Autó, 1949. január-december (2. évfolyam 1-24. szám)
1949-10-16 / 20. szám
Ötszázhúsz motorszerelő ifjúmunkás tanul! Látogatás a Gépkocsiszerelő Iparostanuló Iskolában A közeli templom toronyórája háromnegyed tizet üt. Az Elnök utca és környéke élettelenül nyújtózik a koraőszi napsütésben. Mintha a halt városban lennénk, ahol a mesebeli varázsló intésére mozdulatlanságba merevedett az élet. Vájjon, a barnavörös iskolaépületben is ilyen csend hanol? Mintha tiltakozó feleletlenne kérdésünkre, hirtelen felpattannak ablakai és a szünetet jelző csengő csilingelésébe élénk zsivaj vegyül. A vidám lárma betölti a teret, az utcák minden kis zugát, behatol a csendes udvarokba. Ötszázhúsz motorszerelő ifjúmunkás jókedvű kacaját viszi a szél. Nemsokára újból megszólal a csengő, vége a szünetnek, becsukódnak az ablakok és odabenn megkezdődik a komoly munka... Szakmai rajzóra van a III. B- ben. A fekete falitáblám egy hajtókarvázlatos rajza. — Csányi János — szólítja táblához az egyik ifjúmunkást Krisztián Sándor tanár. — Rajzoljon fe két hajtórudat összeszerelt és szétszerelt állapotban. I Csányi János a III. sz. Javító- I műhely II. motorszerelő ta- Ionca. Jól végzi munkáját a műhelyben, és az iskolában a jó tanulók közé tartozik. Csikordul kezeiben a kréta és a fehér vonalak nyomán kialakul a megoldott feladat. I. A. osztály. Még nem kezdődött meg az óra. A középső padsor előtt magas, vékony fiú áll. Zsák Frigyes osztálybizalmi. A fiúk arca kicsit mintha gondterhelt lenne. — Fegyelmezetlenül viselkedtünk a szünetben — mondja az osztálybizalmi. — És ami a legnagyobb szégyen, ma egy fiú elkésett. Ez még nem fordult elő a mi osztályunkban az iskolaév kezdete óta. Ezt a hibát ki kell küszöbölnünk ! Össze kell, hívni a fegyelmi bizottságot és megróni az elkésőt — javasolja Hetzl Gyula, a TFM ifjúmunkása. — Nem szabad, hogy a fekete szégyentáblára még egyszer I. A. osztályos nevekerüljön, — mondja Zsák Frigyes. Minden osztály külön kis állam. S az iskola- a kis államok -nagy szövetsége. Minden osztálynak önkormányzata van. Tanulóköre, kultúrbrigádja. Fegyelmibizottsága, sportköre. S a tanárok nem félelmetes zsarnokok, hanem munkatársak, elvtársak. Az elmúlt napokban tettenértek egy fiút: az osztályban cigarettázott. Ropogós intő és egy „szekunda” lett volna a múltban büntetése. Most megtették tisztasági felelősnek, ő vigyáz az osztály tisztaságára, felelős érte, hogy mások betartsák a rendet és ebben neki kell jó példával előljárnia. A III. A. osztályban technológia-óra van. SZIT egyenruhás fiú áll a táblánál. Felel. — ... a szikraköz a gyertyában állandó. Mágnesgyujtású motoroknál 0.4 mm, akkumulátoros gyujtásúaknál pedig 0.6—■ 0.8 mm. — Tamási István — szólít fel másik fiút felelésre a tanár. — Mi történik akkor,ha a gyertya hőértéke túlságosan alacsony? — Ebben az esetben a gyertya nagy felületét érő lángok a pólusokat izzásba hozzák és így már a szikra keletkezése előtt meggyullad a keverék, öngyulladások állnak elő... — hangzik a felelet és Tamási István krétát vesz kezébe, hogy vázlatos rajzzal igazolja az elmondottakat. A szerelőműhelyben csikorognak a reszelők, feltűrt ingujjban, kipirult arccal dolgozik a II. C. osztály. Leichner Imre éppen egy kalapácsot készít, Hoffmann Antal egy derékszögű mércét. Munka zajától hangos a gépműhely is. Az esztergapad kése alatt felsír a vas, amikor Klein Márton tanuló megindítja a gépet. A gyalugép mellett Varga Lajos szorgoskodik, két fiú az egyszerű marógép rejtelmeit tanulmányozza. " Még hiányos az iskola felszerelése, még óriási meszesgödrök, téglahalmazok, homokhegyek állnak az udvaron, friss mész szaga terjeng a levegőben, de a tantermekben, a tanári szobákban már lelkes munka folyik. Egyre fejlődik, egyre bővül az intézet. Kiváló szakmai tudással rendelkező dolgozók kerülnek innen az üzemekbe. Öntudatos, szocialista dolgozók, akik mint gépkocsiszerelők, és gépkocsivezetők egyaránt megállják helyüket. — Nagybudapest minden motorszerelő ifjúmunkása ebben az iskolában tanul — mondja Molnár Vilmos, az iskola igazgatója. — Kivételt csak a BSzKRT autóbuszüzemeinek tanoncai és Posta járműtelepének tanoncai képeznek, mert ezek az intézmények saját iskolával rendelkeznek. „Tanulj többet, tanulj jobban!” — ez a jelszó díszíti a folyosó falát. Ezt a jelszót követi minden ifjúmunkás, mert tudja, hogy csak komoly tanulással lehet építeni a jövőt, megvédeni a békét, megvalósítani a szocializmust. (koczka) Csikorognak a reszelők, berregnek a motorok a szerelőműhelyben. A rokkantan bekerült öreg taxi ügyes fiatal munkáskezek segítségével újra használható állapotba kerül. — Nézzük csak, hogyan is működik a sebességváltó? A szünetben is tanulmányaikkal foglalkoznak az iskola tanulói. Akik többet tudnak, átadják tudásukat gyengébb társaiknak. Újra és újra elmagyarázzák, megbeszélik a feladatot, így aztán nincs is az osztályban olyan, aki a tanár kérdésére ne tudna felelni Figyel az osztály! A Gépkocsiszerelő Iparostanuló Iskola I. A) osztályának minden tagja tanulási versenyben van. Mindegyiknek az a célja, hogy mint öntudatos dolgozó, jó motorszerelő kerüljön ki iskolából. Vinson SERVICE bérletet az autójavító nemzeti vállalatoknál Gondos kiszolgálás! Műszaki ellenőrzés! /. számú Autójavító NV XIII., Váci út 45. Telefon: 200—925 //. számú Autójavító NV XIII., Révész ut —5. Tel: 200—810 N. számú Autójavító NV XIII., Dózsa Gy.út 63. Tel: 202-265 Akikre büszkék vagyunk... Csepregi György aligzól a városligeti Kossuth-dijas Nyúlánk, nyílttekintetű, versenyen a kezdők, kategóriájában győztem. Szerényen elhallgatja itt, hogy ezen a versenyen nem kevesebb, mint 50 induló vett részt s ebből a népes mezőnyből került ki győztesként — nagy előnnyel — a fiatal WM-motorszerelő, a későbbi aranyérmes Hatnapos győztes, húszéves fiatalember Csepregi György, WM-gyári motorszerelő, a CsMTK ifjú versenyzője, aki a legutóbb lezajlott angliai Nemzetközi Hatnapos Versenyen aranyérmet nyert. — Amikor először ültem motorra, 17 éves voltam — mondja. - Motorszerelő inasként dolgoztam Szegeden és főnököm, Gyaponyi, az ismert versenyző, elküldött a lakására egy 350-es DKW-gépem. Nem mondtam, hogy még sosem vezettem motorkerékpárt s nem is tűnt fel neki, hogy először vezetek életemben. Így lett belőlem motoros. Elkezdi a versenyzést Szeme felvillan, amikor a versenykarrierjére tereljük a szót: — Gyaponyi „vitt bele” a versenyzésbe s 1946-ban egy kölcsönkapott pedálos Csepelen Szegeden arattam első győzelmemet egy salakversenyen — már pesti versenyzők előtt. Később a műhely gyengén ment — beszél tovább elgondolkozva —s akkor újságkihordással foglalkoztam. Szólóban és oldalkocsival hordtuk a lapokat, jó és rossz időben, száraz és csúszós utakon. Ez jó iskola volt nekem s itt megismerkedtem a nehéz BMW-gépek vezetésével is. A nagy elhatározás Időközben felszabadultam és ekkor úgy éreztem, elég komoly ember lettem ahhoz, hogy felvételemet kérhessem a pártba. Ez sikerült s azóta tagja vagyok a Magyar Dolgozók Pártjának — –mondja egy kis büszkeséggel a hangjában. Végleg azonban csak később határoztam el, hogy életpályámnak a motorszakmát választom. Ez akkor volt — meséli —, amikor a pesti Csepel-versenyzők vadonatúj, gyári gépeikkel lelátogattak Szegedre. Közöttük volt Urálik István is, akinek fivére akkor Szegeden egyesületem szakosztályvezetőjeként működött s az ő közvetítésével jelentkeztem a WM-be motorszerelőnek. Feljöttem Pestre és nemsokára sikerült is bejutnom oda, ahova szívem vágyott — a Csepel motorkerékpárgyárba. Siker és balszerencse Baján A bajai háztömb körüli versenyen— mondja Csepregi—sikerült győznöm a 100-as kategóriában. A helybeli tanító, aki ott volt a nézők sorában, ekkor kölcsönadta új 250-es Jawat motorját, amellyel megnyertem a 250-es és 350-es kategóriákat is. A befejező számban, a Baja város bajnokságáért lefutott versenyen azonban Csepel 100-asommal egy eldobott paprikán elcsúsztam és vállcsontomat törtem. — Amikor a kórházban feküdtem, felkeresett a CsMTK szakosztályvezetője és közölte, hogy jövőben az egyesület ad gépet nekem a versenyzéshez — emlékezik vissza, majd elmondja, hogy a MOGART versenyén a Városligetben Reisz István mögött második lett s közben a túrabajnokságban is az első helyre küzdötte fel magát. Amikor a TAMS-on elért pompás Csepel-csapatgyőzelemről érdeklődünk, amelynek Csepregi György is részese volt, elmondta, hogy már akkor, amikor Varga WM-gyári vezérigazgatóhelyettes megígérte, hogy a tátrai versenyen sikert elért versenyzők a Nemzetközi Hatnaposon is elindulnak, elhatározta, hogy minden tudását és igyekezetét erre a nagy feladatra koncentrálja. Arra a kérdésre, büszke-e, hogy alig 20 éves korában már az aranyérmet nyert Hatnapos Versenyzők nemzetközi sikerével dicsekedhetik, amikor ezért a múltban a magyar versenyzők éveken keresztül küzdöttek, Csepregi a következőket mondja: — Nekünk a demokrácia megadta a lehetőséget a sikeres szerepléshez — a többi rajtunk állott. Kísérőink a legnagyobb szeretettel gondoskodtak rólunk, különösen Biró Ferencné mérnök, aki rendkívül sokat foglalkozott velünk, bátorított, figyelmeztetett és mindenben segítségünkre volt. Csepregi György tanulással igyekszik viszonozni a demokráciának azt a sok jót, amit kapott. Az alap-, a haladó- és a szakszervezeti szemináriumokat elvégezte már és az egyéves egyéni tanulmány kapcsán most a bolsevik párt történetével ismerkedik meg. Csepregi Györgyön meglátszik a szellem, amelyben nevelkedik: szerény, öntudatos, felelősségérzettől áthatott. — Hallottam és láttam, milyen gonddal és költséggel készítette elő a gyár és a Sportszövetség a hatóságokkal együtt kimenetelünket az angliai Hatnapos Versenyre, úgy véltem, tartozunk a demokráciának azzal, hogy mindent latba vetünk a siker érdekében. Ez eltökélt szándékom volt és minden erőmmel erre törekedtem — mondja Csepregi György és még megkér, hogy ne emlékezzünk meg túlzott dicsérettel róla — aki csupán kötelességét teljesítette. Ezzel búcsúzik el tőlünk egy azok közül , akikre büszkék vagyunk! A hazaérkező aranyérmes-győztes Csepregi Györgyöt édesanyja virágcsokorral fogadja a pályaudvaron. Az első saját motor — Részletre vásároltam egy Csepel 100-ast — mondja és az VILTCSEK JENŐ autóalkatrészek, dugattyúk, dugattyú gyűrűk és dugattyú csapok Mercedes szély. Wanderer, DKV, Opel-Blitz autókhoz Budapest, VIII., Futó u. 55. Telefon: 138-229. Mindenre kiterjedő figyelemmel... — Magam készítettem elő a motoromat — mondja s igyekeztem ezt a munkát mindenre kiterjedő figyelemmel elvégezni. A versenyen már a második napon leszűrtem a szerzett tapasztalatokat s azokat felhasználtam a további etappokon. Kérdésünkre elmondta, hogy kilométeróra hiányában kezdetben nem volt meg a helyes időérzéke annak a megállapítására, milyen hosszú utat tett már meg az indulás óta. Ezért eleinte a legtöbb versenyzőhöz hasonlóan, túlságosan gyorsan hajtott, hogy a kontroll idejét el ne késse, de később rájött, hogy helyes időbeosztással és amint mondja, „józan mérlegeléssel’’ nem kell gépét feleslegesen lestrapálnia. Galuska József gyulai HSzNSz pompás szereplése a kiskundorozsmai és szegedi salakversenyen A szegedi Szabadságharcosok nagy fába vágták a fejszéjüket Egy nap alatt két salakversenyt rendeztek. Egyet délelőtt Kiskundorozsmán, a másikat pedig délután Szegeden.. A kiskundorozsmaiak életükben először láttak salakversenyt s ez a megnyilvánult érdeklődésben is kifejezésre jutott. A nézők száma meghaladta az 1500-at, míg a délutáni szegedi versenyen kb. 5000 ember jelent meg. A szegedi salakverseny eredményei: 100 kcm: 1. Kiss Béla MSzHSz Gyula, 2. Kocsis Mátyás MSzHSz Szeged, 3. Kalló Mihály MSzHSz Gyula, 4. Kasza István MSzHSz Szeged. — 125 kcm. 1. Kocsis Mihály MSzHSz Szeged. 2. Kiss Béla MSzHSz Gyula. 3. Baki Gyula MSzHSz Csepel. 4. Balló József MSzHSz Csepel. — 250 kcm. 1. Ferenczi József MSzHSz Szeged, 2.Fodor László MSzHSz Szeged, 3. Hegedűs József MSzHSz Szeged, 4. Baki Imre MSzHSz Gyula. — 350 kcm: 1. Galuska József MSzHSz Gyula, 2. Ferenczi József MSzHSz Szeged, 3. Fodor László MSzHSz Szeged, 4. Hegedűs József MSzHSz Szeged. — 500 kcm: 1. Galuska József MSzHSz Gyula, 2. Ferenczi József MSzHSz Szeged, 3. Hegedűs József MSzHSz Szeged. — Oldalkocsik: 1. Gyaponyi József MSzHSz Szeged, 2. Veress István MSzHSz Gyula. A versenyen komolyabb bukás nem történt. Kitűnt a gyulai Magyar Szabadságharcos Szövetség versenyzőinek kitűnő szereplése, akik már az FTC bajnoki salakversenyén is bemutatták tudásukat. KERÉK - DÍSZTÁRCSA - KERÉKCSAVAR - JAVÍTÁS - ÁTALAKÍTÁS V. Légrády Károly-6. 5. 2*ELOSBA Telefon: 200-1 83