Autó-Motor, 1958. július-december (11. évfolyam 12-23. szám)

1958-12-01 / 22. szám

motorszelepek feladatáról, műkö­désük sajátosságairól a közelmúltban írtunk. Most pedig néhány olyan gya­korlati kérdésre térnék rá, amelyek a szelepekkel kapcsolatos munkálatok során merülnek fel. Többek között szükségesnek tartom megemlíteni a felszabályozott szelep­ülés és szeleptányér-kúp ellenőrzését. Alapszabály, hogy a szelepmunkák el­végzése után a szelepeket a szelepülé­sen körbeforgatjuk. Ennél a próbánál, ha valamelyik szeleptányér és szelep­ülés között a szívó- vagy kipufogó­­csatornán keresztül átlátni, figyeljük meg az átvilágítást. Ha mindig azonos helyen látunk őt a szelep körülforga­­tása közben, akkor ez azt jelenti, hogy az ülés egy oldalra van verődve, vagy maradva. Ha viszont az átvilágítás he­lye a szelep forgatása közben válto­zik, akkor a következő hibák lehetnek: elsősorban szelepszárgörbülés, a sze­lepszárhoz viszonyítva excentrikus a szeleptányér, régi szelepeknél ülés­süllyesztés következtében a szelep lej­jebb került és a szár meg nem kopott nyaka a vezetékbe jut, vagyis a sze­lepvezeték száját kell süllyeszteni. Amikor az átvilágítás során hibát észlelünk, akkor a szeleptányérok kú­pos felületét vékonyan bevonjuk in­­digófestékkel, majd enyhe nyomással és körfordulattal a szelepeket az ülé­sen forgatjuk. Jól tudjuk, ha a szelep­üléseken a festéknyom megszakad, akkor a csiszolást tovább kell folytatni. Természetesen többféle mód is van a szelepelfekvés ellenőrzésére, de talán a legegyszerűbb és legcélszerűbb mód­szer, amelyről a fentiekben teszek em­lítést. Amikor pedig ezzel a munkával végeztünk, a becsiszolt szelepeket le­hetőleg deformációmentesen, villany­­i­ónnal vagy savbélyegzővel számoz­zuk be. A csiszolás maradékait a szelepen és az ülésen, illetve a csatornákban igen gondosan távolítsuk el, mert ezek a szemcsék a hengerbe jutva, idő előtt súlyos kopásokat okozhatnak. Beszerelés előtt természetesen még a szeleprugók feszítőerejét is meg kell vizsgálni, valamint a szeleptányérokat és a szelepékeket szükséges ellen­őrizni. A beszerelési munkák végeztével a szelephézagok előírás szerinti beállí­tása következik. Erre vonatkozóan biz­tos támpontot adnak az egyes kocsik­hoz, illetve motorokhoz tartozó keze­lési könyvek, de miután ezek nem min­denütt állnak rendelkezésre, vegyük figyelembe a közölt táblázatot, amely az általános hézagolást ismerteti, és ha hiba van, am­ikor azonnal korrigáljuk. Időnként célszerű elvégezni a kipufogó- és szívócsatornák, valamint a szelepek tisztí­tását, illetve koromtalanítását, mert ennek elmulasztása szintén a motor túlmelegedését okozhatja, ami teljesítmény­csökkenést, sze­lepégést von maga után. A TMK előírásokban meghatározott időszakos szelepellenőrzések alkalmá­val vizsgáljuk meg azt is, hogy a sze­lepek felfekvése kielégítő-e, mert át­folyás esetén a rosszul záró, hibás vagy helytelenül beállított szelepek úgynevezett szúrólángot kapnak, amely­nek következtében el is éghetnek.­ ZELEPEKRŐL _ Hézagolás normái Hézagolás diesel­szelepszar a benzin­motoroknál motoroknál 7,0 mm-ig 0,03 mm 0,01 mm 7,1—10,0 mm-ig 0,01 mm 0,05 mm 10,1 mm felett 0,05 mm 0,02 mm [Hézagtűrés:±0,01 mm, kipufogószelepeknél a hézag + 0,01 mm-rel nagyobb.) A rosszul fekvő, rosszul záró szele­peket feltétlenül be kell csiszolni és ha az egyszerű csiszolással nem tudunk már a bajon segíteni, akkor az ismert gépmunkákra lesz szükség. Vagyis sze­­lepülés-marás, esetleg perselyezés, sze­­leptányér-köszörülés válik szükségessé, illetve a szelepvezetékek, szeleprugók vizsgálata után esetleges javításra vagy cserére kerül sor. Általában, ha a sze­lepek körül észlelünk hibát, és felfede­zünk egy sérült szelepet, ajánlatos kö­rültekintő vizsgálatot végezni a többi szelepeknél és az egész vezérlőberende­zésnél. A szelephézag-állítással, koromtala­­nítással kapcsolatos munkák után a tisztításokon kívül ügyeljünk arra is, hogy a zárófedelek (hengerfej, szívó- és kipufogó) tömítésének szerelését hi­bátlanul végezzük. Végezetül ide tartozik még az üzem­anyagok és kenőanyagok megemlítése. Az üzemanyagtartályok, tápszivattyúk, porlasztók, légszűrők, adagolók és az ide tartozó vezetékek tisztántartása, szak­szerű kezelése. Dieselmotoroknál a gázolaj ülepítése, szűrése, továbbá az évszakonként előírt kenőolajok hasz­nálata és azok megfelelő időben tör­ténő cserélése. Ezek döntő befolyással vannak a szelepmechanizmus, illetve a motor élettartamára. Alapvető követelmény, de talán nem árt itt megismételni, hogy az olajat mindig teljesen tiszta hordókban vagy kannákban kell tárolni és csak ülepí­­tés, szűrés után szabad a motorba tölte­ni. Ha pedig olajcsere alkalmával a mo­tor forgattyúházát úgynevezett mosóolaj­­jal öblítjük át, ezzel ugyancsak hozzá­járulunk ahhoz, hogy a szerkezetek tartósan és zavartalanul működjenek. Nyári Sándor az Autóközlekedési Tudományos Kutató Intézet igazgatója 12

Next