Autó-Motor, 1952. január-június (5. évfolyam 1-12. szám)

1952-01-01 / 1. szám

A legutóbbi rejtvény helyes megfejtése: A városi forgalom­ból jól ismert trambusz szél­védő ablakán két kitámasztó­keretet nem rajzoltunk meg és az ajtó nyílását az eredeti ki­viteltől eltérően ábrázoltuk. Hiányzott a rajzról a vezető­üléshez vezető felhágólépcső is. A díjnyertes megfejtők: Nagy Gedeon, Bp. XI, Fehér­­vári­ út 9. („A gépkocsik szer­­kezete és kezelése”), Becsei István,, Bp., III., Miklós­ u. II. („Képesített gépkocsivezetők tankönyve"), Fekete Imre, Ré­­vaványa, Zrínyi­ u. 48. („Közle­kedés rendje”). A budapesti nyerők nyere­ményeiket hétköznapokon 9— 13 óra között szerkesztősé­günkben (VII. Dob­ u. 73.) ve­hetik át. Vidékieknek postán küldjük. Az e számban megjelent „Mi itt a hiba?” megfejtői kő­ (Mi itt a hiba?­ zött a következő könyvdijakat sorsoljuk ki: Rédly Csajághy: ,A gépkocsik szerkezete és ke­zelése, "Dr. Dömény—Dr. Már­­kos: „Képesített gépkocsiveze­tők tankönyve", Polgár György: „Közlekedés rendje". A IV. évfolyam 24. számá­ban megjelent keresztrejtvény megfejtése: Vízszintes: 25. Re­vizor. Függőleges: 1. Billenő szerkezet. 2. Téli terepbajnok­ságok. 7. Csepelek. A nyertes megfejtők a követ­kezők: Kutasi Ferenc, Balaton­­fenyves, Varga Ferenc, Rákos­palota, Bocskay­ út 92., Fenyő Tibor, Siófok, Liget­ u. 2. A keresztrejtvény helyes megfejtői között az „Autó- Motor" negyedévi előfizetését sorsoljuk ki. A rejtvénymegfejtéshez kér­jük a 30. oldalon található rejtvényszelvény mellékelését. Beküldési határidő: január 9. Ezúttal nem lényeget a rajzon az­­kitérés az aradeti gépkocsi­típustól. Aki nagyon gondosan figyeli meg a rajzot, azt is fel­­ismerheti, hogy a változtatott megoldást melyik kocsitípusról kölcsönöztük ... amint a BB—214-es rendszámú Vaux­­halk gépkocs­i­­vezetője úgy „lőtt" el decem­ber 15-én este fél tízkor a Nagykörút és a Majakovszkij­ utca ikerenetesződésétől, hogy a kocát hátsókereked szinte füstölteti A „rajt" után nem sokkal majdnem összeüt­között a Liszt Ferenc-térről kiránduló zöldi­­sztáű kocsival­, majd körülbelül negyvenes tempóval „szétkerekén" fordult a Nagy­­mező-uttoárba­. Eddigi szabálytalanságait be­tetőzte a­zzal, hogy oly nagy tempóban kö­zeledett ia­ Sajtálan-út felé, hogy ez értékes gépkocsi hajszál hlijján az ama haladó 5-ös autóbusz áldozata tett. Bár a KRESZ nem tiltja­ a kenesztezűdésektől való gyors elindulást, mégis módfelett helytelen, a BBC 214 vezetőjének eljárása,. Minden túl­pörgetőn kerékkel­ történő rajt népgazda­ságunkat károsítja A későbbiekben már sorozatos kihágások történ­­ek. A KRESZ szer­intt ugyanis tilos 16 kmes sebességnél gyorsabban haladni útkereszteződésekben, úttorkola­tokban, éles útkanysaruflaitokban, stb. A Liszt Florenc téri, Nagymező­ utcai és a Sztáln-úti vakmerőségek tehát már a közlekedési­ szabályokat sértik, a Teleki Pál-u­tcából a Szabadság-térre jövet, bálnát a Széchenyi­ utca felé tartva, egyáltalán nem gondolt a KRESZ-nek arra a szabályára, amely megtiltja az előzést írtkereszt az óstban­, úttorkolatban­, stb. Azzal, hogy pont a kanyarban „húzott el" az egye­nesen haladó BMW mellett, igen rossz példát adott a JA—203-as Renaultntaxi ve­zetőjének, aki — mögötte haladva — ugyanezt a sza­bályi tavámságot követte el. Pedig, ha rendőr lett vollala­ a közelben, az kétszeres kihégés miatt vehette volttá el mindkettőjük betétlapját. A BMW-kocsi ugyanis min­dkét könnyelmű vezetőnek jobbkeze fedől haladt... ...hogy a HM­ 218-as rendszámú Tet­­raplen vezetője állandóan lelki­ismeretesen gondozza krémszintű kocsiját. Már több­ ízben láttuk a Etercst-Zsildinszky-útion egyik kezében po­rvizes üveggel, a másikban vattával tevékenykedni a munkája nyomán állandóan ragyogó gépkocsi mellett. A HM—218-as Taiínaplam vezetőjét példának állítjuk minden sofőr elé. Az alapos tisz­togatást és a gondozást megháláljál a gép­kocsi­ . ■, hogy aZ AA—835 rendszámú Skoda vezetője — ha­­itán tudjai is a közlekedés­i­endészeti szabbályokait, semmiesetre sem „tanulmányozta" azokat. Akkor ugyanis feltétlenül egyelembe venné minden alka­­­lommal az 57. §. (3) bekezdésének előírá­sait, amelyek a­­ tilos útkeresztrezés előtti felállást úgy szabályozzák, hogy a jobbra kisívben tartó kocsi a jobboldali Járda mellett, az egyenesen igyekvő középen, a balra nagyívben­ továbbhaladó jármű pedig (otti, ahol több sor is lelhet egymás mel­­lett, ez osztályossá barolda­lám helyezked­jék el. Az AA—835 viszont december 6-án 14.35 perckor a Nádor­ utcában, a József Attila-uttaa sarkán,, amikor a rendőr tilosra váltott, a legnagyobb nyugalommal az út­test jobboldalán áll meg. hottott ugyan­akkor indexével jelezte, hogy beim,­ntagy­­ívben, a Sztálin-út felé óhajtja majd foly­tatni úttjá­t. Amelyik gépkocsivezető a KRIESZ-t nem­csa­k átnézi, hanem a szabá­lyok értelmét és célját is magáévá teszi, s magától öntatődzani, úgyszólván gépiesen fogja elkerülni az ilyen szabálytalanságo­kat — amelyek bizony számos balesetnek voltak már okozói . . . . hogy december 15-én 13:50-kor az AM—270 rendszámú Opel-Kadét vezetője

Next