Autó-Motor, 1959. január-június (12. évfolyam 1-12. szám)
1959-05-15 / 10. szám
Előszó az AUTÓKIÁLLÍTÁShoz Mire lapunk az olvasóihoz juthat, megnyílt a Budapesti Ipari Vásár. Sokan már az impozáns főbejáratnál fogják kérdezgetni, merre van az autók kiállítása. Amikor viszont mi ezeket a sorokat lapzártakor nyomdába küldjük, még nagyban folyik a rendezés, tehát arról szó sem lehet, hogy már most beszámoljunk az autós érdekességekről. Erre csak lapunk következő számában kerülhet sor, mikoris már fényképezőgéppel járjuk a standokat. Most csupán rövid tájékoztatót, egy kis útikalauzt adhatunk arról, amiről eddig hírt kaptunk, illetve, amit , ha még nem is kiállítási rendben, már a vásár területén láttunk. Nagy eseménynek tartjuk az idei autóbemutatót, hiszen hosszú évek óta ehhez mérhetőre nem került nálunk sor. Most a baráti országok autó- és motoriparának gyártmányait és jónéhány nyugati cég típusait nézhetik meg a látogatók. Sok olyant is, amely Magyarországon mindeddig legfeljebb csak képen szerepelt. Többek között várjuk a ZIL—111-est és a „Sirály" személyautók érkezését. Természetesen a szovjet gépjárműipar még sok más gépkocsival szerepel, teherautókat, speciális járműveket, új típusú GAZ, ZIL modelleket és motorkerékpárokat vonultat fel. A csehszlovák pavilon előtt pedig máris sorakoznak a Skoda és Tatra kocsik. A hatalmas 141-es Tatra például, amely 100 tonnányi súly vontatására alkalmas, igazán szenzációs. A Skoda gyár is új járműveket küldött. A 706 RTK járművet, a nálunk már jól ismert „Kuka” lényegesen korszerűsített kivitelét is láthatjuk majd, bár legnagyobb sikere bizonyára az élénk színű, kétüléses, valóban gyönyörű Felicia sportkocsinak lesz. Az Octavia Super és a különböző karosszériákkal ellátott 1200-as Skoda sorozat is megérkezett. Természetesen a Manet 100-as robogó, a Cezeta, a Jawák, sőt még akis Velorex kocsi sem hiányzik innen. Az NDK pavilonjában két luxus kivitelű Trabant kocsit helyeznek el olyanformán, hogy tükörlapról a vázszerkezet és a futómű megoldás is megszemlélhető. Mi is sokáig néztük ezeket a máris nagyhírű modelleket, és arra gondoltunk, hogy majd a látogatók nagy része legszívesebben mindjárt haza is vezetné az igazán szép kis Trabantokat. A motorosok pedig ugyanitt fogják látni a KR—50 robogót, az SR.2 jelzésű mopedet és a Simson 425-ös 14 lóerős sportmotort. Aki pedig a lengyel kiállítási terület felé halad, ott megismerkedhet a 350-es Junak motorkerékpárral is. Láthatja majd a Warszawa autók sorát, a pick-up megoldást, a mentőautó kivitelt és a Warszawa fődarabokkal szerelt Nysa nevű mikrobuszt, betegszállítót és máskülönleges járművek színes csoportját. Jugoszlávia eddig két autóbuszt és teherszállító pótkocsit szállított, de jelezték a Zastava személyautókat is. Külön területen lesz a nyugati autóipar gyártmányainak bemutatása. A legkülönfélébb konstrukciójú autókat, autóbuszokat, tehergépkocsikat küldték a Budapesti Ipari Vásárra. Legkorábban az angol kocsik érkeztek, közöttük a kis Austin-Healey sporttípus, majd egy olasz tervezésű karosszériával ellátott A—10-es modell és Austinék „jeep”-jellegű kocsija. A Morris gyár luxus kivitelű Oxford modelljét, és kis, 948 kcm-es négyüléses autóját hozta. Ezenkívül még nagyobb járművekkel is szerepel. A Morris áruszállítót, valamint az öttonnás teherautókat már meg is néztük. A Rover terepjáró kocsija, a Land Rover e sorok írásaikor még nem volt kint, de ezt is jelezték, éppúgy, mint a Standard gyár különféle járműveit. A Daimler-Benz cég luxuskivitelű, 2200S jelzésű személyautója és a 180-as Diesel már megérkezett. Kiállítják még az új, 17 üléses Mercedes mikrobuszt és a 180-as típusú mentőautót, majd speciális járműveket és az ismert Unimog kocsit. A Klöckner—Humboldt—Deutz AG teherautóit, tűzoltókocsiját és más különlegességeit már korábban jeleztük. A francia autóipar is igen sok gyártmánnyal vesz részt a kiállításon. A kis 4 CV Renault és a legújabb Dauphine sorozat a kiállítás 150 ms-nyi területét foglalja majd el. A Simca-Aronde több változata is megjött már a bemutatóra, sőt a nagyobb és igen szép színű Ariane, Vedette és Chambord modellek is befutottak. Fordék 100 m2 területet béreltek, és a Taunus M—12, illetve M—17 személyautók már megérkeztek Kölnből. A nálunk nemigen ismert Blumhard járműgyár tájékoztatása billenőautókról, utánfutókról, cementszállító és tartálykocsikról szól. Ilyen és ehhez hasonló különleges járműveket egyébként igen sok más cég is szerepeltet. Végül pedig saját gyártmányainkat említjük,, bár olvasóink már több forrásból bizonyára ismerik, hogy a magyar járműipar milyen modelleket állít ki. Legnagyobb meglepetésnek az Ikarus remekvonalú, légrugózású autóbusza ígérkezik, bár más autóbuszokkal is szerepelnek a mátyásföldiek. A Csepel Autógyár is hoz újdonságot, ilyen lesz például a 710-es autómentő daruskocsi. A 450-es, újtípusú nyergesvontatókat különleges utánfutókkal mutatják be, a 630-as autóbusz alvázat pedig felépítmény nélkül tanulmányozhatjuk. Ezenkívül kettő-, négy- és hathengeres Dieselmotorokat is kiállítanak. Bizonyára a magyar motorkerékpároknak, a Pannóniáknak, Danuviáknak, de a Panniknak és a kis Berváknak is szokás szerint nagy közönsége lesz, hiszen a vásár látogatói alaposan szemügyre szokták venni, milyen változásokat eszközölt a gyár. Ismételjük, ezeket a sorokat jóval a vásár megnyitása előtt írjuk, de azt máris mondhatjuk, hogy érdekességben, újdonságokban most igazán nem lesz hiány.