Autó-Motor, 1952. július-december (5. évfolyam 13-24. szám)

1952-07-01 / 13. szám

A legutóbbi rejtvény helyes megfejtése: A kormányoszlop összekötőtárcsája, amely a szükséges rugalmasságot biz­tosítja, a rajzon hiányzik. A rajz a BMW gépkocsik kor­mányszerkezeti vázlatát ábrá­zolja. E heti rejtvényünket egyet­len olvasónk sem fejtette meg helyesen. Könyvjutalmat ezért kisorsolni nem tudtunk. Az e számban megjelent ,Mi itt a hiba? megfejtői kö­zött a következő könyvjutal­mat sorsoljuk ki: D. M. Lje­­vin, N. V. Bruszjancev, T. Se. Crozovszkij, G. V. Krama­renko: Gépjármű technikai zsebkönyv I. kötet, Dr. Már­­kos: „Képesített gépkocsiveze­tők tankönyve", Dr. Polgár: „A közlekedés rendje". MI ITT A HIBA?) Az V. évfolyam 12. számban megjelent keresztrejtvény he­lyes megfejtése: Vízszintes: 1. Hasznosíts minden csepp üzemanyagot. Függőleges: 1. Ha a műszakról önelszámo­­­lást készít. A nyertes megfejtők a kö­vetkezők: Károlyi Edit, Bp . Kálmán-u. 17., Túri Imre, Dé­­vaványa, Széchenyi-út 4., Se­­besztha Károly, Bp., XI. Lágymányosi­ u. 15. A keresztrejtvény helyes megfejtői között az „Autó- Motor" negyedévi előfizetését sorsoljuk ki. A rejtvény megfejtéséhez kérjük a 30. oldalon található rejtvényszelvény melléklését. Beküldési határidő: július 9. Állapítsuk meg a képen látható motorkerékpár típusát és ezután könnyen felismerhetjük, hol változtatta meg a rajz a gyári szerkezetet. ... hogy mire képesek egyes „siető m­o­­torosok”. Valamilyen sürgős útja lehetett 24-én 14.15 órakor az NB—565-ös rend­számú oldalkocsis motorosnak, mert a Lenin-körúton, a Dohány­ és Dob­ utca közötti szakaszon, a Nyugati pályaudvar felé haladtában, kénytelen volt a villamos síneken folytatni sürgős útját, mert az úttesten, vele egyvonalban, két gépkocsi haladt és ezért mint harmadik előzött. Ezzel az is velejárt, hogy a megengedett 50 km-es sebességet is túllépte, ami két­ségtelenül gyors motorjával nem is volt nagy teljesítmény. Véleményünk szerint az NBS 565. rendszámú motorkerékpár még 90 km-es iramban is tudna szágul­dani. A hitelesség kedvéért fényképet is készítettünk az NBS 565-ös motorkerék­párról. Igaz ugyan, hogy nem a tetten­érés pillanatában, de még így is nyak­­törő mutatvány volt utolérni és a fel­vételt elkészíteni. ... hogy milyen nagy iramban fordult be az újpesti Kölcsey­ utcába a KK 2000-as rendszámú kis Csepel motorkerékpárral egy versenyzőnek álcázott bársonysapkás ifjú. A gyors és szokatlanul hangos mo­tor percek múlva ismét feltűnt meggon­dolatlan vezetőjével és merész utasával. Intésünkre „,megszelídülve” megállt ,és csodálkozva hallgatta azokat az igaz tör­téneteket, amelyek az általa is művelt könnyelmű vezetési móddal kezdődtek és a kórházban, vagy a bíróságon folytatód­tak. Látszólag hatással volt a sebességet kedvelő fiatal motorosra a rövid beszél­getés. Búcsúzóul meg is ígérte, hogy a jövőben csökkenti száguldását. Mint mondta, „már régi motoros, hiszen h­á­­­rom hónapja van kismotorvezetői igazol­ványa”. Az eset június 18-án, 19.45 óra­kor történt. ... hogy az előző eset után nem sokkal a Sztálin-úton, a Hősök­ tere felé haladt egy nagy Chevrolet személygépkocsi, amelyet a DHH867-es rendszámú Csepel­­motorkerékpár követett. Miután az autó nem egészen szabályosan az úttest belső harmadában haladt, a motoros ugyancsak szabálytalanul, balról, tehát a járda felől előzte a gépkocsit. Történetesen, ha a gép­kocsivezető éppen abban a pillanatban kormányozta volna vissza kocsiját, amikor a motoros mellette suhant el, akkor bizonyára a mentőknek kellett volna be­avatkoznuk. A KRESZ 51. §-a világosan kimondja a (3) bekezdésben „Előzni — a (4) bekezdésben, valamint az 55. § (7) és (8) bekezdésben foglalt kivételektől el­tekintve — balra kell.’’ Az idézett kivéte­lek a Sztálin-útra nem vonatkoznak, úgy véljük, helyes len­ne, ha a DE—667 rend­számú motoros szorgalmasabban forgatná a KRESZ-t.* ...hogy az EV—881. rendszámú motor­kerékpár vezetője június 14-én reggel 8.20-kor a Kiss József­ utca 21. sz. ház udvarában lévő javítóműhelybe úgy haj­tott be, mintha „övé lenne a világ”. Ezt úgy értjük, hogy nemcsak a közlekedés­­rendészeti szabályokról szóló törvényt nem vette figyelembe, hanem elfeledkezett arról a legelemibb törvényről is, amely minden ember életét, cselekedeteit alap­vetően kell, hogy irányítsa. Ez a törvény. ..Vigyázz embertársaid életére, testi ép­ségére!’^ Az EU—881 vezetőjének ugyanis — miután szemmel láthatóan otthonosan mozgott azon az udvaron — tudnia kel­lett, hogy ott minden reggel jégárusítás történik s abban az időben általában 30­—40 ember várakozik. Ennek­ ellenére legalább 25—30 km-es sebességgel robo­gott be az Udvarra, amit még azzal is tetézett, hogy a dudát sem használta. Csak néhány ember éberségén múlott, hogy nem került senki a motor kereke alá. A motorkerékpárvezető erkölcsi maga­tartására jellemző, hogy a dolgozók jogos kifakadásaira — gúnyos mosollyal vála­szolt ... “n­yÉJÉ 2

Next