Autó, 1949. január-december (2. évfolyam 1-24. szám)
1949-01-01 / 1. szám
MAGYAR SOFŐRÖK AMSZTERDAMBAN Az autó a külkereskedelem szolgálatában Megérkeztek! — Sok ember fut össze a Ruggyantagyár belső udvarán. — Itt vannak a hollandusok! — mondják. Hatalmas, emeletes teherautó áll meg pöfögve, szuszogva, liheg a pompás motor, mint egy célbafutó olimpikon. A „hollandusok“ — eszkimóknak látszanak a kucsmáikban, leszállnak a tyúklétrán, a vezető fülke magas lépcsőjén, rágyújtanak egy cigarettára, bemennek pár percre az irodába, megisznak egy forró teát. — Öt napig úton voltunk! — mondják jelentősen és természetesen szép csengő magyar nyelven. Ezek a hollandusok most jártak először a tulipánok földjén. A Nefort sofőrjei, Sándor Iván és Varga Péter, akik most érkeztek 20tonna nyersgumival Amszterdamból. A tea feloldja a dermedtséget, a cigaretta a csendet. — Jó dolgunk volt odakünn, örülnek a hollandok a magyar árunak. Esernyőt, szemüveget, selyemnadrágot, textilholmikat és más iparcikket viszünk, kakaót, gumit, gépalkatrészt hozunk. Egy év óta bonyolítja le a Nefort autós külkereskedelmünk egy részét, igen gyors és jól jövedelmező üzletek ezek a magyar állam számára. Most húsz kitűnő autónk fut, de nemsokára bővül a vállalat és 120 kocsival viszünk majd árut Hollandián kívül Belgiumba és más államokba is. Eddigi exportunkat vonaton szállítottuk, a Nefort úttörő munkát végez, és sikerrel. Aztán az élményeikről mesélnek: — Budapesten valósággal beköltöztünk a kocsiba, mert tudtuk, hogy öt napig nem szállünk le róla. Megálltunk a vámnál, azután egymást váltva a volánnál rohantunk keresztül Ausztrián, Bizónián, míg csak a Holland mélyföldre nem értünk. Éjszaka néha aggódva néztem ki a sötét utakra, de aztán elszállt a félelmem. Nem volt semmi baj. Menetrendszerűen futottunk be Amszterdamba. Este volt, csak másnap rakodtunk ki. A holland vállalat emberei kedvesen kalauzoltak egy családias, meleg kis panzióba, ahol télen is tulipán áll az asztalon, a szobában facipős, fakötős menyecske szítja a tüzet és mikor a hűvös vászonhuzatú párnára hajtottuk a fejünket, hamar elaltatott bennünket a hullámverés zaja. A vacsora kitűnő volt, pedig a hollandok jegyre kapnak mindent. Még a mi áruink is jegyes holmik lesznek náluk. Jó világ lehet maguknál, mondta beszélgetés közben a holland üzletvezető, mikor elmondtuk neki, hogy élünk itthon. Útközben nem sokat láttunk, nem álltunk meg. Csak az tűnt fel, hogy a forgalmat általában teherautón bonyolítják le. Gyorsabb mint a vasút és Bizóniában még sok vonalon nincs rendes forgalom. Leég a cigaretta, felugranak a sofőrök. Rakodni kell. Pár nap és új áru indul Hollandiába, új kakaó és gumi jön ide, erősödik a magyar külkereskedelem. A sovány emberek szerelik, a kövér emberek nem szeretik az új autóbuszok faülését Hogyan jut el egy autó a célig? Milyen meggondolásokbefolyásolják a taxiutasokat és hogyan bonyolódik le a taxiforgalom? Ezeknek a kérdéseknek kiderítésére a közvéleménykutató intézet legutóbb statisztikai kimutatásokat dolgozott fel. Válogatnak-e az emberek a taxik között? Kiderül, hogy a rohanó délelőtti forgalomban, mikor legtöbb utas hivatalos ügyben szaladgál, 80 százalék válogatás nélkül ugrik be a legelső kéznél levő kocsiba. Délután és este már 40 százalék válogat. Kényelmes, szép, tiszta kocsit és barátságos sofőrt keresnek. De mindettől függetlenül, legnépszerűbbek a szürke kocsik. A borravalónál feltűnik a kerek számok vonzása. Annál nagyobb a borravaló, minél távolabb áll a viteldíj valamelyik kerek számtól, pl. a sofőr 4 forintot kap az utasok 70 százalékától akár 3.10-et, akár 3.80-at mutat a taxióra, vagy 15-öt akár 13-ra, akár 12.50-re áll a mutató. Fontos a forgalom szempontjából, hogy mennyi időre foglalja le egy-egy utas a kocsit. A statisztika szerint 50 százalék váratja a taxit, míg ügyesbajos dolgát elintézi. Megtudjuk azt is, hogy, a taxiút nem fejeződik be mindig zökkenő nélkül. Nappal 14 százalék, este csak 10 százalék azoknak a száma, akik vitába keverednek a sofőrrel. A súrlódások oka rendszerint a viteldíj körüli vita vagy a sofőr által megtett kerülőút, este néha az utas részegsége okoz csetepatét. Az is előfordul, hogy vidám fiatalok 4 személyes kocsiba 8-an szállnak be, mert így olcsóbb. Végül az autóbuszokról nyilatkozott a közönség, mégpedig egy aktuális kérdésről: az újjonan felszerelt furnérlemezes ülésről. A sovány emberek 84 százaléka kényelmesnek találta, a kövérek 81 százaléka kényelmetlennek. Az autóbusz eszerint a soványak járműve. Ha a vélemény után külön indulnának soványak és kövérek részére járatok, bizonyos, hogy a férfiak mind lemaradnának a „sovány“ buszokról. Egyetlen nő sem volna hajlandóa másikon utazni, akár kényelmesebb, akár nem. Megbízhatóan, gyorsan és pontosan javítja autóját KAKAS VI., Szív-u. 43 Telefon: 122-251 Autóvillamossági tanfolyam kezdődik január 14-én a Kandó Kálmán Villamosipari Iskolán. (VIII., Kabók Lajos u. 15.) Az előadásokat és bemutatásokat az esti órákban tartják. A tanfolyam részletes elméleti és gyakorlati ismertetést nyújt minden gépjármű villamos berendezésiről. Felvilágosítást az iskola igazgatósága ad naponta 9—12 óra között. (x) Révész László VI., Jókai utca 1 Telefonszám: 127—139 UlAttMTRÉSZ SZAKÜZLET Dugattyúk, gyármik, szelepen, tömlősek és mindennemű láncok (autó és műszaki) © DUGATTYÚK Dugattyúgyűrűk, Csapszegek SZILÁRD BÉLA VI. NAGYMEZŐ UTCA 15. Telefon: 122-814 Olcsóbb az „Ichor 111“ szilátíkmentes autóüveg mint egy sérülés kezelési költsége Olasz Gépker. r.t. Bajcsy Zs.ut 7S. Telefon : 126-095 Autó- és motorkerékpár-felszerelés, tömlők, akkumulátorok KÁSZOWYH .JÁSJOS autófelszerelési szaküzletében IX., ÜLLŐI ÚT 57. Telefon: 139-821 Kerék - Dísztárcsa - Kerékcsavar - javítás - Átalakítás, Magyar abroncs és kerékgyár Rt. V.( Lépássy Károly-utca 5. Telefon: 200-183. Dugattyú, acélcsészés ólombronz csapágy speciális bríll alumínium és kokilla öntvények ifj. TÓTH FERENC Telefon: 200-233 BUDAPEST, XIII., BÉKE-TÉR 9. © Lexikon a megváltozott utcanevekről Budapest a felszabadulás után hemzsegett a fasiszta személyekről elnevezett utcanevektől. A város a romokon kívül az utcák neveiben is az elmúlt ellenforradalmi korszakra emlékeztetett. A fővárosi utcák atyja, az azóta megszüntetett Fővárosi Közmunkák Tanácsa, azonnal munkához látott: megkezdte az utcanevek revízióját Megszüntetésekor szerepét a városháza két ügyosztálya: a kulturális és a városépítési ügyosztály vette át. Az alábbi felsorolás a felszabadulás óta elrendelt névváltozásokat tünteti fel. A vastagbetűvel szedett név a jelenlegi elnevezést jelöli meg. Alkotás-utca — Gömbös Gyulaút, Attila-utca — IV. Béla-u Áchim-u. — Darányi Ignác-u. Babits Mihály sétány — Horthy M. sétány. Bacsó Béla-utca — Német-u. Bajcsy Zsilinszky-út — Vilmos császár-út. Bartók Béla-út — Horthy Miklós-út, Ballagi Mór-utca — Kémery Nagy-u. Bárczy István-utca .— Kammermayer K.-u. Beck Fülöp-utca — Szurony-u Belgrád-rkp. — Ferenc J. rkp, Bohányi-u. — Nürnberg-u. Budai Nagy Antal-u. — Návay Lajos-u. Bukarest-u. — Tengernagy-u. Bródy Sándor-u. — Sándor-u. Csemegi-u. — Bary József-u. Dózsa György-út — Aréna-út. Csendőr-u. Kender-u Nemzetes-u. — Juhász Sán-Derkovits-u. Esperantó-u. Élmunkás-u. Fáik Miksa-u.dor-u. Farkas István-u. — Örömvölgyutca. Felsőbüki Nagy Pál-u. — Nagy Pál-u Fürst Sándor-u. — Hollán-u. Garami Ernő-tér — Vitézektere. Gál Benő-u. — Máhr Jenő-u. Gergely Győző-u. — Csicsery László-u. Gutenberg-tér — Sándor-tér. Harrer Pál-u. — Városbíró-u. Hámán Kató-u. — dr. Haller- Hegyalja-út — Wolff K.-út. Hold-u. — gr. Klebelsberg-u Horváth Mihály-tér — Mária Terézia-tér. Ifjúság-tere — Bókay-tér. Illés-utca — Romanelli-u. Józsa Béla-u. — Mackensen-út. József Attila-u. — gr. Tisza István-u. Kabók Lajos-u. — Tavaszutca. Kalapács-u. — Nyilas-u. Karácsonyi Sándor-u. — Karpfenstein-u. Kálló esperes-u. — Liget-u. Kiss János altábornagy-u. —Fery Osizkár-u Kiss József-utca — Visegrádiutca. Knurr Pálné-u. — Pacsirtamező-u. Korányi Sándor-u. — Ludoviceum-u Korányi Frigyes erdősor — Rákoskeresztúri fasor. Kőfaragó-u. — Tormay Cecil-u. Körönd — Hitler-tér. Köztársaság-tér — Tisza Kálmán-tér. Ikvai Oszkár-u. — Fecske-u. Lőrinc pap-tér — Scitovszkytér. Malinovszky fasor — Stefániaút. Marx-tér Berlini-tér. Mártírok útja — Margit-körút. Március 15. tér — Eskü-tér Molotov-tér — Vigadó-tér. Montgomery-út — Zita királyné-út. Mónus Illés rkp. — Margit rkp. Móricz Zsigmond körtér — Horthy Miklós körtér Moszkva-u. — Rothermere-u. Nagy Jenő-u. — Borhy Sándor-u. Nyáry Pál-u. — Kaas Ivor-u Oktogon-tér — Mussolini-tér. Papnövelde-u. — Prohászka Ottokár-u. Radnóti Miklós-u. — Simánfalvy-u. (ezelőtt Phönix-utca) Raoul Wallenberg-u. — Walleraberg-u. Reményi Ede-u. — Gázgyár-u Rippl Rónai-u. — Bulyovszkyutca Rozdy Zsigmond-u. — Egán Ede-u. Roosevelt-tér — Ferenc Józseftér. Rózsa Ferenc-u. — Rózsa-u. Rudolf-tér — Rudolf trónörökös-tér Sallai Imre-u. — Tátra-u. Ságvári-tér — Vértanúk-tere. Schönherz Zoltán-u. — Darányi Kálmán-u. Somogyi Béla-út — Károly király-út Stollár-u. — Klotild-u. Stromfeld Aurél-u. — Pilsudszky-út. Szabó Ervin-tér — Főv. Könyvtár előtti tér Szabó Ilonka-u. — Ilona-u. Szabadsajtó-út — Eskü-út, Szabadságharcos-u. — Karátsonyi-u. Szászház-u. — Grassalkovich- Szende Pál-u. _ Wurm-u. Szófia-u. — Hegedűs Sándor-u. Sztálín-tér — Erzsébet-tér, Táncsics Mihály-u. __ Werbőczy-u. Tartsay Vilmos-u. — Menkina János-u. Terv-utca — Novara-u. Tolbuchín-krt _ Vámház-krt. Tóth Árpád sétány __ gr Bethlen István sétány, Vámbéry-u. — Zápolya-u. Vorosilov-út — Stefánia-út. Vöröshadsereg-útja — Hidegkúti-út. Zalka Máté-tér — Liget-tér. Zene-u. — Zichy Géza-u. Krudy-u. _ Bangha Béla-u. Költői Anna-u. — Magdolna-u. Kosztolányi Dezső-tér — Lenke-tér, Kernstock Károly-tér — Csendőr-tér, Kunffy Zsigmond-u. — Zsigmond-u, Kertész-u. — Nagyatádi Szabó utca Kosciuskó Tádé-u. — Koronaőr-u. A névváltoztatásokon kívül számos, eddig névtelen utca is nevet kapott. Többnyire a város szélein lévő utcácskák és dűlők kaptak nevet, amelyetket a múltban a gyalogosoknak és a járművel közlekedőknek gyakran negyedórákig kellett keresniük. Az alanti felsorolás a névtelen utcák új elnevezését tünteti fel. Albán-u. (Üllői út 118. — Zágrábi-u.) Ásó-u. (Madarász Viktor 35— 37. — Tomori-u. 50—52 ) Bölcső-u. (Madarász Viktor-u. 17—19 — Göncöl-u. 40—42.) Bányász-u. (X. ker. 42.405— 42.471. hrsz. — 42.462—490/ 25.) Csille-u. (Harmat-u. — Mádiutca) Dailos-u. (Törökbálint-út 51— 53. — Lidérc-u. 26—28) Falujáró-u. (Törökbecse-u. — Hungária-körút 24—26.) Festő-u. (Törökbálint-u. 39—41 — Lidérc-u. 10—12) Fórum-u. (Keve-u. — Zarándok-u) Fuvola-u. (Vöröshadsereg-u. 44/b—46. — Szajkó-u. 2. d —e.) Gáspár-u. (Madarász V.-u. — Göncöl-u. 28—30.) Gádoros-u. (Galgóczy-u. 27—29. — Csipke-u. 3—5.) Görög-u. (Üllői-út 120—122. — Zágrábi-u.) Kecel-u. (Élmunkás-u. 40—42. — Névtelen-u. 31.917/122. hrsz.) Köszörűs-u. (Babér-u 18—20. — Faludi-u. 11—13.) Labda-u. (Istvánmezei-u. — Szabó József-u 32.844/1.— 32.830. hrsz.) Mesgye-u. (Madarász V.-u 37— 39. — Tomor-u. 52—54.) Ócsa köz (Dongó-u — Élmunkás-u. 31.926. hrsz.) Szántó-u. (Faludi-u 14—16. — Rákospalotai-út 27—29.) Színész-u. (2184. hrsz. — Törökbálint-út 38—40. Táborhegyi lépcső (Farkasztoroki-u. 16.688. hrsz.) Uttörő-u. (Ágnes-u 13—15. — Hegyhát-u. 15/a.) Vájár-u. (40.906/170 hrsz. — Dömsöd-u.) Vető-u. (Babér-u. 30—32 — Köszörűs-u.) Értesülésünk szerint az új évben a főváros valamennyi utcanevének revíziója befejeződik, a házak faláról eltűnnek az utolsó rosszemlékű nevek is. Azt hiszem, hiányzik egy kerekem!