Autó-Motor, 1977. július-december (30. évfolyam 13-24. szám)

1977-09-06 / 17. szám

12 Autósoknak PRESSZÓ A KANYARBAN „Hosszú szürke sáv az út, mely a mesz­­szeségbe fut..." — mondja egy régi sláger. És hogy milyen fárasztó, milyen álmosító órákon át, száz és száz­­kilo­méteren keresztül mindig ezt az egyhan­gú, szürke csíkot figyelni, azt csak az tudja igazán, aki maga is vezet. Az em­ber néha alig várja, hogy feltűnjön va­lamelyik kanyarban egy presszó, egy autós­ csárda, vagy egy kis büfé, ahol megihat végre egy jó, erős feketét. A kávénak — azon kívül, hogy kitűnő zamatú, kellemes ital — speciális üdítő, élénkítő hatása is van. Ez közismerten a benne levő koffeinnek köszönhető. Azt viszont már kevesebben tudják, vagy legalábbis hajlamosak elfelejteni, hogy a koffeinhatás a szer adagjától is függ. Kis mennyiségben frissít, élénkít, meg­szünteti a szellemi fáradtságot, javítja a koncentrálóképességet, mozgósítja a szervezet erőtartalékait A mértéktelen kávéfogyasztás ezzel szemben szorongást, ingerlékenységet, remegést, szívszúrást, gyomorfájdalmat okoz. Aligha kell bi­zonygatni, hogy ezek a hatások autó­vezetésnél már egyáltalán nem előnyö­sek, sőt, egyenesen veszélyesek lehetnek. A szorongás és az ingerlékenység türel­metlenné tesz, pedig a megfontoltságra itt legalább annyira szükség van, mint a kifogástalan reflexekre. A rossz köz­érzet, a szívszúrás, a gyomorfájás meg­zavarja a gépkocsivezetőt, aki most már nem az út egyhangúsága miatt nem tud figyelni, hanem mert nem érzi jól ma­gát. A kávé élénkítő hatásáról azt is tud­nunk kell, hogy az csak átmeneti jelle­gű. Utána a fáradtság visszatér és még fokozottabban szükség van a pihenésre. A szervezetet nem lehet ismételten koffe­innel hajszolni, mert előbb-utóbb a tel­jes kimerüléshez vezet. Mit tegyen hát — mértéktelen kávézás helyett — a lankadó figyelmű gépkocsi­­vezető? Ha erre alkalmas helyen megáll egy kicsit, kiszáll, mozog a szabad leve­gőn, és esetleg néhány egyszerű torna­gyakorlatot — fejkörzést, törzshajlítást, légzőgyakorlatot­­ is végez, akkor máris frissebben folytathatja útját. Ráadásul szorongástól, szívszúrástól, remegéstől sem kell tartania. Aki pedig eleve ál­mosnak, kábultnak, kimerültnek érzi ma­gát, annak pihennie kell, s nem szabad vállalkoznia hosszabb, fárasztó útra. A kávé ilyenkor semmiképpen sem jelenthet megoldást! A személygépkocsit vezetők sokszor nem is fáradtság­­ellen fogyasztják a­­ká­vét, hanem csupán a társaság kedvéért. A kocsi utasai nyáron sört rendelnek, te­ KOCSIÁTVÉTELI SORSZÁMOK LAPZÁRTAKOR AUGUSZTUS 30-ÁN DACIA.............................. 9 702 LADA 1200 (Budapest) . . 90 893 LADA 1200 (Debrecen) . . 42 072 LADA 1200 Kombi .... 10 458 LADA 1300 (Budapest) . . 7 982 LADA 1300 (Debrecen) . . 3 759 LADA 1500 S......................8 691 MOSZKVICS 2140 .... 604 POLSKI-Fiat 126p............. 4 807 POLSKI-Fiat 1500 .... 12 507 SKODA S—100................. 82 933 SKODA 100—L (Budapest) .8 933 SKODA 100—L (Győr) . . 3 468 SKODA 110—L (Budapest) . 5 793 SKODA 110—L (Győr) . . 1 722 TRABANT Lim. (Budapest) 10 334 TRABANT Lim. (Győr) . . 4 122 TRABANT Spec. (Budapest) 15 046 TRABANT Spec. (Győr) . . 7 118 TRABANT Kombi (Bpest) 1 961 TRABANT Kombi (Győr) . 522 TRABANT Hycomat . . . 5 933 WARTBURG Limousine . . 5 931 WARTBURG Limousine (tolótetős) ..................... 1 755 WARTBURG de Luxe . 7 665 WARTBURG de Luxe (tolótetős)..................... 2 191 WARTBURG Tourist . . .2 026 ZAPOROZSEC ................. 25 318 len borozgatnak, a szegény „pilóta" vi­szont mi mást ihatna, mint egy dupla fe­ketét. Mire azután célhoz érnek, sokszor már három-négy adag is „dolgozik ben­ne". A kávét meg — ezt a zamatos, kelle­mes italt — hagyjuk meg élvezeti szernek, ebéd utáni csemegének, hagyjuk meg annak, ami eredetileg volt. Abban a formában ugyanis javunkra szolgál . . . Dr. Péteri Miklós MEGJELENT AZ „AUTÓTÍPUSOK" c. könyv hatodik kötete. Liener György, az ismert szakíró rendezte sajtó alá a tartalmában és kivitelében egyaránt elsőrangú szakkönyvet, íze­lítőül a fejezetek címeiből: A földön és a holdon is; Az autótechnika csodái; Évtizedünk autói; Bá­buk és emberek; A rajtvonaltól a célig; Típus is­mertetés; A legújabb modellek. Idézet a könyv előszavából: „Köszönetet mondok itt azoknak az olvasóknak is, akik a korábbi kötetek lapozgatása után jelezték érdeklődésüket, és szeretném, ha ez a mostani ugyancsak elősegítené az autók szere­­tetét, az újabb autótípusok megismerését.” — Az Autótípusok átolvasása után bízvást elmondható, hogy a szerző elvárása és reménye ugyancsak in­dokolt: műve jelentős munka, s megjelenése mű­szaki irodalmunk figyelemre méltó eseménye.

Next