Autó, 1949. január-december (2. évfolyam 1-24. szám)
1949-01-01 / 1. szám
Még a levegő is megváltozott 40 forinttal többet keresnek a munkások az államosítás óta a FIAT javítóműhelyben Három hónappal ezelőtt lekerült az amerikai imperializmust képviselő Ford név a legnagyobb Váci úti autójavító üzem homlokzatáról. A telepet a Mogürt vette át s ezzel egyszerre új szellem költözött a fehéren meszelt falak közé. A változás nemcsak kívülről látható. Nemcsak az utcai kirakat telt meg eladó új Tátra és Skoda kocsikkal, hanem bent, a műhelyekben is jobb kedvre derültek az arcok. Még a levegő is megváltozott itt, amióta az amerikaiaktól s bankárjaiktól megszabadultunk ... — mondja az egyik kocsi alól előmászó szerelő és olajos kezeivel körülmutat a hatalmas műhelyben. — Nézze, mennyi munkánk van, azelőtt meg kongott minden az ürességtől... Valóban: az egymásba nyíló két tágas csarnokban legalább száz kocsi áll szerelés alatt. Hasonlóan élénk élet folyik a szomszédos karosszéria-műhelyben és a szervizben is. Hogy még több munkát vállalhassanak, újabb két szerelőcsarnokot építenek, ezenkívül egy modern gépműhely felállítását is tervbe vették. Amióta a Mogürt átvett bennünket, legalább 50 százalékkal nagyobb a forgalmunk, — mondja Inotai György üzemi bizottsági tag. — A múlt hónapban már több mint 300 kocsit javítottunk s ez a szám állandóan emelkedik, miután a legtöbb állami érdekeltségű autó nálunk kerül javításra .. . A képviseleti Tátrák és Skodák mellett természetesen más kocsik, Fordok, Mercedesek és óriási Dieselek is találhatók a műhelyben. A nyitott ajtón pedig éppen egy megrokkant Hudson sántikál befelé. — Csak hadd jöjjenek — nevet egy szürkeoveralos szerelő.— Mindegy nekünk, hogy milyen márka, mindegyiket egyformán megjavítjuk . .. — Bezzeg tavaly karácsony előtt nem voltunk ilyen jókedvűek — veszi át a szót egy másik szerelő. — Alig volt munkánk s az ember folyton attól rettegett, hogy szombaton elbocsátják. Most elmúlt ez a bizonytalanság érzet, a több munka pedig azt jelenti, hogy a keresetünk is állandóan emelkedik ... Hogyne emelkednék, amikor az üzemben hat-nyolc munkabrigád versenyez egymással, melyik tudja a rábízott javítást jobban és gyorsabban elvégezni. A karosszéria-műhelyben a „Stahanov“ brigád és a „Dózsa György“ brigád jár az élen, a szereldében pedig négy másik brigád törekszik az elsőbbségért. — Hogy ki lesz az első? — kérdezi Cséplő Gyula, a fék-csoport brigádvezetője. — Mindegy. Az a fontos, hogy jól végezzük dolgunkat s munkánkból az egész országnak haszna legyen . .. Erre törekszenek az egykori Fiat-művek dolgozói is. Amióta a Mogürt vette át az üzemet, itt is lényegesen megváltozott a helyzet. Kitakarították a szemetet, újjá festették a falakat — az irodai tisztviselők pedig alig győzi könyvelni a javításra és szervizre érkező kocsikat. — Az államosítás előtt nálunk is pangás volt — mondja Benkes István vb. tag. — Csak 42 órát dolgoztunk hetenként, most pedig a 48 óra is kevés, mert nemcsak a Fiat, de a Renault is hozzánk tartozik. Van munka bőven . . . A beszélgetésre mások is megállnak mellettünk. Bólogatnak. — Az államosítás előtt éppen eleget magunkra voltunk hagyatva — szólal meg egy fiatal esztergályos. — „Nincs pénz“, folyton ezt hajtogatták s még a kötelező munkaruhát sem kaptuk rendesen, most pedig bakancsot is adott a Mogürt annak, s aki rászorul... — Ne csak erről beszéljetek — szól közbe Komoróczky György szerelő, az egyik munkabrigád vezetője. — Azt is mondjátok meg, hogy amióta a Mogürthöz tartozunk, hetenként átlag 30—40 forinttal emelkedett a keresetünk, a brigádosoké pedig még többel . .. Erre sem hangzik ellenvetés A volt Fiat-üzem szerelői és lakatosai tudják, Komoróczky igazat beszél. Több a munkájuk és többet keresnek, mint tavaly karácsonykor. Jövőre pedig még jobb lesz a helyzet. Jobb, mert még több autó készül el a műhelyekben és még több kenyér jut az ország dolgozóinak. Vaád Ferenc■ Cséplő Gyula és brigádja munkában a Mogürt szereldéjében. Félórás séta a fagymeltlesilő, a hűlölakaró és a hólánc árdzsungelében - amiből kiderül, miért nem vásárolnak a vevők A tél beköszöntése időszerűvé tette, hogy egy kicsit körülnézzünk a fővárosi autókereskedésekben az úgynevezett téli autófelszerelési tárgyak piacán. Tapasztalatunk elég szomorú volt, annak ellenére, hogy az elmúlt évhez képest jelentősen javult a helyzet. Mús évben a kereskedők panaszkodtak, hogy kevés az áru. Most a vásárlók panaszkodnak, hogy, bár mindent meg lehet kapni, az árak a csillagokba nőttek. Hiba az is, hogy a téli cikkért minden üzletben más árat kérnek. A legnagyobb dzsungel a fagymentesítő folyadék körül van Szinte minden üzletben más és más márkájú árut kínálnak. Az autósok szerint egyik sem száz százalékig megbízható. 120 forinttól 55 forintig terjed a fagymentesítő folyadékok ára aszerint, hogy milyen márkát ajánlanak. Véleményünk és a speciális szakemberek véleménye szerint is a magas ár teljesen indokolatlan. A gyártók arra hivatkoznak, hogy drága a glicerin. A valóság az, hogy éppen a glicerin az, amiből aránylag legkevesebb van ezekben a keverékekben. Ugyanilyen zavaros a helyzet a hűtőtakarók körül is Egy Rillmann-kocsira való hűtőtakaró az egyik Jókai utcai cég nyomtatott körlevele szerint príma begamoidból, vastag filccel bélelve 270 forint. A May Kálmán-cég 236 forintot kér ugyanilyen hűtőtakaróért, a Csáky utcai Schlézinger cég azonban már 300—350 forintban állapítja meg az árat. Miért? A kalkuláció szerint egy hűtőtakaróhoz legfeljebb 100—120 forint értékű nyersanyagot használnak fel. Ha számítjuk a készítő munkadíját és hasznát, akkor körülbelül 180, 200 forintra szökik ez az összeg Érthetetlen, hogy ezek után hogyan lesz a vevő számára 300 forint ennek a cikknek az ára. Fontos téli árucikk a hólánc. Itt aránylag a legrendezettebb a helyzet. 500x16 -os hóláncot a Jókai utcai Nagy József cég 65 forintért ajánl, az Ördög és Markovics 76-ért, a Motor és Autókellék Rt. 77,10 Ft-ot kér. Félórás Géza az autókellékpiacon mutatta ezt a képet. Ebből érthető, hogy miért panaszkodnak a kereskedők, hogy a vevők nemigen tévednek be üzletükbe. Akinek autója van, szeretné megóvni a tél viszontagságaival szemben. Csak éppen fél bemenni az üzletbe, mert nem tudja, hogy a borsosan megfizetett árért hol kapja azt az árut ami valóban ellenértéke a lefizetett összegnek. A kereskedők maguk is rájöhetnének, hogy egyszer véget kell vetni ennek az áldatlan állapotnak. MOGÜRT ÁLLAMI AUTÓJAVÍTÓ ÜZEMEK 3 s#. Váci út 45. Tel: 200-925, 200-774 RÁBA MÁVAG FORD SKODA TÁTRA AERO Minor és bármilyen teherautók javítása szemierkizi (Népkereskedelmi r. i. Révész utca 1-5. Telefon: 200-810,200-818 OPEL G M C CHEVROLET B U I C K VAUXHALL HILLMAN Dózsa György út 61 sz. Telefon: 202—265 L P A FIAT S I M C A RENAULT stb. javítása Hideg időben is könnyen indul a motor — ha értjük a módját Hideg időben sok autósnaklesz melege — az erőlködéstől — amíg lehűlt motorját megindítja. Pedig, ha ismerjük a hideg időben való motorindítás fortélyait, sok bosszúságtól és időveszteségtől kímélhetjük meg magunkat. A motor hideg időben is könnyen megindul, ha rendben van. Különösen fontos a gyújtóberendezés kifogástalan állapota. Ellenőrizzük gondosan a megszakító kört, (előírás 0,4 mm), vizsgáljuk meg a megszakító wolfram-pólusait, igazítsuk utána — a szükséghez képest — a gyertyák pólus-távolsá-Indító-motor felmelegítése forrasztólámpával és tölcsérrel. Óvatosságot igényel, nehogy a tekercselés a melegtől megsérüljön. gáz (akkumulátorgyújtásnál: 05—07 mm), tisztítsuk meg és zsírozzuk bespeciális zsírral) az akku kivezetéseit és a kábelsarakat és ellenőrizzük az akkumulátor savszintjét és azt, hogy fel van-e kellően töltve árammal? Fontos továbbá, hogy a kábelek szigetelése sértetlen s az érintkezési felületek mindenütt kifogástalanok legyenek. Előfeltétele a könnyű indításnak téli időben a megfelelő nagy hidegben sem dermedő ú. n. „téli olaj" (hígabb kenőolaj) használata. Ezért a soron következő olajcsere alkalmából már ilyen olajjal kell feltölteni a motorteknőt. A hideg motor beindítása a következőképpen történjék: A szivatógombot egészen kihúzzuk, a porlasztót — ha van túlfolyató gombja — alaposan túlfolyatjuk, majd kinyomjuk a kuplung-pedált és a gyújtás bekapcsolása után üzembehelyezzük az önindítót. Ha a motor kb 20 mp-es önindítózás után nem indul meg, hagyjuk az akkumulátort 1—2 percig pihenni, majd újból indítsunk Ha a motor beindul, hagyjuk alacsony fordulatszámon felmelegedni, miközben a hűtőtakarónak (hűtőrácsnak) zárva kell lennie. A szivatót mielőbb eredeti állásába kell visszaállítani, mert huzamosabb igénybevétele ártalmas a motorra. Csak ha a hűtővíz az üzemi hőfokra — 80 fok — felmelegedett, szabad magas fordulatszámmal járatni a motort. Erősen lehűlt motornál ajánlatos a motort előbb kézi forgattyúval (kurbli) néhányszor átforgatni s a nyúlós olajat így „megtörni". Ha a motor nem indul be nem szabad az akkut céltalan erőltetéssel kimeríteni, hanem segédeszközökhöz kell folyamodni. A legegyszerűbb a légszűrő levétele után a szívónyílást befogni, vagy rongy darabbal elzárni. Ez gázdúsabb keverék beszívását eredményezi, ami sok esetben megkönnyíti az indítást A második lépés a befecskendezés. A kicsavart gyertyák nyílásán át a hengerekbe, vagy a szívócső erre a célra szolgáló beöntőnyílásába könynyűbenzint, (gazolint) vagy étert (jobb híjján a tartályban lévő üzemanyagot) öntünk, kis mennyiségben. A befecskendezés céljaira a szívócsőbe a légszűrő és a porlasztó között kislyuk fúrható, amelyet üzemközben azonban elzárva kell tartani. Ha ez sem használ, a motort fel kell melegíteni. Ez forróvíznek a hűtőbe töltésével történik. Mindaddig töltsünk forró vizet a hűtőbe, amíg a nyitott hűtővízleeresztő csapokon meleg víz nem folyik ki s tartsuk ezalatt a hűtőt gondosan letakarva. Megeshet, hogy a vezető fagyálló hűtőfolyadékot használ és nincsen módjában azt kiengednie. Ebben az esetben — ha a motor nem akar beindulni — sokszor célhoz vezet a gyújtógyertyák felmelegítése. Csavarjuk ki a gyertyákat, öntsük le motalkóval (benzinnel) és gyújtsuk meg. Visszacsavarás előtt gondosan tisztítsuk meg az elektródákat (pólusokat). Ha kéznél van, forrasztólámpa is igénybevehető a gyertyák felmelegítésére. Megkönnyíti az indulást nagy hidegben, erősen lehűlt motornál a szívócső felmelegítése. Ezt forrasztólámpával végezhetjük olyképpen, hogy annak lángjával egész terjedelmében megmelegítjük. A szívócső elég meleg, ha a ráfröcskölt víz (nyál) sisteregve elgőzölög (mint a vasalónál!). A szívócső felmelegítése csak akkor engedhető meg, ha nem öntöttünk előzőleg a porlasztóba, vagy a szívócsőbe indítófolyadékot (benzint, étert, stb.). Ha mindez nem használ még mindig nem szabad feladni a küzdelmet, mert van még néhány „varázsszer“, amitől a legmakacsabb motor is — rendszerint — jobb belátásra bírható. Ezek egyike a karbidgáz. Pár kis darab karbidot nedves rongyba csavarunk, vagy kis bádogedénybe (cipőkrémes doboz stb.) helyezve, vizet öntünk rá és a porlasztó levegőnyílásához tartjuk, majd megforgatjuk a motort. A hideg motor így kész, éghető gázt szívhat be, ami jelentékenyen megkönynyíti az indulást. Végszükség — rendkívüli hideg és egyéb eszközök hiánya esetében — legnagyobb óvatosság mellett — a motorteknőben megdermedt olajat „alulütéssel" is meg lehet melegíteni. A karter alá rozsét, faszenet helyezünk, meggyújtjuk és így melegítjük meg a lehűlt motort. Ennél a szükségmegoldásnál azonban ajánlatos tűzoltófelszerelést (homokot, lapátot stb.) készenlétbe helyezni és a lángot állandóan figyelemmel kísérni. Tűz keletkezhet a hideg motor beindításánál azáltal, hogy a szelepvezetékben megdermedt olaj következtében a szelepek lassan zárnak, vagy fennakadnak. Ha a porlasztóba visszalő a motor, tűz keletkezhet. Ilyenkor a benzincsapot elzárjuk, majd teljes fordulattal járassuk a motort, miáltal az erős szívás a lángot beszívja. Végül nem árt, ha tisztában vagyunk azzal, hogy erős hidegben az akkumulátor erősen veszít teljesítményéből (20 foknál már csak 26 százalékos az akku teljesítőképessége!), valamint, hogy a kimerült telep nagy hidegben gyorsabban fagy be, mint a jól feltöltött. Ezért nem szabad csodálkozni azon, ha a hideg helyen leállított autó önindítója alig, vagy egyáltalán nem működik, annak ellenére, hogy a telep fel volt töltve. Az akkumulátor teljesítőképessége természetesen helyreáll, ha az indulást megelőzően (legalább 8—10 órával előtte) felmelegítjiük. Aláfűtésre szolgáló melegítő serpenyő.