Autó-Motor, 1973. június-december (26. évfolyam, 13-24. szám)

1973-12-21 / 24. szám

a láncot. A rendszámtáblát fényvisz­­szaverő festékkel vonják be. A za­varólag ható csillogó krómozást fel­váltja a matt fekete felület, és ha addig nem is oldják meg a defekt­­mentes gumit, de kísérletezni fog­nak olyan tömör, műanyag kerék­köpennyel, amely a mai gumiab­roncs valamennyi jó tulajdonságá­val rendelkezik majd. És végül a Wankel-motor nagy teret fog hódí­tani.” Nádaskai Zoltán, a Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskola hallga­tója motorjához könnyűfém vagy műanyag keréktárcsát tervez, majd így fejezi be indokolását: „Köszö­nöm a jó kezdeményezésüket és sze­retném, ha sok hasonló ötletük len­ne a jövőben.” Barátaim körében sokszor tervez­getünk motorkerékpárt. Alig akar­tam hinni szememnek, amikor meg­pillantottam a felhívást: Konstruál­jon motorkerékpárt! Nos, óriási jö­vőjét látom a nagy, 650—1200 kern­es motorkerékpárnak, valamint a bukósisak nélkül használható kis mosáknak” — írja Varga Ákos (Sze­ged, Kazinczy u. 2.) karosszérialaka­tos. ..Nagyon örülnék, ha egy „eszkábálj —magad—magadnak”-szerű mozgal­mat indítanának — írja Bartos Ti­bor, a győri Gépipari Főiskola ta­nulója. — „Szerintem addigra már lesznek olyan „strapabíró“ anyagok, amelyek alacsony sűrítési arány mellett játszva elbírják a 10 ezer fordulatszámot. Nem v­agyok mara­di, de szerintem élen marad az Ot­­to-motor és a kétütemű motor még elterjedtebb lesz. Ezzel szemben a befecskendezésnek nincs itt jövője. Okos ötletnek tartom a membrán­­nyelves megoldást és a forgótárcsás vezérlést. A kardán drága és bonyo­lult, marad majd a lánc. Elnézést a rendezetlen írásmódért. De a Gép­ipari IV. osztálya elvonja az ember­től az időt.” Varga Zoltán (Pécs, Tompa M. u. 51.) szerény teljesítményű, de tar­tósnak tervezett, környezetet alig fertőző motorjához műanyag gumit és kereket gondol, majd így folytat­ja: „Szívesen tenn­ék eleget egy fel­hívásnak gépkocsi tervezésére. Ha oktalanságot is írtam volna, tulajdo­nítsák annak, hogy először foglalko­zom ilyesmivel". Varga István (Sajópüspöki, Rákóczi u. 106.) az Ózdi Kohászati Üzem vil­lamosipari technikusa: „Először is a féket alakítanám tovább, azaz tár­csafék lesz (amelyre már ma is szükség lenne). Növelném a vissza­jelző lámpák számát, így többek kö­zött a kerekek egy nyomban futá­sát is így ellenőrizném”. Török Árpád (Sírok, Petőfi S. u. 8.) 22 éves, nős géplakatos írja: „Jónak tartom a Wankel-motort, de nem biztos, hogy addigra annyira kifor­rott lesz, mint az Otto-motor”. Ol­vasónk nem is egy, hanem négy motort konstruált 50 és 500 kcm kö­zött, valamennyi kétütemű. Ifj. Vékony Lajos (B­­almádi, Fűz­fői u. 28.) „konstruktőrtárs” így ír: „Tíz év múltán a motorkerékpár és a közlekedés gyökeresen meg fog változni, a tervezők nem a méreg­drága motor- és autócsodák konst­ruálására fordítják erejüket, hanem­ mindenki számára aránylag ala­csony áron elérhető, kis hengerűr­tartalmú, nagy teljesítményű moto­rok tervezésére". Borbély Gábor (Bp. XIII., Hegedűs Gy. u. 28.): „A MüM 9. Tanintézet harmadéves autószerelő-tanulója va­gyok. Legismertebb tanárom Fori­­sek József, akivel már esett szó eh­hez hasonló témáról. Véleményem szerint a jövőben is a hagyományos dugattyúsmotort alkalmazzák majd." Bartha Zoltán (Kolosvár, Str. Ra­­saritulus 26.): „Mivel fokoznám az 1983-as modellem biztonságát? Gáz­töltésű lengéscsillapítókkal, halogén­izzóval és a kipufogórendszer füst­szűrésével". Halmos Gábor (Bp. I., Attila út 31.) másodikos gimnazista: ,Szerintem érdemes volna több ilyen irányú pályázatot kiírni, mert jól mozgatja a fantáziát. Eddig is terveztem mo­torokat. Egyébként elnézést kérek a csúnya írás miatt, de 22 óra már el­múlt”. (Folytatjuk) És ilyennek képzeli a nyolcvanas évek motorkerékpárját Varga Zsolt, a rövidesen diplomázó formatervező művész, önhordó sajtolt lemezváz, amely nemcsak az üzemanyagnak, szerszá­moknak és csomagoknak ad helyet, hanem nagy kényelmet ígér a nyergében utazóknak Szellemes megol­dású Varga Zsolt kéthengeres, két­ütemű, forgótárcsás motorja, amelynek nemcsak a hely­igénye szerény, de a hűtése is kitűnőnek látszik. (Vajon mit szólna ezekhez a ter­vekhez az 1983-ban százéves motorke­rékpár feltalálója, Gottlieb Daimler?...)

Next