinttal többet keresnek a munkások az államosítás óta a FIAT javítóműhelyben Három hónappal ezelőtt leke­rült az amerikai imperializmust képviselő Ford név a legna­gyobb Váci­ úti autójavító üzem homlokzatáról. A telepet a Mogürt vette át s ezzel egyszer­re új szellem költözött a fehé­ren meszelt falak közé. A változás nemcsak kívülről látható. Nemcsak az utcai kira­kat telt meg eladó új Tátra és Skoda kocsikkal, hanem bent, a műhelyekben is jobb kedvre derültek az arcok.­­ Még a levegő is megválto­zott itt, amióta az amerikaiaktól s bankárjaiktól megszabadul­tunk ... — mondja az egyik kocsi alól előmászó szerelő és olajos kezeivel körülmutat a ha­talmas műhelyben. — Nézze, mennyi munkánk van, azelőtt meg kongott minden az üresség­től... Valóban: az egymásba nyíló két tágas csarnokban legalább száz kocsi áll szerelés alatt. Ha­sonlóan élénk élet folyik a szomszédos karosszéria-műhely­ben és a szervizben is. Hogy még több munkát vállalhassa­nak, újabb két szerelőcsarnokot építenek, ezenkívül egy modern gépműhely felállítását is tervbe vették.­­ Amióta a Mogürt átvett bennünket, legalább 50 százalék­kal nagyobb a forgalmunk, — mondja Inotai György üzemi bizottsági tag. — A múlt hó­napban már több mint 300 ko­csit javítottunk s ez a szám ál­landóan emelkedik, miután a legtöbb állami érdekeltségű autó nálunk kerül javításra .. . A képviseleti Tátrák és Sko­dák mellett természetesen más kocsik, Fordok, Mercedesek és óriási Dieselek is találhatók a műhelyben. A nyitott ajtón pe­dig éppen egy megrokkant Hud­son sántikál befelé. — Csak hadd jöjjenek — ne­vet egy szürkeoveralos szerelő.­­— Mindegy nekünk, hogy milyen márka, mindegyiket egyformán megjavítjuk . .. — Bezzeg tavaly karácsony előtt nem voltunk ilyen jóked­­vűek — veszi át a szót egy má­sik szerelő. — Alig volt mun­kánk s az ember folyton attól rettegett, hogy szombaton elbo­csátják. Most elmúlt ez a bi­zonytalanság érzet, a több mun­ka pedig azt jelenti, hogy a ke­resetünk is állandóan emelke­­­­dik ... Hogyne emelkednék, amikor az üzemben hat-nyolc munka­brigád versenyez egymással, melyik tudja a rábízott javítást jobban és gyorsabban elvégezni. A karosszéria-műhelyben a „Sta­hanov“ brigád és a „Dózsa György“ brigád jár az élen, a szereldében pedig négy másik brigád törekszik az elsőbbségért. — Hogy ki lesz az első? —­ kérdezi Cséplő Gyula, a fék-csoport brigádvezetője. — Mind­­­­egy. Az a fontos, hogy jól vé­gezzük dolgunkat s munkánkból az egész országnak haszna le­gyen . .. Erre törekszenek az egykori Fiat-művek dolgozói is. Amióta a Mogürt vette át az üzemet, itt is lényegesen megváltozott a helyzet. Kitakarították a sze­metet, újjá festették a falakat — az irodai tisztviselők pedig alig győz­i könyvelni a javí­tásra és szervizre érkező kocsi­kat. — Az államosítás előtt ná­lunk is pangás volt — mondja Benkes István vb. tag. — Csak 42 órát dolgoztunk hetenként, most pedig a 48 óra is kevés, mert nemcsak a Fiat, de a Re­nault is hozzánk tartozik. Van munka bőven . . . A beszélgetésre mások is megállnak mellettünk. Bólogat­nak. — Az államosítás előtt éppen eleget magunkra voltunk ha­gyatva — szólal meg egy fiatal esztergályos. — „Nincs pénz“, folyton ezt hajtogatták s még a kötelező munkaruhát sem kap­tuk rendesen, most pedig bakan­csot is adott a Mogürt annak, s aki rászorul... — Ne csak­ erről beszéljetek — szól közbe Komoróczky György szerelő, az egyik mun­kabrigád vezetője. — Azt is mondjátok meg, hogy amióta a Mogürthöz tartozunk, hetenként átlag 30—40 forinttal emelke­dett a keresetünk, a brigádosoké pedig még többel . .. Erre sem hangzik ellenvetés A volt Fiat-üzem szerelői és la­katosai tudják, Komoróczky igazat beszél. Több a munkájuk és többet keresnek, mint tavaly karácsonykor. Jövőre pedig még jobb lesz a helyzet. Jobb, mert még több autó készül el a műhelyekben és még több ke­nyér jut az ország dolgozóinak. Vaád Ferenc■ Cséplő Gyula és brigádja munkában a Mogürt szereldéjében. Félórás séta a fagymeltlesilő, a hűlölakaró és a hólánc ár­dzsungelében - amiből kiderül, miért nem vásárolnak a vevők A tél beköszöntése idősze­rűvé tette, hogy egy kicsit kö­rülnézzünk a fővárosi autóke­reskedésekben az úgynevezett téli autófelszerelési tárgyak piacán. Tapasztalatunk elég szomorú volt, annak ellenére, hogy az el­múlt évhez képest jelentősen javult a helyzet. Mús évben a kereskedők panaszkodtak, hogy kevés az áru. Most a vásárlók panaszkodnak, hogy, bár min­dent meg lehet kapni, az árak a csillagokba nőttek. Hiba az is, hogy a téli cikkért minden üz­letben más árat kérnek. A­ legnagyobb dzsungel a fagy­­mentesítő folyadék körül van Szinte minden üzletben más és más márkájú árut kínálnak. Az autósok szerint egyik sem száz százalékig megbízható. 120 forinttól 55 forintig terjed a fagymentesítő folyadékok ára aszerint, hogy milyen márkát ajánlanak. Véleményünk és a speciális szakemberek vélemé­nye szerint is a magas ár telje­sen indokolatlan. A gyártók arra hivatkoznak, hogy drága a glicerin. A valóság az, hogy éppen a glicerin az, amiből aránylag legkevesebb van ezek­ben a keverékekben. Ugyanilyen zavaros a helyzet a hűtőtakarók körül is Egy Rillmann-kocsira való hű­tőtakaró az egyik Jókai­ utcai cég nyomtatott körlevele szerint príma begamoidból, vastag filc­cel bélelve 270 forint. A May Kálmán-cég 236 forintot kér ugyanilyen hűtőtakaróért, a Csáky­ utcai Schlézinger cég azonban már 300—350 forintban állapítja meg az árat. Miért? A kalkuláció szerint egy hűtőtakaróhoz legfeljebb 100—120 forint értékű nyers­anyagot használnak fel. Ha szá­mítjuk a készítő munkadíját és hasznát, akkor körülbelül 180, 200 forintra szökik ez az összeg Érthetetlen, hogy ezek után ho­gyan lesz a vevő számára 300 forint ennek a cikknek az ára. Fontos téli árucikk a hólánc. Itt aránylag a legrendezettebb a helyzet. 500x16 -os hóláncot a Jókai­ utcai Nagy József cég 65 forintért ajánl, az Ördög és Markovics 76-ért, a Motor és Autókellék Rt. 77,10 Ft-ot kér. Félórás Géza az autókellék­­piacon mutatta ezt a képet. Eb­ből érthető, hogy miért panasz­kodnak a kereskedők, hogy a vevők nemigen tévednek be üz­letükbe. Akinek autója van, szeretné megóvni a tél viszontagságaival szemben. Csak éppen fél be­­menni az üzletbe, mert nem tudja, hogy a borsosan megfize­tett árért hol kapja azt az árut ami valóban ellenértéke a lefi­zetett összegnek. A kereskedők maguk is rájö­hetnének, hogy egyszer véget kell vetni ennek az áldatlan állapotnak. MOGÜRT Á­LLAMI AUTÓJAVÍTÓ ÜZEMEK 3 s#. Váci­ út 45. Tel: 200-925, 200-774 RÁBA MÁ­V­AG FORD SKODA TÁTRA AERO Minor és bármilyen teherautók javítása szemierki­zi (Népkereskedelmi r. i. Révész­ utca 1-5. Telefon: 200-810,200-818 O­PEL G M C CHEVROLET B U I C K VAUXHALL HILLMAN Dózsa György­ út 61 sz. Telefon: 202—265 L P A FIAT S I M C A RENAULT stb. javítása Hideg időben is könnyen indul a motor — ha értjük a módját Hideg időben sok autósnak­­lesz melege — az erőlködéstől — amíg lehűlt motorját meg­indítja. Pedig, ha ismerjük a hideg időben való motorindítás fortélyait, sok bosszúságtól és időveszteségtől kímélhetjük meg magunkat. A motor hideg időben is könnyen megindul,­­ ha rend­ben van. Különösen fontos a gyújtóberendezés kifogástalan állapota. Ellenőrizzük gondosan a megszakító­ kört, (előírás 0,4 mm), vizsgáljuk meg a megsza­kító wolfram-pólusait, igazítsuk utána — a szükséghez képest — a gyertyák pólus-távolsá-Indító-motor felmelegítése for­rasztólámpával és tölcsérrel. Óvatosságot igényel, nehogy a tekercselés a melegtől megsé­rüljön. gáz (akkumulátorgyújtásnál: 0­5—07 mm), tisztítsuk meg és zsírozzuk be­­speciális zsírral) az akku kivezetéseit és a kábel­sarakat és ellenőrizzük az ak­kumulátor savszintjét és azt, hogy fel van-e kellően töltve árammal? Fontos továbbá, hogy a kábelek szigetelése sértetlen s az érintkezési felületek min­denütt kifogástalanok legyenek. Előfeltétele a könnyű indítás­nak téli időben a megfelelő nagy hidegben sem dermedő ú. n. „téli olaj" (hígabb kenőolaj) használata. Ezért a soron követ­­kező olajcsere alkalmából már ilyen olajjal kell feltölteni a motorteknőt. A hideg motor beindítása a következőképpen történjék: A szivatógombot egészen kihúz­zuk, a porlasztót — ha van túl­folyató gombja — alaposan túlfolyatjuk, majd kinyomjuk a kuplung-pedált és a gyújtás be­kapcsolása után üzembehelyez­zük az önindítót. Ha a motor kb 20 mp-es önindítózás után nem indul meg, hagyjuk az ak­kumulátort 1—2 percig pihenni, majd újból indítsunk Ha a mo­tor beindul, hagyjuk alacsony fordulatszámon felmelegedni, miközben a hűtőtakarónak (hű­tőrácsnak) zárva kell lennie. A szivatót mielőbb eredeti állásá­ba kell visszaállítani, mert hu­zamosabb igénybevétele ártal­mas a motorra. Csak ha a hűtő­víz az üzemi hőfokra — 80 fok — felmelegedett, szabad magas fordulatszámmal járatni a mo­­tort. Erősen lehűlt motornál aján­latos a motort előbb kézi for­­gattyúval (kurbli) néhányszor átforgatni s a nyúlós olajat így „megtörni". Ha a motor nem indul be nem szabad az akkut céltalan erőltetéssel kimeríteni, hanem segédeszközökhöz kell folya­modni. A legegyszerűbb a lég­szűrő levétele után a szívónyí­lást befogni, vagy rongy darab­bal elzárni. Ez gázdúsabb ke­verék beszívását eredményezi, ami sok esetben megkönnyíti az indítást A második lépés a be­fecskendezés. A kicsavart gyer­tyák nyílásán át a hengerekbe, vagy a szívócső erre a célra szolgáló beöntőnyílásába köny­­nyűbenzint, (gazolint) vagy étert (jobb híjján a tartályban lévő üzemanyagot) öntünk, kis mennyiségben. A befecskende­zés céljaira a szívócsőbe a lég­szűrő és a porlasztó között kis­­lyuk fúrható, amelyet üzem­közben azonban elzárva kell tartani. Ha ez sem használ, a motort fel kell melegíteni. Ez forróvíznek a hűtőbe töltésével történik. Mindaddig töltsünk forró vizet a hűtőbe, amíg a nyi­tott hűtővízleeresztő csapokon meleg víz nem folyik ki s tart­suk ezalatt a hűtőt gondosan letakarva. Megeshet, hogy a ve­zető fagyálló hűtőfolyadékot használ és nincsen módjában azt kiengednie. Ebben az eset­ben — ha a motor nem akar beindulni — sokszor célhoz ve­zet a gyújtógyertyák felmele­gítése. Csavarjuk ki a gyertyá­kat, öntsük le motalkóval (ben­zinnel) és gyújtsuk meg. Vissza­­csavarás előtt gondosan tisztít­suk meg az elektródákat (pólu­sokat). Ha kéznél van, forrasz­tólámpa is igénybevehető a gyertyák felmelegítésére. Megkönnyíti az indulást nagy hidegben, erősen lehűlt motor­nál a szívócső felmelegítése. Ezt forrasztólámpával végezhet­jük olyképpen, hogy annak lángjával egész terjedelmében megmelegítjük. A szívócső elég meleg, ha a ráfröcskölt víz (nyál) sisteregve elgőzölög (mint a vasalónál!). A szívócső felmelegítése csak akkor enged­hető meg,­­ ha nem öntöttünk előzőleg a porlasztóba, vagy a szívócsőbe indítófolyadékot­ (benzint, étert, stb.). Ha mindez nem használ még mindig nem szabad feladni a küzdelmet, mert van még né­hány „varázsszer“, amitől a legmakacsabb motor is — rend­szerint — jobb belátásra bír­ható. Ezek egyike a karbidgáz. Pár kis darab karbidot nedves rongyba csavarunk, vagy kis bádogedénybe (cipőkrémes do­boz stb.) helyezve, vizet öntünk rá és a porlasztó levegőnyílá­sához tartjuk, majd megforgat­juk a motort. A hideg motor így kész, éghető gázt szívhat be, ami jelentékenyen megköny­­nyíti az indulást. Végszükség — rendkívüli hi­deg és egyéb eszközök hiánya esetében — legnagyobb óvatos­ság mellett — a motorteknőben megdermedt olajat „alulütéssel" is meg lehet melegíteni. A kar­­ter alá rozsét, faszenet helye­zünk, meggyújtjuk és így mele­gítjük meg a lehűlt motort. Ennél a szükségmegoldásnál azonban ajánlatos tűzoltófelsze­­relést (homokot, lapátot stb.) készenlétbe helyezni és a lán­got állandóan figyelemmel kí­sérni.­­ Tűz keletkezhet a hideg motor beindításánál az­által, hogy a szelepvezetékben megdermedt olaj következtében a szelepek lassan zárnak, vagy fennakadnak. Ha a porlasztóba visszalő a motor, tűz keletkez­het. Ilyenkor a benzincsapot elzárjuk, majd teljes fordulat­tal járassuk a motort, miáltal az erős szívás a lángot beszívja. Végül nem árt, ha tisztában vagyunk azzal, hogy erős hideg­ben az akkumulátor erősen ve­szít teljesítményéből (20 foknál már csak 26 százalékos az akku teljesítőképessége!), valamint, hogy a kimerült telep nagy hi­degben gyorsabban fagy be, mint a jól feltöltött. Ezért nem szabad csodálkozni azon, ha a hideg helyen leállított autó ön­­indítója alig, vagy egyáltalán nem működik, annak ellenére, hogy a telep fel volt töltve. Az akkumulátor teljesítőképessége természetesen helyreáll, ha az indulást megelőzően (legalább 8—10 órával előtte) felmelegít­­jiük.­­ Aláfűtésre szolgáló melegítő serpenyő.

Next