Autó-Motor, 1977. július-december (30. évfolyam 13-24. szám)

1977-09-06 / 17. szám

• 1977. JÚNIUS 1-TŐL mozaik Flatokat szerelnek majd fel a sopro­ni biztonsági övekkel. A soproni gyárban megkezdték az automata biztonsági övek gyártását, nemrég készült el a 0-széria. A gyár újdon­sága az autóbusz ,és a kamion biz­tonsági öve, az Ikarusnak például az idén 900 garnitúrát készítenek. 8 helyett 4 százalékos vámot vetnek ki azokra a Szovjetunióból származó új személygépkocsikra, amelyek ka­rosszériájának legkisebb lemezvas­tagsága 0,7 milliméter, talajszint fe­letti magassága teljesen terhelt álla­potban pedig legalább 17 centiméter (olyan abroncsokkal, amelyeknek pa­raméterei megegyeznek a gyártómű eredeti előírásaival és légnyomásuk a gyári előírásoknak megfelel). Az elmúlt hetekben ellenőrizték a „Főtaxikat" . . . Mégpedig taxisok, azaz a Fővárosi Autótaxi Vállalat társadalmi ellenőrei, forgalmi­ vezetői és közlekedési rendőrök, akik az ellenőrzés időtartamára kapcsolódtak be a munkába — a vál­lalat kérésére. Napirendre került a kocsik tisztasága, műszaki állapota, a gép­kocsivezetők megjelenése, s nem utolsósorban a közlekedésben tanúsított maga­tartásuk, valamint az utasfelvétel kulturáltsága. Az eredmény: több mint háromszáz gépkocsinál — mert hiszen ennyit tudtak csak egy fél nap alatt megvizsgálni — alapjában véve mindent rendben találtak. No, azért akadtak a Rákóczi út „busz” sávjában száguldó taxik is, meg olyan gépkocsivezetők, akik „megválogatták", hogy kit visznek el és merre, pedig ez a fajta „válogatás" — akárcsak a fuvarmegtagadás — szigorúan tiltott a Főtaxinál. Volt olyan taxisofőr is, aki egyszerűen megszökött az ellenőrzés elől, persze rend­száma megmaradt: JB-66-38. A vállalat vezetői­­hasznosnak tartották ezt az ellenőrzést, mert a gépkocsiveze­tők többnyire tényleg tisztességesen végzik munkájukat és ez azért is fontos, mert mostanában — újságíró-kollégáinkkal együtt — sokat foglalkozunk a taxisok viselt dolgaival. (Hoffmeister NÁNDOR — Főtaxi felvételei) kezdődően Ausztriában az eddigi a Mit tegyünk? Autópályánk még nincs sok, de autópálya-baleset elég gyakran előfordul. Néha csak kisebb kocca­nás, máskor súlyosabb szerencsétlenség szárma­zik egy-egy hibás kor­mánymozdulatból, rosszul megbecsült követési tá­volságból. Megtörténik a szerencsét­lenség, de a veszély még mindig nagy. Jellegzetes autópálya-veszedelem az ütközéstúltengés, amikor a baleset miatt leállt ko­csikba újabbak rohannak. A baj hatványozódását azonban meg lehet aka­dályozni. Nem kell más hozzá, mint egy kis figye­lem, és tervszerű cselek­vés. Jó már előre felké­szülni és tudni, mit is kell tenni, ha a közelünkben baleset történik. 1. A még mozdítható ko­csikat azonnal a leálló­sávra kell vezetni, csak ott szabad kiszállni. 2. A helyszínt biztosítsuk Ha van, a villogó el­akadásjelzőt rögtön be kell kapcsolni, a köte­lező tartozékként min­den autóban megtalál­ható háromszöget pe­dig ki kell nyitni, és a forgalommal szembe­szaladva feltűnően len­getni. 3. A sérülteket azonnal el kell vinni az úttest­ről. Eközben különösen figyelni kell az autó­­forgalomra. 4. Értesítsük a rendőrsé­get és a mentőket. 5. Nyújtsunk elsősegélyt. 6. Az úttestre többé már ne lépjünk. A szeren­csétlenségben részt ve­vők a kijelölt helyen vagy a korláton túl, biztonságban helyez­kedjenek el. (Vigyázat a hidakon!) 7. Az úton közlekedők­nek: Adjanak utat a megkülönböztetett jár­műveknek. A külső sáv­ból jobbra a vonal mellé, a belsőből bal­ra, az elválasztósáv mellé kell húzódni. 8. Ha a rendőrség, vagy a mentő már a bal­eset helyszínén van, a később érkezők ne áll­janak meg, segítségre nincs szükség. Mező Imre út-Sárkány utca torkolata. Többet ésszel, mint erővel. Taxisunk két forgalmi sávot is feltartva furakszik át a Vajda Péter utcai oldalra. (Sajnos még ma is nehezen lehet a mellékutcákból kifordulni) Keleti pályaudvar, taxiállomás. A rendőr a gépkocsi kormányának holtjátékát, a taxiellenőr a gépkocsivezető menetlevelét ellenőrzi. Itt minden rendben volt... 11

Next