Autó-Motor, 1958. július-december (11. évfolyam 12-23. szám)
1958-07-01 / 12. szám
210 KM-ES UTAT ÉPÍTENEK ÚJJÁ és korszerűsítenek idén az országban. Többek között Orosháza—Hódmezővásárhely, Debrecen—Miskolc, és Győr-Pápa— Városlőd között új útvonalakat építenek. Még ez évben átadják rendeltetésének a Hatvan—Salgótarján közötti 65 km hosszú országutat. A hároméves terv előírásai szerint körülbelül 7000 km hosszúságban kell az országutakat korszerűsíteni a nemzetközi előírásoknak megfelelően. A megkezdett útépítéseken több mint 20 000 ember dolgozik. UTCANÉV VÁLTOZÁSOK BUDAPESTEN: Xvi., Kerekes utca, Poschel János u., XXI., 761-ik utca: Mag u., I., Szebeny Antal tér: Szarvas tér, I., Beloiannisz rakpart: Groza Péter rakpart, II., Hidász tér: Nagy Lajos tér, HL, Folyók a köz: Nikoviny utca. * ALUMÍNIUM DOBOZOKBA CSOMAGOLVA a benzinkutaknál vásárolhatnak a motor- és autótulajdonosok július 1-től golyóscsapágy-, autódnamó-, alváz-, lánc- és hajtóműzsinórokat. * a gépjárművezetők létszámát és béradatait a Központi Statisztikai Hivatal elnökének utasítása értelmében az állami, tanácsi és szövetkezeti szervek, valamint a vállalatok kötelesek a főhatóságuknak bejelenteni.» FOSZFORESZKÁLÓ anyaggal BEVONT - világító cipőket adnak azokra a német kisgyermekekre, akik délután járnak iskolába és a sötétedésben térnek haza. Az úttesten közlekedő autók vezetői így távolról meglátják a gyerekeket és óvatosabban hajtanak. • BRÜSSZELBEN KIÁLLÍTOTTÁK a világ legöregebb üzemben levő gépkocsijait. Az autókat Ghent közelében gyűjtötték össze és a feltétel az volt, hogy „saját lábukon” érkezzenek Brüsszelbe. A feladatot valamennyi pályázó teljesítette. A kiállításon résztvevő legöregebb gépkocsi, légy még mindig jó állapotban levő 1897-es típusú Daimler.* ÚJ MArtOMŰHELYT helyeztek üzembe az Ikarus gyárban. A hűtőkészítő üzemben új savtisztító berendezést építettek, mely leköti a gőzöket, megakadályozza, hogy az emberek egészségében és a fémalkatrészekben kárt tegyenek.* GONDOLKODÓ FÉNYJELZŐ BERENDEZÉST SZERELTEK FEL Leningrádban, a Nyevszkij Proszpekt egyik kereszteződésénél. A jelzőberendezés a megjelenő gépkocsik számára automatikusan zöld jelzést ad. Ha azonban mindkét oldalon több jármű jelentkezik, akkor a gépkocsisor sűrűsége szabályozza a szabad és tilos jelzés váltakozását. Mentő, vagy tűzoltóautó megjelenésekor a kocsik különleges berendezéssel irányítják a fényjelzőt, hogy soronkívül szabad jelzést kapjanak. Amennyiben a kísérleti fényjelző berendezés beválik a gyakorlatban, további készülékeket szerelnek fel Leningrád utcáin.* TURISTA JELZÉSEKKEL segíti az autósokat a Nyugat-Németországi Autóklub. Nem lesz szükség kérdezősködésre, az idegen autóst a színes jelek elvezetik a célhoz. Például a várost átszelő átmenő autóutat piros, a parkolóhelyre vezető utat kék, a belvárosba vezető utat sárga csík jelezné. Javasolni fogják az új rendszer nemzetközi elterjesztését. KERÉK NÉLKÜLI AUTÓT terveztek a Ford-gyár mérnökei. A kísérletek egyelőre a „Glideadr" nevű robogóval folynak, amely nem kerekeken mozog, hanem vékony levegőrétegen, ami a fémtalpazaton levő lyukakból áramlik le nagy nyomással.• JELENTŐSEN MEGSZIGORÍTOTTÁK a Német Szövetségi Köztársaságban a gépkocsivezetői jogosítvány megszerzésének feltételeit. Megállapították az elméleti és gyakorlati kiképzés legkevesebb kötelező óraszámát. A jelölt, ezek teljesítése nélkül nem mehet vizsgázni. A falusi vezető-jelölteknek a jövőben, a nagyobb városokban egy órára terjedő „forgalmi szakoktatásban” kell részt venniök. Kivétel nélkül valamennyi gépkocsivezető-jelöltnek legalább egy órai éjszakai vezetésen kell hibátlanul megfelelnie.* A HARMADIK AUTOSZÁLLÍTÓ HAJÓT RENDELTÉK MEG a Fiat Művek, amellyel az északamerikai szárazföld nyugati és keleti kikötőibe szállítja az autóit. A „garázshajók” berendezése lehetővé teszi, hogy minden különösebb csomagolás nélkül szállítsák át az Óceánon a Fiat autókat.• A VILÁG 60 ORSZÁGÁBA EXPORTÁLJÁK a cseh autóipar közkedvelt gyártmányát, a Skoda 140-est. A Mlada Boreslav-i autógyár nemrégiben jelentette, hogy elkészítette az ötvenezredik Skoda 440-es típusú személyautót. • A HÚSZEZER KILOMÉTERES Dél-Afrika és London közötti rendszeres autóbuszjárat Johannesburgból indulva, Tanger—Gibraltár—Dünkirchen—Dover városokat érintve érkezik Londonba. A „guruló szállodák” próbajárata jól sikerült. Az autóbusz négy fülkéjében egyenként 6 utas tartózkodhat, akik a falról lekapcsolható ágyakban alszanak és a padozatba süllyesztett asztalról érkeznek. Mindegyik szakaszban mosógép, hűtőszekrény, stalpok és rádiókészülék van. A járatot konyhakocsi kíséri. JiVLtO Kláív A tapasztalatok bizonyítják, hogy a teherszállításban leggazdaságosabb a speciális teherautók használata. A szovjet autógyártás a speciális kocsik választékát újabb típusokkal gazdagította. Az uljanovszki autógyár négykerék meghajtásos, terepjáró teherautókat készít különböző célokra. Az „UAZ 450” ipari cikkek és élelmiszer szállítására, az „UAZ 450/A” mentési célokra, és az „UAZ 450/D” gyors teherautóként használható fel Képekben már bemutattuk olvasóinknak a kínai autógyárás nap mint nap „születő” típusait. A szépformájú személy- és teherautókon kívül újabban autóbuszokat is gyártanak. Az Első Kínai Autógyárban készült alvázakra az egyik karosszéria Javítóműhelyben építenek karosszériát. Kísérletképpen havi 25 autóbuszt gyártanak Teljes üzemmel dolgozik Csehszlovákia legújabb autógyára. Szlovákiában a Zsilina völgyében Banovcéban épült fel a Tatra gyár fiúk üzeme. Az új gyár műszaki vezetői, szakemberei a koprivnicei Tatra műveknél ismerkedtek meg a korszerű autógyártással, amit most Banovcéban hasznosítanak. A gyár teherautókat készít . Újabb típussal bővült az Ikarus gyár választéka. A Magyar Galambsport Szövetség számára postagalamb szállító autót készítettek a D 700-as alvázának a felhasználásával. Az alumínium ketrecekkel felszerelt autó és pótkocsija $500 postagalambnak ad hajlékot a hosszú úton. A galambok itatása gombnyomásra, automatikusan történik és cirkuláló szellőzőberendezés gondoskodik az állandó friss levegőről. A galambok startjánál — automatikusan — fokozatosan nyílnak ki a ketrecajtók, nehogy a szabadba tóduló kicsi állatok összetörjék magukat. Európában Németországon kívül mi vagyunk a második ország, amely ilyen különleges autót gyárt és használ . MILYEN LEGYEN A MAGYAR ROBOGÓ? Erről a sok tízezer embert érdeklő kérdésről lesz szó július 3-án, csütörtökön 17 órakor. Ekkor tartja az Autó-Motor szerkesztősége „Robogóankét”-ját az Autóklub Nagymező utca 20 alatti klubtermében. Mind az ipari, mind a kereskedelmi szerveket meghívtuk. Felkértük az ipari formatervezőket, képzőművészeket és mindazokat, akiknek a legcsekélyebb közük van, vagy lesz a magyar robogó végső kialakításához, hogy vegyenek részt ezen a megbeszélésen. Ez alkalommal ismételten meghívjuk mindazon olvasóinkat, akik elképzeléseikkel, hasznos ötleteikkel segíteni kívánnak az arra hivatott konstruktőröknek, jöjjenek el az AM „Robogó-ankét”-jára.