Autó-Motor, 1955. július-december (8. évfolyam 13-24. szám)

1955-10-01 / 19. szám

Bokor Sándor — Budapest, 1. A közleke­désrendészeti hatóságok nem tartják szük­ségesnek, hogy — javaslata értelmében — az Ajtósi Dürer sor és Dózsa György út ta­lálkozásánál a tiszta keresztezést jelző har­madik táblát eltávolítsák, mert a haladás irányát nyilak és terelősávok jelzik, s ott szabálysértést általában a járművezetők nem követnek el. 2. Panaszolja, hogy az utóbbi időben mind gyakrabban lát kör­­alakú pirosszegélyű táblát, amely szerint abban az utcában „minden jármű közleke­dése tilos". Mégis, talán több jármű közle­kedik ott, mint a tábla felállítása előtt. Fél­reérti a tábla jelentőségét. Bizonyos utcák­ban valóban szükségessé vált a forgalom korlátozása, de ezek a táblák nem azt je­lentik, hogy ott egyáltalán tilos a behajtás. Az átmenő forgalmat tiltják meg, tehát az a jármű, amelynek úticélja odairányul, a betorkolló és úticéljához legközelebb eső utcán kivételesen behajthat s a legközelebb eső utcán kell eltávoznia. Ha betorkolló út nincs, csak a legnagyobb óvatossággal hajt­hat be a tilalom alatt álló utcába. 3. A Ka­tona József utcának a Pozsonyi út és a Rakpart közötti szakaszán — javaslatára — eltávolították a „Behajtani tilos" táblát. 4. A Szabadság had pesti hídfőjénél ez év vé­géig felszerelik a villlanólámpát. A főváros területén több ilyen lámpát helyeznek el — a fontossági sorrendben. S. E. — Budapest. Az egészségügyi mi­niszter 151/1955. sz. utasítása alapján aki részegség, vagy részegségével összefüggő esemény (pl. sérülés stb.) miatt vált kere­setképtelenné, a keresőképtelenség első há­rom napjára táppénzt nem kaphat, sőt az ezen időn belül igénybevett kórházi ápolás költsége is az illetőt terheli. Ezenfelül a kórházba vagy lakásra történt szállítással, valamint a kórházból történt elszállítással kapcsolatban felmerült mentőszállítási költ­ség a biztosítottat, illetőleg családtagját ter­heli. Tószegi Géza — Eger. Ha sugárporlasz­­tású Diesel-motornál 80—100 atmoszférára emelkedik a robbanási végnyomás, az már kedvezőtlen. A nagy nyomások okozta igény­­bevétel miatt ezek a motorok ilyenkor ke­ményen járnak, kopognak. A befecskende­­ző-szivattyú 200—300 atmoszféra nyomás­sal rendszerint többnyílású porlasztón ke­resztül több sugárra bontva legyezőszerűen juttatja a hengerbe a tüzelőszert. Kiss Sándor — Budapest. A négyüléses Citroen 2 CV típusú kisautó kéthengeres léghűtéses boxermotorral rendelkezik. A ko­csi meghajtása éppúgy, mint a Citroen-gyár többi gyártás alatt levő típusainál, a mellső kerekeknél van. A motor egyébként csak 375 kcm-es, teljesítménye pedig maximáli­san 9 LE Stenczer Pál — Szeged. Helyes az a meg­látása, hogy a gépkocsik kényesebb alkat­részeinek mosásához túl sok benzint hasz­nálnak az­ üzemek. Már az sem célszerű, hogy az elektromos berendezések, gázosítók stb. részelt értékes üzemanyagban mossák, de sok helyen pillanatnyilag még előnyö­sebb megoldás nincsen. Mi azt tanácsoljuk, hogy az említett 8 literes mosóedényt ne töltsék tele benzinnel, hanem jórészt vizet öntsenek az edénybe és csak ezután, körül­belül tenyérnyi vastagságban töltsék be a mosáshoz szükséges benzint. Miután a víz nem keveredik a benzinnel, a mosáshoz cél­szerű az ilyen megoldás, hiszen a leváló szenny, piszok a tartály alján nem a benzin­ben, hanem a vízben fog összegyűlni. Úgy képezze ki tehát az edényt, hogy a vízszint­ magasságában egy perforált lemezt helyez­zen el, és az efölött levő benzinmennyiség­ben zavartalanul végezhetik az alkatrészek mosását. Bóka Miklós — Budapest. A benzinkutak nyitvatartásával kapcsolatos panaszát kivizs­gálták. A paksi kút a jelzett hétfői napon valóban 13-kor zárt be, mert a kutas vasár­nap szolgálatot tartott, az ilyen szolgálatért pedig a kútkezelők szabadidőt kapnak. Ugyanez vonatkozik a szekszárdi benzin­­kutra is, amelynek kezelője rendszeresen Inspekciót tart vasárnaponként s ezért a hétfői napokon 15 órakor zár. Észrevétele alapján az AFORT illetékes tájegységi te­lepe a zárvatartási idők egybeesésének el­kerülésére elrendelte, hogy a paksi kútke­zelő a vasárnapi műszakért kedden délután kapjon szabadidőt, hétfőn pedig 18 óráig tartson nyitva. A szekszárdi kutat hétfőn változatlanul 15 órakor zárják, a többi na­pokon pedig 6—22 óráig működik. „Pannónia” religrre­ írja meg címét, hogy közérdeklődésre számot nem tartó kérdé­seire válaszolhassunk. Ifj. Babaton Gábor — Békés. Új motor­­kerékpár vétele ügyében keresse fel a Ta­nács Kereskedelmi Osztályát. Minden to­vábbi felvilágosítást ott adnak. Kovács Pál — Sződliget. „Vegyes" rend­szerben dolgozó motorjáról küldjön mű­szaki rajzot, hogy azt szakértőinkk­el­­meg­bíráltassuk. Kétségtelen, hogy ötlete ere­deti. További sikereket kívánunk. Simon István — Budapest. 1. A Petőfi-hí­­don a járdaszigetre lánckorlát felállítását javasolja. Ezt, sajnos, műszaki okok miatt nem lehet megvalósítani. 2. Az Orczy téren a Baross utca, Kőbányai út és Fiumei út ta­lálkozásánál tiszta keresztezés, a Kőbányai útról a Fiumei útra pedig féltiszta kereszte­zés van. 3. Megvizsgálták a kőbányai Ger­gely utca úttestének állapotát és kijavításá­ra Intézkedtek. 4. Azt kérdezi: „Nyílt terü­leten — pl. a balatoni műúton — az előzést akkor is jelezni kell-e, ha 2—300 m-re nincs mögöttünk senki, vagy egyáltalán nem jön utánunk jármű?” A KRESZ-nek az előzésről szóló 41. §-a kimondja: „A vezető előzési szándékát a mögötte haladó részére az TÖMÖSY M. JENŐ: Gépjárművillamossági hibakeresés és javítás (Műszaki Könyv­kiadó, 264 oldal, ára: 25.— Ft) Az autóközlekedés, a motorok üzeme ma már nem képzelhető el villamosberendezé­­sek nélkül. S amennyire az elektromos be­rendezés leegyszerűsíti a gépjárművek használatát, maga a szerkezet egyáltalán nem nevezhető egyszerűnek. Éppen ezért szükséges, hogy akik mindennapos közel­­ségbe kerültek az autókkal és motorok­kal, tisztában legyenek a villamos segéd­­üzem működésével és annak esetleges ja­vításával. A villamosberendezések által nyújtott ké­nyelmet csak akkor tudjuk zavartalanul él­vezni, ha ismerjük a szerkezetek tulajdon­ságait és baj esetén szakszerűen rátapin­­tunk a hiba forrására. Kétségtelenül ké­nyelmesebb ma lenyomni az önindítógom­­bot, mint régebben „kurbitval" munkára serkenteni a motort vagy egyszerűbb a kapcsoló segítségével felvillantani a fény­szórókat, mint elődeinknek a karbidlámpát világításra bírni. Az is igaz viszont, hogy a kurbit és a karbidlámpa szerkezete nem okozott sok gondot. Az elektromos szerkezetek viszont már igényesek és feltétlen szaktudást kíván­nak meg használóiktól, kezelőiktől. A szakismeretek megszerzéséhez jó se­­gítség a könyv, a Jó szakkönyv. Tömösy M. Jenő nevét lapunk olvasói bizonyára isme­rik. Sok olvasója van cikkeinek és a „Gép­járművek Villamos Berendezése" című könyve, amely már ötödik kiadást ért meg, ugyancsak számtalan embert hozott köze­lebb ehhez a meglehetősen bonyolult, de a gyakorlatban nélkülözhetetlen tudomány­hoz, az autóvillamossághoz. Az autószakma dolgozói viszont, akik a szerkezeteket és azok működését már jól ismerték, arra kérték a szerzőt, legyen segítségükre olyan könyvvel is, amely a gépjárművek villamoskészülékeinek hiba­­megállapítási módszereit tartalmazza. Irányváltoztatás megfelelő jelzésével köteles jelezni.” Az ilyen irányjelzés alól csak a (12) bekezdés enged kivételt: „Olyan he­lyen, ahol a hatóság kétsoros közlekedést rendelt el, és ennek következtében az elő­zés nem jár menetirány változta­tással. Irány- jelzést és hangjelzést adni nem kell." Meg­lehetős anarchiát jelentene, ha a vezetőre bíznák annak megállapítását, hogy az adott helyzetben szükséges-e az irányváltoztatás jelzése. Régi tapasztalat: inkább százszor jelezni „feleslegesen", mint egyetlenegy­szer „tévedésből” elfelejtkezni erről ... 5. A Kőbányai úton a villamos bekanyarodá­­sára figyelmeztető villanó­lámpa felszerelés® rövidesen várható. Lépes Ödön — Budakeszi. 1. Olvassa el előző számunk szerkesztői üzenetében Új­vári Sándor — Balassagyarmatnak küldött felvilágosításunkat a Dongóval kapcsolat­ban. 2. Az a gépkocsivezető, aki önt augusztus 27-én este 9 órakor Szolnok ha­tárában felvette, szabálytalanul járt el, és éppen ezért ne­­ is írjuk meg a „Jószívű­" sofőr gépkocsijának rendszámát. „Lassan járj, tovább érsz” Jeligére.­­ Az országúti „vademberekről", a szabály­talanul közlekedő motorosokról alkotott véleményével mindenki egyetért. 2. A leg­utóbbi tihanyi verseny nemcsak önnek, hanem tízezreknek okozott csalódást, mert előzőleg külföldi versenyzők szereplését hirdették. A nemzetközi szabályoktól még rendezhettek volna versenyt Tihanyban, mert annak útvonala megfelel a szokott kiírásoknak. 3. TG jelzésű DKW motort nem ismerünk. Kérjük. Írja körül a birto­kában levő modellt és akkor szívesen kö­zöljük a kért adatokat. Köszönjük tárgyi­lagos bírálatát. Ober Ignác — Budafok. A D Csepel nem 150, hanem 125 kem és — ha kis számiban is — de már árusítják. Ez a könyv a javítási munkák megköny­­nyítése érdekében számos gyakorlati mód­szert és hasznos fogást ismertet, ötletes, célravezető eljárásokkal ismerkedhetünk meg soraiból és olvasás közben érezhetjük, hogy ezután biztosabb kézzel tudunk nyúlni a gépjárművek bonyolult rendszerű, aprólékos, rendkívül érzékeny és sokak számára varázslatosnak tűnő villamosbe­rendezéseihez. Töltődinamók, feszültségszabályozók, in­dítómotorok, gyújtószerkezetek, vezetékek adják a tartalom gerincét. Egy-egy csopor­ton belül azután a tárgyalt szerkezet ke­zelésére, általános és részletes vizsgálatára, beállítására, teljesítményszámítására tér rá a szerző. Igen sok új vizsgálati eljárást, eddig nem alkalmazott javítási módszert tartalmaz a könyv. De az is nagy érdeme, hogy rá­mutat a már korábban ismert megoldások összefüggéseire, bizonyos módszerek kö­vetkezményeire, illetve ügyes csoportosítá­sokkal teszi világosabbá a sokszor csupán mechanikusan és nem értelemszerűen al­kalmazott eljárásokat. Igen hasznos a sok ábrával gazdagított könyv befejező része is, amely a gépjármű villamos hálózatában előforduló hibák mód­szeres keresésével foglalkozik és könnyen áttekinthető beosztással segíti az olvasót. Ugyancsak értékelendő az az összeállítás, amely a tervszerű, megelőző karbantartás érdekében a gépkocsival megtett kilométe­rek száma szerint mutat rá a villamos­berendezések körüli teendőkre. Egyik rövid fejezet azokkal a sokak előtt ismeretlen vagy csupán zavarosan élő kép­letekkel foglalkozik, amelyeknek ismerete otthonossá teszi az embert a villamos alap­fogalmak között. Melegen ajánljuk Tömösy M. Jenő új könyvét mindazoknak, akik a gépjárművek villamoskészülékeit már ismerik, és tisztá­ban akarnak lenni azok kezelésével, javítá­sával is. KÖNYVISMERTETÉS 14 „Autó-Motor" — Megjelenik havonta kétszer. 1-én és 15-én. — Felelős szerk­.: B. Pór Ibolya. — Szerkesztőség: Budapest, VII., Dob-u. 74. I. em. — Telefon: 223—237 és 223—449. Fe­lelős kiadó: Solt Sándor. Kiadja: Műszaki Könyvkiadó (V., Bajcsy-Zsilinszky út 22. Tele­fon: 113—450-től 459-ig) — Terjeszti: Budapesten a Főposta Hírlapterjesztő Üzeme, vidé­ken a helyi hírlapterjesztéssel foglalkozó postahivatalok. Előfizetés: a Posta Központi Hírlap Iroda Vállalatnál. Budapest, V., József nádor tér 1. Távbeszélő: 180—850. Előfizetési díj: negyedévre 8.— Ft, félévre: 12.— Ft, egész évre: 24.— Ft. Csekkszámlaszám: 61.228. Egyes példány ára: 1,50 Ft. —­ Megjelent: 19 000 példányban 18739 —Egyetemi Nyomda, Budapest, VII., Dohány­ u. 12—14. Felelős vezető: Janka Gyula

Next