Autó-Motor, 1959. január-június (12. évfolyam 1-12. szám)

1959-05-15 / 10. szám

Előszó az AUTÓKIÁLLÍTÁS­­hoz Mire lapunk az olvasóihoz juthat, megnyílt a Budapesti Ipari Vásár. Sokan már az impozáns főbejáratnál fogják kérdezgetni, merre van az autók kiállítása. Amikor viszont mi ezeket a sorokat lapzárta­kor nyomdába küldjük, még nagyban folyik a rendezés, tehát arról szó sem lehet, hogy már most beszámoljunk az autós érdekességekről. Er­re csak lapunk következő számában kerülhet sor, mikoris már fényképezőgéppel járjuk a stando­kat. Most csupán rövid tájékoztatót, egy kis­ úti­kalauzt adhatunk arról, amiről eddig hírt kap­tunk, illetve, amit , ha még nem is kiállítási rendben, már a vásár területén láttunk. Nagy eseménynek tartjuk az idei autóbemu­tatót, hiszen hosszú évek óta ehhez mérhetőre nem került nálunk sor. Most a baráti országok autó- és motori­parának gyártmányait és jóné­­hány nyugati cég típusait nézhetik meg a látoga­tók. Sok olyant is, amely Magyarországon mind­eddig legfeljebb csak képen szerepelt. Többek kö­zött várjuk a ZIL—111-est és a „Sirály" személy­autók érkezését. Természetesen a szovjet gépjár­műipar még sok más gépkocsival szerepel, teher­autókat, speciális járműveket, új típusú GAZ, ZIL modelleket és motorkerékpárokat vonultat fel. A csehszlovák pavilon előtt pedig máris sora­koznak a Skoda és Tatra kocsik. A hatalmas 141-es Tatra például, amely 100 tonnányi súly vontatására alkalmas, igazán szenzációs. A Skoda gyár is új járműveket küldött. A 706 RTK jár­művet, a nálunk már jól ismert „Kuka” lényege­sen korszerűsített kivitelét is láthatjuk majd, bár legnagyobb sikere bizonyára az élénk színű, két­üléses, valóban gyönyörű Felicia sportkocsinak lesz. Az Octavia Super és a különböző karosszé­riákkal ellátott 1200-as Skoda sorozat is megér­kezett. Természetesen a Manet 100-as robogó, a Cezeta, a Jawák, sőt még a­­kis Velorex kocsi sem hiányzik innen. Az NDK pavilonjában két luxus kivitelű Tra­bant kocsit helyeznek el olyanformán, hogy tü­körlapról a vázszerkezet és a futómű megoldás is megszemlélhető. Mi is sokáig néztük ezeket a máris nagyhírű modelleket, és arra gondoltunk, hogy majd a látogatók nagy része legszívesebben mindjárt haza is vezetné az igazán szép kis Tra­bantokat. A motorosok pedig ugyanitt fogják lát­ni a KR—50 robogót, az SR.2 jelzésű mopedet és a Simson 425-ös 14 lóerős sportmotort. Aki pedig a lengyel kiállítási terület felé ha­lad, ott megismerkedhet a 350-es Junak motor­kerékpárral is. Láthatja majd a Warszawa autók sorát, a pick-up megoldást, a mentőautó kivitelt és a Warszawa fődarabokkal szerelt Nysa nevű mikrobuszt, betegszállítót és más­­különleges jár­művek színes csoportját. Jugoszlávia eddig két autóbuszt és teherszállító pótkocsit szállított, de jelezték a Zastava sze­mélyautókat is. Külön területen lesz a nyugati autóipar gyárt­mányainak bemutatása. A legkülönfélébb kon­strukciójú autókat, autóbuszokat, tehergépkocsi­kat küldték a Budapesti Ipari Vásárra. Legkorábban az angol kocsik érkeztek, közöt­tük a kis Austin-Healey sporttípus, majd egy olasz tervezésű karosszériával ellátott A—10-es modell és Austinék „jeep”-jell­egű kocsija. A Morris gyár luxus kivitelű Oxford modelljét, és kis, 948 kcm-es négyüléses autóját hozta. Ezen­kívül még nagyobb jár­művekkel is szerepel. A Morris áruszállítót, valamint az öttonnás teher­autókat már meg is néztük. A Rover terepjáró kocsija, a Land Rover e so­rok írásaikor még nem volt kint, de ezt is jelez­ték, éppúgy, mint a Standard gyár különféle járműveit. A Daimler-Benz cég luxuskivitelű, 2200S jel­zésű személyautója és a 180-as Diesel már meg­érkezett. Kiállítják még az új, 17 üléses Merce­des mikrobuszt és a 180-as típusú mentőautót, majd speciális járműveket és az ismert Unimog kocsit. A Klöckner—Humboldt—Deutz AG teherautóit, tűzoltókocsiját és más különlegességeit már ko­rábban jeleztük. A francia autóipar is igen sok gyártmánnyal vesz részt a kiállításon. A kis 4 CV Renault és a legújabb Dauphine sorozat a kiállítás 150 ms-nyi területét foglalja majd el. A Simca-Aronde több változata is megjött már a bemutatóra, sőt a nagyobb és igen szép színű Ariane, Vedette és Chambord modellek is befu­tottak. Fordék 100 m2 területet béreltek, és a Taunus M—12, illetve M—17 személyautók már megér­keztek Kölnből. A nálunk nemigen ismert Blumhard jármű­gyár tájékoztatása billenőautókról, utánfutókról, cementszállító és tartálykocsikról szól. Ilyen és ehhez hasonló különleges járműveket egyébként igen sok más cég is szerepeltet. Végül pedig saját gyártmányainkat említjük,, bár olvasóink már több forrásból bizonyára isme­rik, hogy a magyar járműipar milyen modelleket állít ki. Legnagyobb meglepetésnek az Ikarus remek­vonalú, légrugózású autóbusza ígérkezik, bár más autóbuszokkal is szerepelnek a mátyásföldiek. A Csepel Autógyár is hoz újdonságot, ilyen lesz például a 710-es autómentő daruskocsi. A 450-es, újtípusú nyergesvontatókat különleges utánfu­tókkal mutatják be, a 630-as autóbusz alvázat pedig felépítmény nélkül tanulmányozhatjuk. Ezenkívül kettő-, négy- és hathengeres Diesel­motorokat is kiállítanak. Bizonyára a magyar motorkerékpároknak, a Pannóniáknak, Danuviákna­k, de a Panniknak és a kis Berváknak is szokás szerint nagy közön­sége lesz, hiszen a vásár látogatói alaposan szem­ügyre szokták venni, milyen változásokat eszkö­zölt a gyár.­ Ismételjük, ezeket a sorokat jóval a vásár meg­nyitása előtt írjuk, de azt máris mondhatjuk, hogy érdekességben, újdonságokban most igazán nem lesz hiány.

Next