Autó-Motor, 1978. január-június (31. évfolyam 1-12. szám)

1978-01-06 / 1. szám

ga és Volga Combi, csaknem 15 000 Wartburg és több mint 18 000 Tra­bant, 3000 Polski Fiat 1500-as, vala­mint 7000 126-os, továbbá 10 000 Skoda (ebből 7000 az új, 105 S jelű modell) és 1300 Dacia érkezett telepeinkre. Terveinken felül 1977-ben többek között 4000 Lada 1200-as és 1300-as, 1800 Moszkvics és Moszkvics Combi, a Wartburg de Luxe tolótetős változatá­ból 800, a T­rabantokból 600, az új ARO típusú terepjáró személygépko­csiból 500, a Daciákból pedig 300 ta­lált gazdára. Újdonságok Újdonság volt tavaly az új Skoda-csa­lád alapmodellje: a 105 S típusjelzésű személygépkocsi. Ebből — amint azt említettem — 7000 darabot vásárol­tunk. A Skoda 105 S néhány hónap alatt népszerűvé vált, ennek bizonyí­tékát abban látjuk, hogy a Skoda­­megrendelések száma gyorsan növeke­dett: 1977 utolsó három hónapjában a kétszeresére, és így most eléri a 16 000 darabot. A Bielsko-Biala-i autógyár tovább­fejlesztette a „kis” Polskikat. A 650 K jelű — megnövelt hengertartalmú, s így nagyobb teljesítményű — modell­ből tavaly már 2000 darabot vásárol­tunk. Áruforgalmi előzetes Erre az esztendőre az V. ötéves tervi, államközi szerződésekben rögzített személygépkocsi-behozatalt figyelem­be véve eredetileg 88 700 új személy­­gépkocsi beszerzését irányoztuk elő. Az 1978-ra megkötött magánjogi szerződéseink szerint ennek a mennyi­ségnek az importja már biztosított. A szocialista országok autógyáraival és külkereskedelmi vállalataival folyta­tott eddigi tárgyalásaink alapján azonban reálisnak tartjuk (és ezt a realitást vállalati tervünk kidolgozá­sánál figyelembe is vettük) ebben az évben 100 000 új személygépkocsi im­portját és az ezzel közel azonos nagy­ságú értékesítést. Azt tervezzük, hogy a legkereset­tebbnek számító típusokból az alábbi mennyiségeket szerezzük be 1978-ban: Lada: 40 000, Trabant: 20 500, Wart­burg 14 000, Polski Fiat 126-os: 5700, Skoda 105 L és 120 L: 10 000, Dacia 2500: 1000—1000 Zaporozsec, Volga és UAZ márkajelű (terepjáró) gépkocsi, valamint 1500 Moszkvics és Moszkvics Combi, 3000 Polski Fiat 1500-as, 500 ARO terepjáró és 550 NDK-beli, illet­ve csehszlovák mikrobusz érkezésére is számítunk. 1978 újdonsága lesz a Skoda-család 120 L típusjelű modellje, amelynek ára 84 000 Ft, szállítása pedig az első negyedévben kezdődik. Ebből 4000 ko­csi szállítására kötöttünk szerződést. A Polski Fiat 126-osból most már a 650 K jelű változatot kínáljuk vásár­lóinknak. Említést kell tennem arról is, hogy a szovjet külkereskedelmi vállalattal, az AVTOEXPORT-tal tárgyalásokat folytatunk a Lada 1600-as importjá­ról is. Megállapodás ebben a kérdésben még sem az árat, sem a szállítható mennyiséget (és határidőt) illetően nem született, mégis bízunk abban, hogy ha kisebb mennyiségben is, de ennek a típusnak a szállítása ugyan­csak megkezdődik 1978-ban. Ha terveink valóra válnak — és ebben munkatársaimmal együtt bízom —, akkor 1978-ban az V. ötéves terv utolsó évére előirányzott újautó-for­­galmat bonyolíthatja le vállalatunk kollektívája. Használtautó-üzletágunk Tájékoztatóm nem lenne teljes, ha nem fejtenék ki néhány gondolatot e munkánkról is. Úgy véljük, hogy az ország 10 legnagyobb városában mű­ködő használtautó-egységünk mind­egyike eleget tesz a kitűzött üzletpoli­tikai célnak; elsősorban forgalomké­pes használt személygépkocsik adás­vételét kell (és szabad) vállalatunk­nak közvetítenie reális, a műszaki ál­lapotnak, az évjáratnak és a kínálati­keresleti viszonyoknak megfelelő áron, szerényebb jövedelmű, de autóra vá­gyó vásárlóinknak. Használtautó-forgalmunk 1976-ról 1977-re mintegy 7 százalékkal növeke­dett és meghaladta a 20 000 darabot. Ez a mennyiség becslésünk és felmé­réseink szerint ugyan csak 20—25 szá­zaléka az országos adásvételi ügyle­teknek, mégis igen lényegesnek kell tartanunk, két okból. Az egyik az, hogy az üzletág for­galma az elmúlt 10 esztendő alatt tizenegyszeresére (!) növekedett, a másik pedig, hogy ál­politikánk ilyen mennyiségű értékesítés mellett az 1—2 éves használt autók (vagy teljesen új „használt” gépkocsik) szabadpiaci árait nem számítva — már mérséklő hatást gyakorol a piaci árak alakulá­sára. Az üzletág 1978-ra egyébként 21—22 ezer használt személygépkocsi adás­vételének lebonyolításával számol; ezt a fejlődést reálisnak tartjuk, különö­sen azért, mert újabb használtautó­telepek megnyitását egyelőre nem ter­vezzük. Hálózatfejlesztés Terveink szerint ebben az esztendő­ben egy új hálózati egységet nyitunk. Szombathelyen átadjuk rendeltetésé­nek újabb autós szaküzletünket, ahol autóápolási és autófelszerelési cikkek, tartozékok értékesítésén kívül termé­szetesen áruforgalmi és vevőszolgá­lati információval és szaktanácsadás­sal is vásárlóink rendelkezésére ál­lunk, s az autószalonban néhány gép­kocsit is kiállítunk. Az elmúlt esztendőben megkezdtük győri újautó-telepünk kivitelezési mun­kálatait, folyik a budapesti (Erzsébet királyné úti) használtautó-telepünk építése is. Reméljük, hogy ez utóbbit 1979-ben, a győri új autó-telepet 1980-ban meg­nyithatjuk. Az 1977-es esztendő tapasztalatainak részletesebb értékelése természetesen még vállalatunk előtt álló feladat. Az új esztendő első hónapjaiban még sok részletkérdés megoldására számítunk, Írásomban ezért utaltam arra, hogy tájékoztatásom a tényekről és ter­veinkről szükségképpen csak a legfon­tosabb kérdésekre szorítkozhat. Remélem azonban, hogy február vé­gén, március elején — hagyományos sajtótájékoztatónkon — további infor­mációkkal szolgálhatunk az Autó- Motor olvasóinak is. Mindkét felvé­tel a Skoda 120 L típusról ké­szült, bár első pillantásra csak a műszerfal ki­alakítása jelzi a 105-ös model­­lektől való el­térést

Next