Autó-Motor, 1972. január-június (25. évfolyam, 1-12. szám)

1972-01-06 / 1. szám

Számvetés írta: KISS DEZSŐ közlekedés- és postaügyi miniszterhelyettes Nagyon hasznos és jó szokás az, hogy újév táján az egymásnak elmondott jókívánságok mellett számot ve­tünk az elmúlt esztendővel: mit sikerült megoldani, mi­vel maradtunk adósok. Ugyanakkor már előttünk áll az új esztendő új feladatokkal, új célkitűzésekkel. Én is megragadom az alkalmat, hogy mikor ez úton kívánok az Autó-Motor kedves olvasóinak — és Önökön keresz­tül az egész magyar autós társadalomnak — eredményes és boldog új esztendőt, beszámoljak közúti közlekedé­sünk elmúlt évi legfontosabb eredményeiről, és röviden vázoljam azt a fejlődést, amelynek érdekében az idén erőfeszítéseket kívánunk tenni. Az 1971-es év különös jelentőségű volt, egyrészt mint a IV. ötéves terv, másrészt mint a hazai motorizáció szé­les körű kibontakozását meghozó évtized első éve. A legutóbbi időben megindult és egyre gyorsuló fejlődés eredményeképpen elmondhatjuk, hogy a közúti közle­kedés jelentős társadalmi és gazdasági tényezővé vált­­összességében a közúti közlekedés mennyiségileg meg­felelt a növekvő utazási és szállítási követelményeknek. Emellett, ami az úgynevezett járulékos igények kielé­gítését illeti, az autóközlekedés bizony adósa maradt a társadalomnak. De a társadalom is tartozik a közúti közlekedésnek. Ehhez az elmúlt évben Egerben megtar­tott I. Országos Közúti Közlekedési Konferencia né­hány megállapítását fűzném. Annak ellenére, hogy a motorizáció előnyei világméretű elterjedésével bizonyítást nyertek, számolni kell hátrá­nyos következményeivel is. Ezek közül az egyik, hogy a közúti közlekedés, különösen fejlődésének kezdeti idő­szakában ellentmondásokat, feszültségeket hoz létre, amelyeket csökkenteni lehet ugyan, teljesen megszün­tetni azonban nem. Ilyen ellentmondás, hogy a forga­lom gyorsabban fejlődik, mint a lebonyolításához szük­séges tárgyi, személyi feltételek. Néhány szót először a tárgyi feltételekről. Kiemelkedő jelentőségű ezek között az úthálózat, amelynek korszerű kiépítése minden országban évtizedek hosszú munká­jába kerül. Ez nálunk is csak így képzelhető el. Az 1971. évben mintegy 3,5 milliárd forintot fordítottunk az utak fejlesztésére, és noha ez az összeg évente egyre nő, mégis csak 15 év múlva számolhatunk viszonylag kor­szerű úthálózattal. Az elmúlt évi munkánk nem kevés: új utak, bekötőutak építése, főútvonalak korszerűsítése tette jobbá, biztonságosabbá, illetve sok helyen egyál­talán lehetségessé a közlekedést. A tárgyi feltételek másik nagy területe a járművek karbantartása. Elsősorban az egyre nagyobb ütemben növekvő személygépkocsi-park kellő színvonalú kiszol­gálása okoz komoly gondot az autótulajdonosoknak, de a közlekedési kormányzatnak is. A IV. ötéves terv itt is nagyobb előrelépést hoz. A Gazdasági Bizottság dön­tése, minisztertanácsi rendeletek támasztják alá a szol­gáltatás jelentős javítását, és adják meg az anyagi tá­mogatás lehetőségét. Mivel itt is az idővel kell versenyt futnunk — hiszen a szervizhálózat kiépítésének prog­ramját több éves munkával tudjuk csak megvalósítani —, igen fontos az adottságok racionális, gazdaságos ki­használása. Ezen belül gondoskodni kell arról, hogy a gépkocsiállomány forgalombiztonságának fokozását cél­zó karbantartási munkák különösen kedvező feltételek mellett legyenek elvégeztethetők. A gépjármű-kiszolgálást javító terveink között szerepel még a márka­szervizek és meghatározott munkákra specializált szakműhelyek számának növelése, a mono­­polisztikus autókereskedelem, illetve alkatrészkereske­delem decentralizálása, párhuzamosan a kereskedelem és a vevőszolgálat felelősségének egyesítésével, vala­mint a benzinkutak, szervizek építését gátló, túlhala­dott hatósági rendelkezések felülvizsgálata és módosí­tása. Az autóközlekedés járulékos tényezőinek, az infra­struktúrának fejlesztési tempóját gazdasági lehetősé­geink szabják meg, így a vázolt, egyenletes fejlődésre számíthatunk, rohamos változásokra semmiképpen sem. Van azonban egy terület, mégpedig a közlekedés bizton­sága, ahol az elmúlt év szomorú tapasztalatai is azt bi­zonyítják, hogy ugrásszerű fejlődésre van szükség. Vé­leményem szerint ez a fejlődte korlátozott anyagi lehe­tőségeink ellenére is véghez vihető, mert legfőbb esz­köze a közlekedés személyi feltételeinek javítása. Szo­cialista humanista kötelességünk, hogy a biztonság kér­dését minden más tényező elé helyezzük, és a legszéle­sebb társadalmi összefogást bontakoztassuk ki az auto­mobilizmus legszomorúbb következményének jelentős csökkentése érdekében. Más országok példája alapján a tragédiák száma a jelenleginek kis részére is leszorít­ható, ez az eredmény pedig nem elsősorban gazdasági lehetőségektől, hanem mindannyiunk magatartásától függ. Az emberi magatartással kapcsolatban felmerülő kér­dések sokasága közül a bekövetkezett balesetek vizsgá­lata alapján kettőt emelnék most ki: az egyik a kölcsö­nös megbecsülés és udvariasság, a másik a közlekedési szabályok öntudatos, átgondolt betartása. A közlekedők társadalmának — de ez ma már gyakor­latilag majdnem az ország egész lakosságát jelenti — ki kell alakítania egy olyan közfelfogást, amely erkölcsileg elítéli azt, aki közlekedő társait szidalmazza, aki nem mond le elsőbbségi jogáról, hogy a szorult helyzetbe került másikon segítsen, aki torlódások, oszlopmenetek esetén ügyeskedéssel, mások rovására akar előnyhöz jutni, aki kíméletlen a nála ügyetlenebbekhez — egy­szóval mindazokat, akik a közlekedésben civilizálatlan magatartást tanúsítanak. Ha ezt sikerül elérni, kétség­telen nehézségeink ellenére is kulturált közlekedést alakíthatunk ki. Tény, hogy terjedőben van a közlekedési szabályok szándékos megsértése, elsősorban a jármű sebességét illetően. Foglalkozunk ezért az általános országúti se­bességkorlátozás te differenciáltabb városi sebességkor­látozás bevezetésének gondolatával. Gyakori a szándé­kos szabálysértés a kerékpárosok, lovaskocsihajtók te gyalogosok részéről is. Rendszeresen használt, illegális gyalogátkelőhelyek alakulnak ki főútvonalakon, újra meg újra kivilágítatlan járművek okozta tragédiákról hallunk. Az új évben megjelenik az új kormányrendelet a közúti közlekedés szabályairól, amelyben mind az egyén, mind az érdekelt szervek felelőssége jobban ki­hangsúlyozást nyer. Fokozni kell a közlekedés ellenőrzését is, nagyobb hang­súlyt helyezve a biztonsági szempontokra, mint eddig. Mindez azonban önmagában nem elég: szükség van ma­guknak a közlekedőknek a belátására, hogy magatartá­sukat az utakon a szükséges korlátozások önkéntes ma­­gukra­ vállalásával alakítsák ki. A magam részéről remélem, hogy az új közlekedési sza­bályok, valamint az év során még megszülető további intézkedések a közlekedő emberekben megértést, sőt messzemenő támogatást váltanak ki, amellyel a közle­kedésbiztonság romló tendenciáját megállíthatjuk, majd a javulás irányába fordíthatjuk. Ehhez kívánok még egyszer minden közlekedő társam­nak eredményes, biztonságos közlekedést, boldog új esztendőt. 3

Next