Autó-Motor, 1970. január-június (23. évfolyam 1-12. szám)

1970-05-06 / 9. szám

H­ogy mennyire van kö­zönsége az autósport­nak, azt ékesen bi­zonyította a világ eddigi legnagyobb rallye-ja népes mezőnyének fogadása Bu­dapest határában. Április 19-én indult el Lon­donból a különlegesen elő­készített 98 autó, hogy a kontinensen 7200 kilométert átszáguldva, április 25-én, Lisszabonnál behajózzanak és május 8-án Rio de Ja­­neiróban partra szálljanak. És onnan kezdődik majd az igazi haddelhadd ... Embert és járművet nyűvő újabb 14 000 kilométeren kell megküzdeni az útnak nevezett csapásokkal, 4500 méteres, légritka magassá­gokkal, ingoványokkal, híd nélküli folyókkal. Különö­sen élessé válik majd ez a gigászi küzdelem május közepe felé, mert csak az a 35 kocsi kerülhet a „dön­tőbe”, amelyik elsőként éri el május 21-én Buenaven­tura városát, ahol is a „Verdi” nevét viselő hajó szállítja át Panamába ezt a 35 esélyest. A még „ke­réken maradtakat” az ud­varias rendezőség repülő­gépen szállítja Mexikóba, ahol május 26-án találkoz­hatnak a versenyt befejező keserves 3360 kilométert le­gyűrő versenytársaikkal. Hogy ki lesz a győztes, azt még a panamai utolsó sza­kasz rajtjánál sem lehet megállapítani. Egy bizo­nyos, aki a Labdarúgó VB kezdetére elsőként ér Mexi­co Citybe, méltán megér­demli a versenyt életre hívó angol napilap, a Daily Mir­ror 10 000 fontos díját. Az április 20-i, előre hajló késő délutánon ezrek és ez­rek lepték el az M1-es út elejét, a budaörsi Áfor­­benzinkútnál, ahol a nagy sporteseményhez méltóan fogadta a „World Cup Ral­lye” részszervezője, a Ma­gyar Autóklub a 30 órája versenyben levő mezőnyt. Az időjárás egyre romlott, de a sportszerető nézők se­rege egyre nőtt, mit sem törődve a széllel, esővel. Az Áfor több nyelven be­szélő kútkezelői éppen olyan szorgalmasan és ud­variasan látták el a kocsi­kat üzemanyaggal, mint a pincérlányok uzsonnával, Colával, feketével, gyü­mölccsel a versenyzőket. Az ellátás hibátlan volt. A mintegy másfélórás kény­szervárakozás jó alkalmat adott az ismerkedésre, né­zelődésre. Az 1968-as Lon­don—Sydney verseny győz­tese, Andrew Cowan, aki most egy 2,5 literes Tri­­umph-fal szeretné megismé­telni régi sikerét, szívesen vetette papírra üdvözletét az AM olvasóinak. A nagy­ágyúk népszerűségével ve­tekedett a végtelenül sze­rény kenti herceg, aki volt ezrede, a Királyi Hu­szárok csapatának tagja­ként érkezett egy Austin Maxival. A lengyelek vi­lághírű versenyzője, So­bieslaw Zasada borúlátóan nyilatkozott, miközben fe­hér Ford Escortjának lám­páit tisztogatta. Az öt da­rab 412-es Moszkvics kocsi­ból álló szovjet csapat ka­pitánya, a 41 éves Viktor Saveljev, a Moszkvics autó­gyár konstruktőr-mérnöke bizakodó volt. — Gondo­lom, az egész csapat ott lesz Mexikóban — mondta —, bár ez a verseny nehe­zebbnek ígérkezik, mint a London—Sydney Rallye. (Amelyből, mint­­tudjuk, győztesen került ki Viktor csapata, de erről nem akart beszélni.) Elmondta még, hogy négyszer nyerte el a szovjet bajnokságot, míg váltótársa, a 35 éves Mihail Lifsic, gyáruk próbames­tere, kétszeres bajnok. Az egyik Porsche tető­­málhái között egy palack oxigén hevert, de nem a tömlők, hanem a legény­ség számára, hogy a hó­födte Andok légritka csú­csain jusson bővebben az éltető levegőből. Szomorú sorsa lesz ott a vászontetős VW-Buggy angol utasainak, ha ugyan eljutnak addig. Akadt néhány női csapat is, így többek között az an­gol „Nők Lapja” egy 1800-as Morrison indította „legénységét”. A franciák híres rallye-ja, Trautmann egy halk DS-Citroennel próbálkozott, míg neje — partnernőjével —, a férjé­hez hűen, egy másik csen­des Citroennel vállalkozott erre a gigászi vetélkedőre. A rallye-csillagok közül a finn Aaltonen és Makinen az angol Daily Express napilap Ford Escortjain vették célba a konkurrens újság 10 000 fontját; honfi­társuk, Mikkola, ugyancsak egy Escorttal a Daily Tele­graph lapot képviselte, míg a legeredményesebb angol versenyzőnő, Rosemary Smith egy Austin Maxit kapott a nagy példányszá­mú Evening Standardtól. A legtöbb kocsi, szám sze­rint 60 darab, Anglia szí­neiben indult, a franciákat 8, a Szovjetuniót és Argen­tínát 5—5 kocsi képviseli, a gyártmányok között az angliai Ford vezet, a japán kocsikból 1—1 Toyota és Datsun indult. Este fél nyolckor, szemer­kélő esőben indult tovább az első kocsi, a lelkes sport­lövők sorfala között. R. Gy. ÚTBAN MEXIKÓ FELÉ... Andrew Cowan, a London- Sydney verseny győztese le is írta mindazt, amit élőszóban mondott el. Nyilatkozata Itt olvasható Nagyon örültem, hogy írhattam cikket az Autó- Motor olvasóinak a London—Sydney maratoni ver­senyről, és remélem, ugyanezt megtehetem a Lon­don-Mexico City World Cup Rallye befejezte után is. A legjobbakat kívánom valamennyi olvasónak. Viszontlátásra ismét Magyarországon. ANDREW COWAN

Next