Autó-Motor, 1973. június-december (26. évfolyam, 13-24. szám)
1973-12-21 / 24. szám
a láncot. A rendszámtáblát fényviszszaverő festékkel vonják be. A zavarólag ható csillogó krómozást felváltja a matt fekete felület, és ha addig nem is oldják meg a defektmentes gumit, de kísérletezni fognak olyan tömör, műanyag kerékköpennyel, amely a mai gumiabroncs valamennyi jó tulajdonságával rendelkezik majd. És végül a Wankel-motor nagy teret fog hódítani.” Nádaskai Zoltán, a Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskola hallgatója motorjához könnyűfém vagy műanyag keréktárcsát tervez, majd így fejezi be indokolását: „Köszönöm a jó kezdeményezésüket és szeretném, ha sok hasonló ötletük lenne a jövőben.” Barátaim körében sokszor tervezgetünk motorkerékpárt. Alig akartam hinni szememnek, amikor megpillantottam a felhívást: Konstruáljon motorkerékpárt! Nos, óriási jövőjét látom a nagy, 650—1200 kernes motorkerékpárnak, valamint a bukósisak nélkül használható kis mosáknak” — írja Varga Ákos (Szeged, Kazinczy u. 2.) karosszérialakatos. ..Nagyon örülnék, ha egy „eszkábálj —magad—magadnak”-szerű mozgalmat indítanának — írja Bartos Tibor, a győri Gépipari Főiskola tanulója. — „Szerintem addigra már lesznek olyan „strapabíró“ anyagok, amelyek alacsony sűrítési arány mellett játszva elbírják a 10 ezer fordulatszámot. Nem vagyok maradi, de szerintem élen marad az Otto-motor és a kétütemű motor még elterjedtebb lesz. Ezzel szemben a befecskendezésnek nincs itt jövője. Okos ötletnek tartom a membránnyelves megoldást és a forgótárcsás vezérlést. A kardán drága és bonyolult, marad majd a lánc. Elnézést a rendezetlen írásmódért. De a Gépipari IV. osztálya elvonja az embertől az időt.” Varga Zoltán (Pécs, Tompa M. u. 51.) szerény teljesítményű, de tartósnak tervezett, környezetet alig fertőző motorjához műanyag gumit és kereket gondol, majd így folytatja: „Szívesen tennék eleget egy felhívásnak gépkocsi tervezésére. Ha oktalanságot is írtam volna, tulajdonítsák annak, hogy először foglalkozom ilyesmivel". Varga István (Sajópüspöki, Rákóczi u. 106.) az Ózdi Kohászati Üzem villamosipari technikusa: „Először is a féket alakítanám tovább, azaz tárcsafék lesz (amelyre már ma is szükség lenne). Növelném a visszajelző lámpák számát, így többek között a kerekek egy nyomban futását is így ellenőrizném”. Török Árpád (Sírok, Petőfi S. u. 8.) 22 éves, nős géplakatos írja: „Jónak tartom a Wankel-motort, de nem biztos, hogy addigra annyira kiforrott lesz, mint az Otto-motor”. Olvasónk nem is egy, hanem négy motort konstruált 50 és 500 kcm között, valamennyi kétütemű. Ifj. Vékony Lajos (Balmádi, Fűzfői u. 28.) „konstruktőrtárs” így ír: „Tíz év múltán a motorkerékpár és a közlekedés gyökeresen meg fog változni, a tervezők nem a méregdrága motor- és autócsodák konstruálására fordítják erejüket, hanem mindenki számára aránylag alacsony áron elérhető, kis hengerűrtartalmú, nagy teljesítményű motorok tervezésére". Borbély Gábor (Bp. XIII., Hegedűs Gy. u. 28.): „A MüM 9. Tanintézet harmadéves autószerelő-tanulója vagyok. Legismertebb tanárom Forisek József, akivel már esett szó ehhez hasonló témáról. Véleményem szerint a jövőben is a hagyományos dugattyúsmotort alkalmazzák majd." Bartha Zoltán (Kolosvár, Str. Rasaritulus 26.): „Mivel fokoznám az 1983-as modellem biztonságát? Gáztöltésű lengéscsillapítókkal, halogénizzóval és a kipufogórendszer füstszűrésével". Halmos Gábor (Bp. I., Attila út 31.) másodikos gimnazista: ,Szerintem érdemes volna több ilyen irányú pályázatot kiírni, mert jól mozgatja a fantáziát. Eddig is terveztem motorokat. Egyébként elnézést kérek a csúnya írás miatt, de 22 óra már elmúlt”. (Folytatjuk) És ilyennek képzeli a nyolcvanas évek motorkerékpárját Varga Zsolt, a rövidesen diplomázó formatervező művész, önhordó sajtolt lemezváz, amely nemcsak az üzemanyagnak, szerszámoknak és csomagoknak ad helyet, hanem nagy kényelmet ígér a nyergében utazóknak Szellemes megoldású Varga Zsolt kéthengeres, kétütemű, forgótárcsás motorja, amelynek nemcsak a helyigénye szerény, de a hűtése is kitűnőnek látszik. (Vajon mit szólna ezekhez a tervekhez az 1983-ban százéves motorkerékpár feltalálója, Gottlieb Daimler?...)