Autó-Motor, 1952. január-június (5. évfolyam 1-12. szám)

1952-01-01 / 1. szám

V. É­VFO­LYAM I. SZÁM •HOÉT­ M dolgo­ZóA­­táb­oza... 1951 karácsonyán maga a new-yorki érsek adta áldását Koreában azokra a fegyverekre, amelyek ártatlan gyermekek és asszonyok, szabadságukért küzdő harcosok vérét ontani hiva­tottak. Görögországban halál fenyegeti a fasizmusnak ellenálló hősöket; Tito, a legaljasabb áruló börtöneiben tízezrével síny­lődnek a jugoszláv hazafiak; Egyiptomban békés lakosok kuny­hóin gázolnak keresztül a brit gyarmatosítók tankjai . Van-e jóérzésű ember ez országban, akinek keze nem szo­rul ökölbe, ezeknek a gazságoknak sorozatára gondolva? Aki ne gyűlölettel eltelve venné tudomásul, hogy dollármilliókkal támogatják azokat a felforgató elemeket, akiknek az a hivatá­suk, hogy kémkedéssel és szabotázzsal, vagy akár gyilkossá­gokkal próbálják megakadályozni a kizsákmányolás alól fel­szabadult nemzetek szebb jövőt építő munkáját? Ki ne akarna választ adni a provokátoroknak, a hazugoknak, a rágalmazók­nak? A választ kiolvashatjuk az anyák szeméből, akik, a koreai anyák sorsára gondolva, ölelték magukhoz ezekben az ünnepi napokban békésen dolgozó vagy tanuló gyermekeiket, és szá­mokból olvashatjuk ki a választ, számokból, amelyek, a terme­lés emelkedésének egy-egy lépcsőjét jelezve, szilárd bástyává tömörülnek az imperializmus szennyes nyilai ellen. A számokat költségvetésünk foglalta össze, biztosítva, hogy népgazdaságunk feleslege az elmúlt esztendőben megközelí­tette a 200 millió forintot, olyan országban, ahol, felszabadulá­sunk előtt minden évben ennél is nagyobb­­ deficitet kellett a dolgozó népnek fedeznie. És államháztartásunknak ez a feles­lege az 1952-es tervévben 285 millió forintra emelkedik. S e feleslegek mögött azok a milliárdok húzódnak meg, amelyekkel az elmúlt évben segítettünk életre új létesítménye­ket s amelyekkel a jövő esztendőben további alkotások alap­jait vetjük meg. Az adatok fegyvertárában jelentős helyet kaptak a gép­­járműszakma eredményei is. A Csepel Autógyár új típusok soro­zatgyártását indítja el ebben az esztendőben, s a termelés elő­segítésére épül már az Autógyár területén az új öntöde és a saját kovácsolóüzem. A soroksári Dugattyúgyűrű Gyár ez évben ugyancsak elektróöntödét kap, hogy biztosíthassa fejlődő jármű­­gyártásunk teljes minőségi gyűrűszükségletét. A Vörös Csillag traktorgyárban felépült az új szerelőműhely, amely lehetővé tette az első magyar földszállító tehergépkocsik (Dumperek) elkészítését. Elkészült már az Ikarus Karosszériagyárban az új, hatalmas autóbusz-szerelőcsarnok s a hűtőgyár. A gépkocsiközlekedés is nagy lépésekkel haladt előre. Új és új vonalakon járnak már a MA­VAUT autóbuszai, új bányász- és munkásjáratok szállítják munkahelyükre a dolgozókat. Be­fejeződött a bérautóhálózat társadalmasítása, a vidéki taxi­egyesülés kocsijai immár egységes feltételek mellett szállítják a­ legkisebb községek lakóit is. Új garázs épül Budapesten a távolsági autóbuszok számára, a bányászjáratoknak Salgótar­jánban létesül új telepe. A teherautófuvarozás az elmúlt évben g0y-szer több árut szállított, mint 1950-ben s ez 1952-ben háromszorosra emelke­dik. Nagy feladat hárult és hárul a TEFU dolgozóira ötéves tervünk nagy építkezéseinél s a mezőgazdaság szocialista át­alakulásánál. Ezek megoldására szükségessé vált a hatalmassá dagadt teherfuvarozási szervezet decentralizálása. Azzal, hogy 18 önálló TEFU-vállalat alakult szerte az országban, 40*/*-kal növekedhetett egy év alatt az egy gépkocsira eső megmozgatott áruk súlya. A munkaerőhiány pótlására a következő évben az eddiginek kétszeresére emelkedik a női munkaerők száma e szakmában. Az autójavító üzemeket tipizálták, így 1952-ben már telje­sen áttérhetünk a fődarabok szalagszerű javítására, ami az át­futási idők lényeges csökkentését eredményezi. Átadták ren­deltetésének a miskolci autójavító típusmírhelyt, ötéves Ter­vünk első ilyen létesítményét, amelyet ez évben a szombathelyi hasonló építkezés követ. Műhelycsarnokkal bővült a III. sz. Autójavító és megkezdték már a munkát az V. Javító minden eddiginél nagyobb szerelőcsarnokában. Sorolhatnánk az adatokat oldalakon keresztül. Szólnunk kell arról is, hogy a dolgozók által az­ elmúlt esztendőben meg­takarított üzemanyag gépjárműközlekedésünknek egyhavi szük­ségletét fedezi. Az első magyar 300 000-es sofőrök már 400 000 km teljesítését vállalták főjavítás nélkül és egyre szaporodik azoknak a gépkocsivezetőknek a száma, akik túlteljesítették ko­csijukkal a 200 000 km-t. Ezrek és tízezrek erőfeszítéséből, akaratából, lelkesedéséből nőttek naggyá ezek a számok. Nemcsak a 300*/s-os átlagot elérő Uberhardt Géza gumijavító, az üzemanyag 25­/*-át megtakarító Diószegi Lajos autóbuszvezető, a kilométer- és bevételi tervét 180'/*-ra teljesítő Suszter Ferenc tehergépkocsi vezető és a szakma többi legjobbjainak eredményei ezek az adatok, hanem a „szürke dolgozóké” is, akik a szovjet emberektől tanult ön­tudattal, a szovjet emberektől elsajátított munkamódszerekkel és igen gyakran a Szovjetuniótól kapott gépekkel napról-napra túl akarják szárnyalni nemcsak a normát, hanem önmagukat is. S most új tervév indul, új, még nagyobb feladatok előtt állunk. Az autószakma öntudatos dolgozói s velük az egész magyar dolgozó nép milliói nem feledkeznek el arról ezután sem, hogy minden százaléknyi emelkedés a termelés grafikon­ján újabb válasz a háborúra törő imperializmus aljas provo­kációira. 195­2. JA­N­UÁR 1. 3

Next