Autó-Motor, 1974. június-december (27. évfolyam, 13-24. szám)

1974-07-06 / 13. szám

■ ■ személygépkocsi tetezése nem- I i ■ csak az eljutási időt rövidí- I t 1 tette meg, hanem megterem- 1-1 tett egy új iparágat is, amely ■■■ méreteit tekintve rövidesen felzárkózik majd a legnagyobbak kö­zé. Sokan vannak, akik évtizedek óta hivatásként gyakorolják a­ szakmát, ismerik minden fortélyát, de még többen vannak, akik néhány hóna­pos vagy éves „maszek” jogosít­vánnyal a zsebükben ismerkednek az autóval és a forgalommal egy­aránt. Az autó bonyolult szerkezet. A legtöbb autós a mosás, a tisztítás műveletein túl nem szívesen nyúl a kocsihoz. Szakmai tudása csak a legegyszerűbb ellenőrzésekre (ak­kumulátor, hűtőfolyadék, fékolaj, gu­minyomás és hasonlók) terjed ki. A komolyabb javítások, beállítások el­végzéséhez különben sem mindig elég a szakmai tudás: megfelelő szerszámok is szükségesek, ame­lyekkel az autósoknak csak kis ré­sze dicsekedhet. A gépkocsik számának növekedésé­vel párhuzamosan születtek intéz­kedések a szervizhálózat fejlesztésé­re is. Ezeknek a terveknek az isme­retében elmondható, hogy az igé­nyek és a javítókapacitás között he­lyenként még meglevő feszültségek tovább fognak csökkenni, és néhány év múlva a kívánt egyensúly meg­teremtődik. Az autójavításban jelentős részt vál­lalnak a magánkisiparosok is. Az autósok egy része szívesen veszi igénybe munkájukat. Figyelemre méltó arányt képviselnek azok, akik kocsijuk javítását a korábbi isme­retség alapján a házhoz hívott sze­relőre bízzák. Az állami vállalatok, szövetkezetek közül azoknak, amelyek nagyobb személyautó-parkkal rendelkeznek, saját javítóműhelyük van, de a ki­sebb egységek kocsijuk javítását az állami vagy szövetkezeti szervizek­re bízzák. Az ügyes gépkocsivezető a napi karbantartási munkák elvég­zésével sokat tud megtakarítani ezeknek a vállalatoknak. Akárhol is javítják azonban a for­galomban részt vevő gépkocsikat, egységes követelmény a megfelelő műszaki állapot, amelyet a javítás minősége is alapvetően befolyásol. Az autósok többsége a munkavég­zés minőségét nem tudja elbírálni, az „alkalmi tanácsadók” véleménye pedig nem mindig mérvadó. Az a tény viszont, hogy ezen a téren van­nak problémák, abból is lemérhető, hogy a Központi Népi Ellenőrzési Bizottsághoz , illetve területi szer­veihez — ilyen témában gyakran fordulnak panasszal. Ezért döntött úgy a KNEB Elnöksége, hogy augusztus—szeptember hónapokban országos vizsgálatot indít az állami, a szövetkezeti és a magántulajdon­ban levő személygépkocsik javításá­nak helyzetére vonatkozóan. A vizs­gálat során ellenőrizni fogjuk az ál­lami, szövetkezeti műhelyek, illető­leg a magánkisiparosok autójavító tevékenységét, összegyűjtjük az ezzel kapcsolatos kedvező és kedvezőtlen tapasztalato­kat. A vizsgálat, bár országos jelle­gű, mégsem terjed ki valamennyi személygépjármű-javító üzemre, il­letve kisiparosra. Elegendőnek tart­juk, ha a népi ellenőrök a főváros­ban, illetve Baranya, Fejér, Hajdú, Komárom, Szabolcs és Szolnok me­gyékben keresik fel az említett üze­meket és javítóműhelyeket. Nem nélkülözhetjük azonban a lakosság véleményét sem. De arra nincs mód, hogy a népi ellenőrök több száz autóst, gépkocsivezetőt lakásukon felkeressenek. Ezért a népi ellenőrzésnél a beje­lentések alapján már rendelkezésre álló tapasztalatokon túlmenően kér­dőíveket is küldünk szét. A kérdé­sek kivágható módon megjelentek az Autóklub lapjának júniusi számá­ban. De a külön kinyomtatott kérdő­íveket eljuttattuk a nagyobb benzin­kutakhoz és átvehető ilyen nyom­tatvány az Autó-Motor Közönség­­szolgálatánál is (1088 Budapest VIII., Rákóczi út 23.) munkanapokon 8— 12 és 14—16 óra között. Kérdéseket teszünk fel többek kö­zött a javítás minőségére, a javító­műhelyekben szokásos bánásmódra, a számlázásra, a várakozási időre, az alkatrészellátásra és a három évenként kötelező műszaki vizsgán szerzett tapasztalatokra vonatko­zóan. Arra is kíváncsiak vagyunk: szokott-e borravalót adni — és mi­ért ... A beérkezett kérdőíveket gépi úton feldolgozzuk, és a tapasztalatokat az országos jelentésünk összeállításá­nál kívánjuk hasznosítani. Természetesen a kérdőív kérdéseire adott válaszok egyedi esetekre nem mindig adhatnak mélyebb betekin­tést. Ezért ha valakinek a vizsgált témával kapcsolatosan bármilyen közölnivalója van, azt írja meg — akár levelezőlapon, akár levélben — a következő címre: KNEB Építés- és Közlekedésügyi Főosztály, 1393 Bp. Pf. 432. És kérjük, ne csak olyan esetekben írjanak, amikor a javító munkájával nem voltak megelégedve, vagy eljá­rását sérelmesnek tartották. Számol­janak be olyan tapasztalatokról is, amelyeket a javítással kapcsolato­san eredményesnek, kedvező jelen­ségnek vagy változásnak tartanak. A kérdőíveket ne csak a magánautó­sok töltsék ki, illetve a tapasztala­tokról ne csak ők írjanak levelet. Számítunk a hivatásos gépkocsiveze­tők, gépkocsielőadók véleményére is, tapasztalataikat szintén hasznosítani kívánjuk. A kérdőívekből és a levelekből le­vont következtetésekről, illetőleg a vizsgálat megállapításairól ugyan­csak tájékoztatjuk majd az Autó- Motor olvasóit. Bessenyei Gábor KNEB gazdasági szakértő MILYEN A SZEMÉLYAUTÓ­JAVÍTÁS

Next