Autó-Motor, 1951. július-december (4. évfolyam 13-24. szám)

1951-07-01 / 13. szám

A versenyek nyilvánossága is sok kívánnivalót hagyott maga után. A műhelyekben elhanyagolták a verseny állását jelző táblák, a leg­jobbak neveit feltüntető feliratok rendszeres vezetését, ami természet­­szerű következménye volt annak, hogy sok helyen nem is értékelték pontos időben a versenyek eredményeit. A páros verseny­mozgalom kezdeti hibákkal küzd, még az is elő­fordul, hogy nem azonos jellegű vállala­tokat hívtak ki versenyre a mi üze­meink, így éppen ezen az értekezleten derült ki, hogy a Szegedi TEFU — nem a saját hibájából — az egyik késárugyárral áll párosversenyben . . . De a verseny feltételeinél is lazaság tapasztalható." A vállalatok általában azokat a pontokat vették fel a verseny feltételei közé, ahol előreláthatólag a legkönnyebb számukra jó eredmények elérése. Pedig a versenynek éppen a nehézségek, a szűk keresztmetszetek kiküszöbölésére kell irányulnia. A ver­seny nem lehet „sétagalopp”, amelyen minden erőfeszítés nélkül teremnek a győzelmi babérok. Még a kiértéke­lésnél is gyakran elfelejtik nyilvá­nosságra hozni azokat a pontokat, amelyek a lemaradásról tanúskodnak. A Sztahanov-mozgalom komoly mértékben fejlődött. Kéthó­napos versenyszakasz alatt 268 sztaha­novista kapott oklevelet, csaknem annyi, mint a Sztahanov-mozgalom egész el­múlt esztendejében. Hibája azonban a „hullámzás” : a sztahanovisták álta­lában nem tartják meg eredményeiket. Ennek köszönhető, hogy ugyanezen időszakban mindössze 21-en kaptak sztahanovista jelvényt. Ennek okára Kovács István elvtárs mutatott rá legutóbbi előadásában, amikor a káder­­munka hiányosságairól beszélt. Vállalat­­vezetőink ugyanis nem tekintik a sztahanovistákat olyan kádereknek, akikkel állandóan foglalkozni kell s a műszaki értelmiségiek sem fektetnek súlyt arra, hogy továbbfejlesszék a sztahanovisták tudását. Mindenesetre változást jelent majd ezen a téren, hogy sztahanovista üzemrészeket szervezünk. Szakmánk területén „sztahanovista műhellyé” szervezik a M­Á­VAUT gumijavító üzemét, az Autó­taxi fődarabműhelyét és a Fővárosi Autóbusz akkumulátor-műhelyét. A sztahanov- és újítási mozgalom kettősségét még nem sikerült területünkön felszá­molni. A két mozgalom összekapcso­lásának szervezeti feltételeit ugyan alap­jában megteremtették már azzal, hogy a minisztérium főosztályán azonos szervek foglalkoznak a kétféle feladat­tal. Eddig azonban egyedül a TEFU- központban alakult meg az „Újítási és munkaverseny csoport”, ahol szűkebb területen is közös szempontok szerint irányítják ezeket a kérdéseket. A leg­újabb rendelkezések szerint a legjobb újítóknak sztahanovista oklevelet lehet adni, így kapta meg a megtisztelő sztahanovista címet Várhegyi István, az Autóbusz-főműhely művezetője, aki a Diesel-előkamra módosításával évente sokszázezer forintos megtakarítást ért el. A munkamódszerátadás nem történik tervszerűen. Területün­kön nincsenek függetlenített munka­módszerátadók , élenjáró dolgozóink csak ötletszerűen, mellékfoglalkozásként adják tovább tapasztalataikat. A mi­nisztériumban azonban már megkez­dődött a sztahanovista munkamódszerek tudományos elemzése, tömeges terjesz­tésének megszervezése. Megváltoztat­ják a sztahanovista cím odaítélésének eddigi bürokratikus módszerét is; az egyéni elbírálás, a „százalékok” száraz figyelembevételének következményeként az érdemesek közül sokan kimaradtak. Különösen a versenyek során derült ki, hogy az üzemek közötti együttműködés­­ nincs eléggé kifejlődve. Ezen a téren főleg az Autómotor javító Vállalat mun­kájának van nagy jelentősége, amely­nek késedelmes szállítása gyakran gá­tolta az Autójavító Vállalatok verse­nyeinek kialakulását. Az Autómotor­­javító munkáját pedig nagymértékben hátráltatta, hogy a bedolgozó vállalatok nem mindig tartották be a szállítási határidőt. A munkafegyelem terén tapasztalható lazaságok egyes helyeken már bércsalásokká fajultak. Ennek főleg az az oka, hogy a vállalatok vezetői nem tudatosították eléggé a sztahanovisták, a termelés élharcosai­nak példamutató magatartását. A libe­ralizmus ezen a téren azt bizonyítja, hogy a vállalatok vezetői nem érzik még eléggé az egyéni felelősség fontos­ságát. A fegyelem lazasága a gépkocsi­­vezetők között is megmutatkozik : még mindig hetenként 4—5 sofőrt kell eltávolítani — szeszesital fogyasztása miatt. A Rendőrhatóságok ezeknek jogosítványait is bevonják, s a várható eredményeket is ütemszerűen állapították meg, figyelemmel a külön­böző mozgalmak fejlődésére. Az Alkotmányunk tiszteletére meg­induló munkaversenyek legfőbb cél­kitűzése — a terv teljesítése mellett — az anyagtakarékosság kell, hogy legyen. Ezért az összes ver­senyfeltételeket ennek megfelelően át kell alakítani. Az anyagtakarékosság szem­pontjainak figyelembevételével meg kell tehát változtatni az élüzem-feltétele­­ket, a Sztahanov-feltételeket és az üzemek közötti párosverseny feltételeit. Felül kell vizsgálni az üzemek és az egyes dol­gozók eddigi hosszúlejáratú verseny­szerződéseit, azok eddigi teljesítését és azokat lehetőleg új feladatokkal kell kiegészíteni. Az üzemeknek az Alkotmány ünnepe tiszteletére tett kol­lektív vállalásait a dolgozók csoporton­ként, műhelyenként tárgyalják meg s csak akkor fogalmazzák meg véglegesen, ha a dolgozók azokat legapróbb részle­teiben is elfogadták. Mert csak a munkapadok dolgo­zóinak fokozott lelkesedése, a műszaki és adminisztratív munkaerők közre­működése, a műhelyek és üzemek leg­szorosabb együttműködése s mind­ezekkel együtt a szocialista munka­­verseny új, állandó fellendülése bizto­síthatja az 1951. évi terv felemelt fel­adatainak teljesítését. A vita során számos felszólalás hang­zott el, amelyek értékesen egészítették ki a minisztérium képviselőjének be­számolóját. Reményi-Gyenes István ÚJ FELADATOK A munka megjavítására — Gerő elvtársnak a Párt II. Kongresszusán mondott beszéde értelmében — intézkedési terveket kellett készíteni. Ezeknek az a célja, hogy a tervben kiszabott termelékeny­ség ne véletlenektől függjön, hanem az eredményeket tervszerűen irányított munka biztosítsa. Meg kell állapítani pl., hogy a beruházások — építkezések, új gépek, stb. — milyen termelésemel­kedést jelenthetnek; pontosan mit vár­hatunk a Sztahanov-mozgalom, vagy a munkamódszerátadás bizonyos, meg­határozott fokig történő fejlesztésétől. Ki kell mutatni, hogy az egyes intéz­kedések hatása milyen időpontra, mi­lyen mértékben érvényes. Az eddig elkészített intézkedési tervek azonban általában a vállalat egész tevékenységét ölelik fel, így pl. a MÁVAUT vezetői 76 pontban sorolják fel összes elgon­dolásaikat az inkurrens cikkek átadá­sáról, a Nazarova-mozgalom fejlesz­téséről, a létszámnyilvántartás átren­dezéséről, stb., de mindezeket nem ütemezik megfelelően és szóval sem említik, hogy az egyes intézkedések konkréten mennyivel és mikorra segítik elő a termelékenységi terv teljesítését. Ugyanakkor jól fogták meg a terv elkészítését pl. az Autóbusz-főműhely­ben, ahol a tervezett intézkedéseket A Dunai Vasműért! Nagy tikárral zajlott la a Hernád­ utcai autóipari tanulóiskola évzáró ünnepélye. Nem is csoda, hiszen a géptermőszakma utánpótlásai közül 27 kapott éltanuló jel­vényt, 36 részesült pénzjutalomban és 47- nek nyújtottak át könyvjutalmat. De talán mindegyiknél boldogabb Bil­ig Mária, aki ezekben a napokban értesült arról, hogy elfogadták jelentkezését és a nyári szün­időben két hétig Dunapentelén dolgoz­hat­ok, az újarcú ifjúság szocialista városá­nak építkezésén. Megérdemelte ezt a ki­tüntetést, nemcsak jótanulásáért, hanem termelőmunkájáért is, mert az Alkatrész­­javító elektromos műhelyében már most állandóan selejtmentesen dolgozik. „Né­hány téglát akarok rakni a béke épületére" — mondja és hozzáteszi szerényen : „És tanulni is akarok ott, hogy ezután még jobban végezhessem munkámat".

Next