Autó-Motor, 1952. január-június (5. évfolyam 1-12. szám)

1952-01-01 / 1. szám

Az új tervév indulásához hatalmas lendületet ad a MÁVAUT dolgozóinak a Minisztertanács vándorzászlajáért folyó harc A Minisztertanács — amint ismeretes — határozatot hozott, hogy az Alkotmány ünnepének tiszteletére kezdeményezett mun­kaverseny győztes üzemei részére alapított Vándorzászlókat — a zászlókkal járó 50 — 100.000 forintos pénzjutalommal együtt — augusztus 20-án kívül minden évben másod­szor is, mégpedig január első felében oda­ítéli. A legutóbbi jelentés szerint a közle­kedési vállalatok közül ebben a verseny­ben eddig a legesélyesebbnek a M­ÁVAUT bizonyult. Dicsőséget jelent ez az egész autó­szakma részére, hiszen a győztesnek a vasút és a posta nagyszerű üzemeinek teljesítmé­nyeit kell túlszárnyalnia, így került az utóbbi napokban reflektor­fénybe a távolsági gépjárműközlekedés hatal­mas fejlődése. Hogy mit jelent ez a fejlődés, egyetlen adatból kiviláglik : amíg a Horthy­­uralom utolsó „béke­évében", 1938-ban, egész esztendő alatt összesen 2­61 millió volt a távolsági autóbuszutasok száma, addig a M­Á­VAUT gépkocsijai mostanában 5 millió utast szállítanak­­ havonta. Huszonöt­szörös emelkedés ez ! De nincs megállás: az Ötéves Terv azt tűzte ki a Vállalat dolgozói elé, hogy 1954 végére egyetlen falu se legyen „eldugott” az országban ; a helységeket, amerre azelőtt „a madár se járt”, gépjármű­vek kapcsolják be a társadalom és a gazdasági élet vérkeringésébe. És a M­ÁVAUT dolgozói méltónak bizo­nyultak a megtisztelő feladathoz. Mert ah­hoz, hogy most az élre kerültek, kimagasló eredményt kellett elérniük elsősorban az 1951. évi terv túlteljesítésében. Az utolsó jelentés szerint — december 23-ig­­ 24,7 %-kal több bevételt értek el és kocsijaik 18,3%-kal több kilométert futottak le — kevesebb létszámmal, kisebb béralap­pal, mint a megállapított keret! Ilyen győ­zelem nem születik „magától”. Ehhez em­berek kellenek, dolgozók, akiknek október­ben „csak" 83%-a, de novemberben már 87 %-a állt egyéni versenyben. Az udvaron, minden üzem bejáratánál táblákon olvashatjuk az élenjárók neveit: Tábori Lajos lakatos : 220%, Soós 11. István nyerges: 263%... Újból találkozunk, ter­mészetesen, régi ismerősünk, Oberhardt Géza gumijavító nevével is, aki talán egy év óta tartja a „szakma legjobb dolgozója” címet és rangot. Nem is tudja pontosan meg­mondani, hányadszor tisztelik meg az első hellyel, mint ahogy arra sem képes határo­zott választ adni: 1953 év végén, vagy 1954. év elején tart-e tervében. Ez elég hiba, mert a versenyszervezés bizonyos hiányosságaira utal. De ezt a hiányosságot áthidalja a 368,1%. Überhardt Géza december havi átlagteljesítménye, amely lendülettel viszi magával a gumiműhely minden munkását, hogy melléje zárkózva elérjék a „sztahano­vista műhely” büszke rangját. — Itt, a gumiműhelyben — mondja Oberhardt elvtárs — igazán élesen lehet látni, mennyire elsősorban a munkánkkal ver­hetjük vissza az imperialisták minden, gyűlö­letet keltő mesterkedését. Mert mindnyájan tudjuk : nem nagyon akarnak nekünk gumit szállítani, hogy ezzel is hátráltassák nagy ter­veink megvalósítását. Mi meg, a M­ÁVAUT gumiműhelyében úgy felelünk erre, hogy megkétszerezzük a gumik étetlab­szmát. Garan­táljuk, hogy a gumijavítás visszamaradása miatt sohasem lesz fennakadás a városok és falvak közötti autóbuszközlekedésben. — Hát ez bizony „bitang, nagy pofon" az imperialistáknak — bólint rá Bartos Bál, Oberhardt tanítványa, aki november 7 óta maga is sztahanovista. Úgy látjuk, a gumisoknak már nem is nagyon kellett „elfogadni” Kalmár Imre alvázszerelő felhívását, aki — a Rőder­­mozgalomhoz csatlakozva — felszólította a MÁVAUT sztahanovistáit, hogy munka­módszerátadással vállalják a még gyengén dolgozó, tapasztalatlan munkások teljesítmé­nyének felemelését. Kalmár Imre átlagteljesítménye 368%. Kiss Imre szerelő novemberben még alig érte el a 100%-ot ; ez a teljesítmény decem­ber első napjaiban már 120%-ra nőtt és Kalmár Imre azt vállalta : év végére a 140 %-ot is eléri. — Kalmár elvtárs vállalta, én meg teljesí­tem — erősíti a volt segédmunkás, aki már a legtöbb operációnál magáévá is tette ok­tatójának munkamódszereit. Mert tudja, hogy az egyéni tervek túlteljesítése az alapja az üzemi tervek túlteljesítésének. A zászló elnyerésének második feltétele: az anyagtakarékosság. Itt elsőnek a 100.000-es mozgalomról kell beszélnünk, amely a fődarabok élettartamá­nak meghosszabbításával a nehezen pótolható alkatrészek megtakarítását segíti elő. A gép­kocsivezetők 80 %-a vesz részt a mozgalom­ban ; a gépkocsik felét a Nazarova-mozgalom feltételei alapján a gépkocsivezetőkből, sze­relőkből és kalauzokból alakult brigádok ápolják. Igen ötletes és követendő Falusi Mihály versenyfelelősnek az a módszere, hogy havonta minden gépkocsivezetőhöz el­juttatja a jegyzéket, amelyben összeállította minden gépkocsi valamennyi fődarabjának addigi kilométerteljesítményét. Érdemes feljegyezni, hogy egy év alatt a fődarabok átlagos élettartama , a motornál 41.317-ről 62.677 km-re, a sebességváltónál 37.583-ról 61.929 km-re, az első tengelynél 45.832-ről 46.409-re, a kormánynál 44.127-ról 60.603-ra emelkedett, egyedül a hátsóhíd átlaga csökkent 52.670-ről 50.517 km-re. A MÁVAUT-nál dolgoznak az ország első „300.000-es sofőrjei”, akik közül ki­emelkedik a Csányi F. György—Lőrincz Kál­­mán-pár, akik kocsijuk minden egyes fő­darabjával már 315.000 km-t futottak le. Kuli, Zsengellér, Gaál és Kovács elvtársak a sztálini születésnap tiszteletére 400.000 km teljesítését vállalták! Jelentékeny a megtakarítás üzemanyag­ban is. A vállalat dolgozói az év IV. negye­dére a benzinfogyasztásnál 9%-os, gázolaj­nál pedig 1.0%-os csökkentést ajánlottak fel. S a decemberi második dekádban benzinből 1. 9 %-kal, gázolajból 13.3 %-kal fogyasztottak kevesebbet az előirányzottnál. A Gazda-mozgalom nyilvántartásából ki­derült, hogy régi anyagok felhasználásával január 1-től december 10-ig pontosan 907.661 Ft megtakarítást értek el. Igen érdekes meg­oldásokkal ismerkedhetünk meg. Az Ózdi Kohászati Üzemekben például a háborúból ottmaradt, beöntésre váró ágyúcsöveket talál­tak. Azonnal elkérték, illetőleg más­­felestre- Oberhardt Géza 41- munkás-sztahano­­vista, a szakma leg­jobb gumijavítója (jobbról) és tanítvá­nya, Bartos Pál, aki Oberhardt elvtárs munkamódszerének segítségével novem­ber 7-én ugyancsak elnyerte a sztaha­novista oklevelet

Next