Autó-Motor, 1976. január-június (29. évfolyam 1-12. szám)
1976-03-06 / 5. szám
A Grúz SZSZK fővárosában — Tbilisziben — már egy éve, hogy az autóbuszvezetők elektronikus számítógép „engedélye” alapján indulnak el útvonalaikra. Az új módszer eredményeképpen több mint 25 százalékkal csökkent a balesetek száma. Az utazási engedély (vagy tiltás) kiadása során a komputer a biológiai ritmusok elmélete figyelembevételével dönt. Az elmélet szerint — amelyet a kozmikus tér ritmusaival hoznak összefüggésbe — minden ember élete már születésétől kezdve bizonyos ciklusszabályoknak van alávetve. A következő ciklusokról van szó: a fizikairól, amely 23 nap, az érzelmiről, amely 28 és az értelmiről, amely 33 nap. Mindhárom ciklus két részre osztható: az első rész a pozitív, a második a negatív periódus. A két időszak közti átmenet napját egyszerűen nullás, illetve kritikus napnak nevezik. Ezen a napon — a biológiai ritmusok elmélete szerint — az emberek különösen érzékenyek. Előfordulhat, hogy két, esetleg mindhárom ciklus nullás napja egybeesik — azaz kettős, illetve hármas kritikus nap esete áll fenn —, olyankor ez az érzékenység fokozott — írja David Imedasvili, az APN tudósítója. Két kritikus nap egybeesése évente legfeljebb hatszor, háromé legfeljebb egyszer fordulhat elő. A grúz közúti szállítási minisztérium a biológiai ritmusok tudományos elméletének alapján bevezette a gépkocsivezetők előzetes figyelmeztetésének rendszerét, amelynek keretében a köztársaság 27 személyszállító vállalata mellett orvosi kivizsgáló pontokat állítottak fel, ahol a gépjárművezetők fizikai és pszichofizikai állapotát határozzák meg. Minden autóvezetőről kartont állítanak ki, amelyet a minisztériumban egy Minszk—32 elektronikus számítógép segítségével pillanatok alatt értékelhetnek. A kritikus napokon az autóvezetőket előzetesen figyelmeztetik a műszerészek és a mérnökök. A kétszeresen és háromszorosan kritikus napokon pedig felmentik őket a munka alól. Az autók technikai ellenőrzésének és javításának napjait úgy állapítják meg, hogy egybeessenek a kritikus napokkal. A közúti szállítási vállalatok irányítóközpontjai minden gépkocsivezetőnek kritikus napjairól hivatalos iratot adnak, amelyet a sofőr köteles állandóan magával hordani. Ebben az évben ezt a kísérletet kiterjesztik a grúz főváros taxisofőrjeire is. A minisztérium úgy tervezi, hogy a módszert a későbbiek folyamán a magánautósoknál is alkalmazzák majd. Kritikus napokra közlekedésbe ír Tbiliszi utcakép (MAROSI LÁSZIÓ felvétele) AUTÓPÁLYA SZIBÉRIÁBAN Több mint ötezer kilométer hosszú autóközlekedési főútvonal köti majd össze az Uralhegységet a Bajkál-tóval. A nagy ipari városból, Cseljabinkszból kiinduló műút összeköti Szibéria valamennyi területi és járási központját, és a Bajkálon túli városban, Csitában végződik. Az aszfaltút 2300 kilométer hosszúságú szalagja már elkészült. Az építőknek számos nehézséggel kellett megbirkózniuk, hiszen a főútvonal alapjában véve „szűz területen" halad keresztül. A munkálatokat bonyolítják a nehéz geológiai viszonyok: mocsarak, szikes területek, az örökös fagy övezetei. Errefelé hosszú és kemény a tél. Mi a jelentősége a világ leghosszabb autóközlekedési főútvonalának? Mindenekelőtt tehermentesíti a vasutat a rövid távú helyi szállításoktól. Ilyen értelemben ennek az autóútnak nem kisebb a jelenősége, mint a Bajkál-Amur vasútvonalnak. Az autópálya több mint kétszáz járást köt össze a területi központokkal. Azzal, hogy a belterjes mezőgazdasági termelés övezetein halad keresztül, lényegesen megjavítja a műtrágya- és terméselszállítás lehetőségeit. Az Urál-Bajkál főútvonal idővel annak az autósztrádának egyik láncszeme lesz, amely a Szovjetunió nyugati határától, Breszttől a Csendes-óceán partján fekvő Vlagyivosztokig húzódik. 3 (Szputnyik) 29