Autó-Motor, 1956. január-június (9. évfolyam 1-12. szám)
1956-02-15 / 4. szám
A SZOVJETUNIÓ 1935. évi tervteljesítésének adataiból: „A közhasznú gépkocsifuvarozás áruforgalma az 1954. évhez viszonyítva 33 százalékkal, személyszállítása pedig 48 százalékkal növekedett. Fejlődött az áruk központosított szállítása. Az áruszállítási tervet a Gépkocsifuvarozási és Gépkocsiútügyi Minisztérium 100,1 százazalékra teljesítette. Ez a minisztérium jobban kihasználja a gépkocsikat, mint a többi minisztérium és hivatal.” ORSZÁGGYŰLÉSÜNK elfogadta tíz 1956. évre szóló költségvetést, amely a közlekedés korszerűsítésére is nagy lehetőséget ad. Az autóforgalom megjavítására 1000 új teherautót és 200 autóbuszt állítunk üzembe. AZ ÉLŐZEM CÍMET az Autóközlekedési Főigazgatóság területén az 1955. IV. negyedévi teljesítmények alapján a II. Autójavító, a szombathelyi XII. Javító, valamint a Sztálinvárosi 19-es, a Miskolci 36-os és a Szolnoki 56-os Autóközlekedési Vállalatok érdemeltek ki. A Hó ÉS A NAGY HIDEG okozta akadályok elhárítására az Autóközlekedési Főigazgatóság számos intézkedést tett. A vállalatoknak folyamatos forgalmi és műszaki ügyeletet kell tartaniuk, ahol azonnal jelentik minden járati kocsi megérkezését. Az autóbuszokhoz biztosítottak fagyálló üzemanyagot és a hígításhoz petróleumot. Állandó kapcsolatot tartanak az Útfenntartó Vállalatokkal, hogy a keletkezett hóakadályokat együttesen és azonnal elháríthassák. Minden vállalatnál készenlétben áll egy kocsi a mentéshez szükséges műszaki és egyéb felszerelésekkel. Az autóközlekedés dolgozói a legnagyobb erőfeszítéssel igyekeznek helytállni ,s az elemi erőkkel küzdő emberek hősi magatartásáról az ország minden tájáról érkeztek jelentések. * ÚJ FORMÁBAN és nagyobb példányszámban jelenik meg a „Villám” és az „Autóközlekedét", a szakma két népszerű versenyhíradója. Egyidejűleg megszüntették az Autóközlekedési Főigazgatóság területén eddig kiadott egyéb hasonló jellegű híradókat. ,,A GÉPJÁRMŰVEZETŐK KÖTELESSÉGEI ÉS JOGAI” című könyvről — amelyet Reményi- Gyenes István, az Autó-Motor munkatáras állított össze — február 29-én, szerdán fél hatkor vitát rendeznek a Köztársasági téri Petőfi Kultúrotthonban. Vitavezető Sármássy Gábor. Minden érdeklődőt szívesen látnak. * . A FÖLDRENGÉS SÚJTOTTA Dunaharaszti és Taksony községekben Jelenleg is 30-nál több teherautó segíti az újjáépítést. Az Autóközlekedési Főigazgatáság 34 fűthető és világítható autóbusz-karosszériát bocsátott a károsultak rendelkezésére szükséglakások céljára. A FÖLDMŰVESSZÖVETKEZETI BOLTOKAT is bekapcsolták az autóközlekedési vállalatok áru- és menetirányítós működésébe. A boltvezetők vehetnek fel fuvarokat, amelyeket a járási menetirányító útján bonyolítanak le. Ezzel az ország minden községében megjavíthatják az áruellátást és a lakosság holmijainak szállítását. A TÁVOLSÁGI AUTÓBUSZFORGALMAT 31 új járattal bővítették januárban. A Tatabánya és Pápa közötti járatol 4 újabb községet kapcsoltak be a közlekedésbe. A FARMOTOROS Ikarus-55 autóbuszokból Jelenleg 20 darab közlekedik már a Szovjetunióban. A népszerű magyar kocsikat elsősorban a Krimiben az üdülők szállítására állították be. A „FINANCIAL TIMES” jelentése szerint az USA autógyártása januárban 10 százalékkal csökkent az előző hónaphoz, 7 százalékkal múlt év januárjához viszonyítva. Ezzel függ őszere a londoni Rádió jelentése, amely szerint az amerikai autóiparból néhány hét alatt 25 000 embert bocsátottak el. AZ IDEI LIPCSEI VÁSÁRON, amely 41 ország részvételével február 26-án nyílik, a nyugati országok cégei az eddiginél nagyobb számban képviseltetik magukat. A magyar Rádió közlése szerint kiállítja termékeit az angol Rolls Royce autógyár is. A LUBLiNI TEHERAUTÓGYÁRAT az Új lengyel ötéves terv során nagymértékben korszerűsítik és kibővítik. 1960-ban évente 10 000 teherautót gyártanak majd itt. Egyidejűleg fejlesztik a gyárhoz kapcsolódó munkástelepet is, ahol négy éven belül 4000 lakószobát kell építeni. A SZAKKÉPZETT MUNKÁSOK SZÁMA CSÖKKEN” — mondotta Thorez elvtárs a Francia KP Központi Vezetőségének ülésén. Példa az autószakmából: Citroennél 1936-ban 54 százalék, 1954-ben 72 százalék volt a betanított munkás, s ez az arány az új Rennes-i üzemben 80 százalék. A kapitalista termelés általános irányzata: kiszipolyozott napszámosokká változtatni a munkásosztály többségét — írja a „iLe Révell-CItroen" c. üzemi lap. A VILÁG LEGDRÁGÁBB SZEMÉLYAUTÓJÁRÓL közöl képet a svájci Automobil Revue. Az angol Daimler-gyár vezérigazgatójának felesége számára készült. Zebrabőr kárpitozással, aranyozott fémrészekkel. Ára: 15 000 fontsterling. EGYTENGELYES PÓTKOCSIKAT — prototípusként — hidraulikusbillenőszerkezettel láttak el Moszkvában. A próbautak beváltották a reményeket, a Csepel autógyár motorszereldéjében Lenovics István művezető a főcsavarok behajtására célgépet készített. Az ÚJJÉP segítségével hat helyett egy ember végzi el a műveletet. A SOLEX PORLASZTÓK úszóit már nem rézből, hanem perion műanyagból készítik. Az úszótesthez a fedelet hangyasav segítségével ragasztják — légmentesen. FELÜLVIZSGÁLTÁK a bérautók mérőóráit Amerikában, a Reuter hírügynökség jelentési szerint 700 megvizsgált taxlóm közül több mint 250 pontatlanu működött — természetesen az utasok kárára.* EGY TÖRPEAUTÓ — BMW- lsetta típusú — 2947 km-es utat tett meg Brundistből a Skagerrak-ig 60,1 km/óra átlaggal. Ez a teljesítmény annál is inkább bizonyítja a törpeautónak, ennek az újfajta gépjármű-típusnak a létjogosultságát, mert hiszen a 250 kcm-es motorral — amely majdnem állandóan teljes gáz alatt állt, — többek között a meredek Brenner és Zirleberg hágókon is keresztül kellett hajtani s az átlagfogyasztás nem emelkedett az 5 liter fölé. * AZ UTÓBBI AUTÓKIÁLLÍTÁSOKON sikert aratott a személygépkocsikon a ,,biztonsági öv” gondolata. A kísérletek azt mutatják azonban, hogy a baleseteknél a legjobb szolgálatot nem az „öv” teszi, hanem egy, az alvázhoz rögzített heveder, amelyet az utasok vállain vetnek át. AZ AUTÓKÖZLEKEDÉSI FŐIGAZGATÓSÁG ÚJ, egységes forgalmi utasítást készít a közhasználatú és a célfuvarozási vállalatok részére. Most gyűjtik öszsze a szakértők hozzászólásait. Javaslatait és azoknak figyelembevételével adják ki az utasítást előreláthatólag március hónapban. AZ AUTÓTÖMLÖK VULKANIZÁLÁSÁRA ÚJ szerkezetet tervezett a magdeburgi „Ernst Tholmann” Gépgyár egyik mérnöke. Eddig egyes vagy legfel- tebb dupla tömlőmelegítőt használtak és minden agregáthoz külön meghajtóberendezésre volt szükség. Az új szerkezet lehetővé teszi, hogy 12 tömlő vulkanizáltéhoz csak egy meghajtó-berendezést alkalmazzanak, amely a 12 formálószék mögött halad. Az újítást a Lipcsei Vásáron a külföldi szakembereknek is be fogják mutatni. A HIDEG KÖVETKEZTÉBEN február 2-án hirtelen leálltak a kompjáratok a Dunán. A Budapesti MAVAUT azonnal intézkedett és két autóbusszal Szigetmonostor— Pócsmegyer— Szentendre között különjáratot indított. A dolgozóknak az első két hétre minden igazolvány nélkül adtak ki hetijegyet, hogy az utánjárás ne okozzon fennakadást az utazásukban. * AZ SZKP XX. KONGRESSZUSÁNAK TISZTELETÉRE számtalan felajánlást tettek a szovjet autógyárak dolgozói is. A gorkiji Molotov Autógyárban például a keréküzem tárcsahengerlő részlege a Permjakov brigád kezdeményezésére átszervezte a munkát s ezzel naponta a GAZ—51 típusú tárcsákból 240 darabbal, a GAZ — 63 tárcsáiból pedig naponta 100 darabbal többet gyártanak, mint addig. Ugyanakkor a részleg néhány munkáét fel is tud szabadítani a többi részleg lazáméra. 1 ÚJ GÁZTURBINÁS MOTORT próbáltak ki egy angol Austin kocsiban. Teljesítménye 125 LE, akárcsak Chryslereknél és ezt a motort is hokicserélővel látták el. Ez a berendelés más turbinás motoron nincsen. A hőkicserélő ugyanis nagyobboltbá és bonyolultabbá teszi a szerkezetet , viszont jelentősen csökkenti az üzemanyagfogyasztást. A fogyasztás ennek ellenére még mindig jóval nagyobb, mint a hasonló teljesítményű dugattyús motoré A turbinának viszont egyéb előnyei vannak. Pl. elhagyható a sebességváltásba és kisebb kiterjedésű motorral nagyobb teljesítményt lehet elérni. A turbinás motornak nincsenek ellentétes irányú mozgást végző alkatrészei, tehát az ebből eredő káros rezgések is elmaradnak. További előnye még, hogy a benzinnél olcsóbb üzemanyagot igényel. A MŰSZAKI KÖNYVTÁRAK között versenyt indított az Országos Műszaki Könyvtár a műszaki fejlesztési tervek és általában az ipari dolgozók munkájának megsegítéséért. Az értékelés alapját a könyvtár munkaterve képezi. AZ ORSZÁGOS MENETIRÁNYÍTÁS bevezetésével az Autóközlekedési Igazgatóságok és a fontosabb kirendeltségek géptávíró berendezést kaptak. Az azonnali közvetlen kapcsolat megteremtésének lehetősége nagy segítséget jelent az autófuvarozás gazdaságosságának növeléséhez, különösen a pót- és visszfuvar megszervezéséhez. HÍREK A DIESEL-MOTOROS SZEMÉLYAUTÓK gazdaságosságának kipróbálására Január 19-én versenyt rendeztek a Mercedes —180 D típusú kocsik részvételével a Sindelfingen — Hamburg közötti 740 km-es útvonalon. Az üzemanyag egyszeri megtöltésével kellett az ellenőrzőállomásokkal megszakított — helyenként havas-jeges — utat az expresszvonat menetideje — 11 óra —hitt megtenni. A verseny a Diesel-motor olcsó üzemét bizonyította ezen a területen l at a résztvett 15 kocsi 65 km-es átlagsebességnél 5 liter körüli étlagfogyasztást ért el. A kép a sindelfingeni rajtnál készült