Autó-Motor, 1955. július-december (8. évfolyam 13-24. szám)
1955-10-01 / 19. szám
Bokor Sándor — Budapest, 1. A közlekedésrendészeti hatóságok nem tartják szükségesnek, hogy — javaslata értelmében — az Ajtósi Dürer sor és Dózsa György út találkozásánál a tiszta keresztezést jelző harmadik táblát eltávolítsák, mert a haladás irányát nyilak és terelősávok jelzik, s ott szabálysértést általában a járművezetők nem követnek el. 2. Panaszolja, hogy az utóbbi időben mind gyakrabban lát köralakú pirosszegélyű táblát, amely szerint abban az utcában „minden jármű közlekedése tilos". Mégis, talán több jármű közlekedik ott, mint a tábla felállítása előtt. Félreérti a tábla jelentőségét. Bizonyos utcákban valóban szükségessé vált a forgalom korlátozása, de ezek a táblák nem azt jelentik, hogy ott egyáltalán tilos a behajtás. Az átmenő forgalmat tiltják meg, tehát az a jármű, amelynek úticélja odairányul, a betorkolló és úticéljához legközelebb eső utcán kivételesen behajthat s a legközelebb eső utcán kell eltávoznia. Ha betorkolló út nincs, csak a legnagyobb óvatossággal hajthat be a tilalom alatt álló utcába. 3. A Katona József utcának a Pozsonyi út és a Rakpart közötti szakaszán — javaslatára — eltávolították a „Behajtani tilos" táblát. 4. A Szabadság had pesti hídfőjénél ez év végéig felszerelik a villlanólámpát. A főváros területén több ilyen lámpát helyeznek el — a fontossági sorrendben. S. E. — Budapest. Az egészségügyi miniszter 151/1955. sz. utasítása alapján aki részegség, vagy részegségével összefüggő esemény (pl. sérülés stb.) miatt vált keresetképtelenné, a keresőképtelenség első három napjára táppénzt nem kaphat, sőt az ezen időn belül igénybevett kórházi ápolás költsége is az illetőt terheli. Ezenfelül a kórházba vagy lakásra történt szállítással, valamint a kórházból történt elszállítással kapcsolatban felmerült mentőszállítási költség a biztosítottat, illetőleg családtagját terheli. Tószegi Géza — Eger. Ha sugárporlasztású Diesel-motornál 80—100 atmoszférára emelkedik a robbanási végnyomás, az már kedvezőtlen. A nagy nyomások okozta igénybevétel miatt ezek a motorok ilyenkor keményen járnak, kopognak. A befecskendező-szivattyú 200—300 atmoszféra nyomással rendszerint többnyílású porlasztón keresztül több sugárra bontva legyezőszerűen juttatja a hengerbe a tüzelőszert. Kiss Sándor — Budapest. A négyüléses Citroen 2 CV típusú kisautó kéthengeres léghűtéses boxermotorral rendelkezik. A kocsi meghajtása éppúgy, mint a Citroen-gyár többi gyártás alatt levő típusainál, a mellső kerekeknél van. A motor egyébként csak 375 kcm-es, teljesítménye pedig maximálisan 9 LE Stenczer Pál — Szeged. Helyes az a meglátása, hogy a gépkocsik kényesebb alkatrészeinek mosásához túl sok benzint használnak az üzemek. Már az sem célszerű, hogy az elektromos berendezések, gázosítók stb. részelt értékes üzemanyagban mossák, de sok helyen pillanatnyilag még előnyösebb megoldás nincsen. Mi azt tanácsoljuk, hogy az említett 8 literes mosóedényt ne töltsék tele benzinnel, hanem jórészt vizet öntsenek az edénybe és csak ezután, körülbelül tenyérnyi vastagságban töltsék be a mosáshoz szükséges benzint. Miután a víz nem keveredik a benzinnel, a mosáshoz célszerű az ilyen megoldás, hiszen a leváló szenny, piszok a tartály alján nem a benzinben, hanem a vízben fog összegyűlni. Úgy képezze ki tehát az edényt, hogy a vízszint magasságában egy perforált lemezt helyezzen el, és az efölött levő benzinmennyiségben zavartalanul végezhetik az alkatrészek mosását. Bóka Miklós — Budapest. A benzinkutak nyitvatartásával kapcsolatos panaszát kivizsgálták. A paksi kút a jelzett hétfői napon valóban 13-kor zárt be, mert a kutas vasárnap szolgálatot tartott, az ilyen szolgálatért pedig a kútkezelők szabadidőt kapnak. Ugyanez vonatkozik a szekszárdi benzinkutra is, amelynek kezelője rendszeresen Inspekciót tart vasárnaponként s ezért a hétfői napokon 15 órakor zár. Észrevétele alapján az AFORT illetékes tájegységi telepe a zárvatartási idők egybeesésének elkerülésére elrendelte, hogy a paksi kútkezelő a vasárnapi műszakért kedden délután kapjon szabadidőt, hétfőn pedig 18 óráig tartson nyitva. A szekszárdi kutat hétfőn változatlanul 15 órakor zárják, a többi napokon pedig 6—22 óráig működik. „Pannónia” religrre írja meg címét, hogy közérdeklődésre számot nem tartó kérdéseire válaszolhassunk. Ifj. Babaton Gábor — Békés. Új motorkerékpár vétele ügyében keresse fel a Tanács Kereskedelmi Osztályát. Minden további felvilágosítást ott adnak. Kovács Pál — Sződliget. „Vegyes" rendszerben dolgozó motorjáról küldjön műszaki rajzot, hogy azt szakértőinkkelmegbíráltassuk. Kétségtelen, hogy ötlete eredeti. További sikereket kívánunk. Simon István — Budapest. 1. A Petőfi-hídon a járdaszigetre lánckorlát felállítását javasolja. Ezt, sajnos, műszaki okok miatt nem lehet megvalósítani. 2. Az Orczy téren a Baross utca, Kőbányai út és Fiumei út találkozásánál tiszta keresztezés, a Kőbányai útról a Fiumei útra pedig féltiszta keresztezés van. 3. Megvizsgálták a kőbányai Gergely utca úttestének állapotát és kijavítására Intézkedtek. 4. Azt kérdezi: „Nyílt területen — pl. a balatoni műúton — az előzést akkor is jelezni kell-e, ha 2—300 m-re nincs mögöttünk senki, vagy egyáltalán nem jön utánunk jármű?” A KRESZ-nek az előzésről szóló 41. §-a kimondja: „A vezető előzési szándékát a mögötte haladó részére az TÖMÖSY M. JENŐ: Gépjárművillamossági hibakeresés és javítás (Műszaki Könyvkiadó, 264 oldal, ára: 25.— Ft) Az autóközlekedés, a motorok üzeme ma már nem képzelhető el villamosberendezések nélkül. S amennyire az elektromos berendezés leegyszerűsíti a gépjárművek használatát, maga a szerkezet egyáltalán nem nevezhető egyszerűnek. Éppen ezért szükséges, hogy akik mindennapos közelségbe kerültek az autókkal és motorokkal, tisztában legyenek a villamos segédüzem működésével és annak esetleges javításával. A villamosberendezések által nyújtott kényelmet csak akkor tudjuk zavartalanul élvezni, ha ismerjük a szerkezetek tulajdonságait és baj esetén szakszerűen rátapintunk a hiba forrására. Kétségtelenül kényelmesebb ma lenyomni az önindítógombot, mint régebben „kurbitval" munkára serkenteni a motort vagy egyszerűbb a kapcsoló segítségével felvillantani a fényszórókat, mint elődeinknek a karbidlámpát világításra bírni. Az is igaz viszont, hogy a kurbit és a karbidlámpa szerkezete nem okozott sok gondot. Az elektromos szerkezetek viszont már igényesek és feltétlen szaktudást kívánnak meg használóiktól, kezelőiktől. A szakismeretek megszerzéséhez jó segítség a könyv, a Jó szakkönyv. Tömösy M. Jenő nevét lapunk olvasói bizonyára ismerik. Sok olvasója van cikkeinek és a „Gépjárművek Villamos Berendezése" című könyve, amely már ötödik kiadást ért meg, ugyancsak számtalan embert hozott közelebb ehhez a meglehetősen bonyolult, de a gyakorlatban nélkülözhetetlen tudományhoz, az autóvillamossághoz. Az autószakma dolgozói viszont, akik a szerkezeteket és azok működését már jól ismerték, arra kérték a szerzőt, legyen segítségükre olyan könyvvel is, amely a gépjárművek villamoskészülékeinek hibamegállapítási módszereit tartalmazza. Irányváltoztatás megfelelő jelzésével köteles jelezni.” Az ilyen irányjelzés alól csak a (12) bekezdés enged kivételt: „Olyan helyen, ahol a hatóság kétsoros közlekedést rendelt el, és ennek következtében az előzés nem jár menetirány változtatással. Irány- jelzést és hangjelzést adni nem kell." Meglehetős anarchiát jelentene, ha a vezetőre bíznák annak megállapítását, hogy az adott helyzetben szükséges-e az irányváltoztatás jelzése. Régi tapasztalat: inkább százszor jelezni „feleslegesen", mint egyetlenegyszer „tévedésből” elfelejtkezni erről ... 5. A Kőbányai úton a villamos bekanyarodására figyelmeztető villanólámpa felszerelés® rövidesen várható. Lépes Ödön — Budakeszi. 1. Olvassa el előző számunk szerkesztői üzenetében Újvári Sándor — Balassagyarmatnak küldött felvilágosításunkat a Dongóval kapcsolatban. 2. Az a gépkocsivezető, aki önt augusztus 27-én este 9 órakor Szolnok határában felvette, szabálytalanul járt el, és éppen ezért ne is írjuk meg a „Jószívű" sofőr gépkocsijának rendszámát. „Lassan járj, tovább érsz” Jeligére. Az országúti „vademberekről", a szabálytalanul közlekedő motorosokról alkotott véleményével mindenki egyetért. 2. A legutóbbi tihanyi verseny nemcsak önnek, hanem tízezreknek okozott csalódást, mert előzőleg külföldi versenyzők szereplését hirdették. A nemzetközi szabályoktól még rendezhettek volna versenyt Tihanyban, mert annak útvonala megfelel a szokott kiírásoknak. 3. TG jelzésű DKW motort nem ismerünk. Kérjük. Írja körül a birtokában levő modellt és akkor szívesen közöljük a kért adatokat. Köszönjük tárgyilagos bírálatát. Ober Ignác — Budafok. A D Csepel nem 150, hanem 125 kem és — ha kis számiban is — de már árusítják. Ez a könyv a javítási munkák megkönynyítése érdekében számos gyakorlati módszert és hasznos fogást ismertet, ötletes, célravezető eljárásokkal ismerkedhetünk meg soraiból és olvasás közben érezhetjük, hogy ezután biztosabb kézzel tudunk nyúlni a gépjárművek bonyolult rendszerű, aprólékos, rendkívül érzékeny és sokak számára varázslatosnak tűnő villamosberendezéseihez. Töltődinamók, feszültségszabályozók, indítómotorok, gyújtószerkezetek, vezetékek adják a tartalom gerincét. Egy-egy csoporton belül azután a tárgyalt szerkezet kezelésére, általános és részletes vizsgálatára, beállítására, teljesítményszámítására tér rá a szerző. Igen sok új vizsgálati eljárást, eddig nem alkalmazott javítási módszert tartalmaz a könyv. De az is nagy érdeme, hogy rámutat a már korábban ismert megoldások összefüggéseire, bizonyos módszerek következményeire, illetve ügyes csoportosításokkal teszi világosabbá a sokszor csupán mechanikusan és nem értelemszerűen alkalmazott eljárásokat. Igen hasznos a sok ábrával gazdagított könyv befejező része is, amely a gépjármű villamos hálózatában előforduló hibák módszeres keresésével foglalkozik és könnyen áttekinthető beosztással segíti az olvasót. Ugyancsak értékelendő az az összeállítás, amely a tervszerű, megelőző karbantartás érdekében a gépkocsival megtett kilométerek száma szerint mutat rá a villamosberendezések körüli teendőkre. Egyik rövid fejezet azokkal a sokak előtt ismeretlen vagy csupán zavarosan élő képletekkel foglalkozik, amelyeknek ismerete otthonossá teszi az embert a villamos alapfogalmak között. Melegen ajánljuk Tömösy M. Jenő új könyvét mindazoknak, akik a gépjárművek villamoskészülékeit már ismerik, és tisztában akarnak lenni azok kezelésével, javításával is. KÖNYVISMERTETÉS 14 „Autó-Motor" — Megjelenik havonta kétszer. 1-én és 15-én. — Felelős szerk.: B. Pór Ibolya. — Szerkesztőség: Budapest, VII., Dob-u. 74. I. em. — Telefon: 223—237 és 223—449. Felelős kiadó: Solt Sándor. Kiadja: Műszaki Könyvkiadó (V., Bajcsy-Zsilinszky út 22. Telefon: 113—450-től 459-ig) — Terjeszti: Budapesten a Főposta Hírlapterjesztő Üzeme, vidéken a helyi hírlapterjesztéssel foglalkozó postahivatalok. Előfizetés: a Posta Központi Hírlap Iroda Vállalatnál. Budapest, V., József nádor tér 1. Távbeszélő: 180—850. Előfizetési díj: negyedévre 8.— Ft, félévre: 12.— Ft, egész évre: 24.— Ft. Csekkszámlaszám: 61.228. Egyes példány ára: 1,50 Ft. — Megjelent: 19 000 példányban 18739 —Egyetemi Nyomda, Budapest, VII., Dohány u. 12—14. Felelős vezető: Janka Gyula