Autó-Motor, 1956. január-június (9. évfolyam 1-12. szám)

1956-02-15 / 4. szám

A SZOVJETUNIÓ 1935. évi tervteljesítésének adataiból: „A közhasznú gépkocsifuvarozás áruforgalma az 1954. évhez vi­szonyítva 33 százalékkal, sze­mélyszállítása pedig 48 száza­lékkal növekedett. Fejlődött az áruk központosított szállítása. Az áruszállítási tervet a Gép­­kocsifuvarozási és Gépkocsiút­­ügyi Minisztérium 100,1 száza­­za­lékra teljesítette. Ez a minisz­térium jobban kihasználja a gépkocsikat, mint a többi mi­nisztérium és hivatal.” ORSZÁGGYŰLÉSÜNK elfogadta tíz 1956. évre szóló költségve­tést, amely a közlekedés kor­szerűsítésére is nagy lehetősé­get ad. Az autóforgalom meg­javítására 1000 új teherautót és 200 autóbuszt állítunk üzembe. AZ ÉLŐZEM CÍMET az Autó­­közlekedési Főigazgatóság te­rületén az 1955. IV. negyedévi teljesítmények alapján a II. Autójavító, a szombathelyi XII. Javító, valamint a Sztálinvárosi 19-es, a Miskolci 36-os és a Szolnoki 56-os Autóközlekedési Vállalatok érdemeltek ki. A Hó ÉS A NAGY HIDEG okozta akadályok elhárítására az Autóközlekedési Főigazga­tóság számos intézkedést tett. A vállalatoknak folyamatos for­galmi és műszaki ügyeletet k­ell tartaniuk, ahol azonnal jelentik minden járati kocsi megérkezé­sét. Az autóbuszokhoz biztosí­tottak fagyálló üzemanyagot és a hígításhoz petróleumot. Ál­landó kapcsolatot tartanak az Útfenntartó Vállalatokkal, hogy a keletkezett hóakadályokat együttesen és azonnal elhárít­hassák. Minden vállalatnál ké­szenlétben áll egy kocsi a men­téshez szükséges műszaki és egyéb felszerelésekkel. Az autó­­közlekedés dolgozói a legna­gyobb erőfeszítéssel igyekeznek helytállni ,s az elemi erőkkel küzdő emberek hősi magatar­tásáról az ország minden tájá­ról érkeztek jelentések. * ÚJ FORMÁBAN és nagyobb példányszámban jelenik meg a „Villám” és az „Autóközleke­dét", a szakma két népszerű versenyhíradója. Egyidejűleg megszüntették az Autóközleke­­dési Főigazgatóság területén eddig kiadott egyéb hasonló jellegű híradókat. ,,A GÉPJÁRMŰVEZETŐK KÖ­TELESSÉGEI ÉS JOGAI” című könyvről — amelyet Reményi- Gyenes István, az Autó-Motor munkatáras állított össze — február 29-én, szerdán fél hat­kor vitát rendeznek a Köztár­sasági téri Petőfi Kultúrotthon­­ban. Vitavezető Sármássy Gá­bor. Minden érdeklődőt szíve­sen látnak. * . A FÖLDRENGÉS SÚJTOTTA Dunaharaszti és Taksony köz­ségekben Jelenleg is 30-nál több teherautó segíti az újjáépítést. Az Autóközlekedési Főigazga­­táság 34 fűthető és világítható autóbusz-karosszériát bocsátott a károsultak rendelkezésére szükséglakások céljára. A FÖLDMŰVESSZÖVETKEZETI BOLTOKAT is bekapcsolták az autóközlekedési vállalatok áru- és menetirányítós működésébe. A boltvezetők vehetnek fel fu­varokat, amelyeket a járási me­­netirányító útján bonyolítanak le. Ezzel az ország minden községében megjavíthatják az áruellátást és a lakosság hol­mijainak szállítását. A TÁVOLSÁGI AUTÓBUSZ­FORGALMAT 31 új járattal bő­vítették januárban. A Tatabá­nya és Pápa közötti járatol 4 újabb községet kapcsoltak be a közlekedésbe. A FARMOTOROS Ikarus-55 autóbuszokból Jelenleg 20 darab közlekedik már a Szovjetunió­ban. A népszerű magyar kocsi­kat elsősorban a Krimiben az üdülők szállítására állították be. A „FINANCIAL TIMES” jelen­tése szerint az USA autógyár­tása januárban 10 százalékkal csökkent az előző hónaphoz, 7 százalékkal múlt év januárjá­hoz viszonyítva. Ezzel függ ősz­­ere a londoni Rádió jelentése, amely szerint az amerikai autó­iparból néhány hét alatt 25 000 embert bocsátottak el. AZ IDEI LIPCSEI VÁSÁRON, amely 41 ország részvételével február 26-án nyílik, a nyugati országok cégei az eddiginél nagyobb szám­ban képviselte­tik magukat. A magyar Rádió közlése szerint kiállítja termé­keit az angol Rolls Royce autó­gyár is. A LUBLiNI TEHERAUTÓGYÁ­RAT az Új lengyel ötéves terv során nagymértékben korsze­rűsítik és kibővítik. 1960-ban évente 10 000 teherautót gyár­tanak majd i­tt. Egyidejűleg fejlesztik a gyárhoz kapcsolódó munkástelepet is, ahol négy éven belül 4000 lakószobát kell építeni. A SZAKKÉPZETT MUNKÁSOK SZÁMA CSÖKKEN” — mondot­ta Thor­ez elvtárs a Francia KP Központi Vezetőségének ülésén. Példa az autószakmából: Cit­roennél 1936-ban 54 százalék, 1954-ben 72 százalék volt a be­tanított munkás, s ez az arány az új Rennes-i üzemben 80 szá­zalék. A kapitalista termelés ál­talános irányzata: kiszipolyo­zott napszámosokká változtatni a munkásosztály többségét — írja a „iLe Révell-CItroen" c. üzemi lap. A VILÁG LEGDRÁGÁBB SZE­MÉLYAUTÓJÁRÓL közöl képet a svájci Automobil Revue. Az angol Daimler-gyár vezérigaz­gatójának felesége számára ké­szült. Zebrabőr kárpitozással, aranyozott fémrészekkel. Ára: 15 000 fontsterling. EGYTENGELYES PÓTKOCSI­KAT — prototípusként — hid­raulikus­­billenő­szerkezettel lát­tak el Moszkvában. A próba­­utak beváltották a reményeket, a Csepel autógyár motor­­szereldéjében Lenovics István művezető a főcsavarok behajtá­sára célgépet készített. Az ÚJ­­JÉP segítségével hat helyett egy ember végzi el a műveletet. A SOLEX PORLASZTÓK úszóit már nem rézből, hanem perion műanyagból készítik. Az úszó­testhez a fedelet hangya­sav se­gítségével ragasztják — lég­mentesen. FELÜLVIZSGÁLTÁK a bér­autók mérőóráit Amerikában, a Reuter hírügynökség jelentési szerint 700 megvizsgált taxlóm­ közül több mint 250 pontatlanu működött — természetesen az utasok kárára.* EGY TÖRPEAUTÓ — BMW- lsetta típusú — 2947 km-es utat tett meg Brundistből a Skager­­rak-ig 60,1 km/óra átlaggal. Ez a teljesítmény annál is inkább bizonyítja a törpeautónak, en­nek az újfajta gépjármű-típus­nak a létjogosultságát, mert hi­szen a 250 kcm-es motorral — amely majdnem állandóan teljes gáz alatt állt, — többek között a meredek Brenner és Zirleberg hágókon is keresztül kellett haj­tani s az átlagfogyasztás nem emelkedett az 5 liter fölé. * AZ UTÓBBI AUTÓKI­ÁLLÍTÁSO­KON sikert aratott a személy­gépkocsikon a ,,biztonsági öv” gondolata. A kísérletek azt mu­tatják azonban, hogy a balese­teknél a legjobb szolgálatot nem az „öv” teszi, hanem egy, az al­vázhoz rögzített heveder, ame­lyet az utasok vállain vetnek át. AZ AUTÓKÖZLEKEDÉSI FŐ­IGAZGATÓSÁG ÚJ, egységes for­galmi utasítást készít a közhasz­nálatú és a célfuvarozási válla­latok részére. Most gyűjtik ösz­­sze a szakértők hozzászólásait. Javaslatait és azoknak figye­lembevételével adják ki az uta­sítást előreláthatólag március hónapban. AZ AUTÓTÖMLÖK VULKA­­NIZÁLÁSÁRA ÚJ szerkezetet tervezett a magdeburgi „Ernst Tholmann” Gépgyár egyik mér­nöke. Eddig egyes vagy legfel- tebb dupla tömlőmelegítőt hasz­náltak és minden agregáthoz külön meghajtóberendezésre volt szükség. Az új szerkezet lehetővé teszi, hogy 12 tömlő vulkanizáltéhoz csak egy meg­hajtó-berendezést alkalmazza­nak, amely a 12 formálószék mögött halad. Az újítást a Lip­csei Vásáron a külföldi szak­­embereknek is be fogják mutat­ni. A HIDEG KÖVETKEZTÉBEN február 2-án hirtelen leálltak a kompjáratok a Dunán. A Buda­pesti MAVAUT azonnal intézke­dett és két autóbusszal Sziget­­monostor— Pócsmegyer— Szent­endre között különjáratot indí­tott. A dolgozóknak az első két hétre minden igazolvány nélkül adtak ki hetijegyet, hogy az utánjárás ne okozzon fennaka­dást az utazásukban. * AZ SZKP XX. KONGRESSZU­SÁNAK TISZTELETÉRE számta­lan felajánlást tettek a szovjet autógyárak dolgozói is. A gor­­kiji Molotov Autógyárban pél­dául a keréküzem tárcsahen­­gerlő részlege a Permjakov brigád kezdeményezésére át­szervezte a munkát s ezzel na­ponta a GAZ—51 típusú tár­csákból 240 darabbal, a GAZ — 63 tárcsáiból pedig naponta 100 darabbal többet gyártanak, mint addig. Ugyanakkor a részleg néhány munkáét fel is tud sza­badítani a többi részleg lazá­méra. 1 ÚJ GÁZTURBINÁS MOTORT próbáltak ki egy angol Austin kocsiban. Teljesítménye 125 LE, akárcsak Chryslereknél és ezt a motort is hokicserélővel lát­ták el. Ez a berendelés más turbinás motoron nincsen. A hő­­kicserélő ugyanis nagyobboltbá és bonyolultabbá teszi a szer­kezetet , viszont jelentősen csök­kenti az üzemanyagfogyasztást. A fogyasztás ennek ellenére még mindig jóval nagyobb, mint a hasonló teljesítményű dugattyús motoré A turbiná­nak viszont egyéb előnyei van­nak. Pl. elhagyható a sebesség­­váltásba és kisebb kiterjedésű motorral nagyobb teljesítményt lehet elérni. A turbinás motor­nak nincsenek ellentétes irányú mozgást végző alkatrészei, te­hát az ebből eredő káros rez­gések is elmaradnak. További előnye még, hogy a benzinnél olcsóbb üzemanyagot igényel. A MŰSZAKI KÖNYVTÁRAK között versenyt indított az Or­­szágos Műszaki Könyvtár a mű­szaki fejlesztési tervek és álta­lában az ipari dolgozók mun­kájának megsegítéséért. Az ér­tékelés alapját a könyvtár mun­katerve képezi. AZ ORSZÁGOS MENETIRÁ­­NYÍTÁS bevezetésével az Autó­közlekedési Igazgatóságok és a fontosabb kirendeltségek gép­­távíró berendezést kaptak. Az azonnali közvetlen kapcsolat megteremtésének lehetősége nagy segítséget jelent az autó­fuvarozás gazdaságosságának növeléséhez, különösen a pót- és visszfuvar megszervezésé­hez. HÍREK A DIESEL-MOTOROS SZEMÉLYAUTÓK gazdaságosságának kipróbá­lására Január 19-én versenyt rendeztek a Mercedes —180 D típusú kocsik részvételével a Sindelfingen — Hamburg közötti 740 km-es útvonalon. Az üzemanyag egyszeri megtöltésével kellett az ellen­­őrzőállomásokkal megszakított — helyenként havas-jeges — utat az expresszvonat menetideje — 11 óra —­­hitt megtenni. A ver­seny a Diesel-motor olcsó üzemét bizonyította ezen a területen l at a résztvett 15 kocsi 65 km-es átlagsebességnél 5 liter körüli étlag­­fogy­asztást ért el. A kép a sindelfingeni rajtnál készült

Next