Autó-Motor, 1976. január-június (29. évfolyam 1-12. szám)

1976-03-06 / 5. szám

A Grúz SZSZK fővárosában — Tbi­lisziben — már egy éve, hogy az autóbuszvezetők elektronikus számí­tógép „engedélye” alapján indulnak el útvonalaikra. Az új módszer ered­ményeképpen több mint 25 száza­lékkal csökkent a balesetek száma. Az utazási engedély (vagy tiltás) ki­adása során a komputer a biológiai ritmusok elmélete figyelembevéte­lével dönt. Az elmélet szerint — amelyet a kozmikus tér ritmusaival hoznak összefüggésbe — minden em­ber élete már születésétől kezdve bi­zonyos ciklusszabályoknak van alá­vetve. A következő ciklusokról van szó: a fizikairól, amely 23 nap, az érzelmiről, amely 28 és az értelmi­ről, amely 33 nap. Mindhárom ciklus két részre oszt­ható: az első rész a pozitív, a máso­dik a negatív periódus. A két idő­szak közti átmenet napját egysze­rűen nullás, illetve kritikus napnak nevezik. Ezen a napon — a bioló­giai ritmusok elmélete szerint — az emberek különösen érzékenyek. Elő­fordulhat, hogy két, esetleg mindhá­rom ciklus nullás napja egybeesik — azaz kettős, illetve hármas kriti­kus nap esete áll fenn —, olyankor ez az érzékenység fokozott — írja David Imedasvili, az APN tudósí­tója. Két kritikus nap egybeesése éven­te legfeljebb hatszor, háromé legfel­jebb egyszer fordulhat elő. A grúz közúti szállítási miniszté­rium a biológiai ritmusok tudomá­nyos elméletének alapján bevezette a gépkocsivezetők előzetes figyel­meztetésének rendszerét, amelynek keretében a köztársaság 27 személy­­szállító vállalata mellett orvosi ki­vizsgáló pontokat állítottak fel, ahol a gépjárművezetők fizikai és pszi­chofizikai állapotát határozzák meg. Minden autóvezetőről kartont állíta­nak ki, amelyet a minisztériumban egy Minszk—32 elektronikus számí­tógép segítségével pillanatok alatt értékelhetnek. A kritikus napokon az autóvezető­ket előzetesen figyelmeztetik a mű­szerészek és a mérnökök. A kétsze­resen és háromszorosan kritikus na­pokon pedig felmentik őket a mun­ka alól. Az autók technikai ellenőr­zésének és javításának napjait úgy állapítják meg, hogy egybeessenek a kritikus napokkal. A közúti szállí­tási vállalatok irányítóközpontjai minden gépkocsivezetőnek kritikus napjairól hivatalos iratot adnak, amelyet a sofőr köteles állandóan magával hordani. Ebben az évben ezt a kísérletet ki­terjesztik a grúz főváros taxisofőr­jeire is. A minisztérium úgy tervezi, hogy a módszert a későbbiek folya­mán a magánautósoknál is alkalmaz­zák majd. Kritikus napokra közlekedésbe ír Tbiliszi utcakép (MAROSI LÁSZI­Ó felvétele) AUTÓPÁLYA SZIBÉRIÁBAN Több mint ötezer kilométer hosszú autóközlekedési főút­vonal köti majd össze az Ural­­hegységet a Bajkál-tóval. A nagy ipari városból, Cselja­­binkszból kiinduló műút össze­köti Szibéria valamennyi terü­leti és járási központját, és a Bajkálon túli városban, Csitá­­ban végződik. Az aszfaltút 2300 kilométer hosszúságú szalagja már elkészült. Az építőknek szá­mos nehézséggel kellett megbirkózniuk, hiszen a főútvonal alapjában véve „szűz területen" halad keresztül. A munkálatokat bonyolítják a nehéz geológiai vi­szonyok: mocsarak, szikes területek, az örökös fagy övezetei. Errefelé hosszú és kemény a tél. Mi a jelentősége a világ leghosszabb autóközlekedési főútvonalának? Minde­nekelőtt tehermentesíti a vasutat a rövid távú helyi szállításoktól. Ilyen értelem­ben ennek az autóútnak nem kisebb a jelenősége, mint a Bajkál-Amur vasút­vonalnak. Az autópálya több mint kétszáz járást köt össze a területi központok­kal. Azzal, hogy a belterjes mezőgazdasági termelés övezetein halad keresztül, lényegesen megjavítja a műtrágya- és terméselszállítás lehetőségeit. Az Urál-Bajkál főútvonal idővel annak az autósztrádának egyik láncszeme lesz, amely a Szovjetunió nyugati határától, Breszttől a Csendes-óceán partján fekvő Vlagyivosztokig húzódik. 3 (Szputnyik) 29

Next