Autó-Motor, 1958. július-december (11. évfolyam 12-23. szám)

1958-07-01 / 12. szám

210 KM-ES UTAT ÉPÍTENEK ÚJJÁ és korszerűsítenek idén az országban. Többek között Oros­­háza—Hódmezővásárhely, Deb­recen—Miskolc, és Győr­-Pápa— Városlőd között új útvonalakat építenek. Még ez évben átadják rendeltetésének a Hatvan—Sal­gótarján közötti 65 km hosszú országutat. A hároméves terv előírásai szerint körülbelül 7000 km hosszúságban kell az ország­utakat korszerűsíteni a nemzet­közi előírásoknak megfelelően. A megkezdett útépítéseken több mint 20 000 ember dolgozik. UTCANÉV VÁLTOZÁSOK BU­DAPESTEN: Xvi., Kerekes ut­ca, Poschel János u., XXI., 761-ik utca: Mag u., I., Szebeny Antal tér: Szarvas tér, I., Beloiannisz rakpart: Groza Péter rakpart, II., Hidász tér: Nagy Lajos tér, HL, Folyók a köz: Nikoviny utca. * ALUMÍNIUM DOBOZOKBA CSOMAGOLVA a benzinkutak­nál vásárolhatnak a motor- és autótulajdonosok július 1-től go­lyóscsapágy-, autódnamó-, alváz-, lánc- és hajtóműzsinórokat. * a gépjárművezetők lét­számát és béradatait a Köz­ponti Statisztikai Hivatal elnöké­nek utasítása értelmében az ál­lami, tanácsi és szövetkezeti szervek, valamint a vállalatok kötelesek a főhatóságuknak beje­lenteni.» FOSZFORESZKÁLÓ anyag­gal BEVONT - világító­­ ci­pőket adnak azokra a német kisgyermekekre, akik délután járnak iskolába és a sötétedés­ben térnek haza. Az úttesten közlekedő autók vezetői így tá­volról meglátják a gyerekeket és óvatosabban hajtanak. • BRÜSSZELBEN KIÁLLÍTOT­TÁK a világ legöregebb üzem­ben levő gépkocsijait. Az autó­kat Ghent közelében gyűjtötték össze és a feltétel az volt, hogy „saját lábukon” érkezzenek Brüsszelbe. A feladatot vala­mennyi pályázó teljesítette. A kiállításon résztvevő legöregebb gépkocsi, légy még mindig jó ál­lapotban levő 1897-es típusú Daimler.* ÚJ MArtOMŰHELYT helyez­tek üzembe az Ikarus gyárban. A hűtőkészítő üzemben új sav­tisztító berendezést építettek, mely leköti a gőzöket, megaka­dályozza, hogy az emberek egész­ségében és a fémalkatrészekben kárt tegyenek.* GONDOLKODÓ FÉNYJELZŐ BERENDEZÉST SZERELTEK FEL Leningrádban, a Nyevszkij Proszpekt egyik kereszteződésé­nél. A jelzőberendezés a megje­lenő gépkocsik számára automa­tikusan zöld jelzést ad. Ha azon­ban mindkét oldalon több jármű jelentkezik, akkor a gépkocsisor sűrűsége szabályozza a szabad és tilos jelzés váltakozását. Mentő, vagy tűzoltóautó megjelenésekor a kocsik különleges berendezés­sel irányítják a fényjelzőt, hogy soronkívül szabad jelzést kapja­nak. Amennyiben a kísérleti fényjelző berendezés beválik a gyakorlatban, további készüléke­ket szerelnek fel Leningrád ut­cáin.* TURISTA­ JELZÉSEKKEL se­gíti az autósokat a Nyugat-Né­metországi Autóklub. Nem lesz szükség kérdezősködésre, az ide­gen autóst a színes jelek elveze­tik a célhoz. Például a várost át­szelő átmenő­ autóutat piros, a parkolóhelyre vezető utat kék, a belvárosba vezető utat sárga csík jelezné. Javasolni fogják az új rendszer nemzetközi elterjeszté­sét. KERÉK NÉLKÜLI AUTÓT terveztek a Ford-gyár mérnökei. A kísérletek egyelőre a „Glide­­adr" nevű robogóval folynak, amely nem kerekeken mozog, hanem vékony levegőrétegen, ami a fémtalpazaton levő lyu­kakból áramlik le nagy nyomás­sal.• JELENTŐSEN MEGSZIGORÍ­TOTTÁK a Német Szövetségi Köztársaságban a gépkocsiveze­tői jogosítvány megszerzésének feltételeit. Megállapították az el­méleti és gyakorlati kiképzés legkevesebb kötelező óraszámát. A jelölt, ezek teljesítése nélkül nem mehet vizsgázni. A falusi vezető-jelölteknek a jövőben, a nagyobb városokban egy órára terjedő „forgalmi szakoktatás­ban” kell részt venniök. Kivétel nélkül valamennyi gépkocsiveze­­tő-jelöltnek legalább egy órai éjszakai vezetésen kell hibátla­nul megfelelnie.* A HARMADIK AUTOSZÁL­­LÍTÓ HAJÓT RENDELTÉK MEG a Fiat­ Művek, amellyel az észak­amerikai szárazföld nyugati és keleti kikötőibe szállítja az autóit. A „garázshajók” beren­dezése lehetővé teszi, hogy min­den különösebb csomagolás nél­kül szállítsák át az Óceánon a Fiat autókat.• A VILÁG 60 ORSZÁGÁBA EX­PORTÁLJÁK a cseh autóipar közkedvelt gyártmányát, a Skoda 140-est. A Mlada Boreslav-i autó­gyár nemrégiben jelentette, hogy elkészítette az ötvenezredik Sko­da 440-es típusú személyautót. • A HÚSZEZER KILOMÉTERES Dél-Afrika és London közötti rendszeres autóbuszjárat Johan­nesburgból indulva, Tanger—Gib­raltár—Dünkirchen—Dover váro­sokat érintve érkezik Londonba. A „guruló szállodák” próbajá­rata jól sikerült. Az autóbusz négy fülkéjében egyenként 6 utas tartózkodhat, akik a falról lekapcsolható ágyakban alsza­nak és a padozatba süllyesztett asztalról érkeznek. Mindegyik szakaszban mosógép, hűtőszek­rény, stalpok­ és rádiókészülék van. A járatot konyhakocsi kí­séri. JiVLtO K­láív A tapasztalatok bizonyítják, hogy a teherszállításban leggazdaságosabb a speciális teherautók használata. A szovjet autógyártás a speciális kocsik választékát újabb típusokkal gazdagította. Az uljanovszki autógyár négykerék meghajtásos, terepjáró teherautókat készít kü­lönböző célokra. Az „UAZ 450” ipari cikkek és élelmiszer szállítására, az „UAZ 450/A” mentési célokra, és az „UAZ 450/D” gyors teher­autóként használható fel Képekben már bemutattuk olvasóinknak a kínai autógyárás nap mint nap „születő” típusait. A szépformájú személy- és teherautókon kívül újabban autóbuszokat is gyártanak. Az Első Kínai Autógyárban készült alvázakra az egyik karosszéria Javítóműhelyben építenek karosszériát. Kísérletképpen havi 25 autóbuszt gyártanak Teljes üzemmel dolgozik Csehszlovákia legújabb autógyára. Szlová­kiában a Zsilina völgyében Banovcéban épült fel a Tatra gyár fiúk üzeme. Az új gyár műszaki vezetői, szakemberei a koprivnicei Tatra műveknél ismerkedtek meg a korszerű autógyártással, amit most Banovcéban hasznosítanak. A gyár teherautókat készít . Újabb típussal bővült az Ikarus gyár választéka. A Magyar Galamb­sport Szövetség számára postagalamb szállító autót készítettek a D 700-as alvázának a felhasználásával. Az alumínium ketrecekkel fel­szerelt autó és pótkocsija $500 postagalambnak ad hajlékot a hosszú úton. A galambok itatása gombnyomásra, automatikusan történik és cirkuláló szellőzőberendezés gondoskodik az állandó friss levegőről. A galambok startjánál — automatikusan — fokozatosan nyílnak ki a ketrecajtók, nehogy a szabadba tóduló kicsi állatok összetörjék ma­gukat. Európában Németországon kívül mi vagyunk a második or­szág, amely ilyen különleges autót gyárt és használ . MILYEN LEGYEN A MAGYAR ROBOGÓ? Erről a sok tízezer em­bert érdeklő kérdésről lesz szó július 3-án, csü­törtökön 17 órakor. Ek­kor tartja az Autó-Motor szerkesztősége „Robogó­­ankét”-ját az Autóklub Nagymező utca 20 alatti klubtermében. Mind az ipari, mind a kereskedel­mi szerveket meghívtuk. Felkértük az ipari forma­­tervezőket, képzőművésze­ket és mindazokat, akik­nek a legcsekélyebb kö­zük van, vagy lesz a ma­gyar robogó végső kialakí­tásához, hogy vegyenek részt ezen a megbeszélé­sen. Ez alkalommal ismétel­ten meghívjuk mindazon olvasóinkat, akik elképze­léseikkel, hasznos ötle­teikkel segíteni kívánnak az arra hivatott konstruk­tőröknek, jöjjenek el az AM „Robogó-ankét”-jára.

Next