Autó-Motor, 1952. január-június (5. évfolyam 1-12. szám)
1952-01-01 / 1. szám
A legutóbbi rejtvény helyes megfejtése: A városi forgalomból jól ismert trambusz szélvédő ablakán két kitámasztókeretet nem rajzoltunk meg és az ajtó nyílását az eredeti kiviteltől eltérően ábrázoltuk. Hiányzott a rajzról a vezetőüléshez vezető felhágólépcső is. A díjnyertes megfejtők: Nagy Gedeon, Bp. XI, Fehérvári út 9. („A gépkocsik szerkezete és kezelése”), Becsei István,, Bp., III., Miklós u. II. („Képesített gépkocsivezetők tankönyve"), Fekete Imre, Révaványa, Zrínyi u. 48. („Közlekedés rendje”). A budapesti nyerők nyereményeiket hétköznapokon 9— 13 óra között szerkesztőségünkben (VII. Dob u. 73.) vehetik át. Vidékieknek postán küldjük. Az e számban megjelent „Mi itt a hiba?” megfejtői kő (Mi itt a hiba? zött a következő könyvdijakat sorsoljuk ki: Rédly Csajághy: ,A gépkocsik szerkezete és kezelése, "Dr. Dömény—Dr. Márkos: „Képesített gépkocsivezetők tankönyve", Polgár György: „Közlekedés rendje". A IV. évfolyam 24. számában megjelent keresztrejtvény megfejtése: Vízszintes: 25. Revizor. Függőleges: 1. Billenő szerkezet. 2. Téli terepbajnokságok. 7. Csepelek. A nyertes megfejtők a következők: Kutasi Ferenc, Balatonfenyves, Varga Ferenc, Rákospalota, Bocskay út 92., Fenyő Tibor, Siófok, Liget u. 2. A keresztrejtvény helyes megfejtői között az „Autó- Motor" negyedévi előfizetését sorsoljuk ki. A rejtvénymegfejtéshez kérjük a 30. oldalon található rejtvényszelvény mellékelését. Beküldési határidő: január 9. Ezúttal nem lényeget a rajzon azkitérés az aradeti gépkocsitípustól. Aki nagyon gondosan figyeli meg a rajzot, azt is felismerheti, hogy a változtatott megoldást melyik kocsitípusról kölcsönöztük ... amint a BB—214-es rendszámú Vauxhalk gépkocsivezetője úgy „lőtt" el december 15-én este fél tízkor a Nagykörút és a Majakovszkij utca ikerenetesződésétől, hogy a kocát hátsókereked szinte füstölteti A „rajt" után nem sokkal majdnem összeütközött a Liszt Ferenc-térről kiránduló zöldisztáű kocsival, majd körülbelül negyvenes tempóval „szétkerekén" fordult a Nagymező-uttoárba. Eddigi szabálytalanságait betetőzte azzal, hogy oly nagy tempóban közeledett ia Sajtálan-út felé, hogy ez értékes gépkocsi hajszál hlijján az ama haladó 5-ös autóbusz áldozata tett. Bár a KRESZ nem tiltja a kenesztezűdésektől való gyors elindulást, mégis módfelett helytelen, a BBC 214 vezetőjének eljárása,. Minden túlpörgetőn kerékkel történő rajt népgazdaságunkat károsítja A későbbiekben már sorozatos kihágások történek. A KRESZ szerintt ugyanis tilos 16 kmes sebességnél gyorsabban haladni útkereszteződésekben, úttorkolatokban, éles útkanysaruflaitokban, stb. A Liszt Florenc téri, Nagymező utcai és a Sztáln-úti vakmerőségek tehát már a közlekedési szabályokat sértik, a Teleki Pál-utcából a Szabadság-térre jövet, bálnát a Széchenyi utca felé tartva, egyáltalán nem gondolt a KRESZ-nek arra a szabályára, amely megtiltja az előzést írtkereszt az óstban, úttorkolatban, stb. Azzal, hogy pont a kanyarban „húzott el" az egyenesen haladó BMW mellett, igen rossz példát adott a JA—203-as Renaultntaxi vezetőjének, aki — mögötte haladva — ugyanezt a szabályi tavámságot követte el. Pedig, ha rendőr lett vollala a közelben, az kétszeres kihégés miatt vehette volttá el mindkettőjük betétlapját. A BMW-kocsi ugyanis mindkét könnyelmű vezetőnek jobbkeze fedől haladt... ...hogy a HM 218-as rendszámú Tetraplen vezetője állandóan lelkiismeretesen gondozza krémszintű kocsiját. Már több ízben láttuk a Etercst-Zsildinszky-útion egyik kezében porvizes üveggel, a másikban vattával tevékenykedni a munkája nyomán állandóan ragyogó gépkocsi mellett. A HM—218-as Taiínaplam vezetőjét példának állítjuk minden sofőr elé. Az alapos tisztogatást és a gondozást megháláljál a gépkocsi . ■, hogy aZ AA—835 rendszámú Skoda vezetője — haitán tudjai is a közlekedésiendészeti szabbályokait, semmiesetre sem „tanulmányozta" azokat. Akkor ugyanis feltétlenül egyelembe venné minden alkalommal az 57. §. (3) bekezdésének előírásait, amelyek a tilos útkeresztrezés előtti felállást úgy szabályozzák, hogy a jobbra kisívben tartó kocsi a jobboldali Járda mellett, az egyenesen igyekvő középen, a balra nagyívben továbbhaladó jármű pedig (otti, ahol több sor is lelhet egymás mellett, ez osztályossá baroldalám helyezkedjék el. Az AA—835 viszont december 6-án 14.35 perckor a Nádor utcában, a József Attila-uttaa sarkán,, amikor a rendőr tilosra váltott, a legnagyobb nyugalommal az úttest jobboldalán áll meg. hottott ugyanakkor indexével jelezte, hogy beim,ntagyívben, a Sztálin-út felé óhajtja majd folytatni úttját. Amelyik gépkocsivezető a KRIESZ-t nemcsak átnézi, hanem a szabályok értelmét és célját is magáévá teszi, s magától öntatődzani, úgyszólván gépiesen fogja elkerülni az ilyen szabálytalanságokat — amelyek bizony számos balesetnek voltak már okozói . . . . hogy december 15-én 13:50-kor az AM—270 rendszámú Opel-Kadét vezetője