Autó, 1949. január-december (2. évfolyam 1-24. szám)

1949-03-16 / 6. szám

(L'rei) id autom­obilok egészségügyi szolgálatban A Szovjetunióban a legna­gyobb értéket az emberi élet ké­pezi. A szocialista állam min­dent elkövet, hogy a szociális juttatások egyik legkifejezőbbje, az egészségügyi intémény, mi­nél nagyobb mértékben fellen­düljön. Jellemző, hogy az 1917-es forradami Oroszországban ösz­­szesen 20.000 orvos volt. 1946- ban már 114.000 az orvosok száma. A szovjet rendszer évei alatt a kórházi ágyak száma a falusi helységekben negyven­­kilencezerről 212.000-re növeke­dett 1946-ig. Jelenleg a szovjet autóipar fejlődésében igen nagy gondot fordítanak az automobilok mi­nél nagyobb kihasználására az egészségügyi intézményekben. Ez év elején a moszkvai városi egészségügyi hivatal 200 drb. „Moszkvics” típusú automobilt kapott a körzeti orvosok ré­szére. A képen feltüntetett sze­mélygépkocsik a kerületi orvo­sokhoz vannak beosztva és azt a célt szolgálják, hogy a fekvő­betegeket azon látogathassák az orvosok. A kocsi tetején vö­­röss­eresztes megvilágított lám­pa van felszerelve, az oldalajtó­kon pedig a következő felírás van: „Házisegély”. Mi sem bizonyítja jobban en­nél azt, hogy a szovjet kormány a dolgozók érdekében mindent elkövet, különösen egészségügyi téren, hogy ezáltal is nagyobb mértékben emeljék az életszín­vonalat. A „házisegély-szolgálat” Maszkvics-kocsijai . Kié lesz a tízmillió dollár. Három tőkésé, vagy 340 ezer munkásé? Ezen áll a harc a General Motoros-nál! Egy New­ Yorkból érkezett távirat néhány rövid sorban be­számol arról, hogy az Egyesült Államok legnagyobb autógyára, a General Motors Co. összesen 10 millió dollárral csökkentette 340 ezer alkalmazottjának évi fizetését. A szűkszavú távirat mögött izgalmas események hú­zódnak meg, a hűvös közlemény alatt ott parázslik az egész for­rongó Amerika. Detroitban „valami nincsen rendben”. A General Motors központi gyártelepén Detroitban már évek óta „nincs rendben” valami. Nem volt nap, amelyen ne let­tek volna részleges sztrájkok. Hol a karosszéria-üzem munká­sai, hol az alvázasok, hol a m­o­­to­rszerelde dolgozói szünetel­tették a munkát. A gyár igaz­gatósága nyugtalanul figyelte az egyre jobban elharapódzó elégedetlenséget, de nem volt mitt tenni, a sztrájkok egyre jobban terjedtek és mind többel több üzemrész csatlakozott a forradalmi táborhoz. Késnek az új modellek! 1948 tav­aszán azután a sok részleges sztrájk — mint a fo­lyammá egyesülő patak - ál­talános sztrájkká duzízadt. A munkások erélyesen és egysé­gesen követelték a béremelést, az emberi életfeltéteteket. A munka hosszú ideig állt, s a nemwyorki, san franciscói, los an­­gelesi, bostoni és más nagyvá­rosbeli bankigazgatók és gyáro­sok hiába várták az új kocsikat. A detroiti gyárirodában mind­össze három ember tartózkodott: Mr. Hendon Bruce vezérigaz­gat­ó és a General Motors két főrészvényese. A kapuk előtt a legnagyobb amerikai biztosító társaság, a FI­PO (Financial Po­lice) emberei álltak őrséget. A főrészvényesek segélyt ké­­rően tekintettek körül az iroda bőrkarosszékeiből. Egyikük, Les­lie Sandys, a newyorki tőzsde hírhedt fezérje, azon a nézeten volt, hogy döntő változásnak kell létrejönnie a gyár vezetésé­ben. Pontosan erre a következte­tésekre jutottak a munkások is, persze egészen más szempont­ból. Szerintük ugyanis Mr. San­dys profiljánál sokkal lényege­sebb az ő megérdemelt munka­ibéremelésük, amelyet hetekig tartó elszánt harc után sikerült is kivívniuk. Őszre azután Sny­der amerikai pénzügyminiszter gondoskodott róla, hogy a meg­élhetési arányszám 12 százalék­kal emelkedjék, úgy, hogy a dol­gozók a magasabb bér ellenére sem tudták a létminimumukat fedezni. A detroiti gyár idén te­hát ismét megürült. Két hét sem telt bale és az igazgatóság — okulva a tavaszi tapasztala­tokon­­- ismét fejet hajtott a munkásság követelései előtt. Munkanélküliség.—Elbocsátások. Néhány héttel ezelőtt a new­yorki tőzsdén kitört a „krach”. A részvények zuhanása már a ve­zető monopoltőkés körök előtt is világossá tette, hogy a gaz­dasági válság feltartóztathatat­lanul közeledik. Tetézte a­ tőké­sek aggodalmát Riewének, a textilipari szakszervezet elnöké­nek bejelentése, mely szerint a munkanélküliség az USA-ban lé­nyegesen nagyobb, mint azt a statisztikai adatok állítják Riew szerint az év első két hó­napjában nagyobb volt a mun­káselbocsátások száma, mint az egész elmúlt esztendőben. A je­lenleg a nyilvánosság elé bocsá­­to­tt hárommilliós szám még a decemberi munkanélkülieket je­lenti, ma a számuk körülbelül 6,7 millió lehet. 340 ezer dolgozó sorsa! A válságtünetek, elsősorban a tőzsdekrach erős vérveszteséget jelentett természetesen a Gene­ral Moto­rs urainak, Brucenak és Sandysnek is, akik a napok­ban, szokásukhoz híven, ismét összeültek a detroiti irodahelyi­ségben, hogy megvitassák a helyzetet. Ezúttal­ is Sandys volt az, aki döntő fordulatot kö­vetelt a gyárvezetésben, így A rendőrhatóságot ezúton kérjük, hogy az elveszett okmányok tulajdonosának családi és utónevét, lakóhelyét és igazolvány­számát, illetőleg­ az igazoló lap és forgalmi enge­dély esetén a rendszámot a megkeresésben, valamint a borí­tékon a kiadóhivatal pontos címét, Budapest, Dohány­ utca 12. minden esetben tüntesse fel. Hiányos címzés esetén a meg­keresés elkallódhat. Az államrendőrség budapesti főkapitánysága közli, hogy Bathó Gyula budapesti YB—633 Bogdán Miklós budapesti GJ—105 Déri Tibor budapesti A—6824 Egyesült Izzólámpa és Vill. Rt. újpesti A—2266 Frank József dömsödi Y—4441 Freid Sándor budapesti Q—7129 Freid Viktorné budapesti AB—330 Knáb Móric és Knáb József budapesti SB—655 Molnár József és Redlich Jenő vácszentlászlói 8—6568 Noskó Gyula cserhátszentiváni 7—1750 Polatschik Ödön budapesti EL 645 Prokap Pál pesterzsébeti SC—492 Szendrei Imre budapesti LA—249 Szv Toperczes Béláné budapesti JB—250 Truckó Ferenc és Lázár Sándor budapesti SC —292 Uhri Testvérek mátyásföldi PR—55 Unger Béla árpá­­földi YA—629 Waitzner Lajos budapesti lakosok YA—614 számú forgalmi engedélye Földesi István budapesti 33410 Dr. Gáspár Fülöp Ervin budapesti 28284 Gyarmati András budapesti Kaiszter András budapesti Nágel János budapesti ifj. Pallach József budapesti Reiss Dánielné budapesti Székely László budapesti Szvoboda Ferenc szentendrei Tulkán Zoltán budapesti Varga Ede budapesti Écsy István Lajos kispesti Flaskay Béla budapesti Hirth László budafoki lakosok száma piros kiegészítő lapja Farkas Henrik budapesti Gábor I. József budapesti Kiss Ferenc budapesti Lampel Dávid budapest 18200 Lehre­itt­er Hugó cinkot­ai 20958 Szemere Csaba budapesti 22426 Tóth Sándor budapesti 28433 Dr. Győry Sándor mátyásföldi 20864 Kontra János budapest 21312 Mühlbacher János budapesti lakos 26914 számú kék kiegészítő lapja. Gábor I. József budapesti 060643 Dr. Gáspár Fülöp Ervin budapesti 025301 Gyarmati András budapesti 070129 Honvédelmi Minisztérium budapesti HA 8 257 Jóna Sándor budapesti 311925 Kiss Ferenc budapesti 038299 Molnár Gyula budapesti 054994 Nagy János budapesti 182260 Orbán Ödön budapesti 091717 Reiss Dánielné budapesti 043818 Szeitter Hugó cinkotai 0444­94 Székely László budapesti 491829 Szemere Csaba budapesti 056006 Szentirmai Gyula budapesti 161116 Szvoboda Ferenc szentendrei 050239 Tóth Sándor budapesti 028218 Varga Ede budapesti 022603 Kontra János budapesti 037971 Kovács István újkécskei 099872 Német Elek pestszenterzsébeti 049­829 Rekettyés László újpesti­­ 062558 Remzső András budapesti 043608 Tóth Lajos budapesti 050555 Dr. Aigner Károly budapesti 000097 Kesy István Lajos kispesti 040317 Flaskay Béla budapesti 068320 Dr. Győry Sándor mátyásföldi 046104 Hirt László budafoki lakosok 067093 számú vezetői igazolványa. Kochmeister Frigyes és utódai budapesti SA 8 249 Pataki Mihály budapesti lakosok­ próba 44/6 . számú forgalmi engedély és igazolólapja. Állami Bauxit Aluminium Rt. budapesti A—5994 Autótaxi Rt. budapesti JA—156 Balogh Imréné budapesti A—1430 Brüll István budapesti SA—348 Budapest Székesfőváros Elektromos Művei budapesti 1B—260 Budapestvidéki Autóbuszközlekedési Rt. budapesti IB—221 Buthoczy István,budapesti KX—559 Del-Ka Cipő és Áruker­eskedelmi Rt. budapesti AD—699 Hollay János budapesti AF—165 Honvédelmi Minisztérium budapesti H—9132 Honvédelmi Minisztérium budapesti HA—247 Jakus János budapesti AC—894 Lóka Sándor pestszenterzsébeti B—0298 Mag­yar Áll­ami Nyomda budapesti F—1365 Magyar Állami Tűzoltóság Budapesti Osztály­parancsnokság budapesti TA—105/3 Magyar Államvasutak Igazgatósága Közúti Közlekedési Főosztálya budapesti VM—274 Magyar Általános Borforgalmi Rt. budapesti CA—101 Miniszterelnökség budapesti , AA—108 Munkások Ipari Termelő és Értékesítő Szövet­kezete budapesti B—0461 Népi Kollégiumok Országos Szövetsége budapesti AI—293 Népi Kollégiumok Országos Szövetsége budapesti A—8876 Népszava Lapkiadóvállalat budapesti 0A—766 Royal Ipari és Kereskedelmi Rt. budapesti AC—751 Dr. Sárkány Zoltán budapesti AH—904 Siklósy Ottó csepeli OA—774 Simó Sándor budapesti próba —111 Svéd Golyóscsapágygyár Rt. budapesti KB—589 Schnittt Alajos budapesti Y—4180 Szabó Ferenc nagytétényi K—8065 Textilkémia Kft. budapesti SB—800 Újbirtokosok és Földhözjuttatottak Országos Szövetsége budapesti AF—908 Ürögdy Győző budapesti C—1622 Weisz Manfréd Rt. csepeli­­ KC—540 Zamecsnik Tivadar budapesti JB—838 Építési és Közmunkaü­gyi Minisztérium Gépkocsi Osztálya budapesti FB—934 Illés Lajos pestszentlőrinczi AB- 471 Dr. Diamant Tibor budapesti lakosok AK—374 számú igazoló lapja. Az államrendőrség debreceni kapitánysága közli, hogy Magyar Vasúti Forgalmi Rt. debreceni IB—129 Kozma László debreceni lakosok JC—462 számú rendszámtáblája. Szücs Károly hajdúnánási 180326 Szigethy Miklós biharnagybajom­i 134065 Dr. Juhász Gusztáv debreceni 180064 Szabó Károly debreceni 131895 Réthi Miklós debreceni 180981 Oláh Sándor debreceni lakosok ,­­ 133777 számú vezetői igazolványa. Az államrendőrség egri kapitánysága közli,hogy Tóth József egri 141249 Lahonyai István egri 1 040652 Holló Márton vécsi lakosok 141170 számú vezetői igazolványa. Az államrendőrség esztergomi kapitánysága közli, hogy Beranek István tatabányai lakos 211444­ számú vezetői igazolványa Az államrendőrségi gyulai városi és járási kapitánysága közli, hogy Salaki László teleki 094976 Pusztai Pál orosházai 171307 Molnár Antal orosházai 171107 Magyar János orosházai 091623 Cz. Kiss Ferenc békéscsabai 172421 Kátai Pál Lajos orosházai 272278 Farkas Miksa gyulai 060115 Dimák Ferenc orosházai 091189 Bánki György szarvasi lakosok 161292 számú vezetői igazolványa. Baromfiértékesítő n. v. békéscsabai FH- 249 Baromfiértékesítő n. v. békéscsabai FH -248 Baromfiértékesítő n. v. békéscsabai lakosok FH-260 számú forgalmi engedélye. Szál­óki Lászl­ó eleki 44099 Magyar János orosházi lakosok 10700 számú kétszínű kiegészítő lapja. Nánási János gyulai lakos JC—252 számú rendszámtáblája. Az államrendőrség kecskeméti kapitánysága, közli, hogy Hajdú László újkécskei 200997 Técsi Ferenc nagykőrösi 200994 Kovács János kiskunfélegyházai 201250 Darula György kiskőrösi 201535 Bánóczky Antal kiskunhalasi lakosok 100507 számú vezetői igazolványa. Radva József keceli KD- 877 Katz János kecskeméti lakosok CA- 224 számú forgalmi engedélye. • Az államrendőrség makói kapitánysága köz­li, hogy Kocsis Gyula makói UB-825 Dr. Báron Ferenc makói EK—938 Dr. Báron Ferenc makói lakosok EK-908 számú igazolólapja. Dr. Báron Ferenc makói lakos 355024 számú vezetői igazolványa. Az államrendőrség miskolci kapitánysága közli, hogy Geller Gyula diósgyőr-vasgyári lakos 12011 számú piros kiegészítő lapja Az államrendőrség nyíregyházi kapitánysága közli, hogy Újhelyi János gergelyiugornyai lakos 121747 számú vezetői igazolványa. Az államrendőrség pécsi kapitánysága közli, hogy Kovács Lajos királyegyházai 253097 Gépjáróművezetői igazolványok, engedélyek igazolólapok érvénytelenítése és 253651? LC—5550­00—444 I /—3807­­ 337 24256 34531 35299 52331 51854 34442 65372 30778 040317 26605 7644 26265 26228 20747 290599 093343 290540 EF— 562 LC-49G CD—722 CD—724 LC—492 Jakobovics Illés magyarsarlósi lakosok számú vezetői igazolványa. Sipos József mágocsi Benkő József és Fia pécsi lakosok számú rendszám­táblája. Márfi István pécsi lakos számú forgalmi engedélye. Az államrendőrség Sopron városi kapitánysága közli,hogy­ Kovács Jenő. soproni A—2950-Horváth Antal soproni lakosok JC—816 számú igazolólapja. Szántó János soproni lakos 47081­, piros kiegészítő lapja. ifj. Horváth Imre fertőszentmiklósi lakos EK—533­ számú rendszámtáblája. Az államrendőrség szegedi kapitánysága közli, hogy Dr. Gergely György szegedi lakos CA— 286 számú igazoló lapja. Országos Magyar Tejszövetkezeti Központ szentesi lakos T-4134­ számú forgalmi engedélye Az államrendőrség székesfehérvári kapitánysága küzli, hogy Kozák Károly székesfehérvári Barátit János polgárdit ifj. Akots Vilmos polgárdii lakosok számú vezetői igazolványa Semmelweis Gyula hercegfalvai lakos számú forgalmi engedélye és igazolólapja, ifj. Szakács Gyula székesfehérvári Szabó János székesfehérvári Pingiczer Gyula székesfehérvári Cser Palkovics Ferenc székesfehérvári lakosok számú rendszámtáblája. Az állat a rendőrség szekszárdi kapitánysága közli, hogy Varga Pál iregszemcsei 281273* Kovács Károly tolnanémedi 280539 Csabankó József dunaföldvári lakosok 28124& számú vezetői igazolványa. Zsiros Lajos paksi CB—47­­ Benke József bonyhádi lakosok LC—31& számú igazoló lapja. Az államrendőrség szolnoki kapitánysága közli, hogy Dr. Klein László jászberényi Lakos 013468 számú vezetői igazolványa Breuer Emil tiszasülyi lakos CD—394 számú rendszámtáblája Az államrendőrség szombathelyi kapitánysága közli, hogy Györffy Ernő hegyhátszentjakabi DJ-----743 Dr. Raffensperger József vasszécsényi Lakosok KH—147 számú rendszámtáblája Az államrendőrség veszprémi kapitánysá. Dr. Vesztergom Viktor csóti Szabó Lajos devecseri Kádár Károly pápai majori lakosok számú vezetői igazolványa. Tapolcai Ferenc debreceni lakos számú forgalmi engedélye. Gyulassi István veszprémi lakos számú rendszámtáblája. Az államrendőrség­ zalaegerszegi kapitánysága közli, hogy Szabó József keszthelyi 230224 Németh Kálmán keszthelyi lakosok 092098 számú vezetői igazolványa. Wollner Elemér szalapai KV—276 Oppiz Lajos keszthelyi lakosok E0—161 számú rendszámtáblája "elveszett. Az elveszett okmányok érvénytelenné nyilvánítottak, helyettük másolat adatott­ ki. Közli, hogy 161567 048597 046690 UC—248 NC—232 döntötték el hárman háromszáz­­negyvenezer dolgozó nyomorát. Más kérdés azután, hogy a munkások is „bel­eegyeznek-e” ebbe az intézkedésbe. Sokkal valószínűbb ennél, hogy mint eddig, most is meg fogják vé­deni jogaikat, a részvényes urak és Truman nem kis rémületé.T. T. Gy. Az őrültek házában — Ez kérem az autósok osztálya. Háztömbkörüli verseny Szegeden A Népfront Tanács megala­kulása alkalmából a Magyar Szabadságharcos Szövetség sze­gedi motoros szakosztálya már­­ciu 15-én d­r. 2 órakor a Szé­­chenyi­ téren országos háztömb­körüli motorkerékpáros versenyt rendez az­ összes budapesti és vidéki élmenők részvételével. A „SZÁZEZRESEK“ a sofőrök legkiválóbbjai A Szovjetunió autógazda­­ságában egyre fontosabb sze­rep jut az úgynevezett «száz­ezres» mozgalomnak, amelybe azok a gépkocsivezetők kap­csolódnak be, akik a százezer kilométeres teljesítmény minél gazdaságosabb kihasználását tartják céloknak. A százezres sofőrök az autószakma igazi sztahhano­­vistái. Hogyan dolgoznak a száz­ezresek». Erről a kérdésről közöl érdekes beszámolót az egyik Szovjet autószaklapban Burkov egyetemi tanár. A beszámolóból megtudjuk, hogy a «százezresek» nemcsak a kocsik élettartamát hosszab­bítják meg, hanem nagyará­nyú megtakarításokat érnek el az üzemanyag és a gumi­abroncsok terén is. A «százezres» sofőrök ta­pasztalatait természetesen szé­les körökkel megismertetik. Az Autószállítási Központi Kutatóintézet már 1947 óta ismerteti ezeket a tapasztala­­tokat a moszkvai és vidéki sofőrök között. Burkov professzor cikke rámutat arra is, hogy a «száz­ezres» vezetők nagyjavítás nél­küli átlagteljesítménye a Z és 5 és 8 típusú autóknál csak­nem kétszerese annak, amit a norma megállapít. Még jobb az eredmény a GAZ­A A. tí­pusú kocsiknál, ahol nagyja­vítás nélkül 109.000 km az átlagteljesítmény, vagyis a normának csaknem háromszo­rosa. A gumiabroncs kihasználása is meghaladja a normát, miért egy abronccsal 70.000 km-t teljesítenek a ZIS 5-tel, a GAZ­ AA-val pedig 38.000 km-t. Az átlagos benzinfogyasztás­­csökkenés 15—20 százalék azoknál a kocsiknál, ahol «százezres» sofőr volt a ve­zető. Jellemző a százezresek» jó eredményeire, hogy kocsijaik a naptári év 90—95 százalé­kában képesek dolgozni s­­« javítások miatti időveszteség csak 0,5—2 százalék. Jól mutatja a «százezres» mozgalom jelentőségét, hogy egy év alatt 200 millió mázsá­val több terhet szállítottak a normánál, ami kereken egy­­milliárd rubel megtakarítást, jelentett a Szovjet nép gazda­sága számára. Ez a néhány számadat is világosan bizonyítja a Szovjet gépjármű­vezetők öntudatának magas fokát, és azt, hogy a­ Szovjet sofőr már tudja: ön­magának takarékoskodik a «százezres» mozgalom célkitű­zéseinek végrehajtásával! Végetért a csepeli tereptorna A három hétig tartó cse­peli Királyerdőben megrende­zett nehéz terepverseny feb­ruár hó 20-án elérkezett a befejezéshez. A verseny ren­dezősége (CSMTK és CSMSE) ismét erős próbáinak vetette alá a versenyzőket. Az utolsó küzdelmeken közel 40 ver­senyző indult el, de csupán a fele tudta végigszám­ítani a terepet. Eredmények: 100 kcm: 1. Csepreghy CSMTK Csepel) 5.09, 2. Jumbrik MSZHSZ Csepel) 5.13, 3. Poteczin CSMTK Cse­pel) 5.20.5. — 125 kcm.: 1 Wégner CSMTK (Csepelt) 5.42 10 hp. 2. Takács CSMTK I (Csepel) 6.45. íf. Kiss CSMTK 7.58. — 250 kcm.: 1. Ru­­sovszky CSMTK Budi) 5.23. — 500 kcm.: 1. Takács MSZHSZ (BSA) 7.16. 2. Gut­­schy MAVAUT (NSU) 12.07. A három vasárnapon át tartó terepverseny összetett végeredménye a következő: 100 kcm.: 1. Reis­ CSMTK­ 24 2. Csepreghy CSMTK 20, 3. Jambrik MSZHSZ 18 pont. — 125 kcm.: 1. Kiss CSMTK 22, 2. Abronovits MSZHSZ 21, 3. Poteczin CSMTK 20­ pont. — 250 kcm.: Rusovszky CSMTK 10 pont. — 500 kcm. : 1. Gutschy MAVAUT 29 pont, 2. Takács MSZHSZ 19 pont.

Next