Autó, 1949. január-december (2. évfolyam 1-24. szám)
1949-08-16 / 16. szám
A nagyvárosi közlekedés akadálya: a cammogó, csigalassúságú lovaskocsi! Népi demokráciánk pezsgő lendülettel fejlődő fővárosának forgalma nap mint nap nő. Ilyen tömegű tehergépkocsi, személyautó, társaskocsi, kerékpár, kis- és nagy motorkerékpár még soha nem koptatta a székesfőváros tereinek és utcáinak évtizedes burkolatát. A körültekintő városrendezés és a közlekedés kérdéseiben illetékes hatóságok nagy áldozatokat hoznak, hogy az egyre sűrűsödő forgalom sima lebonyolítását elősegítsék. Minden igyekezet, minden áldozat fennakad azonban egy zátonyon és ennek a közlekedési zátonynak a neve — lovaskocsi. Budapest közlekedése ősidők óta arról volt nevezetes, hogy rendkívül heterogén — sokrétű. Modern autók mellett ósdi határok, elaggott párnák vontatta szeneskocsik „élénkítették” a forgalmat. Gyors motorkerékpárok — lassú kézikocsik, kitűnő buszsoffőrök és a közledési szabályoknak fittyet hányó kocsisok — ez volt már régtől fogva a magyar főváros közlekedésének egyik legfőbb jellemzője. Néhány év óta azonban nagyot fordult a világ kereke. Az újjáépítés, a jobb és szebb életet biztosító többtermelés és munkaverseny lázában égő dolgozók tömegei számára elengedhetetlen a jó és gyors közlekedés. Minden óra, minden perc, amit feleslegesen, a forgalom akadályoztatása miatt az utcán kell eltölteni, a termelés, a szabadidő, a tudásfejlesztés rovására megy, egyszóval kárbaveszett időt jelent. Ha túlterhelt, agyonkínzott, botladozó lovak vontatta lovaskocsik állják el a munkaversenynyel soronkívül elkészített gyors busz útját , nem érvényesülhet az autóbuszközlekedés értelme, a jó és gyors utasszállítás. Lovaskocsik a járdaszigetek mentén, lovaskocsik a keskeny utcákban, a hidakon, a tereken — mindmegannyi közlekedési zátony, amely a világ fővárosainak belterületén — sőt sok helyütt már a külső területeken sem — már régen nem létezik. Az ősz és a tél súlyosbítja a főváros közlekedésének helyzetét, mert a csatakos, majd havas utak és utcák valóságos rémei a lovaskocsiknak — de méginkább a miattuk vesztegelni kényszerülő gépjárműveknek. Véget kell vetni a lovaskocsik forgalmat akadályozó közlekedésének a város területén! A lovaskocsik miatt várakozásra, cammogásra kényszerülő autóbuszok, gépkocsik és villamosok száma — a forgalom növekedésével — egyre nő. A téli évszak szaporítja a lovaskocsik okozta forgalmi nehézségeket. A lovaskocsik forgalma miatt Budapest másfélmillió lakosának közlekedése lassabbodik és munkaórák ezrei vesznek kárba. A lovaskocsi-forgalom időszerűtlen és korszerűtlen s ezért módját kell ejteni annak — méghozzá mielőbb —, hogy a lovaskocsikat, mint a múlt múzeumba illő járműveit — kitiltsák a fővárosi közlekedésből! Készül az új Közlekedési Kódex Ez év augusztus havában éppen 20-ik esztendeje annak, hogy a közúti közlekedésrendészeti egységes szabályzat megjelent. Ez a szabályzat, amelyet „KRESZ” néven ismerünk, azóta nagyon sok módosításon esett keresztül. Már a módosító rendeletek is nagyrészt elavultak. Jogszabályaink között egy sincs olyan, amely ilyen általánosságban érintené társadalmunk jóformán minden egyes tagját. Mert hiszen, ha nem valamilyen járóművel , gyalogszerrel mindenki részt vesz a közúti forgalomban. Új, modern kódexre van szükség Most, amikor a 3 éves terv befejezésekor örvendetesen tapasztaljuk a kerékpár-, a motor- és autóforgalom emelkedését és az 5 éves terv ezt a fejlődési ütemet csak hatványozni fogja, különös, fontossága van annak, hogy e közérdekű közlekedésrendészeti jogszabályokat korszerűsítve, újból összefoglalják és könyvformában mindenki részére hozzáférhetővé tegyék. A közlekedés- és postaügyi minisztérium autófőosztályán a kérdéssel kapcsolatban a következőket közölték: „A közlekedésügyi kormányzat valóban foglalkozik az új kódex elkészítésének tervével. Az új kódex elkészítésénél figyelembe kívánjuk venni a nagy Szovjetunió fejlett közlekedésrendészeti jogalkotását. A kódex megszerkesztésénél nagy súlyt kívánunk helyezni arra, hogy az abban foglalt rendelkezések egyszerű szavakkal, mindenki által érthető módon tegyenek szövegezve és a szükséges részek ábrákkal szemléltetve. Az új kódex szerkezetének felépítése olyan lesz, hogy a keresett rendelkezéseket benne könnyen megtalálhassuk és olcsó kiadás formájában mindenki részére hozzáférhetővé kívánjuk tenni. A jó kódex tudatosítja a közlekedési fegyelmet és így a közlekedési biztonságot is jelentősen előmozdítja. Lényegében a közúti balesetek csökkentését fogjuk vele elérni, mert nemcsak a sofőr, hanem a járókelő is megtanulja majd a rendet. Az új rendelet a belügyminisztériummal egyetértésben fog megjelenni.” Az elavult és a már csak egyik-másik hivatalban látható régi közlekedési kódex megjelenésének 20-ik évfordulója alkalmával megelégedéssel vettük tudomásul a nyilatkozatot és várjuk a népi demokráciánk közúti közlekedésének fejlődését szem előtt tartó új közlekedésrendészeti egységes szabályzat megjelenését. A rendőrhatóságok ezúton kérik, hogy az elveszett okmányok tulajdonosának családi és utónevét, lakóhelyét és igazolvány számát, illetőleg az igazolólap és forgalmi engedély esetén a rendszámot a megkeresésben, valamint a borítékon a kiadóhivatal pontos címét Budapest, Vécsey u. 4, minden esetben tüntesse fel. Hiányos címzés esetén a megkeresés elkallódhat. Az államrendőrség budapesti főkapitánysága közli, hogy Fazekas László bpesti 056155 Révész Sándor bpesti 074095 Emánuel Antal bpesti 030190 Török Lajos rákospalotai 002910 Polgár Ferenc bpesti 071662 Kovács Pál bpesti 057790 Boráros Ádám bpesti 035913 Borsódy Imre bpesti 100101 Fuchs József bpesti 059167 Füzi János bpesti 034898 Kónya Sándor bpesti 502476 Laczkó György bpesti 014770 őri János bpesti 030051 Perlusz Miklós bpesti 015036 Radnai Gyula bpesti 023199 Serényi Sándor újpesti 500553 Dr. Szikszai Tibor bpesti 330773 Bocskár Géza bpesti 031324 Ifj. Piliszky Vilmos sashalmi 494939 Albrechtovits Lipót bpesti 007635 Gerlóczy Károly kispesti 000735 Örkényi Józsefné bpesti 073311 Jalsovszky Árpád bpesti 065039 Haraszty Ferenc bpesti 014222 Ifj. Kökényes György újpesti 043287 Bagi Balázs újpesti 043837 Kovács Gábor bpesti 093022 Katz Zoltán bpesti 068634 Gábeschitz Gusztáv bpesti 004473 Balog József csillaghegyi lakosok 063815 számú vezetői igazolványa Pestvármegye Szabadművelődési Felügyelőség bpesti AH 325 Vízvezeték és Fűtésszerelési N. V. bpesti SB 752 Blau Ernő bpesti AC 563 Perlesz Sándor pestszenterzsébeti FC 212 Veres Gábor bpesti DD 271 Váraljai Jánosné bpesti AH 455 Soroksári Szappan és Vegyiipar bpesti A 6869 Magyar Pénzügyminisztérium bpesti AA 173 Magyar Kommunista Párt újfalusi szervezete berettyóújfalui C 0680 Magyar Műanyag és Vegyészetigyár bpesti AB 923 Spányi Gyula bpesti AD 162 M. D. P. XI. ker. Szervezete bpesti AK 673 Bolmann Dezső kisújszállási lakosok N 2590 számú forgalmi engedélye Hutter és Lever rt. bpesti EN 511 Dr.Lintner János mátyásföldi AK 963 Gépjárművezetői igazolványok, engedélyek és igazoló lapok érvénytelenítése Havas Emil bpesti Hieronymi Gáborné bpesti Ifj. Megyesi János újpesti Magyar Szovjet Nyersolaj rt. bpesti Magyar Országos Szövetkezeti Központ bpesti Pécskány Gergely bpesti Meszhart Magyar Szovjet Hajózási rt. bpesti Magyar Állami Mezőgazdasági Gépüzem bpesti Iby Ferenc bpesti Schmutz Imre bpesti American Joint Distribution Committee bpesti Wolf Imre bpesti Vállalati Alkalmazottak Fogyasztási Szövetkezet bpesti Tóth András csepeli Mávaut budapesti Magyar Külügyminisztérium bpesti Magyar Dolgozók Pártja bpesti Deszpotovits Ferenc rákosszentmihályi lakosok számú igazolólapja Iván Károly bpesti Pászthory Róbert váczi Teherfuvarozási N. V. bpesti Mank Endre bpesti Jankovits Pál bpesti lakosok száma forgalmi engedélye és Polgár Ferenc bpesti Török Lajos rákospalotai Emánuel Antal bpesti Révész Sándor bpesti Hámor Tibor budapesti Gerlóczy Károly kispesti Örkényi Józsefné bpesti Fuchs József bpesti Kónya Sándor bpesti Perlusz Miklós bpesti Borsody Imre bpesti Serényi Sándor újpesti Várszegi János pestszentlőrinczi Ifj. Piriczky Vilmos sashalmi Bényei Mihály bpesti Ifj. Sulek József bpesti lakosok száma piros kiegészítő lapja Molnár Dezső bpesti Boráros Ádám bpesti őri János bpesti Haraszti Ferencz bpesti Ifj. Kökényesi György újpesti M 1182 AB 440 SA 737 AH 337 FC 430 YA 995 SF 129 EA 378 SC 748 AD 194 AB 232 AI 332 AK 271 O 8870 YM 253 E 1225 A 9815 O 5919 ER 644 EA 496 YT 226 AF 137 AI 565 igazolólapja 060525 25141 38044 63655 37043 51756 2053 39028 67455 23400 53951 025566 63759 67751 38447 622297 21280 20517 28282 37680 22934 Jalsovszky Árpád bpesti 29725 Albrechtovits Lipót bpesti 24154 Bocskár Géza bpesti 21069 Kovács Gábor bpesti 2095 Katz Zoltán bpesti 24386 Gábeschitz Gusztáv bpesti lakosok 36692 számú kék kiegészítőlapja Az államrendőrség bajai kapitánysága közli hogy Reinhardt József bajai lakos 100487 számú vezetői igazolványa Kiss Nándor Géza mélykúti Q 4472 Rotenberg Ábrahám pesterzsébeti lakosok K 4204 számú forgalmi engedélye Staler István csátaljai lakos Q 6377 számú forgalmi engedélye és igazolólapja Zomborcsevics István garai KM 912 Dr. Révész Kálmán bajai KM 722 Pikovich János mátételkei lakosok KM 703 számú rendszámtáblája Az államrendőrség debreceni kapitánysága közli, hogy Szabó Gábor hajdúböszörményi lakos S 9541 számú forgalmi engedélye Az államrendőrség egri kapitánysága közli, hogy Gonda András tarnaőrsi 141944 Fehér István egri lakosok 141139 számú vezetői igazolványa Gonda András tarnaőrsi lakos AC 458 számú igazolólapja Gonda András tarnaőrsi lakos AC 458 számú rendszámtáblája Az államrendőrség esztergomi kapitánysága közli, hogy Magyar Általános Kőszénbánya rt. tatabányai lakos FH 703 számú forgalmi engedélye Az államrendőrség gyulai kapitánysága közli, hogy Pikó János gyulai lakos KM 108 számú igazolólapja Az államrendőrség kecskeméti kapitánysága közli, hogy Podhorszky Ferenc nagykőrösi lakos 204060 számú vezetői igazolványa Ifj. Borbély Mihály kecskeméti lakos UA 149 számú forgalmi engedélye Az államrendőrség makói kapitánysága közli, hogy Nagy Károly makói lakos , 271908 számú kék kiegészítőlapja Horváth Sándor makói lakos KV 436 számú rendszámtáblája Az államrendőrség miskolci kapitánysága közli, hogy Dr. Vermes Róbert borsodnádasdi lakos T 0040 számú forgalmi engedélye Az államrendőrség nyíregyházi kapitánysága közli, hogy Déncs Árpád nyirmadai lakos T 0617 számú forgalmi engedélye Az államrendőrség pécsi kapitánysága közli hogy Bökönyi László pécsi lakos CD 555 számú rendszámtáblája Az államrendőrség székesfehérvári kapitánysága közli,, hogy Tóth László kálozi KR 582 Kántor István székesfehérvári lakosok ER 190 számú forgalmi engedélye Kántor István székesfehérvári lakos 290892 számú vezetői igazlványa és kiegészítő lapja Mecséri Lajos székesfehérvári SD 328 Lepárth Mátyás székesfehérvári SD 378 Sinatelepi Állami Gazdaság N Vercsil lakosok AA 952 számú igazolólapja Az államrendőrség szekszárdi kapitánysága közli, hogy Vörös András madocsai lakos számú igazolólapja Az államrendőrség szolnoki közli, hogy Őze Sándor cibakházai lakos Trömböczky Károly szolnoki lakos számú vezetői, igazolványa Trömböczky Károly szolnoki lakos számú kék kiegészítőlapja Hajnal Mártonna bpesti lakos számú forgalmi engedélye Török Árpád szolnoki Bajor Sándor bpesti lakosok számú igazolólapja Paksi Sándor kunmadarasi lakos AS 933 kapitánysága 271099 121082 7963 NB 176 EF 867 SB 819 CD 373 számú forgalmi engedélye és igazolólapja Bozóki János szolnoki lakos EF 848 számú rendszámtáblája Az államrenőrség veszprémi kapitánysága közli, hogy Tarczal István veszprémi lakos EF 514 számú forgalmi engedélye Krausz Sándor pápai lakos CA 649 számú igazolólapja és rendszámtáblája Az államrendőrség zalaegerszegi kapitánysága közli, hogy Vágó László zalaegerszegi lakos 057710 számú vezetői igazolványa Fuszár József keszthelyi lakos JC 849 számú igazolólapja elveszett. A elveszett okmányok érvénytelenek, helyettük másolatot adtak ki. nép szagiiit? A nem megfelelően szigetelt kábelek, csöpögő porlasztók, vagy benzinvezetékek, rosszul szerelt kipuffogó berendezések gyakran okoznak gépjárműstüzeket. A benzol, benzin vagy butángáz üzemű kocsiknál a forró kipuffogócsőre került üzemanyagtól, vagy villamoszárlat következtében keletkezhetik tűz. A gondos gépjárműtulajdonos mindig átvizsgálja járművét, mielőtt útnak indul és ezzel megelőzi a baj bekövetkezését. Csöpögés-mentesíti a benzincsöveket megfelelő tömítéssel, az elektromos vezetékek szigetelését ellenőrzi és azokat jókarban tartja és ezzel elejét veszi a tűz keletkezésének. Ez az óvatosság nem veri hagy költségbe a gépjárműtulajdonost, de megóvja a nagy károktól. Minden gondosság ellenére is keletkezhet azonban valami módon tűz a gépjárművön, ami rohamosan terjed és rövid idő alatt lángba boríthatja a járművet, ha nem intézkedünk a lehető leggyorsabban, hogy annak tovaterjedését megakadályozzuk. Nagyon célszerű, ha felszereljük járművünket megfelelő kézi tűzoltókészülékkel, amely vegyi folyadékokat tartalmaz és igen alkalmas benzin és olajtüzek lokalizálására. Ezeknek az oltóanyagoknak a gőzei nem égnek és az égő tárgy környezetéből elvonják az oxigént és a levegőelvonás következtében megszüntetik a tüzet. Ha gépjárművünkön tűz keletkezik, első és legfontosabb cselekedetünk legyen a benne ülők mielőbbi eltávolítása. Ha karburátortűz üt ki, akkor a benzincsap elfordításával akadályozzuk meg a benzinutánfolyást. Kézi tűzoltókészülék hiányában pokrócot, ponyvát borítsunk az égő felületre. Ha ilyen nincsen kéznél, homokkal fojtsuk el a tüzet. Vízzel nem szabad oltani, mert a benzin könnyebb a víznél és a vízréteg tetejére kerülve, azzal együtt szétfolyik, ami az égés szétterjedését okozná. Ha butángázmeghajtású a gépjármű, tűz esetén a gázpalack kiömlőnyílását azonnal zárjuk el. Minden esetben keressük meg a tűz keletkezését okozó hibákat és sürgősen hozzuk rendbe hogy a jövőben elkerüljük az ily módon keletkező károkat. MI ITT A HIBA Egy hazánkban igen elterjedt kiskocsi képét közöljük, amelyen nem lényeges, de jól szembetűnő változtatást hajtottunk végre.* A rejtvényt helyesen megfejtők között a következő díjakat sorsoljuk ki: 1. díj: 1 bőr motoros sapka, II. díj: 1 motor (autó) szemüveg, III. díj: 1 motoros szemvédő. * A legutóbbi rejtvény helyes megfejtése: A motorkerékpár első villája Puch 125-ös, a többi része 250-es Jawa. * A díjnyertes megfejtők a következők: I. díj: Bohn Sándor, Budapest, X. Liget utca 141b. (bőr aprópénztárca); II. díj: Csengődy József, Budapest, VII., Nagyatádi-Szabó-utca 6. (motor (autó) szemüveg); III. díj: ifj. Györki Sándor, Budapest, VIli., Rökk Szilárd utca 27. (tippzáras bőr kulcstartó). __________5_ Intelem az Utas-vendégekhez! Mi nagyobb bosszúság, a gumidefekt vagy a kellemetlen utitárs? Pillanatig sem vitás, hogy az utóbbi, aki oktalan megjegyzéseivel és kérdéseivel bosszantja utitársait és a vezetőt. Ki tudja mikor kerülhetünk olyan helyzetbe, hogy résztvehessünk egy hétvégi túrán, mint túravendég. Nem érdektelen tehát e sorokat elolvasni, hogy máskor is szívesen látott utas vendégek lehessünk. Sohase mondjunk rosszat a vendéglátó járművének márkájáról, még ha az valójában nem is a legjobbak közé tartozik. Gondoljunk arra, hogy fordított esetben ez nekünk sem esnék jól. Ne akarjuk a vendéglátót — önön műszaki tudásunk csillogtatásával — ilyenfajta bonyolult kérdésekkel zavarbahozni: félgázzal mennyi a dugattyú sebessége, vagy milyen az áttételi arány a kúp és tányérkerék között, meg mi az áramvonal hatása a sebességre, különös tekintettel a kicsapott indexre. Ha megállunk egy átmenti csárdánál uzsonnázni, ne fizettessük számlánkat a vendéglátónkkal, mert ma már az autósok nem tőkések. Egy váratlanul felbukkanó parasztszekér okozta forró pillanatok után ne mondjuk, hogy ezt a balesetelhárítási manővert sokkal ügyesebben csináltuk volna. Lehetőleg ne kérjünk friss képesújságot a vendéglátótól, hogy amíg ő gumit javít az izzó napon, addig mi egy árnyas fa alatt képeket nézegethessünk, hanem ajánljuk fel segítségünket Még ha nem is tetszik az átmenti táj, akkor se alkossunk erről különvéleményt és ne mondjuk, hogy mi jobb útitervet tudtunk volna összeállítani. Vendéglátónknak nincs otthon porszívógépe, amivel ügyesen lehet felszippantani az általunk leszórt cigarettahamut és cigarettavégeket. Ezek után pedig jó utat és kellemes szórakozást kívánunk! (m adi)