Autó-Motor, 1964. január-június (17. évfolyam 1-12. szám)
1964-01-06 / 1. szám
KÉSZEN AZ ÚJ FELADATOKRA írta: LENDÉR JENŐ, a KPM Autóközlekedési Vezérigazgatóság vezetője A népszerű Autó-Motor olvasótáborához sokezer hivatásos gépjárművezető, az autóközlekedés számos szakembere tartozik. Évről évre jogos igény, hogy a hivatásos gépjárművezetők reprezentatív szervezete, a KPM Autóközlekedési Vezérigazgatóság számot adjon munkájáról, egy-egy tervidőszakban elért eredményeiről, az ágazatnak azokról a kérdéseiről, amelyek a gépjárműközlekedés dolgozóit foglalkoztatják. Az Autó-Motor figyelemmel kísérte az autóközlekedés végrehajtott átszervezését, az ágazat 1963. évi célkitűzéseit, az elért eredményeket. Természetes követelmény, hogy számot kell adni az 1964. évre jelentkező teendőkről. Nem kis feladatot láttak el az 1963. évben a közhasznú autóközlekedés dolgozói. Rendkívüli fuvarozási év volt. Rendkívüli hideg tél, rendkívüli rzőgazdasági szállítási feladatok jellemezték ezt az esztendőt. A MÁVAUT autóbuszvezetők közel 500 millió utast szállítottak, az elfuvarozott áru mennyisége több mint 70 millió tonna volt. Az év végére behozott tervlemaradás, a népgazdasági terv szerint előírt költségcsökkenés teljesítése tükrözi a KPM autóközlekedés több mint 60 ezer dolgozójának példamutató helytállását, hivatásszeretetét, fejlődő szakmai képzettségét. A teljesített szállítási volumen pedig igazolja, hogy ma már a közhasznú autóközlekedés a közlekedés egészén belül igen fontos szerepet tölt be a népgazdaság szállítási igényeinek teljesítésében. Az autóközlekedésnek azonban változatlan funkciója, hogy a vasút meghatározott szállítási tevékenysége mellett, maximálisan kihasználva a rendelkezésre bocsátott járműállományt, a vasútra és a vasútról történő árufuvarozást maradéktalanul teljesítse, biztosítsa az utasok csatlakozását, és a vasúttól elzárt területeken és a helyi forgalomban, mint önálló közlekedési ág kielégítse a jelentkező szállítási igényeket. A rendkívüli 1963. év körülményei mellett ezt a funkcióját az autóközlekedés nem minden vonatkozásban teljesítette, mert a csúcsforgalomban halmozódott igényekkel nem tarthatott lépést a járműállomány növelése. Az autóközlekedés sokirányú segítséget kapott az elmúlt évben. Kiemelkedő eredmény, hogy hazánkban a teherautó- és autóbuszállomány korszerű, és minőségét illetően a követelményekkel arányosan fejlődött. Többéves fejlesztés eredménye, hogy a szállított tömegáru és az önürítő gépjárművek aránya egyensúlyban van. Növekedett a kisteherbírású gépkocsik száma a kereskedelmi jellegű árufuvarozás minőségi követeléseinek teljesítése érdekében. A következő időszakban a figyelmet a nagyteherbírású (20 tonnás) normál- és hűtőszerelvények kialakítására kell fordítani. Az elmúlt évek során az ún. bányász-bódés „fakarusz”-ok kétharmad részét korszerű autóbuszokkal kicserélhettük. A minőségi követelményeket tükröző járműállomány kapacitásának teljes kihasználása azonban változatlan feladat, és különösen előtérbe kerül ez a tényező az 1964. évi tennivalók meghatározásánál. Az 1964. évi tervfeladatok teljesítése fokozott erőfeszítést igényel. A népgazdaság termelésének arányos fejlesztése mellett a közhasznú teherautóközlekedés fejlődésének üteme kétszeres: 80 millió tonna árut kell elszállítani, 10 millióval többet, mint tavaly. A szállítandó utasok száma túlhaladja majd az 500 milliót. A rendelkezésre álló eszközök mellett ez a feladat csak úgy teljesíthető, ha az autóközlekedés termelékenysége tovább növekszik. A termelékenység növelésének egyik eszköze lesz, hogy 1964. év végére az autóközlekedés minden egyes vállalatánál a tehergépjárművezetők teljesítménybérben fognak dolgozni. „Aki többet dolgozik — többet keres” elv következetes alkalmazása valósul meg ennek a bérrendszernek az általánosításával. Tovább kell terjeszteni a kalauz nélküli autóbuszjáratok számát, mert fejlődő népgazdaságunk azt a követelményt állítja elénk, hogy a közlekedési teljesítmények gyors növelésével párhuzamosan csökkentsük a ráfordított fajlagos munkaórák számát. Ennek a célkitűzésnek jegyében kell növelni a gépesített rakodások volumenét is. A tennivalók sorában fontos helyet foglal el az a célkitűzés, hogy növekedjék a forgalomba adott tehergépjárművek és autóbuszok műszaki színvonala. Az autóközlekedés szervezettségének fokmérője az országúton közlekedő taxik, teherautók, autóbuszok felépítményének, az egyes fődarabok üzemképességének műszaki állapota. A gépkocsivezetők felelősségét növelni kell a járművek műszaki színvonalának emelése céljából. Az autóközlekedés minőségi munkáját az tükrözi, hogy eljut-e minden utas céljához, időben kerül-e helyére az elfuvarozott áru. A szállítási munka minőségének feltétele, hogy fegyelmezett legyen a gépkocsivezetők széles tábora, ütőképes a forgalomba adott járműállomány. Az Autóközlekedési Vezérigazgatóság számos intézkedést tervez a jelenlegi színvonal emelése érdekében. A célkitűzések teljesítése azonban csak akkor lehetséges, ha azzal egyetértenek a gépkocsivezetők és szerelők, és a vezetést ezirányú munkájában támogatják. A gépjárműközlekedés és mindennapi életünk ma már azonos fogalom. Az autóközlekedési ágazat a népgazdaság által ráruházott olyan feladatot teljesít, amely a legszélesebb tömegekkel való kapcsolaton nyugszik. Az ország minden lakosa utazik autóbuszainkon, és az autóközlekedés által végzett fuvarozás minden népgazdasági ág csaknem minden üzemét, kereskedelmi vállalatát, mezőgazdasági egységét, közületét érinti, azok munkáját segíti, befolyásolja. A gépjárműközlekedés a termelőmunkában fontos láncszem, mert — minden egyéb utazási szükséglet mellett — munkahelyére szállítja a dolgozókat, nyersanyagot ad a termelésnek, és készárut a lakosságnak. A gépjárműközlekedésnek ez a mindennapos tevékenysége, tevékenységének minősége része népgazdaságunk fejlődésének, a szállítás színvonalára is tükrözi társadalmunk növekvő erejét. A teherautók és autóbuszok gépkocsivezetőinek döntő többsége átérzi és megérti az előtte álló feladatok nagyszerűségét. A hivatásszeretet ösztönzi őket, hogy a rájuk bízott feladatokat kiválóan végezzék el, legyőzzék az időjárás forgalmi és a szakma műszaki nehézségeit. Tudatában vannak annak, hogy több százezer forint értéket képvisel minden egyes nagy teherbírású vagy férőhelyű jármű, melynek parancsnokaként széles jogok illetik meg őket, számos kötelezettséget vállalnak. A szakma irányítói bíznak abban, hogy az 1964. évi feladatok végrehajtására meghatározott célkitűzések teljesítése lehetséges. Az új esztendőben az átszervezett és megerősödött autóközlekedés helyt fog állni. 3