Autó-Motor, 1970. július-december (23. évfolyam 13-24. szám)
1970-07-06 / 13. szám
A KÖZLEKEDÉSI DOLGOZÓK RÉSZVÉTELE AZ ÁRVÉDEKEZÉSBEN írta: KAMONDY IMRE, a KPM árvízvédelmi tárcaösszekötője Már hetedik hete folyik a nehéz küzdelem a Túr, a Szamos, a Kraszna, a Tisza felső, középső és alsó szakasza, a Maros, a Berettyó, a Sebes-Körös, a Fehér-Körös, Fekete-Körös, a Kettős-Körös, a Hármas-Körös, és a Hortobágy-Berettyó főcsatorna vizének megfékezéséért és gátjaiknak védéséért. Ennyi megáradt folyót egyszerre még felsorolni is sok. Nem is lehet azonban felsorolni azt a csaknem háromezer pontot, ahol az átázott töltéseken az átszivárgásokat, a kialakult buzgárokat kellett lokalizálni, és védeni azt a nagyon sok töltésrészt, vagy folyamatos töltésszakaszt — mintegy 600 km-es vonalon — ahol állandó erősítéssel, magasítással, körgátak építésével lehetett csak medreikben tartani az eddigi maximális magasságot jóval meghaladó árhullámokban rohanó vizeket. Sok kilométer hosszúságban új lokalizációs gátakat kellett nagyon rövid idő alatt felépíteni, hogy a medren kívül bárhonnan érkező, vagy esetleg a gátakon átbukó, vagy gátszakító vizeket felfogja. Több mint 60 települést, falut és várost kellett védeni, menteni vagy kiüríteni és ezeknek lakóit, anyagi javait biztonságos helyre szállítani, majd a veszély elmúltával visszatelepíteni. A védekezéshez eddig csaknem 60 000 tonna terméskövet, 20 000 tonna zúzottkövet, több mint 6 millió zsákot, csaknem 1,5 millió m2 műanyagfóliát, nagy mennyiségű kohósalakot és homokot, több mint 2 millió m3 földet, nagyon sok egyéb védekezési és felszerelési anyagot, továbbá több ezer különféle gépet kellett szállítani. A gátakon folyamatosan mintegy 40 000 — 50 000 ember megfeszített munkájára volt és van szükség az eredményes védekezéshez. Ebből a megfeszített munkából már május 14-től kezdve a közlekedés dolgozói és a közlekedés munkagépei, járművei maximálisan, a mindenkori szükségletnek megfelelően vették és veszik ki részüket. Az Árvízvédelmi Kormánybiztosságon belül azonnal állandó KPM ügyeleti szolgálatot állítottunk fel. Ehhez a szolgálattevő állományt a KPM Autófelügyelet biztosítja, tevékenységük irányítását a Kormánybiztosságon belül a KPM Árvízvédelmi Tárca összekötője végzi. Feladata a közlekedést érintő, kormánybizottsági igény összegyűjtése és azonnali eljuttatása az illetékes közlekedési szervekhez, ahol azokat gazdaságosan, sürgősen és pontosan kielégítik. Az igények járműben, munkaerőben, anyagban és a legkülönfélébb természetű közlekedési és egyéb szolgáltatásokban jelentkeznek. A szállítási igényeken kívül, melyeket a közút, a vasút, a hajózás haladéktalanul teljesít, jelentős még a Posta tevékenysége, mely kezdettől fogva gyorsan és pontosan biztosítja a szükséges hírközlést. Lapunk olvasóit főleg a gépjárműközlekedés tevékenységéről kell tájékoztatni. Nem nagyképűség, ha azt mondjuk, hogy a munka dandárja a közlekedésen belül a gépjárműközlekedésre hárul. Ezt még jobban leszűkítve megállapíthatjuk, hogy ezen belül is a munka túlnyomó része a közhasználatú autóközlekedést érinti. Május 14-től a gépjárművek ezrei dolgoznak a védekezési területeken — esetenként 4000—6000 gépjármű, 6000—8000 gépkocsivezetővel és a szükséges irányítószemélyzettel. A gépjárművek zöme teherautó, de nagyon sok autóbusz, személy- és műhelykocsi, rakodógép és különféle földmunkagép is szerepel a fuvarozóvállalatok és egyéb üzemeltetők gépjárművei között. Nagyon nehéz feladat éjjel-nappal a szűk utakon, a csúszós talajon biztonságosan, balesetmentesen vezetni a személyekkel teli autóbuszokat, vagy az anyagokkal megrakott teherautókat. Elmondhatjuk, hogy a nehéz munkán ma már talán túlvagyunk. Ebben a munkában az autóközlekedés egységének ereje bontakozott ki és a dolgozók áldozatkészségének sok-sok példája közül csak néhányat említek. Békéscsabán a helyi autóbuszjáratok vezetői az emlékezetes június 13-án hajnalban kezdték szolgálatukat, de este, amikor Sarkad község kitelepítéséről 6000 embert kellett szállítani, magukat nem kímélve ajánlkoztak további szolgálatra. Az 58 éves Vozár István gépkocsivezető igen nehéz körülmények között 32 órán át — egyfolytában — mentette Sarkadról az állatokat és egyéb anyagi javakat. Ebben a kritikus időben — — Vozár Istvánhoz hasonlóan — többen, hosszú időn keresztül, pihenés nélkül dolgoztak, hogy a mentésben fennakadás ne legyen. A 8-as és a 3-as Aköv gépkocsivezető-brigádjai a körösladányi gátcsúszásnál éjt nappallá téve harcoltak az árral. Tunyogmatolcson Mann József gépkocsivezető élete kockáztatásával mentett ki egy idős házaspárt, Orosz Béla gépkocsivezető pedig mellig érő vízből mentette az ott maradt gyermekeket. Ugyancsak Tunyogmatolcsról, az 5-ös és 6-os Aköv gépkocsivezetői mentették ki a vízben rekedt gépkocsikat a vasúti töltésen át, az utolsó kocsikat már csak a mozdony után akasztva vontatták el. Ezt a nehéz és áldozatos munkát Puskás Zoltán művezető irányította Zsigmond Gyula szerelő segítségével. Fehérgyarmat kitelepítésénél Baka László és Engli Zoltán gépkocsivezetők autóbuszukkal még akkor is mentették a nőket és a gyermekeket, amikor a víz már betört a gépkocsi belsejébe. A kormánybiztosság külön dicséretét érdemelte ki a 21. sz. Aköv dömperes brigádja, a 7. sz. Aköv billenős brigádja és az 5. sz. Aköv irányító, forgalmi dolgozó. Volt olyan gépkocsivezető, aki az évi szabadságát vette ki, hogy segítséget nyújtson az árvízvédekezésben. Lehetne még sorolni ezeket a példamutató cselekedeteket. Elmondhatjuk azt is, hogy egy-két megtévedt gépkocsivezetőn kívül a gépkocsivezetők és az autóközlekedés dolgozói megállták helyüket, és önfeláldozó, fáradhatatlan munkájukért méltán érdemelnek elismerést. A közlekedési vállalatoknak e rendkívüli feladatok mellett ki kellett elégíteni az egyéb szállítási igényeket is, s a legfontosabbakban itt sem történt lemaradás. A közhasználatú autóbuszközlekedésnek már ez ideig is elég nagy többletráfordítása, gépjárműkiesése és egyéb többletköltsége és kára keletkezett. A több millió forintot kitevő többletköltséget azonban a közhasználatú autóközlekedés a jobb munkával, a dolgozók felajánlásainak segítségével igyekszik behozni. A KPM az Árvízvédelmi Kormánybiztosság határozata alapján a közületi gépjármű-üzemeltetőkhöz fordult, hogy vállaljanak fuvart a felszabadítható gépjárművek mértékéig. Bizonyos eredmények már mutatkoznak, sajnos kevés ahhoz, hogy a további megnövekedett feladatokat maradéktalanul megoldhassuk. Ezért ezt a segítséget tovább kell szorgalmazni. A gépkocsivezetők ebben is tudnak segítséget nyújtani olyképpen, hogy a saját üzemük szállítási feladatait rövidebb idő alatt, szervezettebben végzik el, és az így felszabadult időben újabb fuvarfeladatot végezhetnek el. Ha az autóközlekedés dolgozóinak a védekezés idején megmutatkozó példamutató összefogása továbbra is megmarad, akkor a helyreállításhoz szükséges anyagok időben megérkeznek, s az egyéb szállításokban mutatkozó lemaradások minden közlekedési ág munkájában felszámolhatók. Ehhez azonban a fuvaroztatók segítsége is szükséges, hogy helyes szervezéssel, az áru előkészítésével és fogadásával a járművek várakozási idejét a legminimálisabbra csökkentsék. 3