Autó-Motor, 1958. január-június (11. évfolyam 1-11. szám)
1958-02-15 / 3. szám
Készül a P-50, vagyis a „Trabant“ Nem először írunk erről a nagy érdeklődéssel várt kocsiról, amely a Német Demokratikus Köztársaság autóiparának legfrissebb újdonsága. Amikor a kísérleti modell születéséről számoltunk be, azt is jeleztük, hogy: „... egyelőre csupán P-50 jelzést visel, de ha már sorozatgyártásra megérett, akkor bizonyára más nevet is fog kapni." Örömmel közöljük — a Berlinből érkezett fényképek és németországi tudósítóink jelzése alapján —, hogy a PSOO úgynevezett Ó-szériája, vagyis az első darabok sorozatgyártása megkezdődött Ezzel egyidejűleg új nevet is kapott a kocsi. Mától kezdve már mi is „Trabant” néven szerepeltetjük, hiszen a Zwickaui Autógyár így keresztelte. Ez a név útitársat, kísérőt jelent. A szovjet szputnyikok inspirálhatták a névadót, hiszen a Trabant németül ugyanaz, mint orosz nyelven a szputnyik. Ez a név sokra kötelez, de a gyár azt ígéri, hogy új kocsija valóban jó atttánsnnak fog bizonyulni. Amióta ismeretes, hogy az AWZ kísérletezik egy P—50 jelzésű, négyüléses, 500 kcm-es kétütemű, kéthengeres motorral tervezett kocsival, azóta még azok is igen élénken érdeklődnek e modell iránt, akik nem is szándékoznak egyelőre autót vásárolni. Csupán arra kíváncsiak, milyen lesz ez a konstrukció. Valóban van ok kíváncsisákodásra, hiszen 500 kcm-es motor — vagyis méretileg kicsi erőforrás — egy négyüléses kocsiba építve, még ma is meglehetősen úttörő vállalkozás. A hírek szerint azonban a „Trabant” kis motorjával is igen kiváló teljesítményt képes nyújtani. Ezt már azoktól a magyar szakemberektől is hallottuk, akik nemrég a gyár próbakocsijával utazgattak Németország útjain, hegyi szerpentineken és terepen is. A kép már azt mutatja, hogy berendezkedtek a „Trabant" P—50 gyártására. Azonban még csupán a C-széria darabjai készülnek a korszerű csarnokban. A kocsi gyártásához igen sok segítséget nyújtottak a P—70 típussal szerzett tapasztalatok, hiszen a műanyag-karoszszéria, a Europlast elemek, gyakorlatilag az említett korábbi modellen vizsgáztak. Méghozzá kitűnően, és ez lehetővé tette, hogy a „Trabant" kocsik is könnyű, jó szigetelőképességű, elasztikus műanyag-borítással készüljenek. A két karosszéria-konstrukció azonban egymástól eltérő, és ez nem csupán formailag, hanem szerkezetileg is mutatkozik. A „Trabant” kocsik duroplastelemei ugyanis nem fa, hanem fém merevítőkhöz kapcsolódnak. Eddig csupán vázlatrajzról ismertük a PW 50 kéthengeres, kétütemű motorját. Ez az első fénykép, amelyet erről az 500 kcm-es, léghűtéses, 18 lóerős, 3750 percenkénti fordulatú motorról látunk. Sőt ez a kép nemcsak a motort tünteti fel, hanem a kocsi meghajtó szerkezetét is, amely a motorral egybeépítve adja a mellsőkerékmeghajtású „Trabant?’ lelkét. A kis kéthengeres legfőbb érdekessége a forgószelepes megoldás, amely sorozatgyártásban ma szenzáció erejével hat. Ha csupán ezt az újdonságot és a korszerű műanyag-karosszériát vesszük figyelembe, már ez is jelzi, hogy a „Trabant" kiskocsik kategóriájuk különlegességei közé tartoznak. 9