Autó, 1949. január-december (2. évfolyam 1-24. szám)

1949-01-16 / 2. szám

A budapesti közlekedés büszkesége az új autóbuszgarázs 1940-ben reprezentációs lakból elkezdték építeni Hamzsabégi­ úton a nagy buda­pesti központi autóbuszgarázst. Közben azonban a fasiszta rendszernek „fontosabb“ dolga akadt s az építkezést abbahagy­ták. Most a főváros autóbusz­­parkjának rohamos növekedése­­ elodázhatatlanul szükségessé tette a budai autóbuszgarázs üzembeállítását s a dolgozók rohammunkával alig néhány hónap leforgása alatt befejezték a legfontosabb építkezési mun­kákat Szilveszter éjszakáján a bu­dapesti autóbuszok jelentős része már beköltözött új ottho­nába. Ez nemcsak azt jelenti, hogy az autóbuszok tágas és mo­dern garázsba kerültek, hanem azt is, hogy több autó­buszvonalon későbbi időpontra tolták ki az üzemidő végét. A 100 méter hosszú és 73 mé­ter széles, világos, modern csarnokban egymás mellett áll­nak az égkékszínű pesti autó­buszok. Körülöttük gondos atya szeretettel sürögnek-forognak a szerviz munkásai, hogy amikor a buszok forgalomba indulnak semmi zökkenő ne legyen üzemközben. A műhely vezetőjétől meg­tudjuk, hogy jelenleg 85 forgal­mi kocsi „lakik“ az új garázs­ban. Mellettük 86 főnyi garázs­személyzet és 83 főnyi műhely­­munkás teljesít szolgálatot. Rö­videsen kétszázra emelik a Hamzsabégi­ úti autóbuszgarázs­­ban pihenő buszok számát s ehhez arányítva jelentősen nö­velik a mellettük dolgozó mun­kások számát is. 121 garázs­­munkás és 201 műhelymunkás fog dolgozni. A műhelyt a legmodernebb gépekkel szerelik fel Lesz egy 1000 m/m csúcstávos és egy 2000 m/m csúcst­ávos esztergapad, körfűrész, maró­­pad, két fúrógép. Ebben a mű­­helyben fogják elvégezni a kocsirevíziót és a kisebb futó­munkákat. Gondoskodás történik a műhely dolgozóinak szo­ciális ellátásáról is. Hideg-meleg fürdőben tisztál­kodhatnak a munkaidő befeje­zése után és világosi tiszta ebédlő áll majd rendelkezésük­re, hogy ebédidejüket itt eltölt­­hessék. Ebédjüket a szomszédos kelenföldi pályaudvarról szál­lítják oda. De nem csak a dolgozók, ha­nem az autóbuszok „kényelmé­ről“ is gondoskodás történik, amit az is bizonyít, hogy jövő­ télre már bevezetik a fűtést is a garázsba s így a kocsikat megkímélik a tél viszontagsá­gaitól Az autóbuszgarázshoz köz­vetlen vonatsínpárt vezet­nek, hogy a nyersanyagokat közvetlenül az állomásról a telepre lehessen vagonokban beszálltani. A magyar automobilizmus jól­eső büszkeséggel értékeli a Hamzsabégi­ úti autóbuszgarázst, amely újabb bizonyítéka autó­­kulúránk rohamos fejlődésének. Gépjáróművezetői igazolványok, engedélyek és igazoló lapok érvénytelenítése A rendőr hatóságot ez után kérjük, hogy az elveszett okmányok tulajdonosának családi és utónevét, lakóhelyét, az igazolvány számát, illetőleg az igazolólap és for­galmi engedély esetén a rendszámot a megkeresésben valamint a borítékon a szerkesztőség pontos címét (Buda­pest, Andrássy­ út 123.) minden esetben tüntesse fel Hiányos címzés esetén a megkeresés elkallódhat. Az államrendőrség budapesti főkapitánysága közli, hogy Balázs Mihály budapesti dr. Blumenthal László budapesti Bürger Mihály budapesti Csengődi Mihály rákosszentmihályi Csermány József pesterzsébeti Himler József pomázi Fazekas Árpád budapesti Fazekas Árpád budapesti Fenyvesi László budapesti Földházi Gyula budapesti * Földházi Gyula budapesti Gombos Mihály budapesti Gyimes Dezső budapesti Hatschek Miklós budapesti Hernádi Márton suri Horváth Béla soltvadkerti Horváth József sashalmi Jobbágy Ferenc budapesti Karsai Károly budapesti Kleiber János lullai Kovács Antal felsőgödi Kovács József budapesti Kutasi László budapesti Ladomiczky Mihály vecsési Lintner János mátyásföldi Meres György csepeli Müller Ernő budapesti Nettoliczky István budapesti Pál Gyula Károly budapesti Pusztai Gábor budapesti Rugly Imre budapesti Rugly Imre budapesti Seregi Béla budapesti Seregi Béla budapesti Simó Miklós sashalmi Schublik Aladár budapesti Szemennyei Lajos budapesti Szöllősi Tibor budapesti Szvoboda Péter András budapesti Tamási Ferenc budapesti Tóth István budapesti Tóth István budapesti lakosok gépjárművezetői igazolványa Bures Ferenc és Kovács Kocsárd budapesti Fehér Béla budapesti Magyar Szovjet Nyersolaj r. t. budapesti Magyar Honvédelmi Minisztérium budapesti Orenstein és Koppel r. t. budapesti Papp István kisalagi Szilas Ferenc budapesti Weisz János budapesti lakosok forgalmi engedélye Astoria Automobil és Kereskedelmi­­ Fűszer és Éélelmiszerkeresk. Szövetk­eszti István budapesti Jámbor Ilona budapesti özv. Kemény Ferencné Kővári Péter budapesti Lukács Antal kispesti Magyar Dolgozók Pártja budapesti Magyar Dolgozók Pártja budapesti Magyar Hegyvidéki Bortermelők Ért. Szov. bpesti Q 6449 M Honv. Minisztérium gk. és Üzemanyag oszt. H—9226 Magyar Országgyűlés Müsz. Hív. budapesti A—8/1 Nehézipari Központ budapesti CC—635 Schlederer Rezső budapesti *??­Szakszervezetek Beszerz. és Ért. Saö­v szegedi Szűcs Lajos budapesti Tihany Balatoni Fürdő és Gyógytelep budape­h A­TBV Zakariás József ráckevei lakosok V-641 igazoló lapja Farkas István budapesti lakos forgalmi könyve Az államrendőrség bajai főkapitány várja Atyánszky Ernő nagybaracskai lakos számú vezetői igazolványa Lantos János bajai lakos szmú forgalmi könyve Bajai Posztógyár bajai Füller Imre mélykúti lakosok számú rendszámtáblája Az államrendőrség balasztgyarmati főkapitánysága közli, hogy Török László sziráki lakos . 019199 számú vezetői igazolványa Az államrendőrség debreceni főkapitánysága közli: Balogh Béla debreceni lakos 133572 számú vezetői igazolványa Az államrendőrség egri kapitánysága közli, hogy Dombi István gyöngyösi 141036 Sütő Szilvesztter szűcsi lakosok 141516 számú vezetői igazolványa Béres Károly bodonyi lakos ER 8 54 számú forgalmi engedélye Pataki János csínyi lakos ER—456 számú rendszámtábla Az államrendőrség győri főkapitánysága közli, hogy Tóth Sándor győri 321104 Hornyák Béla 163432 Gordon Mihály 095621 Szépe Ernő 162016 Zunnahl Ervin 163120 Wifinger József 095613 számú vezetői igazolványa Az államrendőrség gyulai főkapitánys­ága közli, hogy Molnár Mihály öcsödi lakos 08 708 számú forgalmi engedélye Bagyinka Fal újkigyósi lakos 170098 fszepesvári János kondorosi lakos 172993 számú vezetői igazolványa Bagyinka Pál újkigyósi lakos 44662 számú piros színű kiegészítő lapja Az államrendőrség kecskeméti főkapitány­sága közli, hogy Kiss Béla nagykőrösi lakos Aszódi József kecskeméti­ ágasegyházai Gondi Ferenc kiskunfélegyházai lakos Miklós Károly kecskeméti számú igazoló lapja Molnár Nándor géderlaki lakos Kapitány Dániel bátyai lakos számú forgalmi engedélye Az államrendőrség makói főkapitányság, ifj. ez József battonyai Tóth István kaszaperi lakosok számú vezetői igazolványa Balla Tibor kiszombori lakos számú igazoló lapja Az államrendőrség miskolci főkapitánysága közli, ha"M?r Lengyel F­erenc miskolci lakos C 4030 MÁVAG Alk. Fogy. Szőv. diósgyőri vasgyár S­ 1572 számú forgalmi engedélye Orosz Károly hejőcsab­ai lakos 013163 Dabi Gyula mezőcsáti lakos 049380 Szigili József szirmai lakos 224188 számú vezetői igazolványa Kiár Miklós miskolci lakos JC 628 Méhes Zoltán miskolci lakos 0- 7799 számú igazoló lapja Urbán Gyula miskolci lakos 255 számú hatósági jelzései Az államrendőrség nyíregyházi főkapitánysága közli, hogy Fried Miklós nyírbátori Kifor Endre nyíregyházai lakosok számú vezetői igazolványa Kiss József budapesti Graz. M. Tejért. Központ nyíregyházi lakosok számú igazoló lapja Dankó Antalné nyíregyházi lakos számú forgalmi engedélye Bodnár János nyíregyházi lakos Nyíregyházi kapitányság közli, hogy számú forgó engedély és igazoló lap Czirják András nagykártól •Rosenwasser József ibrányi lakosok­­ számú rendszámtáblája Az államrendőrség pécsi főkapitánysága köözli, hogy Dallos Ferenc pécsi 252926 Fejér Gyula pécsi 251834 Fuchs József németbolyi 252650 Kis Bagoly József botykapeterdi 250733 Majorosi József pécsi Papp György pécsi Pantevics Lajos pécsi Tóth Nándor pécsi lakosok számú vezetői igazolványa Az államrendőrség soproni főkapitánysága közli, hogy Pintér Géza kapuvári lakos 261571 számú vezetői igazolványa­­ * Mazanek Antal szanyai ^­H 695 Veréb István és Navratil József csornai lakosok CA—731 számú rendszámtáblája Az államrendőrség szegedi főkapitánysága közli, hogy Nógrády László szegedi lakos RE I®** számú gépjárómű igazolványa Gyógyszer és Vegyszer­forgalmi Kft. U—8670 számú forgalmi engedélye Az államrendőrség székesfehérvári kapitánysága közli, hogy Adorján István székesfehérvári lakos CD—346 számú rendszámtáblája Tóth Gábor székesfehérvári lakos 291702 számú vezetői igazolványa Az államrendőrség szekszárdi íftkapitánysága közli, hogy Berta András szekszárdi lakos Botka István paksi lakos számú forgalmi engedélye Serfőző József szekszárdi lakos Wigand Péter és Hartmann János varsádi lak. SB—179 számú rendszámtáblája Az államrendőrség szolnoki főkapitánysága közli, hogy Sipos János tiszaföldvári lakos dr Szigeti Pál jászberényi lakos számú vezetői igazolványa Az államrendőrség szombathelyi főkapitánysága közli, hogy Naszádos István sárvári lakos számú rendszámtáblája Németh László szombathelyi lakos számú vezetői igazolványa Az államrendőrség veszprémi hegy Kun József veszprémi lakos Rajos Fer­enc füzfőgyártelepi lakós Szőnyi József nemespécselyi lakos számú vezetői igazolványa Az államrendőrség zalaegerszegi hogy Rauch Jenő keszthelyi lakos Tanai Gyula türjei lakos számú vezetői jogosítványa elveszett. Az elveszett okmányok érvénytelenné nyilváníttatták, helyettük másolat adatott ki. 241281 240408 Q—4148 FH—299 311920 kapitánysága közli: 370553 322153 320*02 kapitánysága közli, 230400 193042 AH -312 közli, hogy 101675 KM—963 CC—834 KM -793 YC—1Ó5 KD—211 Z—8557 UA—303 Z—5323 N—6416 közli, hogy 173135 097595 L—8824 Q—7302 K—2830 YF—115 271036 043122 YC—302 362177 01051? 046741 052985 002882 052200 005016 19501 050152 00­81? 18075 047905 250847 370889 044680 111055 018630 094910 30660 063909 010925 024933 049326 049421 037274 099775 222988 063100 012859 019665 24295 044665 027269 29462 092834 190395 032232 094020 011690 20473 20­483 030164 8—6151 S—7746 A—9516 H -0242 A—6100 K—8773 A—3193 A­—4319 t. budapesti A—8797 budapesti fc>B—417 Q—9711 SC—379 AF—298 JB—356 S—8691 AC—253 S—7276 U—7905 A—5720 Q—8785 KI—456 UC—116 253561 253834 181078 049175 Felhívás! Az „Állami Autóműszaki Intézet*" és a Gépjáróművezetők Sza­bad Szakszervezete felhívja az érvényes gépjárművezető-iga­zolvánnyal és kékszínű kiegészítő lappal ellátott gépjárómű­vezetőket, hogy a továbbképző tanfolyam részére történő­t­yil­­vántartásbavétel végett február hó 1-től február hó 28-ig je­lentkezzenek a Gépjáróművezetők Szabad Szakszervezete. Budapest, VIl­., Köztársaság­ tér 3. sz. alatti helyiségében. Je­lentkezés: mindennap reggel 8 órától d. u. 6 óráig. Szükséges okmányok: gépjáróművezető-igazolvány, érvé­­­­nyes bejelentő lap és az eddigi vezetési gyakorlat igazolása. A mrnkások a f­gytett j­ege­etőségében A Beszkártot az utóbbi na­pokban átszervezték. A veze­tőségbe csupa m­­unkás ember került. Az autóbusz és a trol­­leybusz főosztály élére Érdi Simont, helyetteséül pedig Baumann Józsefet nevezték ki. Felkerestük őket az Akácfa­­utcai székházban, hogy nyilat­kozzanak az „Autó" olvasói számára. Érdi Simon a követ­kezőket mondotta: — Munkáscsaládból szárma­zom. Szüleimnek én voltam­ a kilencedik gyermeke, öt ele­mit végeztem, míg később a szakszervezeti mozgalomban ké­peztem magamat tovább. 1918- ban léptem a Szállítómunkások Szakszervezetébe. 1919-ben m­ár aktív munkát végeztem­, míg rö­vid időn belül a vezetőségben folytathattam építő munkámat 1929-től 9 éven át mint autó­buszkalauz teljesítettem szolgá­latot a Beszkártnál. 1920-ban Szociáldemokrata Pártban a­­ végrehajtóbizottság elnöke let­tem. Mindent a Szervezetért és a Pártért csináltam A felszaba­­dulás után a központi üzemi bizottság alelnökének választot­tak meg az üzem dolgozói. I — Milyen érzés volt ebbe a mostani pozícióba kerülni? I — Amikor megtudtam, hogy­­ én lettem az autóbusz-főosz­tály vezetője, tudtam, hogy ezt annak a szorgalmas munkám­nak köszönhettem, amit az el­múlt évek alatt teljesítettem a Beszkártnál. — Kaphatnék az „Autó" ol­vasói számára valami informá­ciót a jövő munkaterveire vo­natkozólag? — Elsősorban is meg kell je­gyeznem,­­ hogy autóbuszpar­kunkat márciusig 260-ról fel­emeljük 330-ra Ezzel kocsi­parkunk magasan túlszárnyalta az ostrom előtti létszámot, ami­kor is 160 autóbusz bonyolította le Budapest forgalmát. Való­színűleg még március hó folya­mán megindulnak a főváros területén a régen várt trolley­­buszok. Ezzel a beiktatással sok vonalat tehermentesítünk. Azt akarjuk — munkatársam­mal, Baumann elvtárssal és a többi vezetővel, — hogy a dol­gozók olcsón és kényelmes ko­csikban, gyorsé­n érhessék el munkahelyüket, illetve lakóhe­lyüket. 1949-es programmunk: minden autóbuszunkat magyar gyártmányú nyersanyagokból állítjuk elő! Baumann József, az autó­busz-főosztály helyettes veze­tője az alábbiakban nyila­t­ko­zik : — Parasztcsaládból szforma­­tom. Rajtam kívül még 7 gyer­­meke volt szüleimnek Apám a szállítómunkások Szakszerv­ezt­ének volt alapító tagja. 1922- ben, mint autószerelő tanonc l­éptem be a Vasasokhoz. Hamar­­osan mint vezetőségi tag har- '­­toltam osztályom érdekeiért ! 1­927-től mint gépkocsivezető t­eljesítettem szolgálatot a Besz-­i zártnál. Éveken keresztül egy­­ autóbuszon dolgoztam Érdi elv- t­árssal ő volt a vezető, én a kal­­­auz. Ebben az időben alakult ki , bennünk az a harci szék­én mi akkor a szervezett munká­sokban megvolt Az Angyal­földön működött akkoriban az ú­j­ Béke-párt, amelynek hosz­­szú évekig mozgalmi embere voltam, egészen az ostromig 1945-ben a Beszkárt akkori ve­zetősége a Baross-utcai gép­üzem élére nevezett ki mim­i B. elnököt, majd később a Hamzsabégi garage vezetőik lettem. Itt sikerült 30 ócska, autóbusz alkatrészét összeszed­nem és a MÁVAG-gyárba le­szállítanom, ezek aztán rövid idő múlva elkezdhették Buda­pest utasforgalmának lebonyolí­tását. Később a párt leküldött népnevelő munkára a Bakom környékére, ahol hónapokat töltöttem el . Milyen célkitűzései van­nak? Üzembiztossá tenni kocsi­parkunkat. A közeljövőben ké­­­szülnek el az új trambuszok amelyek személyzetét kell a legjobban megszerveznem, hogy a jelentkező nagy utaslétszá­mot megfelelően képzett szak­emberekkel láthassuk el, fejezi be nyilatkozatát Baumann József Érdi Simon, a BSzKRT autóbusz és trolleybusz-főosztálya új vezetője. Baumann József főosztály­vezető-helyettes. w­­o m a rs t Használt autók nagy választékban olcsó áron Bizományos, nemzetközi Gépkereskedelmi Rt XIII., Révész-u. 1-5. Tel.: 200-Használt alkatrészek kis költséggel üzembe h helyezhető HZPmélyteherautók, motorkerékpárok Infóbontótelep: Nemzetközi Gépkereskedelmi Rt. kezelésében Wahrm­agg-u. 35-37. Tel.: 203-809

Next