Autó-Motor, 1978. január-június (31. évfolyam 1-12. szám)
1978-01-06 / 1. szám
ga és Volga Combi, csaknem 15 000 Wartburg és több mint 18 000 Trabant, 3000 Polski Fiat 1500-as, valamint 7000 126-os, továbbá 10 000 Skoda (ebből 7000 az új, 105 S jelű modell) és 1300 Dacia érkezett telepeinkre. Terveinken felül 1977-ben többek között 4000 Lada 1200-as és 1300-as, 1800 Moszkvics és Moszkvics Combi, a Wartburg de Luxe tolótetős változatából 800, a Trabantokból 600, az új ARO típusú terepjáró személygépkocsiból 500, a Daciákból pedig 300 talált gazdára. Újdonságok Újdonság volt tavaly az új Skoda-család alapmodellje: a 105 S típusjelzésű személygépkocsi. Ebből — amint azt említettem — 7000 darabot vásároltunk. A Skoda 105 S néhány hónap alatt népszerűvé vált, ennek bizonyítékát abban látjuk, hogy a Skodamegrendelések száma gyorsan növekedett: 1977 utolsó három hónapjában a kétszeresére, és így most eléri a 16 000 darabot. A Bielsko-Biala-i autógyár továbbfejlesztette a „kis” Polskikat. A 650 K jelű — megnövelt hengertartalmú, s így nagyobb teljesítményű — modellből tavaly már 2000 darabot vásároltunk. Áruforgalmi előzetes Erre az esztendőre az V. ötéves tervi, államközi szerződésekben rögzített személygépkocsi-behozatalt figyelembe véve eredetileg 88 700 új személygépkocsi beszerzését irányoztuk elő. Az 1978-ra megkötött magánjogi szerződéseink szerint ennek a mennyiségnek az importja már biztosított. A szocialista országok autógyáraival és külkereskedelmi vállalataival folytatott eddigi tárgyalásaink alapján azonban reálisnak tartjuk (és ezt a realitást vállalati tervünk kidolgozásánál figyelembe is vettük) ebben az évben 100 000 új személygépkocsi importját és az ezzel közel azonos nagyságú értékesítést. Azt tervezzük, hogy a legkeresettebbnek számító típusokból az alábbi mennyiségeket szerezzük be 1978-ban: Lada: 40 000, Trabant: 20 500, Wartburg 14 000, Polski Fiat 126-os: 5700, Skoda 105 L és 120 L: 10 000, Dacia 2500: 1000—1000 Zaporozsec, Volga és UAZ márkajelű (terepjáró) gépkocsi, valamint 1500 Moszkvics és Moszkvics Combi, 3000 Polski Fiat 1500-as, 500 ARO terepjáró és 550 NDK-beli, illetve csehszlovák mikrobusz érkezésére is számítunk. 1978 újdonsága lesz a Skoda-család 120 L típusjelű modellje, amelynek ára 84 000 Ft, szállítása pedig az első negyedévben kezdődik. Ebből 4000 kocsi szállítására kötöttünk szerződést. A Polski Fiat 126-osból most már a 650 K jelű változatot kínáljuk vásárlóinknak. Említést kell tennem arról is, hogy a szovjet külkereskedelmi vállalattal, az AVTOEXPORT-tal tárgyalásokat folytatunk a Lada 1600-as importjáról is. Megállapodás ebben a kérdésben még sem az árat, sem a szállítható mennyiséget (és határidőt) illetően nem született, mégis bízunk abban, hogy ha kisebb mennyiségben is, de ennek a típusnak a szállítása ugyancsak megkezdődik 1978-ban. Ha terveink valóra válnak — és ebben munkatársaimmal együtt bízom —, akkor 1978-ban az V. ötéves terv utolsó évére előirányzott újautó-forgalmat bonyolíthatja le vállalatunk kollektívája. Használtautó-üzletágunk Tájékoztatóm nem lenne teljes, ha nem fejtenék ki néhány gondolatot e munkánkról is. Úgy véljük, hogy az ország 10 legnagyobb városában működő használtautó-egységünk mindegyike eleget tesz a kitűzött üzletpolitikai célnak; elsősorban forgalomképes használt személygépkocsik adásvételét kell (és szabad) vállalatunknak közvetítenie reális, a műszaki állapotnak, az évjáratnak és a kínálatikeresleti viszonyoknak megfelelő áron, szerényebb jövedelmű, de autóra vágyó vásárlóinknak. Használtautó-forgalmunk 1976-ról 1977-re mintegy 7 százalékkal növekedett és meghaladta a 20 000 darabot. Ez a mennyiség becslésünk és felméréseink szerint ugyan csak 20—25 százaléka az országos adásvételi ügyleteknek, mégis igen lényegesnek kell tartanunk, két okból. Az egyik az, hogy az üzletág forgalma az elmúlt 10 esztendő alatt tizenegyszeresére (!) növekedett, a másik pedig, hogy álpolitikánk ilyen mennyiségű értékesítés mellett az 1—2 éves használt autók (vagy teljesen új „használt” gépkocsik) szabadpiaci árait nem számítva — már mérséklő hatást gyakorol a piaci árak alakulására. Az üzletág 1978-ra egyébként 21—22 ezer használt személygépkocsi adásvételének lebonyolításával számol; ezt a fejlődést reálisnak tartjuk, különösen azért, mert újabb használtautótelepek megnyitását egyelőre nem tervezzük. Hálózatfejlesztés Terveink szerint ebben az esztendőben egy új hálózati egységet nyitunk. Szombathelyen átadjuk rendeltetésének újabb autós szaküzletünket, ahol autóápolási és autófelszerelési cikkek, tartozékok értékesítésén kívül természetesen áruforgalmi és vevőszolgálati információval és szaktanácsadással is vásárlóink rendelkezésére állunk, s az autószalonban néhány gépkocsit is kiállítunk. Az elmúlt esztendőben megkezdtük győri újautó-telepünk kivitelezési munkálatait, folyik a budapesti (Erzsébet királyné úti) használtautó-telepünk építése is. Reméljük, hogy ez utóbbit 1979-ben, a győri új autó-telepet 1980-ban megnyithatjuk. Az 1977-es esztendő tapasztalatainak részletesebb értékelése természetesen még vállalatunk előtt álló feladat. Az új esztendő első hónapjaiban még sok részletkérdés megoldására számítunk, Írásomban ezért utaltam arra, hogy tájékoztatásom a tényekről és terveinkről szükségképpen csak a legfontosabb kérdésekre szorítkozhat. Remélem azonban, hogy február végén, március elején — hagyományos sajtótájékoztatónkon — további információkkal szolgálhatunk az Autó- Motor olvasóinak is. Mindkét felvétel a Skoda 120 L típusról készült, bár első pillantásra csak a műszerfal kialakítása jelzi a 105-ös modellektől való eltérést