Autó-Motor, 1982. január-június (35. évfolyam, 1-12. szám)
1982-02-01 / 3. szám
Négykerekű mikronok A cím túloz, de az bizonyos, hogy az itt látható járművek igen hasonlatosak abban, hogy energiaforrásuk a járműmotorok családjának legapróbbjai, az 50 cm3-esek közé tartoznak. A törpeautó, azaz a guruló fedett sámli már akkor is kísértett, amikor még ismeretlen fogalom volt a miniatürizálás, vagy még inkább az energiahordozó-válság. A törpeautó gondolatának sem az olajkrízis volt a szülője, hiszen már régen is foglalkozott effélével a szakmai világ. Az amúgy is híres francia autóipar szinte sokkolta a világot a „csúf kiskacsa” becenevű 2 CV Citroennel. Aztán jöttek a kevésbé híres egyéb szerkezetek, 250-es és 125-ös motorjaikkal. E próbálkozásokból egyedül a 2 CV maradt keréken, illetve hódította meg a világot. (Hadd említsük még meg az ugyancsak nálunk is ismert német gyártmányú 3 kerekű Messerschmittet.) Az utóbbi években soksok kisebb-nagyobb vállalkozás alakult az 50 cm-res motorocskákra épült „fedeles sámlik” gyártására. A tavaly őszi párizsi szalonon több mint 20 cég mutatta be purrogó törpéit ilyen jól hangzó nevek alatt, mint Flipper, Capucine, Dingo, William, Candy, Ligier. A robogóból jeles olasz Vespa és Lambretta is bemutatta gurulósámliját. Az ERAD-társaság (Étudeset Réalisations Automobiles du Douaisis), amely 1974-ben alakult Daniel Ronald vezetésével, ma 180 munkájával évi 2000 Capucine-t gyárt, erőforrásul 50 cm les Peugeot-, vagy Motobecane-motort használ, amely 45 km/h sebességgel hajtja a fedett, kétüléses járművet. Arola a legnagyobb választékkal rendelkezik, balról a 3 kerekűje, mellette a legújabb Lambretta, az 50-es Bretta Párizs egyik vasúti rámpáján .vár elszállításra a négykerekű Lambrettáknak ez a kisebb csoportja A műanyag karosszériás Lambretta Briónak csak egy kormányzott kereke van És hogy az áruszállításból is kivegye hasznos részét a törpeautó, íme a „pick-up” karosszériás Arola Comtesse Coupe Luxe a neve, a Minimoto 80 pedig a motor 80 köbcentijére utal