Autó-Motor, 1982. január-június (35. évfolyam, 1-12. szám)

1982-01-01 / 1. szám

„Állati” kísérlet A dunaföldvári Kendergyár­ban éjjeliőrként dolgozó Pet­­rovics Józsefet hiába várták egyik este a munkahelyén, másnap reggel pedig duna­földvári otthonában. Mintha a föld nyelte volna el az öreget, aki annak elle­nére, hogy már a 77. életévét taposta, a legjobb egészség­nek örvendett. Reggel 9 óra körül derült ki, hogy meghalt. A Duna­­földvár és Mezőfalva közöt­ti út elején, a 00 kilométer­kő 600. szelvényének közelé­ben találtak rá. Az úttest melletti árokban feküdt, s miként azt a Tolna megyei Rendőr-főkapitányságról ér­kező baleseti helyszínelő bi­zottság megállapította: bal­eset áldozata lett. A helyszínt szemerkélő esőben „vallató” bizottság, amelynek Süveges József igazságügyi gépjárműműsza­ki szakértő is tagja volt, ar­ra a megállapításra jutott, hogy az úttest szélén Mező­falva irányába lépkedő Pet­­rovicsot, a baleset helyén enyhén ívelő útkanyarulat­­ban ütötte el a vele szemközt haladó, Mezőfalva felől a 6- os számú főútvonalnak tartó ismeretlen gépjármű. Az üt­közés erejétől az idős férfi fejjel az úttest melletti vi­zesárok bal oldali részébe vágódott — ekkor már fel­tételezhetően holtan. A balesetet okozó gépjár­művet ekkor természetesen még homály fedte, s csupán az áldozat orkánkabátjának jobb oldali ujjából kiszakadt picinyke anyagmaradvány „árulkodott” róla. A holttest­től 18,7 méterre fellelt orkán­­kabát-darabkára ugyanis borsónyi nagyságú kék fes­tékanyag kenődött fel az üt­közés pillanatában az áldo­zat számára a végzetét jelen­tő gépjárműről, amelynek vezetője cserbenhagyta áldo­zatát. A rendőrorvos előzetes vé­leménye szerint a baleset, s ezzel egyidejűleg Petrovics József halála este 8 óra körüli időpontban következett be, amikor ezen a tájon úgy esett az eső, mintha dézsából ön­tötték volna. Ami ezután következett, az önmagában is külön riportot érdemelne, hiszen bravúros nyomozásról van szó — e he­lyett azonban álljon itt csu­pán az, amit erről Süveges József dióhéjban mondott ne­künk. — A főkapitányság és a paksi kapitányság közleke­désrendészete még számomra is boszorkányos gyorsasággal derítette fel a gázoló gépjár­művet: a 11. sz. Volán YE- 57-42 frsz. Ziljét és az álta­la vontatott XY-01-18 frsz. pótkocsis járműszerelvényt, amelynek az ominózus napon a 42 éves Rábóczky István dunaföldvári lakos volt a ve­zetője. Rábóczky, aki 1956-ban, húszesztendős fővel szerezte meg az „A”, „B”, „C” és az „E” járműkategóriákba tar­tozó gépjárművek vezetésére jogosító engedélyt, s 1965-től dolgozott feletteseinek elége­dettségére az említett válla­latnál — határozottan állí­totta kihallgatásakor, hogy a kérdéses időpontban ugyan ő vezette a szóban forgó gép­kocsit, de nemhogy embert, hanem még egy macskát vagy kutyát sem gázolt el. Miután az Országos Rend­őr-főkapitányság Bűnügyi Technikai Intézetének szak­értői kétségtelenné tették, hogy a baleset színhelyén ta­lált, és a vizsgált esőkabát mellrészéről biztosított kék színű, felületén fekete fes­­tékcseppeket tartalmazó fes­ték az XY-01-18 frsz-ú pót­kocsi jobb elejéről beküldött festékekkel egyezően festett járműrészről származik. Rá­bóczky védekezése szépszeré­vel már fabatkát sem ért. Ez azonban nem mondott ellene annak, hogy Rábóczky azon állítását, hogy a bal­eset bekövetkezését nem ész­lelte, s ekként az áldozatát sem hagyhatta cserben — a főkapitányság arra illetékes parancsnoka ne ellenőriztesse igazságügyi műszaki szakér­tővel is — azaz velem. Nagyon gyorsan kellett ez­zel a most oly döntőnek tűnő feladattal megbirkóznom, hi­szen a szakértői kirendelése­met elrendelő határozat az év október 26-án kezdődött, s négy nappal később, október 30-án már írásban kellett előterjesztenem a nekem fel­tett nyolc kérdésre adandó választ. A harmadik kérdés ez volt: „Feltételezhető-e, hogy a gázoló gépkocsi vezetője nem észlelte a gyalogossal törté­nő összeütközést?” — s már itt elmondhatom — ennek a kérdésnek a megválaszolásán nem kisebb dolog múlott, mint hogy a gázoló pilóta bű­nös-e vagy sem a terhére fel­hozott bűncselekmények el­követésében. Életem addigi legizgalma­sabb szakvéleményének elké­szítése előtt álltam. Az útpadkán visszamaradt nyomokból és az áldozat ál­tal elszenvedett sérülésekből következtethettem a gépkocsi ütközéskori sebességére, amely 55—70 km/óra lehetett. A boncolás adatainak isme­retében tudtam, hogy a pri­mer ütközés a talajtól mint­egy 130 cm-es magasságban, az elhalt szegycsontja tájé­kán történt. Figyelemmel a baleset be­következésének összes körül­ményeire, magam sem hagy­hattam számításon kívül a pilóta azon védekezését, hogy a vezetőfülkéből nem észlel­te a gázolást — már ha per­sze az öreg valóban a halál háromszögébe (a teherautó és a pótkocsi közé) lépett. Arról, hogy a gépkocsive­zető hallhatta-e a vezetőfül­kéből az ütközés keltette csattanást, bizonyítási kísér­lettel olyképpen győződtünk meg, hogy vizes fűrészporral Süveges József igazságügyi közlekedési műszaki szakértő — a Közlekedés Kiváló Dol­gozója — „civilben” autósze­relő — munka közben ?

Next