Autó-Motor, 1978. január-június (31. évfolyam 1-12. szám)

1978-01-06 / 1. szám

TÉNYEK ÉS TERVEK írta: CSŰRI ISTVÁN, a MERKUR vezérigazgatója A Merkur Személygépkocsi-értéke­sítő Vállalat kollektívája és a magam nevében köszöntöm az Autó-Motor Kedves Olvasóit az új esztendőben. Boldog újévet és 1978-ban is kelle­mes autózást kívánunk minden autó­­tulajdonosnak, valamennyi leendő vá­sárlónknak. „Visszapillantótükör 76” című — az AM hasábjain egy évvel ezelőtt meg­jelent írásomban — arról tájékoztat­tam a lap olvasóit és valamennyi ér­deklődő vásárlónkat, hogy 1977-ben 85 ezer új személygépkocsit szeret­nénk átadni kedves vevőinknek. Tájékoztatómban beszámoltam ar­ról is, hogy az ellátás javítására irá­nyuló munkánk mellett milyen más megoldandó feladatunk van, és fog­lalkoztam hálózatfejlesztési elképzelé­seinkkel, használtautó-üzletágunk te­vékenységével is. Most — beváltva tavalyi ígéretemet . 1977. évi terveink, elképzeléseink megvalósításáról szeretném tájékoz­tatni az AM Kedves Olvasóit, s váz­latosan 1978. évi munkánk főbb fel­adatait is ismertetem. 316 000 autóvárományos Először talán néhány tény a kereslet alakulásáról. Az V. ötéves terv elő­készítő munkáinak idején, 1974—75- ben, az autóbehozatal igen dinamikus növekedése és más okok miatt a kielé­gítetlen rendelésállomány folyamato­san csökkent, rövidebb lett a várako­zási idő, olyan személygépkocsik szál­lítását is rövid időre tudtuk vállalni, mint például a napjainkban legkere­settebb modelleknek számító Lada 1300-as és 1500-as, de olyan időszakok is voltak, amikor a Skodákat, a Da­ciát, a Moszkvicsokat vagy a Zapo­­rozsecet, időnként még a Lada 1200- asokat is néhány hónap (vagy néhány hét!) várakozás után átvehették meg­rendelőink. 1975 utolsó harmada óta azonban — gyakorlatilag átmenet nélkül — éles fordulat következett be a sze­mélyautó-kereslet alakulásában. Ma kereken 310 000 magánvásárlónk és 6000 közületi megrendelőnk várakozik személygépkocsira, az átlagos vára­kozási idő pedig négy év. Szállítási határidők Tájékoztatásként a jelenlegi szállítási határidőket az alábbiakban foglalha­tom össze: — 1978-ra vállalhatjuk a Zapo­­rozsec, a Polski Fiat 1500-as, a Moszkvics 2140 és 2137 Com­bi, a Volga és a Volga Combi, valamint a Skoda mikrobu­szok szállítását; — 1979-ben tudjuk kielégíteni azokat a megrendeléseket, ame­lyeket vásárlóink jelenleg ad­nak vállalatunknak Skoda 105 S típusú személygépkocsi szál­lítására ; — az újabb Dacia-várományoso­­kat a várható import ismereté­ben 1979-ben elégíthetjük ki; — a jelenlegi Lada 1200 Combi­igények kielégítését 1980-ra vállalhatjuk; — 1981-es szállítási határidőre igazoljuk vissza a Lada 1200-as, 1300-as és 1500-as modellekre, a Wartburg Limousine és de Luxe tolótetős változatára vo­natkozó megrendeléseket; — míg a Wartburg Limousine, a de Luxe és a Tourist típusok­ra, továbbá a Trabant Limou­sine és Combi valamint a Pols­ki Fiat 126-os személygépko­csikra most érkező előjegyzé­sek teljesítését 1982-es határ­időre vállaljuk; — a Barkas mikrobuszok szállítá­si határideje: 1983. Vállalatunkhoz hosszú idő óta na­ponta 800—1000 megrendelés érkezik; e jelenség megváltoztatására egyelőre nem számíthatunk, így elképzelhető­nek tartjuk, hogy az autóra várók száma 1978 végére eléri a 380—400 ezret. A sorszámok (Csak közbevetőleg említem meg: a megrendelések számának ez a példát­lan ütemű növekedése okozza, hogy a megrendelések visszaigazolásainak 30 napos határidejét adminisztratív prob­lémák, munkaerőgondok miatt már nem tudjuk betartani, s általában 60— 90 nap alatt kapják kézhez Kedves Vásárlóink a rendelés visszaigazolását. Ezért Vásárlóink jóindulatú megérté­sét kérem,­annak egyidejű hangsúlyo­zásával, hogy a hosszabb visszaigazo­­lási határidő az igények előírás sze­rinti besorolását nem ér­inti, a sor­számokat változatlanul az előjegyzé­sek beérkezésének sorrendjében álla­pítjuk meg.­ Ilyen háttér mellett, úgy gondolom, vállalatunk részéről helyes volt az a döntés, hogy 1977. évi üzletpolitikai elképzeléseink és terveink kidolgozá­sánál és üzletpolitikai céljaink teljesí­tésénél alapvető feladatnak azt te­kintettük, hogy az autós infrastruk­túrát és a külgazdasági kapcsolataink adta lehetőségeket figyelembe véve teljesítsük — és ha lehet, túlteljesít­sük — 1977. évi beszerzési tervünket. Örömmel tájékoztathatom Vásár­lóinkat, hogy ezt az alapvető elkép­zelést sikerült megvalósítanunk. 85 000 helyett­­ 94 000 új személygépkocsi 1977 végéig a tervezettnél 9000-rel több gépkocsit fogadtunk budapesti, győri és debreceni újautó-telepeinken s ez egyúttal azt is jelenti, hogy csak­nem ennyi személygépkocsit értékesí­tettünk is. Érdemes szót ejteni arról, hogy az előbb említett behozatalt (és értéke­sítést) a kereslet-kínálat korábbi is­meretében, csak a jelenlegi tervidő­szak negyedik évére, 1979-re tervez­tük. Lényegesnek tartjuk azt is, hogy az ez évi importtöbbletet kontingensen felüli szállításokkal tudtuk megolda­ni, hiszen a tervidőszak elején öt esz­tendőre megkötött államközi megálla­podások behozatali előirányzatai nem változtak és jelenleg is változatlanok. Részletezve az 1977. évi importot, megemlítem, hogy az elmúlt eszten­dőben több mint 33 000 Lada, 1300 Moszkvics, 1000 Zaporozsec, 1000 Vol-

Next