Autó-Motor, 1966. július-december (19. évfolyam 13-24. szám)

1966-07-06 / 13. szám

A népi ellenőrzés tapasztalatai a személyautók karbantartásánál és javításánál írta: MORVAKÖZI LÁSZLÓ, a KNEB Építésügyi és Közlekedési önálló Osztály vezetőhelyettese A közelmúltban nagyon érdekes, országszerte figye­lemmel kísért vizsgálatot fejezett be a népi ellenőrzés. A vizsgálatiban való közreműködésre fel­kért szakemberek arra kerestek választ, hogy milyen színvonalon áll jelen­leg a lakosság részére végzett javító-szolgáltató tevékeny­ség. A vizsgálat a legkülönbözőbb szakmákat érintette (elektroakusztikai berendezések és háztartási gépek javí­tása, különböző szerelőmunkák, az építési javító-karban­tartó tevékenység stb.), s a szerzett tapasztalatokról hosszú beszámolóikat lehetne írni. Az Autó-Motor olvasóit azon­ban legközvetlenebbül mégiscsak a gépkocsik javításával és karbantartásával kapcsolatos tapasztalatok érdeklik elsősorban. Szakosztályunk ugyanis ezt a kérdést, ponto­sabban a személygépkocsikkal kapcsolatos javító-szolgál­tató tevékenységet elemezte részletesen, amelynek néhány érdekesebb — s közérdeklődésre számot tartó — megál­lapításáról tájékoztatnám az autósok táborát. A személykocsik javításának és karbantartásának ellen­őrzését olyan gondolatok indították el, hogy nagy értékű, tartós használati tárgyakról van szó, amelyek üzem­képes állapotban tartásához minden tulajdonosnak — már csak a nagy érték miatt is — jogos érdeke fűződik. Ez teljesen érthető, azonban ennek megvalósításához különböző fel­tételekre van szükség, s nem elég a gépjármű használó­jának a törekvése és elhatározása, mert a gyakorlati vég­rehajtás szakértelmet, technikai felszereléseket stb. kí­ván. Köztudott például, hogy az autószerelés magas fel­készültségű és döntően bizalmi jellegű munka, amely számottevő költségkihatásokkal jár. Mindezek figyelembevételével alapjában három kérdés köré csoportosítottuk a vizsgálati feladatokat, amelyeket — nagyon leegyszerűsítve — a következőkben lehet meg­fogalmazni: az említett célokra ,milyen nagyságrendű kapacitások állanak rendelkezésre, természetesen a meg­levő járműállománnyal összefüggésben — ezek hasznosí­tása terén milyen eredmények és problémák vannak — s milyen fejlődésre lehet számítani az elkövetkező 5 éves időszakban. A javító­kapacitás megoszlása Talán kevesen tudják, hogy a különböző tulajdonban levő teljes személygépkocsi-állomány karbantartásához országosan felhasználható órakapacitásoknak csak mint­egy 20%-a található a szervezett állami autójavítóipar, az Autófenntartó Ipari Tröszt (AFIT) területén, a többi kö­­zü­le­teknél (39%), helyiipari szerveknél (4%), szövetkeze­teiknél (11%) és magánkisiparosoknál (26%) áll rendelke­zésre. Ha azt vizsgáljuk, hogy ez a kapacitás egészében hogyan van összhangban a járműállománnyal, illetve a jelent­kező szükségletekkel, a helyzetet nem ítélhetjük meg­nyugtatónak. Kétségtelen, a második 5 éves terv idősza­kában szép fejlődésnek lehettünk szemtanúi, és hosszasan lehetne sorolni azokat a létesítményeket (pl. szervizüze­­meket), amelyek ebben a tervidőszakban léptek üzembe és mindannyiunk örömére egyre jobban működnek. A járműállomány meggyorsult szaporodása miatt azonban ez a növekedés csa­k az újonnan jelentkező szükségletek fedezete, de nem tudott „ledolgozni” a korábbi évek elma­radásaiból. Különösen kedvezőtlen a helyzet akkor, ha ezt az összhangot nem országos szinten, hanem területi bontásban vizsgáljuk. Az ország­­mintegy 10 megyéjében a gépjárműállomány az ellenőrzött időszakban 20—25%­­kal növekedett, ugyanakkor a karbantartó kapacitás vál­tozatlan maradt. Egyes megyékben — az igényekhez mér­ten — még visszaesés is tapasztalható, s ez elsősorban ott érezteti kedvezőtlen hatását, ahol az örvendetesen ja­vuló idegenforgalom is jelentős. A verseny létjogosultsága A kapacitások hiánya miatt a gépkocsitulajdonosok egy részének 50—100 km távolságra kell elmenni, hogy a szük­ségessé váló karbantartási és javítási munkálatokat elvé­geztethesse. Műszakilag nem kell különösebben indokolni azt az összefüggést, amely — többek között — a gépkocsik folya­matos és megfelelő minőségben végrehajtott karbantartá­sa, valamint a felmerülő javítási igények mennyisége között fennáll. Ezért a karbantartási igények gyors növe­kedése aláhúzottan indokolja, hogy a kapacitások fejlesz­tését megfelelően koordinálják, egységes technológiákat és fejlettebb műszerezettséget alakítsanak ki. Ilyen vonat­kozásban is van már számos eredmény, elsősorban az állami tulajdonban levő javító-karbantartó kapacitások­nál, azonban a magánautósok szemszögéből nem mond­ható kedvezőnek, hogy a jobban felszerelt állami iparon belül meglevő 1,5 millió karbantartó óraikapacitásból — egyéb irányú feladatok miatt — csupán mintegy 40%-ot vehet igénybe a lakosság. Ebben a szakmában talán az általánosnál is nagyobb létjogosultsága lehet a különböző szektorok egymás mel­­lettiségének (versenyének). Nem mondható azonban elég tervszerűnek az a szervezőmunka, amely a gépjármű­karbantartás és javítás hiányzó kapacitásait a m­agán­­kisipa­rosoik hálózatának fejlesztésével pótolná. A szük­ségletekre vonatkozó tájékoztatások megjavításával és esetleg különböző ösztönzésekkel (pl. adókedvezménnyel) jobban kellene felkelteni az iparosok érdeklődését olyan területek iránt, ahol a járműállomány nagyobb mértékű növekedése igényli a javító-karbantartó munka bővíté­sét. Ezt különösen indokolná a magánautók számának és típusok szerinti összetételének jelentős növekedése, fi­gyelembe véve a nyugati országokban gyártott és nálunk forgalomban levő kocsikat is. A magánkisiparosok jelen­leg mintegy kétmillió munkaórával rendelkeznek, amely­ 3

Next