Autó-Motor, 1977. július-december (30. évfolyam 13-24. szám)
1977-09-06 / 17. szám
• 1977. JÚNIUS 1-TŐL mozaik Flatokat szerelnek majd fel a soproni biztonsági övekkel. A soproni gyárban megkezdték az automata biztonsági övek gyártását, nemrég készült el a 0-széria. A gyár újdonsága az autóbusz ,és a kamion biztonsági öve, az Ikarusnak például az idén 900 garnitúrát készítenek. 8 helyett 4 százalékos vámot vetnek ki azokra a Szovjetunióból származó új személygépkocsikra, amelyek karosszériájának legkisebb lemezvastagsága 0,7 milliméter, talajszint feletti magassága teljesen terhelt állapotban pedig legalább 17 centiméter (olyan abroncsokkal, amelyeknek paraméterei megegyeznek a gyártómű eredeti előírásaival és légnyomásuk a gyári előírásoknak megfelel). Az elmúlt hetekben ellenőrizték a „Főtaxikat" . . . Mégpedig taxisok, azaz a Fővárosi Autótaxi Vállalat társadalmi ellenőrei, forgalmi vezetői és közlekedési rendőrök, akik az ellenőrzés időtartamára kapcsolódtak be a munkába — a vállalat kérésére. Napirendre került a kocsik tisztasága, műszaki állapota, a gépkocsivezetők megjelenése, s nem utolsósorban a közlekedésben tanúsított magatartásuk, valamint az utasfelvétel kulturáltsága. Az eredmény: több mint háromszáz gépkocsinál — mert hiszen ennyit tudtak csak egy fél nap alatt megvizsgálni — alapjában véve mindent rendben találtak. No, azért akadtak a Rákóczi út „busz” sávjában száguldó taxik is, meg olyan gépkocsivezetők, akik „megválogatták", hogy kit visznek el és merre, pedig ez a fajta „válogatás" — akárcsak a fuvarmegtagadás — szigorúan tiltott a Főtaxinál. Volt olyan taxisofőr is, aki egyszerűen megszökött az ellenőrzés elől, persze rendszáma megmaradt: JB-66-38. A vállalat vezetőihasznosnak tartották ezt az ellenőrzést, mert a gépkocsivezetők többnyire tényleg tisztességesen végzik munkájukat és ez azért is fontos, mert mostanában — újságíró-kollégáinkkal együtt — sokat foglalkozunk a taxisok viselt dolgaival. (Hoffmeister NÁNDOR — Főtaxi felvételei) kezdődően Ausztriában az eddigi a Mit tegyünk? Autópályánk még nincs sok, de autópálya-baleset elég gyakran előfordul. Néha csak kisebb koccanás, máskor súlyosabb szerencsétlenség származik egy-egy hibás kormánymozdulatból, rosszul megbecsült követési távolságból. Megtörténik a szerencsétlenség, de a veszély még mindig nagy. Jellegzetes autópálya-veszedelem az ütközéstúltengés, amikor a baleset miatt leállt kocsikba újabbak rohannak. A baj hatványozódását azonban meg lehet akadályozni. Nem kell más hozzá, mint egy kis figyelem, és tervszerű cselekvés. Jó már előre felkészülni és tudni, mit is kell tenni, ha a közelünkben baleset történik. 1. A még mozdítható kocsikat azonnal a leállósávra kell vezetni, csak ott szabad kiszállni. 2. A helyszínt biztosítsuk Ha van, a villogó elakadásjelzőt rögtön be kell kapcsolni, a kötelező tartozékként minden autóban megtalálható háromszöget pedig ki kell nyitni, és a forgalommal szembeszaladva feltűnően lengetni. 3. A sérülteket azonnal el kell vinni az úttestről. Eközben különösen figyelni kell az autóforgalomra. 4. Értesítsük a rendőrséget és a mentőket. 5. Nyújtsunk elsősegélyt. 6. Az úttestre többé már ne lépjünk. A szerencsétlenségben részt vevők a kijelölt helyen vagy a korláton túl, biztonságban helyezkedjenek el. (Vigyázat a hidakon!) 7. Az úton közlekedőknek: Adjanak utat a megkülönböztetett járműveknek. A külső sávból jobbra a vonal mellé, a belsőből balra, az elválasztósáv mellé kell húzódni. 8. Ha a rendőrség, vagy a mentő már a baleset helyszínén van, a később érkezők ne álljanak meg, segítségre nincs szükség. Mező Imre út-Sárkány utca torkolata. Többet ésszel, mint erővel. Taxisunk két forgalmi sávot is feltartva furakszik át a Vajda Péter utcai oldalra. (Sajnos még ma is nehezen lehet a mellékutcákból kifordulni) Keleti pályaudvar, taxiállomás. A rendőr a gépkocsi kormányának holtjátékát, a taxiellenőr a gépkocsivezető menetlevelét ellenőrzi. Itt minden rendben volt... 11