Autó, 1949. január-december (2. évfolyam 1-24. szám)

1949-02-01 / 3. szám

A KÖZÉRT autós-munkaverseny eredményei 1900 kilométerrel nagyobb teljesítmény 48 filléres költségcsökkentés Hogy Budapest gyomrra za­vartalanul megteljék, ebben döntő szerepe van a Közért­nek. Ennek a nagyszabású mun­kának az ellátásában nagy ré­sze van a Közért autóparkjá­nak és azoknak a dolgozóknak, akik az autók volánja mellett, meg a javítóműhelyekben dol­goznak, hogy a közlekedés és szállítás min­den késedelem és zavar nélkül bonyolódjék. Mindezek érdekessé teszik, hogy kissé közelebbről meg­nézzük, miképen működnek a Közért autósai, akik nehéz feladatukat végzik napról­­napra — jól és eredményesen Három hónappal ezelőtt a Közért gépkocsizói munkav­ersenyt indítottak. Ennek eredménye máris meg­látszik azokból a számadatok­ból, amelyeket az első két­hónapos versenyperiódusról megtudtunk. Nem csak a meg­tett kilométerek száma növe­kedett hatalmas mértékben, hanem ugyanilyen jelentős mértékben csökkent az egyes kilométerekre eső költség. A munkaverseny eredmé­nyeként két hónap alatt elérték, hogy 1900 kilo­méterrel növekedett a munkateljesítmény, a költ­ségek pedig kilométeren­­ként 48 fillérrel csökken­tek. Hogy ennek gyakorlati hatá­sát közelebbről is láthassuk elárulják azt is, hogy amíg azelőtt egy-egy ko­csi naponta 18—20 árudát szolgált ki, most az egy­­egy kocsira eső teljesít­mény 25—30 árudára nö­vekedett. A gépjárművezetők közül munkájukban különösen Né­meth Pál, Simon István és Szabó József jártak elől jó példával. A sofőrök azonban hiába törekednének a legnagyobb tel­jesítményre, ha a Közért autó­­javítóműhelye nem lenne se­gítségükre. A javítóműhely brigádja, amelynek legkiválóbb mun­kásai Zsámbok József és Linszki Tivadar, 15—20 százalékkal múlta felül az előírt munkanormát. A Közért fejlődésével egy­idejűleg az autós vonalon is további fejlődésnek kell bekö­vetkezni. Az 1949-es évre elkészített tervek szerint 40 új teherautót állítanak be az árudák élelmi­szer ellátásának fokozottabb biztosítására. A műszaki osz­tály három újabb teherautóval bővült, a karbantartási osztály részére pedig 8 oldalkocsis motorkerék­párt szereznek be, hogy ez a munka is gyorsan és zavartalanul bonyolódjék. Ezeken a motorkerékpárokon száguldanak majd a Közért műszaki emberei a város leg­távolabbi részében levő fió­kokba, ha valahol elromlik a villany, zavar támad a víz­ellátás körül, vagy másfajta üzemzavar akadályozza a­ fo­lyamatos munkát. Az autópark növekedése szükségessé teszi új garázs építését is, ahol az új kocsi­kat is elhelyezhetik. Ezzel egyidejűleg a javítóműhely je­lentős bővítésére is sor kerül. Emlékezzünk! Alig négy esztendeje, hogy a magyar autóbusz­­park úgyszólván tökéletesen megsemmisült. Az üzemképes ko­csikat nyugatra hurcolták, a garázsok közül számos elpusz­tult és ami megmaradt — néhány kiégett, hiányos roncs volt! De a magyar dolgozó megmutatta, hogy mire képes, ha akar. Ma már több autóbusz fut, mint 1938-ban! Autó Diesel-motorok kenése Írta: Mészáros Sándor gépészmérnök A modern autó Diesel-motor és a gázosítás motor felépítése tekintetében lényeges különbség nincs. A gázosító helyébe a be­fecskendező szivattyú kerül, vi­szont a gyújtóberendezésre nincs szükség. A működő részek kené­se ugyanolyan módon történik mint a gázosítós motoroknál, azaz a kenésrendszer nyomás alatti szóróolajozás. A karter­ben elhelyezett szivattyú a for­­gattyúcsapágyakon keresztül nyomja az olajat az átfúrt for­­gattyútengelybe, amely a hajtó­kar-csapágyakon forgás közben kilép, egyrészt beszóródik a hen­gerekbe, másrészt a létesített olajködöt a felfelé haladó du­gattyú beszívja, amely azután a forró hengerfalakra lecsapódik. Magasabb nyomások E tekintetben tehát a két mo­­tortípus között különbség nincs. Azonban a Diesel-motoroknál a hengerpaláston képződött olaj­­film igénybevétele lényegesen nagyobb. Hiszen amíg a gázosí­tós motor kompresszióaránya 1:5—1:8, a Diesel-motoroké 1:14—­1:18-ig terjed. Ha már most az égéssel fellépő nyomá­sok nem is­ nőnek aránylagosan a kompresszió emelkedésével, mint a gázosítás motoroknál, mégis lényegesen magasabb nyo­másokkal kell számolnunk. Kü­lönösen magas és káros nyomá­sok akkor lépnek fel a Diesel­motoroknál, ha a befecskende­zés túl korán történik, vagy a befecskendezett mennyiség na­gyobb a szükségesnél. Ez gyak­ran előfordul, ha a porlasztó ki­kopik, eldugul, vagy a szivat­­­tyúműködtető bütyök elkopik. Természetesen a motor alkat­részei ezeknek az előre nem lát­ható nagy nyomásoknak megfe­lelően vannak méretezve s így a motorok önsúlya már ezért is nagyobb. A fellépő magas nyomások befolyást gyakorolnak a hen­gerpalástot bevonó olaj filmre. Csak magas finomítványú olajok képesek ezeknek a nagy nyomá­soknak ellenállni és csökkenteni a henger és dugattyúgyűrűk és csapágyak idő előtti nagymértékű kopását. Azonfelül a gyorsjáratú Diesel-motoroknál az explozió­­szerű égésnél fellépő hőmérsék­leti csúcsértékek, amelyek lé­nyegesen nagyobbak a gázosítós motorokénál, különleges köve­telményeket állítanak fel a ke­nőolajjal szemben. Az olaj­film szerepe ezek mellett a magas hőmérsékletek mellett a dugat­­­tyúgyűrűk által súrolt henger­felületen fennmaradni és a leg­kisebb folyadék-súrlódás mellett a kenést biztosítani. Továbbá biztosítani a gyűrűk és a hen­gerfal között a lehető legtöké­letesebb tömítést, hogy a kom­presszióveszteséget és az égés­nél fellépő gázátfuvást megaka­dályozza. Olaj és indítás A kenőolaj a Diesel-motorok indításánál is nagy szerepet ját­szik. Az indításhoz szükséges erőmennyiség kétszer olyan nagy, mint a hasonló gázosítós motoroknál, mert egyrészt a magasabb kompressziót kell le­győzni, másrészt pedig 50 szá­zalékkal több a dugattyúgyűrű dugattyún, s így jóval na­gyobb a súrlódás a gyűrűk és a hengerfái között.­ Az indításhoz a különleges indítóberendezésen kívül két akkumulátor szüksé­ges, s ennek dacára, különösen hűvösebb időjárás esetén, a de­­kompresszor alkalmazása és az előkamrának mesterséges elő­melegítése mellett is nem meg­felelő kenőolaj használata ese­tén az indítás nagy nehézségek­kel jár, nem tekintve a forgattyú és hajtókar-csapoknál fellépő olaj okozta súrlódásokat. Mindezekből megállapítható, hogy Diesel-autómotoroknál a kenőolajnak a szerepe ellenállni egyrészt a magas hőmérséklet­nek és nyomásoknak s másrészt a hűvösebb idő esetén az indí­tással szemben minél kevesebb ellenállást tanúsítani. A Diesel-motorok olaj fogyasz­tása két részből adódik. A rendszeres karterolaj cseréből, amelyet 3000 km-ként kell esz­közölni és abból a mennyiség­ből, amelyet bizonyos megtett út után az előírt olaj nívóig utántöltünk. Az utántöltött mennyiség függ a henger és du­gattyúgyűrűk mechanikai álla­potától, valamint az olajlehúzó, illetőleg áteresztő gyűrűk számá­tól és az olajhornyok szélessé­gétől. A henger kopása az égési tér­nél a legnagyobb és­­ez fokoza­tosan csökken az alsó holtpon­tig. Ha ez a kopás egy bizonyos mértéket elér, hengercsiszolás válik szükségessé. A dugattyú­gyűrűk magasságban és vastag­ságban kopnak. A magassági kopás, vagy amint mondják ,,kiverődés a horonyban" nagy­mértékben elősegíti az olaj­fogyasztást, mert a gyűrű mint szivattyú működik. A vastag­sági kopásnál a gyűrű kereszt­­metszete csökken s így a henger falához tapadó rugalmasság is kisebb lesz. Az áteresztő olaj­­gyűrűt a csapszeg felett és alatt is szokták elhelyezni. Ily eset­ben a hatás nagyobb, viszont a hengerek kopása is gyorsabban következik be. Legfontosabb, hogy a gyűrű olajkorong-szé­­lessége 1,5 mm-nél ne legyen kevesebb. Higulás helyett a sűrűsödés Érdemes megfigyelni, milyen változásokon megy keresztül a kartelolaj a két motortípusnál. A gázosítós motoroknál a szívás és a kompresszió-ütem alatt a beszívott hideg gázkeverék le­csapódik a forró hengerfalakra, másrészt a legcsekélyebb gáz­­átfuvás esetén, a kartelolaj fel­hígul. Ezzel szemben a Diesel­autómotoroknál épp ellenkező­leg, az olaj nem hígul fel, h­­­­nem megsűrűsödik. Ez a jelen­ség onnan származik, hogy üzem közben, különösen a motor meg­erőltetése alkalmával a tökélet­len égés következtében gázát­­fúvás lép fel. Az olajba került koromrészek, a kartel felmele­gedése és lehűlése alkalmával lecsapódott vízpárák részeivel egyesülve, iszapot képeznek. A gázosítós autómotorok hasz­nált kartelolaj­ának regenerálása tekintetében az illetékesek sokat kísérleteztek nem a legkifogás­­talanabb eredménnyel, mert ha­bár a szilárd üledék eltávolítá­sa centrifugálás által megold­ható, de a hígító benzin, stb. frakciók kidesztillálása nemcsak körülményes és drága, hanem az így nyert olaj kenőképessége s thermostabilitása lényegesen csökken. Regenerálás Ezzel szemben sokkal köny­­nyebb a helyzet a Diesel-moto­rok használt olajának regenerá­lásánál, mert szűrés és centri­fugálás által az oxidációs és polimerizációs termékek köny­­nyen eltávolíthatók. Ennek kü­lönösen nagy gazdasági jelentő­sége van a mezőgazdasági trak­toroknál, melyek a kb. 80 szá­zalékos igénybevétel mellett sokkal magasabb olajfogyasztás­sal dolgoznak, s veszendőbe menő értékeket lehet a gazda­sági élet számára megmenteni. Hozzák rendbe a motorkerékpárversenyek útvonalait! Az elmúlt évad motorverse­nyeinek pályái részben igen rossz állapotban voltak. Gödrök, buk­kanók, laza, csúszós talajré­szek veszélyeztették a verseny­zők, a gépek és nem utolsó sor­ban a nézők épségét. Inkább a szerencse és részben egyes ki­váló versenyzők vezetési kész­ségének a javára írjuk, hogy a rossz, gödrös verseny­ útvonalak az 1948-as évad versenyein nem okoztak súlyos balesetet. Véleményünket mindenben alátámasztja a legutóbbi verse­nyek alkalmával Magyarorszá­gon járt külföldi versenyzők megnyilatkozása. Többen csu­pán a sportszerűség kedvéért álltak rajthoz, mert az edzések tapasztalatai alapján legszíve­sebben eltekintettek volna az indulástól. Ha a rossz állapot­ban lévő versenyútvonalaknak a versenyzők testi épségét veszé­lyeztető fenyegetésétől eltekin­tenénk is, megmarad az a sú­lyos kár, amit az értékes ver­senygépek megrongálódása je­lent, így például a legutóbbi városligeti verseny gödrös, hup­­panós pályáján több magyar és külföldi versenyző gépe részben súlyosan megrongáló­dott. Összehorpadt könnyűfém­illetve idejében hassanak oda, hogy a versenyek céljaira terv­bevett útvonalak kellő időben jókarba helyeztessenek. Célszerű volna két-három ver­senyzőből és megfelelő képzett­séggel bíró organizátorból álló bizottságot szervezni, azzal a feladattal, hogy az idei évadban megrendezésre kerülő versenyek útvonalait már most abroncsok, megviselt teleszkopi­­kus rugórendszerek, elrepedt karter, stb., stb., siratták a rossz állapotban lévő pályán le­futott vadiramú versenyt. Minthogy az 1949-es évad versenyprogrammjának összeál­lítása most van folyamatban, felhívjuk az arra illetékes szer­vek figyelmét, hogy felülvizsgálja, jelentést tegyen állapotukról s karbahelyezésü­­ket szorgalmazza. A magyar motorsport főható­sága helyesen cselekszik, ha a versenypályák talajának jó­karba helyezésére irányuló fá­radozásaival újabb lépéssel előbbre viszi a magyar motor­sport egyre szélesebb körökben népszerűsödő ügyét, csak jóállapotú útvonalon engedélyezzenek sebességi versenyeket. A rendőrhatóságot ezúton kérjük, hogy az elveszett okmányok tulajdonosának családi és utónevét, lakóhelyét, az igazolvány számát, illetőleg az igazolólap és for­galmi engedély esetén a rendszámot a megkeresésben valamint a borítékon a szerkesztőség pontos címét (Buda­pest, Andrássy­ út 123.) minden esetben tüntesse fel Hiányos címzés esetén a­ megkeresés elkallódhat. Gépjáróművezetői igazolványok, engedélyek és igazoló lapok érvénytelenítése Az államrendőrség budapesti főkapitánysága közli, hogy Atzél Ede budapesti A—9973 dr. Kalmár Kázmér budapesti­­ S—9630 Kovács Ernő budapesti lakosok YA—868 Magyar Dolgozók Pártja budapesti szervezete K—4290 számú forgalmi engedélye. Fritz József csepeli 57977 Lajkó Lajos sashalmi 2927 Pick Zoltán aszódi 28121 Rosenblum Henrikné budapesti 61867 dr. Sándor Pál budapesti 52605 Szegő Pál budapesti 22568 Tóth Mihály aszódi lakosok 30879 számú piros kiegészítő lapja. Almosdi Árpád budapesti 28288 Bedő István budapesti 36285 Hajcsák István budapesti 21993 Hegedűs Lajos sashalmi 29685 Pálmai Pál újpesti 20524 Püspöki János rákospalotai 35518 Benkő János budapesti lakosok 20660 számú kék kiegészítő lapja. Almosdi Árpád budapesti 011436 Arany Jenő budapesti 060264 Berkesi András budapesti 075246 Brandhuber Lőrinc budapesti 058034 Egerházy Rezső budapesti 132885 Erdei Lajos budapesti 056936 Fleck István budapesti 063410 Fritz József csepeli 493507 Gazsi János budapesti 059071 Gál Lajos kispesti 063428 Gubis István budapesti 035379 dr. Gyalog Ödön érdligeti 018776 Hajcsák István budapesti 030735 Hajnal László alsógödi 062981 Hegedűs Lajos sashalmi 092133 Herczeg Béla budapesti 053140 Juhász József kispesti 024882 Keresztényi Antal péceli 064769 Rimer Sándor pesterzsébeti 043336 Lajkó Lajos sashalmi 072933 Liebermann Dávid budapesti , 075251 Lukáczi Pál budapesti 068396 Mayer Jenő budapesti 096045 Pataki Lajos budapesti , 054115 Pálmai Pál újpesti 035323 Pick Zoltán aszódi 036727 Benkó János budapesti 067391 Rosenblum Henrikné 074417 dr. Sándor Pál budapesti 000182 Schuster Rezső budapesti 020520 Schuster Rezső budapesti 30296 ifj. Simó Pál budapesti 090135 Sipos (Spitzer) Jenő budapesti 290196 Skoda Károly budapesti 064826 ifj. Szakál Gyula budapesti 093037 Szegő Pál budapesti 008220 Szandy Árpád budapesti 041133 Tóth Mihály aszódi 031155 Török Albert budapesti 033201 ifj. Varga József csepeli 098264 Veres Károly budapesti lakosok 055335 számú vezetői igazolványa. Berland József kispesti S—6233 Magyar Dolgozók Pártja budapesti B—0107 Magy Waggon és Gépgyár rt. bpesti Próba 67 Mészáros Dezső budapesti SB—408 Mobil Garage és autóforg. rt. budapesti AI—493 Somlyódi László bpesti A—9441 Weiser József nagytétényi lakosok S—5038 számú forg. engedély és igazoló lapja. Bihari István budapesti JB—551 Bródy József budapesti A—6278 Bulka László budapesti Q—9226 Fonalkészítő rt. budapesti AH—153 Fónay Miklós budapesti S—8690 Fülöp Sándor budapesti SB—385 Füredi Testvérek Berti Gépszíjgyár budapesti S—2426 dr. Hirsch és Reiter budapesti A—9279 Lengyel Miksa budapesti JB—483 Lukács Zoltán cserépfalvi A—6403 M. Állami Vas Acél és Gépgy. bpesti FB—982 Magyar Dolgozók Pártja bpesti A—9772 Magyar Károly budapesti K—6674 Magy. Orsz. Gépkocsiüzemi rt. bpesti Próba 64 Magy. Posta Közp Járműtelepe bpesti­ P—1505 Magyar Vegyipari rt. budapesti S—8188 MESzHARt Szállítmányozási Iroda budapesti S—9352 Pock Zoltán aszódi IA—290 dr. Szmodits Hildegárdné bpesti A—6971 Szőllősy Lajos ráckevei SC—184 Tóth Mihály aszódi LA—217 Wagner Róbert soroksári lakosok NA—489 számú igazoló lapja. Az államrendőrség bajai kapitánysága közli, hogy Laczkó András bajai lakos 037737 számú vezető igazolványa. Az államrendőrség debreceni kapitánysága közli, hogy ........................ UC—236­ kapitánysága közli, KP—265 kapitánysága közli, KI—915 UA—350 EH—322 Gödény Ferenc debreceni lakos számú rendszámtáblája Az államrendőrség esztergomi hegy Varga Mihály tokodi lakos számú forgalmi engedélye. Az államrendőrség kecskeméti hegy Fodor István harkapusztai lakos számú forgalmi engedélye. Lyubjánovits János kalocsai Sáry István kiskunmajsai lakosok számú rendszámtáblája. Az államrendőrség makói kapitánysága közli, hogy Fazekas Bálint nagybánhegyesi 171716 Fazekas Imre nagybánhegyesi lakosok 170416 számú vezetői jogosítványa Paksi Ferenc makói CB—307 Újhelyi László és Grosz Alfrédné makói lakosok UB—823 számú forgalmi engedélye. Az államrendőrség miskolci kapitánysága közli, hogy Krakovits László miskolci lakos T—0199 számú forgalmi engedélye, Lájer Géza miskolci 221552 Varga Emánuel tornabaranyai lakosok 162775 EG—758 241823 046120 241569 330827 241230 039376 U—7938 EP—443 UC—110 számú vezetői igazolványa, dr. Mészáros Zoltán miskolci lakos számú igazoló lapja. Az államrendőrség nyíregyházi kapitánysága közli, hogy Bencs Kálmán nyíregyházi Gergelyi János nyíregyházi Horváth Gábor nagykállói Kormos Andor kiskorpádi Szoboszlai Károly nyírlugosi Vass Tamás nyíregyházi Büdszentmihályi Földműves Szövetkezet büdszentmihályi Vince Gábor nyíregyházi lakosok számú igazoló lapja. Szommer Józsefné nyíregyházi lakos számú rendszámtáblája. Az államrendőrség pécsi kapitánysága közli, hogy Nagy Lajos pécsi lakos 251257 számú vezetői igazolványa. Az államrendőrség szegedi kapitánysága közli, hogy Balogh János hódmezővásárhelyi lakos­ 094805 számú vezetői igazolványa. Az államrendőrség szekszárdi kapitánysága közli, hogy Taik Henrik bonyhádi lakos 280164 számú vezetői igazolványa. Nyúl Károly dombóvári EF—170 Pulay László dunaföldvári lakosok JC—733 számú rendszámtáblája. Az államrendőrség szolnoki kapitánysága közli, hogy Márk István mezőtúri lakos 300303 számú vezetői igazolványa. Az államrendőrség szombathelyi kapitánysága közli, hogy Kühár Ferenc körmendi lakos YC—311 számú igazoló lapja Mikó Árpád jánosházai lakos 192870 számú vezetői igazolványa. Szabad Vasmegye Nyomdavállalat szombathelyi üzem T—7991 számú forgalmi engedélye. Király Géza vasvári lakos VC—313 számú rendszámtáblája. Az államrendőrség veszprémi kapitánysága közli, hogy dr. Lépesd Lajos füzfőgyártelepi lakos CA—599 számú igazoló lapja elveszett. Az elveszett okmányok érvénytelenné nyilváníttattak, helyettük másolat adatott ki.

Next