Autó-Motor, 1970. július-december (23. évfolyam 13-24. szám)

1970-07-06 / 13. szám

A KÖZLEKEDÉSI DOLGOZÓK RÉSZVÉTELE AZ ÁRVÉDEKEZÉSBEN írta: KAMONDY IMRE, a KPM árvízvédelmi tárcaösszekötője Már hetedik hete folyik a nehéz küzdelem a Túr, a Sza­mos, a Kraszna, a Tisza felső, középső és alsó szakasza, a Maros, a Berettyó, a Sebes-Körös, a Fehér-Körös, Fe­kete-Körös, a Kettős-Körös, a Hármas-Körös, és a Hor­­tobágy-Berettyó főcsatorna vizének megfékezéséért és gátjaiknak védéséért. Ennyi megáradt folyót egyszerre még felsorolni is sok. Nem is lehet azonban felsorolni azt a csaknem három­ezer pontot, ahol az átázott töltéseken az átszivárgáso­­kat, a kialakult buzgárokat kellett lokalizálni, és védeni azt a nagyon sok töltésrészt, vagy folyamatos töltéssza­kaszt — mintegy 600 km-es vonalon — ahol állandó erősítéssel, magasítással, körgátak építésével lehetett csak medreikben tartani az eddigi maximális magassá­got jóval meghaladó árhullámokban rohanó vizeket. Sok kilométer hosszúságban új lokalizációs gátakat kel­lett nagyon rövid idő alatt felépíteni, hogy a medren kí­­vül bárhonnan érkező, vagy esetleg a gátakon átbukó, vagy gátszakító vizeket felfogja. Több mint 60 települést, falut és várost kellett védeni, menteni vagy kiüríteni és ezeknek lakóit, anyagi javait biztonságos helyre szállítani, majd a veszély elmúltával visszatelepíteni. A védekezéshez eddig csaknem 60 000 tonna terméskö­vet, 20 000 tonna zúzottkövet, több mint 6 millió zsákot, csaknem 1,5 millió m2 műanyagfóliát, nagy mennyiségű kohósalakot és homokot, több mint 2 millió m3 földet, nagyon sok egyéb védekezési és felszerelési anyagot, to­vábbá több ezer különféle gépet kellett szállítani. A gátakon folyamatosan mintegy 40 000 — 50 000 ember megfeszített munkájára volt és van szükség az eredmé­nyes védekezéshez. Ebből a megfeszített munkából már május 14-től kezdve a közlekedés dolgozói és a közleke­dés munkagépei, járművei maximálisan, a mindenkori szükségletnek megfelelően vették és veszik ki részüket. Az Árvízvédelmi Kormánybiztosságon belül azonnal ál­landó KPM ügyeleti szolgálatot állítottunk fel. Ehhez a szolgálattevő állományt a KPM Autófelügyelet biztosít­ja, tevékenységük irányítását a Kormánybiztosságon be­lül a KPM Árvízvédelmi Tárca összekötője végzi. Feladata a közlekedést érintő, kormánybizottsági igény összegyűj­tése és azonnali eljuttatása az illetékes közlekedési szer­vekhez, ahol azokat gazdaságosan, sürgősen és pontosan kielégítik. Az igények járműben, munkaerőben, anyag­ban és a legkülönfélébb természetű­ közlekedési és egyéb szolgáltatásokban jelentkeznek. A szállítási igényeken kívül, melyeket a közút, a vasút, a hajózás haladéktalanul teljesít, jelentős még a Posta tevékenysége, mely kezdettől fogva gyorsan és pontosan biztosítja a szükséges hírközlést. Lapunk olvasóit főleg a gépjárműközlekedés tevékenysé­géről kell tájékoztatni. Nem nagyképűség, ha azt mondjuk, hogy a munka dan­dárja a közlekedésen belül a gépjárműközlekedésre há­rul. Ezt még jobban leszűkítve megállapíthatjuk, hogy ezen belül is a munka túlnyomó része a közhasználatú autóközlekedést érinti. Május 14-től a gépjárművek ez­rei dolgoznak a védekezési területeken — esetenként 4000—6000 gépjármű, 6000—8000 gépkocsivezetővel és a szükséges irányítószemélyzettel. A gépjárművek zöme teherautó, de nagyon sok autóbusz, személy- és műhely­kocsi, rakodógép és különféle földmunkagép is szerepel a fuvarozóvállalatok és egyéb üzemeltetők gépjárművei között. Nagyon nehéz feladat éjjel-nappal a szűk utakon, a csúszós talajon biztonságosan, balesetmentesen vezetni a személyekkel teli autóbuszokat, vagy az anyagokkal megrakott teherautókat. Elmondhatjuk, hogy a nehéz munkán ma már talán túl­vagyunk. Ebben a munkában az autóközlekedés egységé­nek ereje bontakozott ki és a dolgozók áldozatkészségé­nek sok-sok példája közül csak néhányat említek. Békéscsabán a helyi autóbuszjáratok vezetői az emlékezetes június 13-án hajnalban kezdték szolgálatukat, de este, amikor Sarkad község kitelepítéséről 6000 embert kellett szállítani, ma­gukat nem kímélve ajánlkoztak további szolgálatra. Az 58 éves Vozár István gépkocsivezető igen nehéz körülmé­nyek között 32 órán át — egyfolytában — mentette Sarkadról az állatokat és egyéb anyagi javakat. Ebben a kritikus időben — — Vozár Istvánhoz hasonlóan — többen, hosszú időn keresztül, pihenés nélkül dolgoztak, hogy a mentésben fennakadás ne legyen. A 8-as és a 3-as Aköv gépkocsivezető-brigádjai a körösladányi gátcsúszásnál éjt nappallá téve harcoltak az árral. Tunyogmatolcson Mann József gépkocsivezető élete kockáztatá­sával mentett ki egy idős házaspárt, Orosz Béla gépkocsi­­vezető pedig mellig érő vízből mentette az ott maradt gyerme­keket.­­ Ugyancsak Tunyogmatolcsról, az 5-ös és 6-os Aköv gépkocsivezetői mentették ki a vízben rekedt gépkocsikat a vasúti töltésen át, az utolsó kocsikat már csak a mozdony után akasztva vontatták el. Ezt a nehéz és áldozatos munkát Puskás Zoltán művezető irányította Zsigmond Gyula szerelő segítségé­vel. Fehérgyarmat kitelepítésénél Baka László és Engli Zoltán gép­kocsivezetők autóbuszukkal még akkor is mentették a nőket és a gyermekeket, amikor a víz már betört a gépkocsi belsejébe. A kormánybiztosság külön dicséretét érdemelte ki a 21. sz. Aköv dömperes brigádja, a 7. sz. Aköv billenős brigádja és az 5. sz. Aköv irányító, forgalmi dolgozó. Volt olyan gépkocsivezető, aki az évi szabadságát vette ki, hogy segítséget nyújtson az árvízvédekezésben. Lehetne még sorolni ezeket a példamutató cselekedete­ket. Elmondhatjuk azt is, hogy egy-két megtévedt gép­kocsivezetőn kívül a gépkocsivezetők és az autóközleke­dés dolgozói megállták helyüket, és önfeláldozó, fárad­hatatlan munkájukért méltán érdemelnek elismerést. A közlekedési vállalatoknak e rendkívüli feladatok mel­lett ki kellett elégíteni az egyéb szállítási igényeket is, s a legfontosabbakban itt sem történt lemaradás. A közhasználatú autóbuszközlekedésnek már ez ideig is elég nagy többletráfordítása, gépjárműkiesése és egyéb többletköltsége és kára keletkezett. A több millió forintot kitevő többletköltséget azonban a közhasználatú autó­közlekedés a jobb munkával, a dolgozók felajánlásainak segítségével igyekszik behozni. A KPM az Árvízvédelmi Kormánybiztosság határozata alapján a közületi gépjármű-üzemeltetőkhöz fordult, hogy vállaljanak fuvart a felszabadítható gépjárművek mértékéig. Bizonyos eredmények már mutatkoznak, saj­nos kevés ahhoz, hogy a további megnövekedett felada­tokat maradéktalanul megoldhassuk. Ezért ezt a segítsé­get tovább kell szorgalmazni. A gépkocsivezetők ebben is tudnak segítséget nyújtani olyképpen, hogy a saját üzemük szállítási feladatait rövidebb idő alatt, szervezet­tebben végzik el, és az így felszabadult időben újabb fu­varfeladatot végezhetnek el. Ha az autóközlekedés dolgozóinak a védekezés idején megmutatkozó példamutató összefogása továbbra is meg­marad, akkor a helyreállításhoz szükséges anyagok idő­ben megérkeznek, s az egyéb szállításokban mutatkozó lemaradások minden közlekedési ág munkájában felszá­molhatók. Ehhez azonban a fuvaroztatók segítsége is szükséges, hogy helyes szervezéssel, az áru előkészítésé­vel és fogadásával a járművek várakozási idejét a leg­minimálisabbra csökkentsék. 3

Next