Autó-Motor, 1975. június-december (28. évfolyam, 13-24. szám)

1975-07-06 / 13. szám

Különösen megrázó baleseti hely­színt tár a kép az olvasó elé. Le­het, hogy ez a kislány önfeledt já­ték közben minden óvatosságot fel­adva szaladt az autó elé. Talán csak éppen azért, mert édesanyját, vagy iskolatársát az utca túlsó oldalán hirtelen megpillantotta. A gázoló autó vezetője ebben az esetben jo­gilag talán nem is felelős. Lehet az is, hogy a gyermek előzőleg már jó ideje az úttest közelében játsza­dozott. A gyermek puszta látványa, játékos ott-tartózkodása már előjelzés volt — előjelzés lehetett volna — a veszélyes zónára. És éppen erről van szó.... Az utca szinte pillanatonként új ar­cot öltő forgalma igen sokrétűen teremti elő az olyan veszélyhelyze­teket, amelyek kivédéséhez a sza­bályok ismerete a forgalom motori­zált résztvevői számára csupán ala­pot ad, a megoldást azonban önte­vékenyen, a vezetési módszerünkben rejlő „biztonsági tartalék" birtoká­ban gyakorta önállóan kell megol­danunk. A forgalom folyamatossága és a közlekedés biztonsága szem­pontjából a gyalogos — kiváltkép­pen a gyermek — közlekedési sajá­tosságainak az ismerete elengedhe­tetlen. Már csak azért is elengedhe­tetlen, mivel a városokban és vidé­ken egyaránt ijesztő mértékben nő a gyermekbalesetek, a gyermekgá­zolások száma. A nyári örömök, a nagy vakáció, az önfeledt szünidei játszadozások időszakában is beszél­nünk kell erről. Kiváltképpen azért, hogy utaljunk arra a külön fele­lősségre, amely most a szülőkre, ne­velőkre és nem utolsósorban a gép­­járművezetőkre hárul. Mégpedig gyermekeink fokozott védelméért. Sokszor szó esett már arról, hogy a gyermekeknek lényegében több időre van szükségük ahhoz, hogy tapasztala­taika­t — így a közleke­désben, a közlekedési oktatásban szerzett tapasztalataikat is — rend­szerezzék, mint a felnőttek. Ez utób­bi korosztálynak lényegesen több módszer, több hasonlítási alap áll a rendelkezésére ahhoz, hogy a for­galomáramlásban akár közvetett megfigyelés útján is szerezhető in­formációkat felfogják és ahhoz iga­zítsák lépteiket. A gyermeknek egy tárgyat, s így egy közeledő autót, motorkerékpárt vagy villamost hosszabban kell szemlélnie, megfi­gyelnie, mérlegelnie ahhoz, hogy a „lelépek, vagy még várakozom" di­lemmában helyes döntéshez jusson. És még a hosszabb mérlegelés ese­tét is feltételezve gyakran sugallhat­ja az ő szerény, éretlen közlekedési tapasztalata a cselekvésre a rossz döntést, mert az úttest az éppen el­eredt esőtől akkor különlegesen csú­szós, vagy ruházata a kedvezőtlen látási viszonyok közepette beleol­vad a környezetbe ... Aztán számítani kell arra is, hogy a gyalogos általában­ — így termé­szetesen a gyermek is — többnyire a távolságot igyekszik átszámítani arra az időre, amely az úttesten való áthaladáshoz szükséges, és nem a közlekedő jármű sebességét be­csüli fel. A gyalogosok áthaladási sebessége azonban nem mindenkinél azonos; kortól, hangulattól, nemtől függően változó. Meg aztán a gyer­mekek iskolán kívüli idejük alatt szinte reggeltől estig fáradhatatla­nul játszanak. Játékos kedvükben mindig új témát keresve megőrzik szabadságukat: a közvetlenség és ösztönszerűség uralja — gyakorta bajt hozóan is — játékszenvedélyü­ket. ők még nem tudnak közleked­ni. Éppen ezért a szülőkre, a meg­bízott felügyelőkre, a gépjárműve­zetőkre, egyszóval a felnőtt társa­dalomra most talán az átlagosnál is nagyobb feladat hárul a megszokott, jól ismert környezettől esetleg távol nyaraló, önfeledten játszadozó gyer­mekeink védelme érdekében. A közvetett megfigyelés ajándékin­formációinak klasszikus esete az út­testre guruló labda, amelyet tör­vényszerűen követ a gyermek! Azt mondják, a jó autós egyik szemével maga elé, a másikkal hátra és két oldalra, a „harmadikkal” pedig két utcával előre figyel. Ha ilyen képességű vezető ül a ké­pen szereplő kocsi volánja mögött, ez a kislány talán még ma is kö­rünkben lehetne... Almássy Tibor A közlekedési balesetek nem véletlenek: előidézik őket! Az ok legtöbbször emberi hiba ... 3

Next