Autó, 1950. január-június (3. évfolyam 1-12. szám)

1950-01-01 / 1. szám

M­ezők összpontosításának jelentősége “■'•Kpgazdaság­unk Elnöki Tanácsa december 28-án tör­vényerejű rendeletet alkotott, amelynek értelmében az ál­lam tulajdonába kerülnek a tíz munkásnál többet foglal­koztató és a külföldi tőkések tulajdonában lévő üzemek. A rendelet megállapítja: „Öt­éves Tervünk sikeres megva­lósítása szükségessé teszi, hogy az ipar, a bányászat és kohászat, valamint a közle­kedés terén a Magyar Nép­­köztársaság saját kezében összpontosítsa azokat a ter­melő és szállító eszközöket, amelyek akár jelenlegi szer­vezeti formájukban, akár pe­dig megfelelő átszervezéssel gazdaságos nagyüzemi, gyári jellegű termelés céljára al­kalmasak”. Újabb győzelem lendíti is­mét előbbre országunkban a szocializmus építésének ügyét. A termelésnek hatalmas, ed­dig rejtett erőforrásait sza­badítja fel az új törvény. A kisebb üzemekben működő gépek vagy más termelőesz­közök, felhalmozott anyagok és nem utolsó sorban az itt dolgozó nagyszerű munkások és kiváló műszaki szakembe­rek ettől a naptól kezdve az országépítő Ötéves Terv had­seregéhez tartoznak. Mert feltehetjük a kérdést: lehetett-e annak a jelentékeny gépparknak a kapacitását százszázalékosan hasznosí­tani, amely a kisüzemekben eddig szervezetlenül került kihasználásra? Természetes, hogy nem. Hiszen ennek az energiának a munkával való ellátása sem történhetett az eddigi körülmények között szervezetten. És gondoljunk arra, hogy amikor az utolsó hónapok el­söprő termelési lendületét igen sok gyárunkban meg­akasztotta a szakmunkások és műszaki értelmiségiek hiá­nya, ugyanakkor a magán­kézben lévő üzemeknél érté­kes munkaerők ezreinek tu­dása és munkakészsége jó­részben kihasználatlan ma­radt. Ezek a dolgozók a ma­gánszektor legtöbb vállala­tában hiába igyekeztek be­kapcsolódni a munkának — immár milliók versenyével — egyre magasabbra emelkedő ütemébe. Értékes szakmun­kás- és műszaki káderek nem tudták kifejteni tudásukat s ez nemcsak munkájuk terüle­tén — annak minőségében és mennyiségében — volt érez­hető, hanem befolyással volt ez keresetükre is. Mert lát­hatjuk magunk körül ma a sztahanovisták százait, sőt ezreit, akik a munka észsze­­rűsítése,­­saját munkaerejük, tudásuk teljesebb kifejtése út­ján végre igazán érvényesül­hettek munkahelyükön és a közéletben éppúgy, mint anyagi javadalmazásuk terü­letén is. Ahol nem tudtak be­kapcsolódni a munkaver­senybe, ott a magasabb kere­set lehetősége sem volt meg. Az új törvény azonban nem feledkezik meg azokról a volt tulajdonosokról sem, akik sokszor maguk is részt vettek a munkában és gyakran ko­moly szaktudásukat, munka­készségüket eddig is igyekez­tek a termelés szolgálatába állítani. Ezeket a kistőkése­­ket nem vonja azonos elbírá­lás alá a múlt esztendőben állami tulajdonba került vál­lalatok nagytőkéseivel. A tu­­lajdonbavétel kártalanítás el­lenében történik. És azok a tulajdonosok, „akiknek meg­élhetését kizárólag a vállalat­ból eredő jövedelme biztosí­totta”, 15.000 forintig terjedő előleget is igényelhetnek. De a rendelet kimondja azt is, hogy „az állami vállalat volt tulajdonosa számára, kérel­mére, szakmája körében, ille­tőleg szaktudásának megfele­lően a lehetőséghez képest el-, helyezkedést kell biztosítani”. A dolgozók állama meg­fogja tehát kezét azoknak a dolgozó szakembereknek, akik hasznos, munkás polgárok­ként be akarnak illeszkedni az új társadalom építésének rendjébe. Teszi pedig ezt Al­kotmányunk idevágó rendel­kezése alapján, amely biztosít­ja a Magyar Népköztársaság polgárai számára „a munká­hoz való jogot és a végzett munka mennyiségének és mi­nőségének megfelelő díja­zást”. Ez a törvényerejű rendel­kezés tehát lehetővé teszi, hogy népgazdaságunk végre minden erőt, a gépek és em­berek erejét egyaránt szerve­zetten összpontosíthassa nagy felünk, a szocializmus építé­sének útját biztosító ötéves terv sikerének érdekében. VILTCSEK JENŐ autóalkatrészek, dugattyúk, dugattyú gyűrűk és ■ dugattyú csapok Mercedes személy Wanderer, DKW, Opel-Blitz autókhoz .Budapest, Vill., Futó­ u. 55. Telefon: 138-229. R­­ A L Y A 0 £ K R I T „ „ _............CUCGITO VULKÁN AUTÓKÁLYMA AUTÓ- ÉS ALKATRÉSZKERESKEDELMI M.V VI. NAGYMEZŐ U. IS­TEL 111-2*3 Az autószakma újítóinak figyelmébe! javaslatok a motorkerékpárok tökéletesítésére Ez a rovatunk — amelynek keretében sorozatosan köze­lü­k az autószakma különböző ágai­ban megoldásra váró feladato­­kat —, olvasóink körében nagy visszhangot keltett. Olyan hoz­zászólások is érkeznek szerkesz­tőségünkbe, amelyek nem kife­jezetten „szakmabeli” olvasók érdeklődését bizonyítják. A le­velek arról tanúskodnak, hogy az újítási és észszerűsítési láz hatalmas hullámokban terjed az egész országban. A hozzászólásokat minden esetben illetékes helyre juttat­juk, ahol azok tényleges elbírá­lásra kerülnek. Ezúttal azokat a feladatokat és elgondolásokat közöljük, ame­lyek megvalósítása a magyar motorkerékpárgyártás lendüle­­tét vinnék előbbre. Sok újítást lehetne eszközölni ezen a terü­leten is, íme, néhány megol­dandó probléma: 1. Zománcozás hideg úton. 2. Fogaskerekek gyártása, ille­tőleg átalakítása tengely­kapcso­lás sebességváltó-szerkezetre. 3. Üzemanyag-megtakarítás vízbefecskendezés útján. (Vízfel­­bontó-készülékkel, pl. 50%-os benzin és 50%-os hidrogén gáz­keverék elporlasztásával.) 4. A könnyítépítés fokozott megvalósítása. 5. Egyszerűbb szerkezetű és olcsóbban előállítható teleszko­­pikus elsővilla. 6. A lábkapcsoló-kar villájá­nak megerősítése. 7. A tengelykapcsoló- (kupp­­lung)-kiemelő belső súrlódásá­nak csökkentése. Új csehszlovák áruszállító Mozgékony és gazdaságos a kis, 150 kcm-es Cz háromkerekű áruszállító. Rejtelmes hibák?! Egy motoros írja: Bár már nagyon régen történt, mégis élénken él emlékeze­temben egy első pillantásra rejtelmes hiba, amely — a véletlen játéka folytán — kétszer is utólért. Akkoriban egy 350-es oldal­szelepes motort „lovagoltam” és egy szeles nyári napon a Thö­­köly­ úton motorom hirtelen leállt. A gyújtókábel nem esett le, a gyertya működött, a porlasztóban volt benzin, de a berúgó­pedállal átforgatod a motort, nem éreztem a szokásos sűrítési ellenállást. Olaj volt elegendő a motorban, tehát nem sülhettek be a dugattyúgyí­rtek és a szelephézag is rendben volt. Egy­­ideig töprengtem, hogy mi lehet az oka a sűrítés hirtelen elma­radásának, majd elővettem zsebkésemet , és a motor az indító pedál néhány megrúgása után ismét vígan működött. Várjon mi volt a hiba? A legutóbbi számunkban közölt „Rejtelmes hiba“ magyarázata E rejtelmes hiba megoldása nemcsak így elméletben, de gya­korlatban is nagyon nehéz. Mindenekelőtt ismerni kell a 30-as évek amerikai kocsijainak motorját. A hibát rövid ideig tartó, de ismétlődő erős füstölés jelezte. A hengerek sűrítése kifogástalan volt, a gyertyák és a gyűrűk is épek voltak. A vizsgálat mégis két hengerben olajnyomokat mutatott. A motor füstölését tehát ez a két henger okozta. Az olaj ide rejtélyes módon, mégpedig ismétlődően nagyobb adagokban került be. De hol és merre? A motorban nyilván­valóan minden rendben volt. Alulról tehát a két henger nem kap­hatott olajat. Maradt az egyedüli lehetséges út: a szívójárat és a gázosító. Az üzemanyag ezzel szemben teljesen tiszta, olaj­mentes volt. Az olajbehatolás tehát a gázosítóval kapcsolatos egyik alkatrész közvetítésével történhetett meg. Ennél a típusnál az üzemanyagszivattyú kettős szerepet ját­szott. Egyrészt a benzint szállította a gázosítóba, másrészt, mint vákumszivattyú működött, amely a kocsi egyes szerelékeit, mint pl. a szélvédőtörlőt működtette. A szélvédőtörlő csővezetéke a szivattyú vákum oldalához csatlakozott. Ugyanide csatlakozott egy másik csővezeték is, amelynek másik vége a motor szívó­csövével volt kapcsolatban. E csővezetéknek az volt a feladata, hogy a motor fordulatszámának csökkenése esetén — amikor a vákumszivattyú hatásfoka is csökken — ezt a teljesítménycsökke­nést a szívójáratban egyre erősbödő vákummal kiküszöbölje. Az üzemanyagszivattyú meghajtását egy közlőtengely útján a főten­gelyről kapta. A jó öreg motornál a szivattyú membránja lassan korrodált és megrepedt. A vákumoldal csökkent szívóhatása is elegendő volt ahhoz, hogy a meghajtó tengely mellett a karterből felszippantsa az olajat, ami aztán a szivattyúban felgyűlt. Ha a motor szívóhatása elég erős volt (városi lassú menetben), az összekötőcsövön keresztül a motor beszippantotta ezt az olajat a hengerekbe. A javítóüzem művezetője elgondolkodva kereste az olaj be­jutásának útját. A járó motornál leszerelte a bekötővezetéket s ekkor a füstölés hamarosan megszűnt. A hiba helye tehát adva volt. A szivattyú szétszerelése megmutatta a lyukas membránt, aminek kicserélésével ez a valóban rejtélyes hiba azonnal meg is szűnt. AUTÓRÁDIÓ speciális javítása TERNYEY PÁL rádió műszerész Budapest, V., Thurzó­ köz 7/b. Telefon: 202-78. Itt az új gépjárműadó-táblázat Az adófizetés új rendje Kormányzatunk mindent el­követ, hogy az adók fizetése te­rén is — amelyek minden fil­lére ma az életszínvonal eme­lésének, a szocializmus építésé­nek ügyét szolgálja — kikü­szöbölje a bürokráciát, csök­kentse az adminisztráció felesle­ges költségeit, s ugyanakkor megkímélje, az adófizetőket a fáradságos utánjárásoktól. Ez a cél vezette pénzügyi A múlt rendszertől eltérően az adót ezután nem postataka­rékpénztári csekklapon kell be­fizetni. A gépjárműtulajdonos bármely pénzügyőri szakasztól ú­n. „Gépjárműadó-lap’’-ot­ kap, amelyen feltüntetik a ne­gyedévi adó összegét. Ezzel az adólappal azután a nagyobb postahivataloknál készpénzfizetés ellenében mindenki megkapja a megfelelő címletű adóbélyeget. Az adóbélyeg ugyanolyan nagy­ságú, mint az eddigiek, annak felragasztása, illetőleg eltávo­lítása a gépjárműtulajdonos kö­telessége. A rendőrhatóságok és a pénzügyőrség a jövőben sűrűbben ellenőrzi a gépjármű­veket, éppen ezért a gépkocsi vezetője tartja mindig magánál az adólapot. Az adóbélyegen ugyanis nincsen feltüntetve an­nak érvényességi ideje, csak névértéke s így kizárólag az adólap adataiból állapítható meg, hogy az adó pontosan ki van-e fizetve. A gépjárműtu­lajdonos ügyeljen arra is, hogy a negyedévi adót legkésőbb a negyedév első hónapjának 15. napjáig befizesse, illetőleg az új adóbélyeget a postán kiváltsa, mert a késedelmes fizetést az adó kétszeresének megfelelő bír­sággal sújtják. kormányzatunkat, a­­kor 1950. január 1-től módosította a gép­járművek adóztatásának rend­szerét. Megkönnyítették az adó­tételek kiszámítását és magát a befizetést is. Eddig 9 táblázat rengeteg „fokozata” között kellett az adófizetőnek eligazodnia. Az új rendelet az adótételeket a követ­kező 2 táblázatba vonta össze: Ha a pénzügyi hatóságok vé­leményezése szerint az adóbé­lyeg beszerzése körül igazoltan zavarok állanának be, vagyis a posta pillanatnyilag nem tudna adóbélyeget kiszolgá­tatni, az ellenőrző közeget rendeletben megszabó torló intézkedéseket engedély, rendszámtáb­lása!) a negyedév első nap végéig felfüggeszti Az adólapot — mint Etettük — minden pénz­szakasz köteles kiszolgá Tájékoztatásul közöljük a pesti pénzügyőri szakasza mell: XII., Bor-u. 22. II. III., Zsigmond-tér 8. III. Mátyás-tér 16. fsz.; VI., Le­hl 1/c. I.; VIII., Fiumei-út 6 fsz. és II. em.; X., Liget-u. 30. fsz.; XI., Bartók Béla-út 56. III., XIV., Thököly-út 152. I. A pénzügyminiszter vonatkozó 4.135/1949. Korm. sz. rendelet egyébként a 254.900/1949. sz. végrehajtási utasítással együt a Magyar Közlöny 1949 néveny­bér 8-i, 231-ik számában jelent meg, amely az Állami Lapkiadó M­. V., Vécsey­ u. 4 sz. kiadó­hivatalában kapható. 1. személygépkocsik és motorkerékpárok: lökettérfog­at cm3. negyedévi adó : 126­ 500 501—1000 1001—2000 2001—3000 3001—4000 4001-en felül 30.— Ft 70.— „ 150.- „ 250.— 300.— „ 450.— „ II. autóbuszok, tehergépkocsik, stb.: önsúly kg: negyedévi adó­­—500 30 — Ft 501—1000 70.— „ 1001—2000 150.— „ 2001—3000 250.— „ 3001—4000 360.— „ 4001—5000 450.— „ 5001—6000 570.— „ 6001 kg-on felül 700.— A bonyhádi Szabadságharcosok jól sikerült házi háztömb körüli versenyt rendeztek december 18-án, 2400 m-es útvonalon. A meglehetősen sáros, csúszós pá­lya nehéz feladat elé állította a versenyzőket, akiket a sok he­lyen nagyon keskeny útvonal miatt a 100 és 350—500 kcm-es kategóriákban két csoportban indítottak. A versenyzők minden kategóriában három kört futot­tak. Az eredmények a követ­kezők: 100 kcm, I. csoport: 1. Török Gy., II. csoport: 1. Tamás B.— 125 kcm: 1. Sucár I, 2. Tumo­­vits F. — 200—250 k­m: 1.Barsi I., 2. Dimitrov P. 3. Baki L., 4. Rendás T. — 350—500 kcm. I. csoport: 1. Rimai, II. csoport: 1. Juhász. — Oldalkocsik: 1. Hammert L. (utasa Hámori György), 2. Lendvai Gy. (u­.­ Hámori Gyula). Szakmai útmutató elintón.Zkat’iÁS'zok és f&es'zehfité­lek DR. HIRSCH és REITER lu'i alkatrészek Fiat-hoz. Bp., Jókai­­utca 28. SZIGETI ANDOR autófelszere­lések. Bp., VI., Lázár­ u. 22. sz. Opera mögött. Telefon: 129—751. AKKUMULÁTOR és villamos­sági javító. Simák VI., Dalszin­­ház­ u. 10. RUDAS SÁNDOR dugattyú. In­­gattyúcsapszeg, dugattyúgyűrű. Bp., VI., Jókai-tér 9. T.: 125 -084. DR. BARDOS L. és FIA RT., Bp., VI., Jókai-u. 12. Tel.: 125—413. H Gu­mijavítás OLAJEMELŐK ÉS LÖKÉSGÁT­LÓK Javítása. Horváth, IX., Köz­­telek­ u. 3. Tel.: 384—262. Tökéletes gumijavítás ,­­ Hellász gumijavító Jókai-utca 5. T.: 312—' - j KASZONYI JÁNOS autófelsze­relési szaküzlete, IX., Üllői­ út 57. Telefon: 139—821. RÉVÉSZ és DR. SPATZ autó­­alkatrész és felszerelés. Bpest, VI., Jókai­ u. 1. Telefon: 127—172. fi­g.ovitok MERCEDES specialista. RÉVÉSZ LÁSZLÓ dugattyúk, gyűrűk, láncok. Budapest, VI., Jókai­ utca. 1. Telefon: 329—676. VI., Szív-utca 43. Tel.: 31 lM.CrtCr­k&Kíkpád VARIA-HÁZ, Budapest, VI., Ó-utca 44. Telefon: 122-380. Varia-accumulátorok, Pertrix elemek, garázstöltők. URBACH LÁSZLÓ, Budapest, VI., Hunyadi-tér 12. szám MATRA kismotorok, motor­­kerékpár-alkatrészek, speciá­lis javító üzem.

Next