Autó-Motor, 1964. január-június (17. évfolyam 1-12. szám)
1964-01-06 / 1. szám
Az OTA (Organisation Mondiale du Tourisme et de l’Automobile — A Turizmus és Automobilizmus Világszervezete) Közgyűlésének a városi közlekedés megjavításával és a biztonság fokozásával kapcsolatos határozata A Közgyűlés megállapítja, hogy a gépkocsi egyre inkább a közlekedés nélkülözhetetlen eszközévé válik és hogy számolni kell a közlekedésben résztvevő gépjárművek számának szüntelen emelkedésével; . . . hogy az országok többségében a lakosság egyre inkább arra törekszik, hogy a városokban koncentrálódjék, amelyeken belül viszont az a tendencia, hogy a városok belterületét különböző célokra, a külső területeket pedig lakások céljára használják; . . .hogy — ami ebből a fejlődésből következik — a gépkocsiközlekedés folyamatos felfutása a jelenleg rendelkezésre álló úthálózat elégtelensége következtében egyre nehezíti a helyváltoztatást, és ezáltal olyan helyzetet teremt, amelyen nagyon sürgősen javítani kell. ... és végül, hogy az autósok összessége a volán mellett eltöltött idő nagy részénél a városokban tartózkodik. Elismeri a Közgyűlés a területek felszerelésének elsőrendű fontosságát, figyelembe véve a fent említett szempontokat és annak abszolút szükségességét, hogy ezeket a szempontokat az urbanizmussal összefüggő minden tanulmány és terv is figyelembe vegye. Hangsúlyozza azon lehetőségek feltárásának fontosságát, amelyek a gyalogosok és a gépjárművek vertikális megosztását eredményezik, lehetővé téve ezáltal egy-egy felületen a különböző tevékenységek sokkal tökéletesebb összpontosítását, ami egyúttal előmozdítaná a közlekedés könnyedségét, és jelentősen növelné annak biztonságát. Hangsúlyozza a közgyűlés megfelelő számú parkolóhely létesítésének fontosságát, hogy a városközpontok megőrizhessék jelenlegi varázsukat, .. .és különös fontosságot tulajdonít egyrészt az utak közvetlen közelében elegendő parkolóhely, vagy pedig kizárólag a gyalogosok részére fenntartott terület biztosításának. A Közgyűlés javasolja a legkorszerűbb módszerek alkalmazását, amelyek lehetővé teszik a jelenlegi alépítmények legkedvezőbb kihasználását, olyan módszereket, amelyekkel bizonyos nagyvárosok már sikerrel kísérleteztek, mint például elektromos gépek, televízió stb.; . . .e cél elérése érdekében javasolja, hogy minden fontos lakott település vegye igénybe a közlekedési mérnökök szolgálatait és mindazokat a szükséges adminisztratív reformokat, amelyek lehetővé teszik a megfelelő intézkedések gyors realizálását; . . .szükségesnek tartja, hogy az államnak a gépkocsiközlekedésből eredő bevételeit bocsássák nagyobb mértékben a városi hatóságok rendelkezésére abból a célból, hogy azok megteremthessék a városi közlekedés megjavításának alapjait; . . . úgy véli, hogy a különböző tilalmak, amelyek a városi közlekedés csökkentését célozzák, csak ideiglenes jellegűek lehetnek és csak ideig-óráig enyhítő tényezőnek tekinthetők, kivéve azokat az eseteket, ahol egyes városnegyedekben történelmi vagy esztétikai érdekek miatt a szükséges munkálatok elvégzése teljesen lehetetlen, . . . felhívja az Autóklubokat és Szövetségeket, hogy kövessenek el mindent a gépkocsiknak a városokban való legjobb használhatósága érdekében, mint például a javítószolgálat, gépkocsivezető-szolgálat, térképek terjesztése, amelyek feltüntetik az egyirányú utcákat, a parkolóhelyeket és az átmenő útvonalakat, gondoskodás a parkolóhelyek megszervezéséről és őrzéséről stb.; ... felhívja őket továbbá, hogy minden módon támogassák a hatóságoknak a városi közlekedés megjavítására irányuló valamennyi tevékenységét, és szükség esetén tegyenek erre vonatkozó javaslatokat, és . .. nyomatékosan felhívja az Autóklubokat és Szövetségeket, hogy minden eszközzel harcoljanak a gyalogos áldozatokat kívánó balesetek ellen. Vegyék igénybe ezen a vonalon a különböző Autóklubok és Szervezetek eddigi értékes tapasztalatait az egész világon.