Autó-Motor, 1974. június-december (27. évfolyam, 13-24. szám)
1974-07-06 / 13. szám
■ ■ személygépkocsi tetezése nem- I i ■ csak az eljutási időt rövidí- I t 1 tette meg, hanem megterem- 1-1 tett egy új iparágat is, amely ■■■ méreteit tekintve rövidesen felzárkózik majd a legnagyobbak közé. Sokan vannak, akik évtizedek óta hivatásként gyakorolják a szakmát, ismerik minden fortélyát, de még többen vannak, akik néhány hónapos vagy éves „maszek” jogosítvánnyal a zsebükben ismerkednek az autóval és a forgalommal egyaránt. Az autó bonyolult szerkezet. A legtöbb autós a mosás, a tisztítás műveletein túl nem szívesen nyúl a kocsihoz. Szakmai tudása csak a legegyszerűbb ellenőrzésekre (akkumulátor, hűtőfolyadék, fékolaj, guminyomás és hasonlók) terjed ki. A komolyabb javítások, beállítások elvégzéséhez különben sem mindig elég a szakmai tudás: megfelelő szerszámok is szükségesek, amelyekkel az autósoknak csak kis része dicsekedhet. A gépkocsik számának növekedésével párhuzamosan születtek intézkedések a szervizhálózat fejlesztésére is. Ezeknek a terveknek az ismeretében elmondható, hogy az igények és a javítókapacitás között helyenként még meglevő feszültségek tovább fognak csökkenni, és néhány év múlva a kívánt egyensúly megteremtődik. Az autójavításban jelentős részt vállalnak a magánkisiparosok is. Az autósok egy része szívesen veszi igénybe munkájukat. Figyelemre méltó arányt képviselnek azok, akik kocsijuk javítását a korábbi ismeretség alapján a házhoz hívott szerelőre bízzák. Az állami vállalatok, szövetkezetek közül azoknak, amelyek nagyobb személyautó-parkkal rendelkeznek, saját javítóműhelyük van, de a kisebb egységek kocsijuk javítását az állami vagy szövetkezeti szervizekre bízzák. Az ügyes gépkocsivezető a napi karbantartási munkák elvégzésével sokat tud megtakarítani ezeknek a vállalatoknak. Akárhol is javítják azonban a forgalomban részt vevő gépkocsikat, egységes követelmény a megfelelő műszaki állapot, amelyet a javítás minősége is alapvetően befolyásol. Az autósok többsége a munkavégzés minőségét nem tudja elbírálni, az „alkalmi tanácsadók” véleménye pedig nem mindig mérvadó. Az a tény viszont, hogy ezen a téren vannak problémák, abból is lemérhető, hogy a Központi Népi Ellenőrzési Bizottsághoz , illetve területi szerveihez — ilyen témában gyakran fordulnak panasszal. Ezért döntött úgy a KNEB Elnöksége, hogy augusztus—szeptember hónapokban országos vizsgálatot indít az állami, a szövetkezeti és a magántulajdonban levő személygépkocsik javításának helyzetére vonatkozóan. A vizsgálat során ellenőrizni fogjuk az állami, szövetkezeti műhelyek, illetőleg a magánkisiparosok autójavító tevékenységét, összegyűjtjük az ezzel kapcsolatos kedvező és kedvezőtlen tapasztalatokat. A vizsgálat, bár országos jellegű, mégsem terjed ki valamennyi személygépjármű-javító üzemre, illetve kisiparosra. Elegendőnek tartjuk, ha a népi ellenőrök a fővárosban, illetve Baranya, Fejér, Hajdú, Komárom, Szabolcs és Szolnok megyékben keresik fel az említett üzemeket és javítóműhelyeket. Nem nélkülözhetjük azonban a lakosság véleményét sem. De arra nincs mód, hogy a népi ellenőrök több száz autóst, gépkocsivezetőt lakásukon felkeressenek. Ezért a népi ellenőrzésnél a bejelentések alapján már rendelkezésre álló tapasztalatokon túlmenően kérdőíveket is küldünk szét. A kérdések kivágható módon megjelentek az Autóklub lapjának júniusi számában. De a külön kinyomtatott kérdőíveket eljuttattuk a nagyobb benzinkutakhoz és átvehető ilyen nyomtatvány az Autó-Motor Közönségszolgálatánál is (1088 Budapest VIII., Rákóczi út 23.) munkanapokon 8— 12 és 14—16 óra között. Kérdéseket teszünk fel többek között a javítás minőségére, a javítóműhelyekben szokásos bánásmódra, a számlázásra, a várakozási időre, az alkatrészellátásra és a három évenként kötelező műszaki vizsgán szerzett tapasztalatokra vonatkozóan. Arra is kíváncsiak vagyunk: szokott-e borravalót adni — és miért ... A beérkezett kérdőíveket gépi úton feldolgozzuk, és a tapasztalatokat az országos jelentésünk összeállításánál kívánjuk hasznosítani. Természetesen a kérdőív kérdéseire adott válaszok egyedi esetekre nem mindig adhatnak mélyebb betekintést. Ezért ha valakinek a vizsgált témával kapcsolatosan bármilyen közölnivalója van, azt írja meg — akár levelezőlapon, akár levélben — a következő címre: KNEB Építés- és Közlekedésügyi Főosztály, 1393 Bp. Pf. 432. És kérjük, ne csak olyan esetekben írjanak, amikor a javító munkájával nem voltak megelégedve, vagy eljárását sérelmesnek tartották. Számoljanak be olyan tapasztalatokról is, amelyeket a javítással kapcsolatosan eredményesnek, kedvező jelenségnek vagy változásnak tartanak. A kérdőíveket ne csak a magánautósok töltsék ki, illetve a tapasztalatokról ne csak ők írjanak levelet. Számítunk a hivatásos gépkocsivezetők, gépkocsielőadók véleményére is, tapasztalataikat szintén hasznosítani kívánjuk. A kérdőívekből és a levelekből levont következtetésekről, illetőleg a vizsgálat megállapításairól ugyancsak tájékoztatjuk majd az Autó- Motor olvasóit. Bessenyei Gábor KNEB gazdasági szakértő MILYEN A SZEMÉLYAUTÓJAVÍTÁS