Autó, 1949. január-december (2. évfolyam 1-24. szám)

1949-08-16 / 16. szám

A nagyvárosi közlekedés akadálya: a cammogó, csigalassúságú lovaskocsi! Népi demokráciánk pezsgő lendülettel fejlődő fővárosának forgalma nap mint nap nő. Ilyen tömegű tehergépkocsi, sze­mélyautó, társaskocsi, kerékpár, kis- és nagy motorkerékpár még soha nem koptatta a székesfővá­ros tereinek és utcáinak évtize­des burkolatát. A körültekintő városrendezés és a közlekedés kérdéseiben illetékes hatóságok nagy áldozatokat hoznak, hogy az egyre sűrűsödő forgalom sima lebonyolítását elősegítsék. Minden igyekezet, minden ál­dozat fennakad azonban egy zátonyon és ennek a közlekedési zátonynak a neve — lovaskocsi. Budapest közlekedése ősidők óta arról volt nevezetes, hogy rendkívül heterogén — sokrétű. Modern autók mellett ósdi ha­tárok, elaggott párnák vontatta szeneskocsik „élénkítették” a forgalmat. Gyors motorkerék­párok — lassú kézikocsik, ki­tűnő buszsoffőrök és a közle­­dési szabályoknak fittyet hányó kocsisok — ez volt már régtől fogva a magyar főváros közle­kedésének egyik legfőbb jellem­zője. Néhány év óta azonban na­gyot fordult a világ kereke. Az újjáépítés, a jobb és szebb életet biztosító többtermelés és mun­kaverseny lázában égő dolgozók tömegei számára elengedhetet­len a jó és gyors közlekedés. Minden óra, minden perc, amit feleslegesen, a forgalom akadá­lyoztatása miatt az utcán kell eltölteni, a termelés, a szabad­idő, a tudásfejlesztés rovására megy, egyszóval kárbaveszett időt jelent. Ha túlterhelt, agyonkínzott, botladozó lovak vontatta lovas­kocsik állják el a munkaverseny­­nyel soronkívül elkészített gyors busz útját , nem érvényesül­het az autóbuszközlekedés értel­me, a jó és gyors utasszállítás. Lovaskocsik a járdaszigetek mentén, lovaskocsik a keskeny utcákban, a hidakon, a tereken — mindmegannyi közlekedési zátony, amely a világ fővárosai­nak belterületén — sőt sok he­lyütt már a külső területeken sem — már régen nem létezik. Az ősz és a tél súlyosbítja a főváros közlekedésének helyze­tét, mert a csatakos, majd havas utak és utcák valóságos rémei a lovaskocsiknak — de méginkább a miattuk vesztegelni kénysze­rülő gépjárműveknek. Véget kell vetni a lovaskocsik forgalmat akadályozó közlekedé­sének a város területén! A lovaskocsik miatt várako­zásra, cammogásra kényszerülő autóbuszok, gépkocsik és villa­mosok száma — a forgalom nö­vekedésével —­ egyre nő. A téli évszak szaporítja a lovaskocsik okozta forgalmi nehézségeket. A lovaskocsik forgalma miatt Budapest másfélmillió lakosá­nak közlekedése lassabbodik és munkaórák ezrei vesznek kárba. A lovaskocsi-forgalom idősze­rűtlen és korszerűtlen s ezért módját kell ejteni annak —­ még­hozzá mielőbb —, hogy a lovas­kocsikat, mint a múlt múzeumba illő járműveit — kitiltsák a fővárosi közlekedésből! Készül az új Közlekedési Kódex Ez év augusztus havában éppen 20-ik esztendeje annak, hogy a közúti közlekedésrendé­szeti egységes szabályzat meg­jelent. Ez a szabályzat, amelyet „KRESZ” néven ismerünk, azóta nagyon sok módosításon esett keresztül. Már a módosító ren­deletek is nagyrészt elavultak. Jogszabályaink között egy sincs olyan, amely ilyen általá­nosságban érintené társadal­munk jóformán minden egyes tagját. Mert hiszen, ha nem valamilyen járóművel , gya­logszerrel mindenki részt vesz a közúti forgalomban. Új, modern kódexre van szükség Most, amikor a 3 éves terv befejezésekor örvendetesen ta­pasztaljuk a kerékpár-, a motor- és autóforgalom emelkedését és az 5 éves terv ezt a fejlődési ütemet csak hatványozni fogja, különös, fontossága van annak, hogy e közérdekű közlekedés­rendészeti jogszabályokat kor­szerűsítve, újból összefoglalják és könyvformában mindenki ré­szére hozzáférhetővé tegyék. A közlekedés- és postaügyi minisztérium autófőosztályán a kérdéssel kapcsolatban a követ­kezőket közölték: „A közleke­désügyi kormányzat valóban fog­lalkozik az új kódex elkészíté­sének tervével. Az új kódex el­készítésénél figyelembe kíván­juk venni a nagy Szovjetunió fejlett közlekedésrendészeti jog­alkotását. A kódex megszer­kesztésénél nagy súlyt kívá­nunk helyezni arra, hogy az ab­ban foglalt rendelkezések egy­szerű szavakkal, mindenki által érthető módon tegyenek szöve­­gezve és a szükséges részek ábrákkal szemléltetve. Az új kódex szerkezetének felépítése olyan lesz, hogy a keresett rendelkezéseket benne könnyen megtalálhassuk és ol­csó kiadás formájában mindenki részére hozzáférhetővé kívánjuk tenni. A jó kódex tudatosítja a köz­lekedési fegyelmet és így a köz­lekedési biztonságot is jelentő­sen előmozdítja. Lényegében a közúti balesetek csökkentését fogjuk vele elérni, mert nem­csak a sofőr, hanem a járókelő is megtanulja majd a rendet. Az új rendelet a belügyminiszté­riummal egyetértésben fog meg­jelenni.” Az elavult és a már csak egyik-másik hivatalban látható régi közlekedési kódex megjele­nésének 20-ik évfordulója alkal­mával megelégedéssel vettük tudomásul a nyilatkozatot és várjuk a népi demokráciánk köz­úti közlekedésének­ fejlődését szem előtt tartó új közlekedés­­rendészeti egységes szabályzat megjelenését. A rendőrhatóságok ezúton kérik, hogy az elveszett okmányok tulajdonosának családi és utónevét, lakóhelyét és igazolvány számát, ille­tőleg az igazolólap és forgalmi engedély esetén a rendszámot a megkeresésben, valamint a bo­rítékon a kiadóhivatal pontos címét Budapest, Vécsey­ u. 4, minden esetben tüntesse fel. Hiányos címzés esetén a megkeresés elkal­lódhat. Az államrendőrség budapesti főkapitánysága közli, hogy Fazekas László bpesti 056155 Révész Sándor bpesti 074095 Em­ánuel Antal bpesti 030190 Török Lajos rákospalotai 002910 Polgár Ferenc bpesti 071662 Kovács Pál bpesti 057790 Boráros Ádám bpesti 035913 Borsódy Imre bpesti 100101 Fuchs József bpesti 059167 Füzi János bpesti 034898 Kónya Sándor bpesti 502476 Laczkó György bpesti 014770 őri János bpesti 030051 Perlusz Miklós bpesti 015036 Radnai Gyula bpesti 023199 Serényi Sándor újpesti 500553 Dr. Szikszai Tibor bpesti 330773 Bocskár Géza bpesti 031324 Ifj. Piliszky Vilmos sashalmi 494939 Albrechtovits Lipót bpesti 007635 Gerlóczy Károly kispesti 000735 Örkényi Józsefné bpesti 073311 Jalsovszky Árpád bpesti 065039 Haraszty Ferenc bpesti 014222 Ifj. Kökényes­ György újpesti 043287 Bagi Balázs újpesti 043837 Kovács Gábor bpesti 093022 Katz Zoltán bpesti 068634 Gábeschitz Gusztáv bpesti 004473 Balog József csillaghegyi lakosok 063815 számú vezetői igazolványa Pestvármegye Szabadművelődési Felügyelőség bpesti AH 325 Vízvezeték és Fűtésszerelési N. V. bpesti SB 752 Blau Ernő bpesti AC 563 Perlesz Sándor pestszenterzsébeti FC 212 Veres Gábor bpesti DD 271 Váraljai Jánosné bpesti AH 455 Soroksári Szappan és Vegyiipar bpesti A 6869 Magyar Pénzügyminisztérium bpesti AA 173 Magyar Kommunista Párt újfalusi szervezete berettyóújfalui C 0680 Magyar Műanyag és Vegyészetigyár bpesti AB 923 Spányi Gyula bpesti AD 162 M. D. P. XI. ker. Szervezete bpesti AK 673 Bolmann Dezső kisújszállási lakosok N 2590 számú forgalmi engedélye Hutter és Lever rt. bpesti EN 511 Dr.Lintner János mátyásföldi AK 963 Gépjárművezetői igazolvány­ok, engedélyek és igazoló lapok érvénytelenítése Havas Emil bpesti Hieronymi Gáborné bpesti Ifj. Megyesi János újpesti Magyar Szovjet Nyersolaj rt. bpesti Magyar Országos Szövetkezeti Központ bpesti Pécskány Gergely bpesti Meszhart Magyar Szovjet Hajózási rt. bpesti Magyar Állami Mezőgazdasági Gépüzem bpesti Iby Ferenc bpesti Schmutz Imre bpesti American Joint Distribution Committee bpesti Wolf Imre bpesti Vállalati Alkalmazottak Fogyasztási Szövetkezet bpesti Tóth András csepeli Mávaut budapesti Magyar Külügyminisztérium bpesti Magyar Dolgozók Pártja bpesti Deszpotovits Ferenc rákosszentmihályi lakosok számú igazolólapja Iván Károly bpesti Pászthory Róbert váczi Teherfuvarozási N. V. bpesti Mank Endre bpesti Jankovits Pál bpesti lakosok száma forgalmi engedélye és Polgár Ferenc bpesti Török Lajos rákospalotai Emánuel Antal bpesti Révész Sándor bpesti Hámor Tibor budapesti Gerlóczy Károly kispesti Örkényi Józsefné bpesti Fuchs József bpesti Kónya Sándor bpesti Perlusz Miklós bpesti Borsody Imre bpesti Serényi Sándor újpesti Várszegi János pestszentlőrinczi Ifj. Piriczky Vilmos sashalmi Bényei Mihály bpesti Ifj. Sulek József bpesti lakosok száma piros kiegészítő lapja Molnár Dezső bpesti Boráros Ádám bpesti őri János bpesti Haraszti Ferencz bpesti Ifj. Kökényesi György újpesti M 1182 AB 440 SA 737 AH 337 FC 430 YA 995 SF 129 EA 378 SC 748 AD 194 AB 232 AI 332 AK 271 O 8870 YM 253 E 1225 A 9815 O 5919 ER 644 EA 496 YT 226 AF 137 AI 565 igazolólapja 060525 25141 38044 63655 37043 51756 2053 39028 67455 23400 53951 025566 63759 67751 38447 622297 21280 20517 28282 37680 22934 Jalsovszky Árpád bpesti 29725 Albrechtovits Lipót bpesti 24154 Bocskár Géza bpesti 21069 Kovács Gábor bpesti 2095 Katz Zoltán bpesti 24386 Gábeschitz Gusztáv bpesti lakosok 36692 számú kék kiegészítőlapja Az államrendőrség bajai kapitánysága közli hogy Reinhardt József bajai lakos 100487 számú vezetői igazolványa Kiss Nándor Géza mélykúti Q 4472 Rotenberg Ábrahám pesterzsébeti lakosok K 4204 számú forgalmi engedélye Staler István csátaljai lakos Q 6377 számú forgalmi engedélye és igazolólapja Zomborcsevics István garai KM 912 Dr. Révész Kálmán bajai KM 722 Pikovich János mátételkei lakosok KM 703 számú rendszámtáblája Az államrendőrség debreceni kapitánysága közli, hogy Szabó Gábor hajdúböszörményi lakos S 9541 számú forgalmi engedélye Az államrendőrség egri kapitánysága közli, hogy Gonda András tarnaőrsi 141944 Fehér István egri lakosok 141139 számú vezetői igazolványa Gonda András tarnaőrsi lakos AC 458 számú igazolólapja Gonda András tarnaőrsi lakos AC 458 számú rendszámtáblája Az államrendőrség esztergomi kapitánysága közli, hogy Magyar Általános Kőszénbánya rt. tatabányai lakos FH 703 számú forgalmi engedélye Az államrendőrség gyulai kapitánysága közli, hogy Pikó János gyulai lakos KM 108 számú igazolólapja Az államrendőrség kecskeméti kapitánysága közli, hogy Podhorszky Ferenc nagykőrösi lakos 204060 számú vezetői igazolványa Ifj. Borbély Mihály kecskeméti lakos UA 149 számú forgalmi engedélye Az államrendőrség makói kapitánysága közli, hogy Nagy Károly makói lakos , 271908 számú kék kiegészítőlapja Horváth Sándor makói lakos KV 436 számú rendszámtáblája Az államrendőrség miskolci kapitánysága közli, hogy Dr. Vermes Róbert borsodnádasdi lakos T 0040 számú forgalmi engedélye Az államrendőrség nyíregyházi kapitánysága közli, hogy Déncs Árpád nyirmadai lakos T 0617 számú forgalmi engedélye Az államrendőrség pécsi kapitánysága közli hogy Bökönyi László pécsi lakos CD 555 számú rendszámtáblája Az államrendőrség székesfehérvári kapi­tánysága közli,, hogy Tóth László kálozi KR 582 Kántor István székesfehérvári lakosok ER 190 számú forgalmi engedélye Kántor István székesfehérvári lakos 290892 számú vezetői igazlványa és kiegészítő lapja Mecséri Lajos székesfehérvári SD 328 Lepárth Mátyás székesfehérvári SD 378 Sinatelepi Állami Gazdaság N V­­ercsil lakosok AA 952 számú igazolólapja Az államrendőrség szekszárdi kapitánysága közli, hogy Vörös András madocsai lakos számú igazolólapja Az államrendőrség szolnoki közli, hogy Őze Sándor cibakházai lakos Trömböczky Károly szolnoki lakos számú vezetői, igazolványa Trömböczky Károly szolnoki lakos számú kék kiegészítőlapja Hajnal Mártonna bpesti lakos számú forgalmi engedélye Török Árpád szolnoki Bajor Sándor bpesti lakosok számú igazolólapja Paksi Sándor kunmadarasi lakos AS 933 kapitánysága 271099 121082 7963 NB 176 EF 867 SB 819 CD 373 számú forgalmi engedélye és igazolólapja Bozóki János szolnoki lakos EF 848 számú rendszámtáblája Az államrenőrség veszprémi kapitánysága közli, hogy Tarczal István veszprémi lakos EF 514 számú forgalmi engedélye Krausz Sándor pápai lakos CA 649 számú igazolólapja és rendszámtáblája Az államrendőrség zalaegerszegi kapitány­sága közli, hogy Vágó László zalaegerszegi lakos 057710 számú vezetői igazolványa Fu­szár József keszthelyi lakos JC 849 számú igazolólapja elveszett. A elveszett okmányok érvénytelenek, he­lyettük másolatot adtak ki. nép sz­a­giiit? A nem megfelelően szigetelt kábelek, csöpögő porlasztók, vagy benzinvezetékek, rosszul szerelt kipuffogó berendezések gyakran okoznak gépjárműstüze­­ket. A benzol, benzin vagy bu­­tángáz üzemű kocsiknál a forró kipuffogócsőre került üzem­anyagtól, vagy villamoszárlat következtében keletkezhetik tűz. A gondos gépjárműtulajdonos mindig átvizsgálja járművét, mielőtt útnak indul és ezzel megelőzi a baj bekövetkezését. Csöpögés-mentesíti a benzin­csöveket megfelelő tömítéssel, az elektromos vezetékek szige­telését ellenőrzi és azokat jó­­karban tartja és ezzel elejét veszi a tűz keletkezésének. Ez az óvatosság nem veri hagy költségbe a gépjárműtulajdo­­nost, de megóvja a nagy ká­roktól. Minden gondosság ellenére is keletkezhet azonban valami módon tűz a gépjárművön, ami rohamosan terjed és rövid idő alatt lángba boríthatja a jármű­vet, ha nem intézkedünk a le­hető leggyorsabban, hogy an­nak tovaterjedését megakadá­lyozzuk. Nagyon célszerű, ha felszereljük járművünket meg­felelő kézi tűzoltókészülékkel, amely vegyi folyadékokat tar­talmaz és igen alkalmas ben­zin és olajtüzek lokalizálására. Ezeknek az oltóanyagoknak a gőzei nem égnek és az égő tárgy környezetéből elvonják az oxigént és a levegőelvonás kö­vetkeztében megszüntetik a tüzet. Ha gépjárművünkön tűz ke­letkezik, első és legfontosabb cselekedetünk legyen a benne ülők mielőbbi eltávolítása. Ha karburátortűz üt ki, akkor a benzincsap elfordításával aka­dályozzuk meg a benzinután­­folyást. Kézi tűzoltókészülék hiányában pokrócot, ponyvát borítsunk az égő felületre. Ha ilyen nincsen kéznél, homokkal fojtsuk el a tüzet. Vízzel nem szabad oltani, mert a benzin könnyebb a víznél és a vízréteg tetejére kerülve, azzal együtt szétfolyik, ami az égés szétter­jedését okozná. Ha butángáz­­meghajtású a gépjármű, tűz esetén a gázpalack kiömlő­­nyílását azonnal zárjuk el. Minden esetben keressük meg a tűz keletkezését okozó hibá­kat és sürgősen hozzuk rendbe hogy a jövőben elkerüljük az ily módon keletkező károkat. M­I ITT A HIBA Egy hazánkban igen elterjedt kiskocsi képét közöljük, amelyen nem lényeges, de jól szembetűnő változtatást hajtot­tunk végre.* A rejtvényt helyesen megfejtők között a következő díjakat sorsoljuk ki: 1. díj: 1 bőr motoros­ sapka, II. díj: 1 motor (autó) szemüveg, III. díj: 1 motoros szemvédő. * A legutóbbi rejtvény helyes megfejtése: A motorkerékpár első villája Puch 125-ös, a többi része 250-es Jawa. * A díjnyertes megfejtők a következők: I. díj: Bohn Sándor, Budapest, X. Liget­ utca 141b. (bőr aprópénztárca); II. díj: Csen­­gődy József, Budapest, VII., Nagyatádi-Szabó-utca 6. (motor (autó) szemüveg); III. díj: ifj. Györki Sándor, Budapest, VIli., Rökk Szilárd­ utca 27. (tippzáras bőr kulcstartó). __________5_ Intelem az Utas-vendégekhez! Mi nagyobb bosszúság, a gumidefekt vagy a kellemetlen utitárs? Pillanatig sem vitás, hogy az utóbbi, aki oktalan megjegyzé­seivel és kérdéseivel bosszantja utitársait és a vezetőt. Ki tudja mikor kerülhetünk olyan helyzetbe, hogy részt­­vehessünk egy hétvégi túrán, mint túravendég. Nem érdekte­len tehát e sorokat elolvasni, hogy máskor is szívesen látott utas­ vendégek lehessünk. Sohase mondjunk rosszat a vendéglátó járművének már­kájáról, még ha az valójában nem is a legjobbak közé tarto­zik. Gondoljunk arra, hogy for­dított esetben ez nekünk sem esnék jól. Ne akarjuk a vendéglátót — önön műszaki tudásunk csillog­tatásával — ilyenfajta bonyo­lult kérdésekkel zavarbahozni: félgázzal mennyi a dugattyú sebessége, vagy milyen az át­tételi arány a kúp és tányér­kerék között, meg mi az áram­vonal hatása a sebességre, kü­lönös tekintettel a kicsapott indexre. Ha megállunk egy átmenti csárdánál uzsonnázni, ne fizet­tessük számlánkat a vendég­látónkkal, mert ma már az autósok nem tőkések. Egy váratlanul felbukkanó parasztszekér okozta forró pil­lanatok után ne mondjuk, hogy ezt a balesetelhárítási manő­vert sokkal ügyesebben csinál­tuk volna. Lehetőleg ne kérjünk friss képesújságot a vendéglátótól, hogy amíg ő gumit javít az izzó napon, addig mi egy ár­nyas fa alatt képeket nézeget­hessünk, hanem ajánljuk fel se­gítségü­nket Még ha nem is tetszik az át­menti táj, akkor se alkossunk erről különvéleményt és ne mondjuk, hogy mi jobb útiter­vet tudtunk volna összeállítani. Vendéglátónknak nincs otthon porszívógépe, amivel ügyesen lehet felszippantani az általunk leszórt cigarettahamut és ciga­rettavégeket. Ezek után pedig jó utat és kel­­lemes szórakozást kívánunk! (m adi)

Next