Autó-Motor, 1975. június-december (28. évfolyam, 13-24. szám)

1975-07-06 / 13. szám

PANASZOK ÉS INTÉZKEDÉSEK AZ AFIT-NÁL írta: Schaffer Béla főosztályvezető A Központi Statisztikai Hivatal ada­tai szerint az ország lakosságának személyautó-javítási igényeiből az Autófenntartó Ipari Tröszt (AFIT) vállalatai az 1974. évben mintegy 60%-ot — ezen belül Budapesten 75%-ot­­ elégítették ki, és 1975 folyamán az AFIT arányának to­vábbi növekedése várható. E tény magától értetődő, hiszen a IV. ötéves terv időszakában az AFIT-vállal­atoknál a karbantartási tevékenység fejlődött a legdinami­kusabban. A növekedés részben új karbantartó állomások üzembe he­lyezéséből, részben pedig attól szár­mazik, hogy a nagyjavítások csök­kenése következtében sok kapacitás felszabadult. A karbantartás — s döntően a la­kossági szolgáltatás fejlődése — új kapcsolatok kialakítását tette szük­ségessé az ügyfelek és­ a javítóválla­latok között. Az AFIT-vállalatok karbantartó ál­lomásai az országos gépkocsijavító hálózat gerincét képezik. Szerepük nemcsak a mennyiségi teljesítmény­ben mutatkozik meg, hanem a mi­nőségi munka terén is példát kell mutatniuk. A karbantartó állomásokkal szem­ben támasztott követelmény teljes mértékben összhangban van az AFIT törekvéseivel. Az AFIT egy egész sor intézkedést tett azért, hogy az ügyfelek a minőségileg ki­­fogástalan javítást a legkedvezőbb áron, a legrövidebb határidőn belül, a legkulturáltabb körülmények kö­zött a legudvariasabb fogadtatás mellett végeztethessék el. Egységes működési és szervezeti szabályzatban rögzítette a karban­tartó állomások termelési és elszá­molási tevékenységét, jelentősen nö­velte a műszaki színvonalat javító berendezések, célszerszámok, diag­nosztikai műszerek körét és meny­­nyiségét, bevezette a „Dolgozz hi­bátlanul” munkarendszert, fokozta a hazai és külföldi szakmunkásto­vábbképzést, s ezen túlmenően sza­bályozta a panaszok, bejelentések, reklamációk fórumait és ügyintézé­sét. Az AFIT minden igyekezete arra irányul, hogy a vállalati és közpon­ti ellenőrzési szervek tevékenysége révén a panaszok oka szűnjék meg. Szűnjék meg tehát a felületes, hoz­zá nem értő munka, a túlszámlá­zás, az ügyfelek ide-oda küldözge­tése, az udvariatlan magatartás. Az AFIT a karbantartó állomások munkája során előforduló hibák fel­tárása érdekében széles körű lehe­tőséget nyújt az ügyfelek részére a panaszok, bejelentések és reklamá­ciók megtételéhez, s azok útját az elintézésig követi. E helyütt elsősorban inkább arról szeretnénk tájékoztatást adni, hogy egy panasz, reklamáció elintézése miként történhet a leggyorsabban, a legeredményesebben. A magyar sajtóban jó néhányszor leírták már, mennyire meghosszab­bítja egy panasztevő saját várako­zásának idejét akkor, ha első lépés­ként nem az illetékes alsóbb fóru­mokhoz fordul. Véleményünk szerint a szocialista szolgáltató-, javítóiparnál ma már nem szabad kiindulni abból a régen érvényét vesztett magyar mondás­ból, amely így hangzik: „Az ördö­göt az öreganyjánál feljelenteni nem lehet”. Ne higgyük, hogy a karbantartó ál­lomás vezetője, egy AFIT-vállalat főmérnöke, igazgatója nem képes, nem akar házon belül rendet terem­teni, az ügyfelek számára kedvezőbb légkört létrehozni, vagyis egy-egy jogos panaszt megfelelő módon el­intézni. Az ügyfelek megnyerése: A múlt évben közel másfél millió kocsi került az AFIT üzemeibe. A panaszok száma 827 volt. Akik a javítással kapcsolatosan valami műszaki rendellenességre gyanakodtak, azoknak autói bejuthattak a Központi Ügyfélszolgálat vizsgálóira, ahol még az úgynevezett rejtett pontokat, a zörgési, kopogási tüneteket is igen alaposan tudják ellenőrizni .

Next