Autó-Motor, 1955. július-december (8. évfolyam 13-24. szám)

1955-07-01 / 13. szám

2 (Példát mulat erplautélemmezel) A sokféle zöldbeborult somogyi dom­bok között fut a MAVAUT porszinó 30-as Ikarusa. A jól ismert táj szépsé­gében elgyönyörködik a fiatal sofőr.. Szépnek ígérkezik a gabona — vidámo­­dik neki a volt parasztfiú. A következő pillanatban elakad a lélegzete. Hatal­mas füstoszlop szökik a magasba. Va­lami ég Kisgyalánon, a menetrendjük szerinti következő állomáson. Az autó­busz utasai izgatottan tárgyalják az ijesztő látványt. Helyén van a sofőr szíve és esze... Rátapos a gázpedálra és kezét nem ve­szi le a szívókürt gombjáról. — Jani — kiált a mellette izguló jegy­kezelőnek — mutasd a parasztoknak, hogy merre van a tűz. A földeken dolgozó parasztok felfi­gyelnek az üvöltve tovaszáguldó buszra. Tűz van a faluban... Emberek, asszonyok futnak a tűz irá­nyába ... A buszban mindenki beszél, csa­k a sofőr hallgat. Figyeli az utat és gondol­kozik. Nem azon, hogyha nem tudna behajtani a faluba, merre folytassa út­ját, hanem azon, hogy miként vegye rá az utasokat a tűz oltására. Merthogy ő segít legyőzni a vörös kakast, az már egész biztos... a kalauz is vele tart, de vajon az utasok? Már a faluban ka­nyarog a busz. Jól ismer itt minden­­ házat. Két éve járja ezt a vonalat. Szinte orrára áll az Ikarus az erélyes fékezéstől. Nem messze a kocsitól négy udvar­ban hangtalanul lobognak a kazlak. Né­hány asszony és gyerek siránkozva sza­lad fel 8 alá. Nem tudni, hogy a döb­benetes látványtól-e, vagy a sofőr hatá­rozott fellépésétől, valamennyien egy emberként rohannak abba a házba, ahol legjobban tombol a tűz. Az udvarban a gazda remegő inak­kal locsolja a házához épített fészert, mert az olajként égő szalmakazal már elhamvasztotta az ólat és ha a láng belekap a fészerbe, a ház is odavész. Kesergésre nincs idő. Az asszonyok vízhordás helyett sírva mentik a ház­ból a bútorokat. A keményizmú sofőr vödröt ragad és a legforróbb helyről lódítja a vizet a már pattogó szaru­fákra. A busz utasai sem kímélik ma­gukat. Elosztanak a lángoló udvarok­ba. Bővül a lánc, gyorsabb a vödrök útja. A kút kereke villanásnyi időre sem áll meg. A jegykezelő a szomszéd ház udvarán birkózik a tűzzel. Így szó szerint, mert a szél irányt jelt és a vadul táncoló lángnyelvek az utca felé fordulnak. Lehet ezt így győzni? — vetődik fel egy pillanatra az ijesztő gondolat a po­koli hőségtől és a fárasztó munkától ki­­veresedett sofőrben. — Telefonáljanak megint a kaposvári tűzoltóknak, meg a dombóváriakna­k is. Aztán hozzák már a község szivattyúját — ordítja oda a másik portán locsoló tanácstitkárnak. Csak nem megrettenni — biztatja ma­gát a sofőr. Szükség is van erre a ser­kentésre, mert egyre jobban fáj a karja és melle. Akkor még azt hitte, hogy a fáradtságtól. Arra nem jut idejéből, hogy magával törődjék. Most csak egy c, legfontosabb... álltó helyéből egy centivel sem szabad hátrálni, mert ak­kor leég a gazda szép háza. Szinte már eszelősen önti a vizet a veszélyeztetett pontokra. Végre betolják a szivattyút és a cső­ből sziszegve lövet ki a kút vize. Éppen jókor. A fészer szarufái lángra kaptak. A sofőr biztos kézzel irányítja a víz­­sugarat. No, most nyakon csíptünk — dörmögi elégedetten a sofőr és szinte megvidá­­modik. De mintha a szél is segítséget kapott volna... kocsikeréknyi csomók­ba viszi hátán az égő szalmakupacokat. Időnként ezeket is leteríti a vízsugár­ral. Ezek már nem jelentenek veszélyt a többi házakra. Egyszer csa­k mintha gyengülne a víz nyomása. Mi baj? — Kimerült a kút, a rosseb egye meg! — hallja maga mögött. Hát hiábavaló volt minden, amit ed­dig csináltunk? — ködjü­k fel benne a gondolat. Düh és keserűség viaskodik a sofőrben. A válságos pillanatokban szekerek fordulnak az udvarba és drá­ga rakományukat, a hordókban hozott vizet belefordítják a szivattyú tartá­lyába. Majd egy órai mindenre elszánt via­dal nyomán sikerült az épületet meg­menteni. A tűz veszít erejéből. A sofőr átadja a gazdának a locsolótömlőt és el­indul a több­i udvarok felé, hogy össze­szedje az ott mentő munkát végző uta­sait és a kalauzt. Lám csak, nem is fáradt­­, hanem megégett kissé a karja meg a melle. Bizony az fáj. De ha úgy kéne, bizis­­ten, még órákig is oltaná a tüzet, vagy ha a szükség úgy hozná, még három napig is szállítaná kocsiján a segítséget, éllen-szomjan. És míg a szaladó, lök­dösődő emberek között keresi az övéit, félve gondol arra, mi történt volna, ha tíz perccel későbben érkezik Kisgya­­lánba. Egyre vadabbul kavarognak gon­dolatai. Neki ugyan még nincs háza, hi­szen nemrég nősült, dehát itt vannak az öregek, a szülei... azok háza is meg­gyulladhat. Rossz érzése felolvad, ami­kor a gondolatsor végére ér, vannak derék emberek, majd segítenek. — Segítünk egymáson — mondja ki hangosan gondolatát. Az Ikarus engedelmesen indul. Az utasok fáradtan, piszkosan, de a máson segítés felemelő érzésével zsivajognak a kocsiban. Szinte dicsekszenek, ki volt a nagyobb hős. Talán irigylik is kicsit a busszal szemben száguldó kaposvári tűzoltókat. — Janikám — szólítja kalauzát, — mennyi is a késésünk? — Éppen egy óra. És a 26 kilométeres úton 20 percet „ledolgozott" a késésből. Senki nem maradt le a vonatjáról. * Bemutatjuk a történet szereplőit. A sofőr: Jung János, a 23. Aköv gép­kocsivezetője. A jegykezelő: Harangozó János, a 23. Aköv alkalmazottja. A gazda: Kovács István kisgyaláni egyéni dolgozó paraszt, és végül a ka­posvári tűzoltók, akiknek még akadt tennivalójuk az égő kazlaknál. Fitos tanácselnök szerint leégett volna az utcasor, ha Jung János gépkocsive­zető nem állt volna a mentési murkák élére. Rózsa György — Látják, még ott fenn, a Ütő ol­dalát is megkapta a láng — mutatja Ko­váci gazda Jung Jánosnak és Harangozó Jánosnak Mögöttük már ott magasodik az új disznóól és a ráépütltt kukoricagóré

Next