Autó, 1949. január-december (2. évfolyam 1-24. szám)

1949-01-01 / 1. szám

MAGYAR SOFŐRÖK AMSZTERDAMBAN Az autó a­ külkereskedelem szolgálatában Megérkeztek! — Sok em­ber fut össze a Ruggyantagyár belső udvarán. — Itt vannak a hollandusok! — mondják. Hatal­mas, emeletes teherautó áll meg pöfögve, szuszogva, liheg a pompás motor, mint egy cél­­bafutó olimpikon. A „hollandusok“ — eszki­móknak látszanak a kucsmáik­ban, leszállnak a tyúklétrán, a vezető fülke magas lépcsőjén, rágyújtanak egy cigarettára, bemennek pár percre az iro­dába, megisznak egy forró teát. — Öt napig úton voltunk! — mondják jelentősen és ter­mészetesen szép csengő magyar nyelven. Ezek a hollandusok most jártak először a tulipánok földjén. A Nefort sofőrjei, Sándor Iván és Varga Péter, akik most érkeztek 20­­tonna nyersgumival Amszterdamból. A tea feloldja a dermedtsé­get, a cigaretta a csendet. — Jó dolgunk volt odakünn, örülnek a hollandok a magyar árunak. Esernyőt, szemüveget, selyemnadrágot, textilholmikat és más iparcikket viszünk, ka­kaót, gumit, gépalkatrészt ho­zunk. Egy év óta bonyolítja le a Nefort autós külkereske­delmünk egy részét, igen gyors és jól jövedelmező üzletek ezek a magyar állam számára. Most húsz kitűnő autónk fut, de nemsokára bővül a vállalat és 120 kocsival viszünk majd árut Hollandián kívül Belgiumba és más államokba is. Eddigi ex­portunkat vonaton szállítottuk, a Nefort úttörő munkát végez, és sikerrel. Aztán az élményeikről me­­sélnek: — Budapesten valósággal be­költöztünk a kocsiba, mert tud­tuk, hogy öt napig nem szál­­lünk le róla. Megálltunk a vámnál, azután egymást váltva a volánnál rohantunk keresztül Ausztrián, Bizónián, míg csak a­ Holland mélyföldre nem ér­tünk. Éjszaka néha aggódva néztem ki a sötét utakra, de aztán elszállt a félelmem. Nem volt semmi baj. Menetrendsze­rűen futottunk be Amszter­damba. Este volt, csak másnap rakodtunk ki. A holland vál­lalat emberei kedvesen ka­lauzoltak egy családias, meleg kis panzióba, ahol télen is tu­lipán áll az asztalon, a szobá­ban facipős, fakötős menyecske szítja a tüzet és mikor a hűvös vászonhuzatú párnára hajtot­tuk a fejünket, hamar elaltatott bennünket a hullámverés zaja. A vacsora kitűnő volt, pedig a hollandok jegyre kapnak min­dent. Még a mi áruink is je­gyes holmik lesznek náluk. Jó világ lehet maguknál, mondta beszélgetés közben a holland üzletvezető, mikor elmondtuk neki, hogy élünk itthon. Útköz­ben nem sokat láttunk, nem álltunk meg. Csak az tűnt fel, hogy a forgalmat általában te­herautón bonyolítják le. Gyor­sabb mint a vasút és Bizóniá­­ban még sok vonalon nincs rendes forgalom. Leég a cigaretta, felugranak a sofőrök. Rakodni kell. Pár nap és új áru indul Hollan­diába, új kakaó és gumi jön ide, erősödik a magyar külke­reskedelem. A sovány emberek szerelik, a kövér emberek nem szeretik az új autóbuszok faü­lését Hogyan jut el egy autó a célig? Milyen meggondolások­­befolyásolják a taxiutasokat és hogyan bonyolódik le a taxi­­forgalom? Ezeknek a kérdéseknek kiderítésére a közvélemény­kutató intézet legutóbb statisztikai kimutatásokat dolgozott fel. Válogatnak-e az emberek a taxik között? Kiderül, hogy a rohanó délelőtti forgalomban, mikor legtöbb utas hivatalos ügyben szaladgál, 80 százalék válogatás nélkül ugrik be a leg­első kéznél levő kocsiba. Dél­után és este már 40 százalék válogat. Kényelmes, szép, tiszta kocsit és barátságos sofőrt ke­resnek. De mindettől függetle­nül, legnépszerűbbek a szürke kocsik. A borravalónál feltűnik a ke­rek számok vonzása. Annál na­gyobb a borravaló, minél távo­labb áll a viteldíj valamelyik kerek számtól, pl. a sofőr 4 fo­rintot kap az utasok 70 százalé­kától akár 3.10-et, akár 3.80-at mutat a taxióra, vagy 15-öt akár 13-ra, akár 12.50-re áll a mutató. Fontos a forgalom szempont­jából, hogy mennyi időre fog­lalja le egy-egy utas a kocsit. A statisztika szerint 50 száza­lék váratja a taxit, míg ügyes­bajos dolgát elintézi. Megtudjuk azt is, hogy, a taxiút nem fejeződik be mindig zökkenő nélkül. Nappal 14 szá­zalék, este csak 10 százalék azoknak a száma, akik vitába keverednek a sofőrrel. A súrló­dások oka rendszerint a vitel­díj körüli vita vagy a sofőr ál­tal megtett kerülőút, este néha az utas részegsége okoz csete­patét. Az is előfordul, hogy vidám fiatalok 4 személyes ko­csiba 8-an szállnak be, mert így olcsóbb. Végül az autóbuszokról nyi­latkozott a közönség, mégpedig egy aktuális kérdésről: az újjo­­nan felszerelt furnérlemezes ülésről. A sovány emberek 84 százaléka kényelmesnek találta, a kövérek 81 százaléka kényel­metlennek. Az autóbusz eszerint a soványak járműve. Ha a véle­mény után külön indulnának soványak és kövérek részére já­ratok, bizonyos, hogy a férfiak mind lemaradnának a „sovány“ buszokról. Egyetlen nő sem vol­na hajlandó­­a másikon utazni, akár kényelmesebb, akár nem. Megbízhatóan, gyorsan és pontosan javítja autóját KAKAS VI., Szív-u. 43 Telefon: 122-251 Autóvillamossági tanfolyam kezdődik január 14-én a Kandó Kálmán Villamosipari Iskolán. (VIII., Kabók Lajos­ u. 15.) Az előadásokat és bemutatásokat az esti órákban tartják. A tan­folyam részletes elméleti és gyakorlati ismertetést nyújt minden gépjármű villamos be­rendezésiről. Felvilágosítást az iskola igazgatósága ad naponta 9—12 óra között. (x) Révész László VI., Jókai­ utca 1 Telefonszám: 127—139 UlAttMTRÉSZ SZAK­ÜZLET D­ugattyúk, gyármik, szelepen, tömlősek és mindennemű láncok (autó és műszaki) © DUGATTYÚK Dugattyúgyűrűk, Csapszegek SZILÁRD BÉLA VI. NAGYMEZŐ­ UTCA 15. Telefon: 122-814 Olcsóbb az „Ichor 111“ szilátíkmentes autóüveg mint egy sérülés kezelési költsége Olasz Gépker. r.t. Bajcsy Zs.­ut 7S. Telefon : 126-095 Autó- és motorkerékpár-felszerelés, tömlők, akkumulátorok KÁS­ZOWYH .JÁ­SJ­OS autófelszerelési szaküzletében IX., ÜLLŐI­ ÚT 57. Telefon: 139-821 Kerék - Dísztárcsa - Kerékcsavar - javítás - Átalakítás, Magyar abroncs és kerékgyár Rt. V.( Lépássy Károly-utca 5. Telefon: 200-183. Dugattyú, acélcsészés ólombronz csapágy speciális bríll alumínium és kokilla öntvények ifj. TÓTH FERENC Telefon: 200-233 BUDAPEST, XIII., BÉKE-TÉR 9. © Lexikon a megváltozott utcanevekről Budapest a felszabadulás után hemzsegett a fasiszta sze­mélyekről elnevezett utcane­vektől. A város a romokon kí­vül az utcák neveiben is az elmúlt ellenforradalmi korszak­ra emlékeztetett. A fővárosi utcák atyja, az azóta meg­szüntetett Fővárosi Közmunkák Tanácsa, azonnal munkához lá­tott: megkezdte az utcanevek revízióját Megszüntetésekor szerepét a városháza két ügy­osztálya: a kulturális és a város­építési ügyosztály vette át. Az alábbi felsorolás a felszabadu­lás óta elrendelt névváltozáso­kat tünteti fel. A vastagbetűvel szedett név a jelenlegi elneve­zést jelöli meg. Alkotás-utca — Gömbös Gyula­­út, Attila-utca — IV. Béla-u Áchim-u. — Darányi Ignác-u. Babits Mihály sétány — Horthy M. sétány. Bacsó Béla-utca — Német-u. Bajcsy Zsilinszky-út — Vilmos császár-út. Bartók Béla-út — Horthy Miklós-út, Ballagi Mór-utca — Kémery Nagy-u. Bárczy István-utca .— Kam­­mermayer K.-u. Beck Fülöp-utca — Szurony-u Belgrád-rkp. — Ferenc J. rkp, Bohányi-u. — Nürnberg-u. Budai Nagy Antal-u. — Návay Lajos-u. Bukarest-u. — Tengernagy-u. Bródy Sándor-u. — Sándor-u. Csemegi-u. — Bary József-u. Dózsa György-út — Aréna-út. Csendőr-u. Kender-u Nemzetes-u. — Juhász Sán-Derkovits-u.­­ Esperantó-u. Élmunkás-u.­­ Fáik Miksa-u.­dor-u. Farkas István-u. — Örömvölgy­­utca. Felsőbüki Nagy Pál-u. — Nagy Pál-u Fürst Sándor-u. — Hollán-u. Garami Ernő-tér — Vitézek­­tere. Gál Benő-u. — Máhr Jenő-u. Gergely Győző-u. — Csicsery László-u. Gutenberg-tér — Sándor-tér. Harrer Pál-u. — Városbíró-u. Hámán Kató-u. — dr. Haller- Hegyalja-út — Wolff K.-út. Hold-u. — gr. Klebelsberg-u Horváth Mihály-tér — Mária Terézia-tér. Ifjúság-tere — Bókay-tér. Illés-utca — Romanelli-u. Józsa Béla-u. — Mackensen-út. József Attila-u. — gr. Tisza István-u. Kabók Lajos-u. — Tavasz­­utca. Kalapács-u. — Nyilas-u. Karácsonyi Sándor-u. — Karp­fenst­ein-u. Kálló esperes-u. — Liget-u. Kiss János altábornagy-u. —­Fery Osizkár-u Kiss József-utca — Visegrádi­utca. Knurr Pálné-u. — Pacsirta­­mező-u. Korányi Sándor-u. — Ludo­­viceum-u Korányi Frigyes erdősor — Rákoskeresztúri fasor. Kőfaragó-u. — Tormay Cecil-u. Körönd — Hitler-tér. Köztársaság-tér — Tisza Kál­­mán-tér. Ikvai Oszkár-u. — Fecske-u. Lőrinc pap-tér — Scitovszky­­tér. Malinovszky fasor — Stefánia­­út. Marx-tér Berlini-tér. Mártírok­ útja — Margit-körút. Március 15. tér — Eskü-tér Molotov-tér — Vigadó-tér. Montgomery-út — Zita király­­né-út. Mónus Illés rkp. — Margit rkp. Móricz Zsigmond körtér — Horthy Miklós körtér Moszkva-u. — Rothermere-u. Nagy Jenő-u. — Borhy Sán­dor-u. Nyáry Pál-u. — Kaas Ivor-u Oktogon-tér — Mussolini-tér. Papnövelde-u. — Prohászka Ottokár-u. Radnóti Miklós-u. — Simán­­falvy-u. (ezelőtt Phönix-utca) Raoul Wallenberg-u. — Wal­­leraberg-u. Reményi Ede-u. — Gázgyár-u Rippl Rónai-u. — Bulyovszky­­utca Rozdy Zsigmond-u. — Egán Ede-u. Roosevelt-tér — Ferenc József­­tér. Rózsa Ferenc-u. — Rózsa-u. Rudolf-tér — Rudolf trón­örökös-tér Sallai Imre-u. — Tátra-u. Ságvári-tér — Vértanúk-tere. Schönherz Zoltán-u. — Dará­nyi Kálmán-u. Somogyi Béla-út — Károly király-út Stollár-u. — Klotild-u. Stromfeld Aurél-u. — Pil­­sudszky-út. Szabó Ervin-tér — Főv. Könyv­tár előtti tér Szabó Ilonka-u. — Ilona-u. Szabadsajtó-út — Eskü-út, Szabadságharcos-u. — Karátso­­nyi-u. Szászház-u. — Grassalkovich- Szende Pál-u. _ Wurm-u. Szófia-u. — Hegedűs Sándor-u. Sztálín-tér — Erzsébet-tér, Táncsics Mihály-u. __ Wer­bőczy-u. Tartsay Vilmos-u. —­ Menkina János-u. Terv-utca — Novara-u. Tolbuchín-krt _ Vámház-krt. Tóth Árpád sétány __ gr Bethlen István sétány, Vámbéry-u. — Zápolya-u. Vorosilov-út — Stefánia-út. Vöröshadsereg-útja — Hideg­­­kúti-út. Zalka Máté-tér — Liget-tér. Zene-u. — Zichy Géza-u. Krudy-u. _ Bangha Béla-u. Költői Anna-u. — Magdolna-u. Kosztolányi Dezső-tér — Lenke-tér, Kernstock Károly-tér — Csendőr-tér, Kunffy Zsigmond-u. — Zsig­­mond-u, Kertész-u. — Nagyatádi Szabó utca Kosciuskó Tádé-u. — Korona­­őr-u. A névváltoztatásokon kívül számos, eddig névtelen utca is nevet kapott. Többnyire a vá­ros szélein lévő utcácskák és­­ dűlők kaptak nevet, amelye­­t­ket a múltban a gyalogosok­nak és a járművel közlekedők­­­­nek gyakran negyedórákig kel­lett keresniük. Az alanti fel­sorolás a névtelen utcák új elnevezését tünteti fel. Albán-u. (Üllői­ út 118. — Zágrábi-u.) Ásó-u. (Madarász Viktor 35— 37. — Tomori-u. 50—52 ) Bölcső-u. (Madarász Viktor-u. 17—19 — Göncöl-u. 40—42.) Bányász-u. (X. ker. 42.405— 42.471. hrsz. — 42.462—490/ 25.) Csille-u. (Harma­t-u. — Mádi­­utca) Dailos-u. (Törökbálint-út 51— 53. — Lidérc-u. 26—28) Falujáró-u. (Törökbecse-u. — Hungária-körút 24—26.) Festő-u. (Törökbálint-u. 39—41 — Lidérc-u. 10—12) Fórum-u. (Keve-u. — Zarán­dok-u) Fuvola-u. (Vöröshadsereg-u. 44/b—46. — Szajkó-u. 2. d —e.) Gáspár-u. (Madarász V.-u. — Göncöl-u. 28—30.) Gádoros-u. (Galgóczy-u. 27—29. — Csipke-u. 3—5.) Görög-u. (Üllői-út 120—122. — Zágrábi-u.) Kecel-u. (Élmunkás-u. 40—42. — Névtelen-u. 31.917/122. hrsz.) Köszörű­s-u. (Babér-u 18—20. — Faludi-u. 11—13.) Labda-u. (Istvánmezei-u. — Szabó József-u 32.844/1.— 32.830. hrsz.) Mesgye-u. (Madarász V.-u 37— 39. — Tomor-u. 52—54.) Ócsa köz (Dongó-u — Élmun­kás-u. 31.926. hrsz.) Szántó-u. (Faludi-u 14—16. — Rákospalotai-út 27—29.) Színész-u. (2184. hrsz. — Tö­­rökbálint-út 38—40. Táborhegyi lépcső (Farkasztoro­­ki-u. 16.688. hrsz.) U­ttörő-u. (Ágnes-u 13—15. — Hegyhát-u. 15/a.) Vájár-u. (40.906/170 hrsz. — Dömsöd-u.) Vető-u. (Babér-u. 30—32 — Köszörű­s-u.) Értesülésünk szerint az új évben a főváros valamennyi utcanevének revíziója befeje­ződik, a házak faláról eltűnnek az utolsó rosszemlékű nevek is. Azt hiszem, hiányzik egy kerekem!

Next