Autó-Motor, 1962. július-december (15. évfolyam 13-24. szám)

1962-07-06 / 13. szám

AUTÓS GYÁR A FALUN Egykor a zirci apátságinak volt az olajütő malma. Ma: autóalkatrészgyár. Pontosabban — amint ez a bejárat feletti tábláról olvasható — Az A­utó­tartozékokat Gyártó és Javító Vállalat nagyvenyimi telephelye. Nagyvenyim. Eddig ismeretlen hely­ségnév az autóiparágban é­s most egyszerre az érdeklődés középpontjában áll. A 6-os országúton a 69-es kilométerkőnél nemrégiben új előjelzőtáblát helyeztek el: „Ipartelep 2 km.­". Ha az ember nem sajnálja a fáradságot (no és a még kissé rázós út viszontagságait), hamarosan egy amolyan régi emlékű, igazi uradalomfélében találja magát. Körös-körül gazdasági épüle­tek, azok kellékei: kazlak, kukoricagórók... S középütt e különös környezet­ben sötétvörös téglafalakból összerótt robosztus valóságában uralkodik a terepen: a „gyár”. Az idézőjelbe minősített jelző nem a kétkedésnek, csupán a meghökkenésnek hivatott kifejezést adni: mert hiszen ki látott már gyár tetején gólyafészket? Másféle idilli hangulat fogad azután a gépteremben: fénycsövekkel tökéletesen világított tágas, szellős műhely, színtechnikailag is a leg­kedvezőbben választott kellemes pasztellszínű falak. Mindenütt rend és tisztaság. Középütt két sorban modern gépek: félautomata, automata és revolver-esztergapadok. A gépek mellett pedig — nem tévedés — fejkendő­sen, kivétel nélkül fiatal és még fiatalabb korú leányok, asszonyok. Falusiak. A letelepülés körülményeiről, s a még rövidke múlt fejlődéstörténetéről Faragó Lászlónak, az üzem főmérnökének szavait idézem. — Mindössze két éve született a döntés, hogy az Autótartozékok Gyára a Dózsa György úti szűk adottságok miatt ott már nem fejleszthető tovább. Az autóipar egyre fokozódó igényeivel viszont tovább­ra is lépést kellett tartani. Így esett tehát a választás a Dunaújvárossal szomszédos kisközségre, Nagyvenyimre. És ebben a döntésben már nagy szerep jutott a fel­sőbb, decentralizálási törekvéseknek is. Az első gépek termelő beindítását pél­damutatóan áldozatos társadalmi össze­fogás előzte meg. A rend és tisztaság megkezdte végleges térhódító útját , s az eredetileg egészen más rendeltetésű, hombárszerű építményből végül is sike­rült gyárat varázsolni. A törzsgárdában, akik egyben az ala­pító tagok, a kisegítő munkaerőkkel együtt ma még mindössze 72-en vannak. Számuk azonban a gépek folyamatos le­településével ez év végére már megkét­szereződik. — Mit gyártanak? — Fehéri Mátyás, a telep vezetője siet segítségünkre. — Az immár 22 gépével letelepült for­­gácsolóműhely teljes lendülettel termel. Nehéz lenne felsorolni azt a temérdek és egyben igen sokfajta autóalkatrészt — az ablaktörlőtől a fékkötélig, az ajtóki­lincstől a legkülönbözőbb apróságokig —, amelyek mind innen jutnak el az Autó­­ker-elosztók polcaira. Havonta mintegy 200-féle alkatrész készül átlagosan ISO— ISO ezer példányban. A Moszkvicstól egé­szen az újként már nagyon régen tisz­telt Rábákig, a jelenleg már vagy még futó autótípusokhoz egyaránt mi gondos­kodunk az apró kis tartozékok pótlásá­ról. És mindehhez hozzá kell számítanunk a felső emeleten már ugyancsak termelő tömítés-gyártó részlegünket is. • Megtudtuk azt is, hogy a Dunaújvárosi Tanács már a jövőbe látó térképet őriz. Ebben a távlati városrendezési tervben Nagyvenyim a várossal már szerves egé­szet képez, annak iparilag fejlett külvá­rosa lesz. Nem kétséges tehát, hogy az „iparte­lep" elnevezéssel előlegezett bizalom — a j­elenleg még szerény körülmények ellené­re is — már arra érdemeseket tisztel. ALMÁSSY TIBOR Pataki József­né mindössze néhány hónapja került a szakmába, de már ő is önállóan dolgozik a gép mellett. Beta­nított munkás. Ha nem is éri el még mindenkor a 100*/-­­ot, az mindenesetre dicséretére válik, hogy selejt nem ke­rül ki a keze alóL (Almássy Tibor és MTI)Szilágyi Pál felvi Florek Róza szak­munkás tizenkét év­vel ezelőtt állt elő­ször munkapad mel­lé. Úgy mondja, nem cserélne semmilyen „nőiesebb" munká­val. De nemcsak sze­reti, érti is, amit csinál: 130%-ot telje­sít és — selejtmen­­tesen. 7 tMiHMilim «n­r­it* V ■.

Next