Autó-Motor, 1974. június-december (27. évfolyam, 13-24. szám)

1974-07-06 / 13. szám

Rózsa György Ezt láttam Bulgáriában Ha Bulgária nevét hallja a magyar autós-motoros tu­rista, képzelete vetítővász­nán rendszerint a napfényes Aranypart jelenik meg, a végtelen tengerrel... Pedig többkötetes könyv sem len­ne elég bemutatni e sza­badságáért oly sokat har­colt nyolcmilliós nép gyö­nyörű országának változa­tos arcát. Szófiai testvérlapunk, az Auto-Moto meghívására tíz napot tölthettem „a rózsák és a dohány országában”. Természetesen elsősorban a közlekedéssel és a gépjár­műiparral összefüggő ta­pasztalataimról szeretnék beszámolni. — Több mint ezer kilomé­ter hosszú lesz 1990-ig az autópálya-hálózatunk — mondta Emil Dimitrov, az „Auto-Moto” főszerkesztő­je. — Sliven és Ajtós kö­zött készen van már hat­van kilométer, s a követke­ző lépésként Szófia és Plov­div között építünk autópá­lyát. Szó esett a bolgár gumi­iparról. Megtudtuk, hogy a francia Kleber-gumi licen­­cének birtokában „Vida” nevű radiálköpenyt gyárta­nak Vidinben, Szófiában és Pazarcsikban pedig busz- és traktorgumikat állítanak elő. Lovecsben szerelik össze a Moszkvics kocsikat. Megvá­sárolták a francia „Setra” licencet, és ennek alapján, Skoda-alvázra építik Be­­teogradban a buszokat, Su­­menben pedig a Skoda-Ma­­dara típusú teherautókat gyártják. Bulgáriában több mint egy­millió gépjármű fut. Amíg tavaly minden 32 lakosra jutott egy autó, az idén 27,7 személyre, és 1990-ben 6,5 lakosra jut majd egy gép­kocsi. Nagyon sok a Zsiguli (ára, típustól függően 6100—7600 leva)­, Moszkvics (4700), Volga (9200), Skoda (4600), Zaporozsec (3900). Ezeken kívül a világ majdnem va­lamennyi gyártmányát lát­ni az utakon. Az állami ko­csik rendszámának fehér az alapszíne, a magánko­csiké fekete. Ez utóbbiakból ma mintegy 300 000 darabot tartanak nyilván. Sokkal több persze a motorkerék­pár. Természetesen elsőnek a saját gyártmányú Balkant kell említeni, azután főleg Jawa, Izs, MZ, Schwalbe, sőt még néhány Csepel is látható. — A taxival sajnos, nem állunk valami jól — foly­tatja bolgár kollégánk. — A majdnem egymilliós Szó­fiában 1200 taxi tart szolgá­latot, de ha rosszra fordul az idő, akkor bizony várni kell. A város 42 pontján taxihívót állítottak fel, amelyről közvetlen kapcso­latot lehet teremteni a taxi­központtal, de ehhez az kell, hogy a kis zöld lám­pa égjen. Mi csak ritkán láttunk zöldlámpás hívót... Igaz, ehhez hozzájárul a taxi kedvező tarifája. De olcsó a villamos is (4 sztatinka , 64 fillér). Egymást érik a csuklós villamosok, ha­sonlóan sűrű járatúak a trolik és a buszok (egy ré­szük Ikarus). Nagyon olcsó a telefon (2 sztatinka) és majdnem minden kapunál található. A közlekedési szabályokat nem veszik nagyon szigo­rúan. Különösen a járóke­lők könnyelműsködnek (itt­­ott fütyül a rendőr, de egyéb következménye nin­csen a veszélyes csintalan­kodásnak). Érdekesség: a forgalmi lámpák minden­kor csak egy színt mutat­nak. Tehát vigyázat: a sár­ga nem jelenik meg a pi­rossal együtt! Szófia a gondozott parkok, a pompás vizű ivócsobogók és a szemet gyönyörködtető A több évszázados török megszállás nyoma, a mecset ma is szolgálja Allahot. Az előtérben a zsúfolt parkolóhelyek egyike Ez a 42. számú taxihívó telefon (a szám alatt­i piros és zöld lámpa)

Next