Autó-Motor, 1970. július-december (23. évfolyam 13-24. szám)

1970-09-21 / 18. szám

gumi gumi gumi A gumiabroncsok szerepe sokkal na­gyobb a gépkocsi biztonságos, gaz­daságos és kényelmes üzemelteté­sében, mint sok autós gondolná. Közvetítik a vezetőnek a gáz- vagy a fékpedál lenyomásával, a kormány elfordításával kifejezett akaratát, összekötik az autót az úttal, de el is választják tőle, amikor a káros ha­tásokat, ütéseket és a rázást kiru­gózzák és csillapítják. Hiába húz jól a motor, ha a gumiabroncs megpö­rög, hiába jó a kormány és a fék, ha az abroncs csúszik, vagy „úszik”, hiába jó a rugózás és a lengéscsil­lapító, ha az nincsen összehangolva az abronccsal. A gumiabroncs elég tetemes költsé­get is jelent, ezért takarékoskodjunk a gumiabronccsal,­­ de soha­sem a gumiabroncson! Használjuk az előírások szerint, gon­dozzuk, kíméljük, de a kopott, hi­bás, túlfuttatott abroncs nagyon sokba kerülhet még akkor is, ha csak a reflektor vagy a sárhányó bánja. Persze könnyű ezt mondani, ha nehe­zen lehet abroncsot kapni. Az ellátási zavarok azonban csak átmenetiek, és a gumiipar mindent elkövet kikü­szöbölésükre. Azt tanácsoljuk, hogy a gumiabroncsok beszerzését ne halasszuk az utolsó pillanatra, ha­nem egy-két hónappal előbb kíséreljük meg, vagy jegyeztessük elő. Ha pedig már a kör­münkre égett a dolog, a gumiab­roncs kopottságát lassabb, óvato­sabb vezetéssel ellensúlyozzuk. A gumiabroncs meg kell feleljen a gépkocsi konstrukciójának és a hasz­nálati körülményeknek. Az első szempont azt jelenti, hogy a kocsira előírt méretű és terhelhető­­ségű abroncsot használjunk, ettől csak kivételesen térhetünk el, ami­ről egy következő cikkben lesz szó. A használati körülményeket a futó­mintázat kiválasztásánál vehetjük figyelembe. Érdekes megjegyezni, hogy száraz, kemény burkolaton a kevésbé tagolt mintázatú abroncs kedvezőbben viselkedik jobb a súr­lódási tényezője és a kopása, azon­ban nedves, sáros, havas úton vagy lágy talajon már sokkal rosszabb. Itt az iránytartást, kapaszkodást, fé­kezést megfelelően csak a tagolt min­tázat biztosíthatja. Persze minél spe­ciálisabb egy mintázat, annál kevés­bé előnyös más körülmények között, minél általánosabb, annál kevésbé felel meg a különleges körülmé­nyeknek. Hasonló ellentmondás van a tapa­dás és a kopásállóság között is. A jól tapadó, jó fékhatást biztosító futó­felületek anyaga is és mozgékony ki­képzésű mintázata is növeli a ko­pást. Ha ehhez figyelembe vesszük az egyre növekvő sebességet és a korszerű, érdes útburkolatok terje­dését, akkor a fejlődés, tekintettel a forgalombiztonsági szempontok el­sődlegességére, a személyautó-ab­roncsoknál világszerte az élettartam csökkenése irányában hat. A legfontosabb mintázati típusok: az országúti, a sár és hó (M -I- S), a félterepjáró és a terepjáró. Hogy milyen mintázatot használjunk, igé­nyeinktől, illetve szükségleteinktől, pénztárcánktól és nem utolsósorban attól függ, hogy mennyire fűlik a fogunk a kerék-, illetve gumiszere­léshez. Személygépkocsik gyári első szere­­lésű alapabroncsozása az országúti mintázat. Ilyenek a Cordatic StDSZ jelű mintázatok (1. ábra). Ezek jó útra, nagyobb sebességre valók. A jó iránytartást a hosszanti bordázat se­gíti elő, a kapaszkodóképességet és a tapadást a csatornák cikcakkos ki­képzése és korszerű abroncsoknál a bordákban levő vékony­­ vagy egyéb alakú bevágások biztosítják. Ezek növelik a mintázat mozgé­konyságát gördülés közben, és ki­dörzsölik a felfekvés alól a csúszást okozó vékony vízréteget. Nagy eső­ben, ha az útburkolatot 1—2 mm-es vízréteg borítja, nagy sebességnél a mintázatnak már nincs ideje a víz­réteget kipréselni maga alól. Ekkor lép fel az úgynevezett aquaplanning jelensége, az abroncs „úszik” a víz­­rétegen és a gépkocsi teljesen kor­­mányozhatatlanná válik. Erősen ko­pott abroncsoknál ez a jelenség már lényegesen kisebb sebességeknél is bekövetkezhet. Az országúti mintá­zat általában kielégíti a jó utakon közlekedő autós igényeit, ha nem ragaszkodik téli utakon is a nagy sebességhez, illetve kivételesen nagy hó esetére van hólánca is. A félterepjáró mintázat jellegzetes­sége a középső masszív bordák mel­lett a két oldalon levő kapaszkodó bordák. Általában rosszabb fékha­tást biztosít, ezért nedves, csúszós úton kisebb sebességre alkalmas, és így személygépkocsikon ritkán al­kalmazzák. Fokozott mértékben ez a helyzet a terepjáró mintázatoknál, ezeket kizárólag különleges, terep­járó gépkocsikon használják. Sáros, havas utakra a személygép­kocsikon az M+S (Mud and Snow) mintázat való (2. ábra). Ez hosszanti és keresztirányú csatornákkal elvá­lasztott ritkább, mozgékony mintá­zat. Kopása és fékhatása sima felü­letű (beton, aszfalt) úton akár szá­raz, akár nedves állapotban valami­vel rosszabb az országúti mintázat­nál, ezért utóbbi esetben csökkentett sebességgel ajánlható. Sáros, havas utakon azonban viszonylag nagyobb sebességet és biztonságot tesz lehe­tővé, mint az országúti mintázat, ami abszolút értékben persze így is kisebb a jó úton elérhető, illetve ott biztonságos sebességnél. Ezek lég­nyomását (szöges kivitelben is) 0,2 atmoszférával nagyobbra kell beál­lítani, mint a normál abroncsnál. Ez a típus második garnitúra lehet vidéki, elsősorban hegyes vagy dombos utakon közlekedő autósoknál. Ősztől tavaszig használható, így évenként egyszeri fel- és leszerelése még nem jelent túl nagy fáradsá­got. Az összes fontosabb személymé­retben a Cordatic is gyártja. Az M -1- S mintázatot lehetőleg mind a négy kerékre, de legalább a két meghajtott kerékre kell felszerelni, csak egy oldalra szerelve az autó megcsúszhat. Ezért még egy ten­gelyre való szerelésnél is pótkerék szükséges belőle. Jeges vagy keményre fagyott havas utakon jelentősen nagyobb sebessé­get tesz lehetővé megfelelő bizton­ság mellett a szeges mintázat, ami­kor az M + S mintázatba kemény­fém, kismértékben (1—2 mm) kiálló szegeket (Spikes) „lőnek be”. Hasz­nálatuk havas vagy sáros, tehát nem kemény felületű úton a szög nélküli M -1- S mintázattal egyenértékű. Sima, keményburkolatú úton (beton, aszfalt, kockakő) azonban erősen ko­pog, növeli a fékutat, és huzamos ilyen használat mellett a szögek ki is lazulhatnak. Ezért például az NSZK-ban csak november 10-től március 10-ig, Franciaországban de­cember 1-től március 15-ig szabad használni. A féloldalas szerelés itt különösen balesetveszélyes, ezért az is hatósági előírás több nyugati or­szágban, hogy szöges abroncsot csak mind a négy kerékre szabad szerel­ni, így persze pótkerék is szükséges Ismételt felszerelésnél ugyanolyan forgási irányba kell beállítani, ezért a kerékhelyet és a külső oldalt le­szereléskor meg kell jelölni. Első fel­szereléskor ajánlatos kb. 300 km-ig kisebb sebességgel bejáratni. Tekintettel arra, hogy huzamos használata kemény burkolaton nem kedvező, mert a biztonságot is csök­kenti és gyorsabban tönkremegy, a mi éghajlatunkon gyakori átszerelés célszerű, amit viszonylag kényelme­sen csak második garnitúra kerék­tárcsával oldhatunk meg. Beszerzése csak második vagy még inkább harmadik garnitúrának­ cél­szerű, és eléggé költséges is. Olyan autósoknak ajánlhatjuk, akik huza­mosan kénytelenek hegyi, havas-je­ges utakon közlekedni, illetve ilyen körülmények között is ragaszkodnak a nagyobb sebességhez, viszont haj­landók arra, hogy az időváltozásnak megfelelően gyakrabban cseréljenek kereket. Hangsúlyozni kell, hogy a szöges abroncs fagyott utakon fel­tétlenül nagyobb biztonságot nyújt és közel normális utazósebességet tesz lehetővé, de Magyarországon az esetek 99%-ában az M+S abroncs­csal is eljuthatunk mindenhová, leg­feljebb lassabban és óvatosabban. A gumiabroncsok tulajdonságait 12

Next