Autó-Motor, 1982. július-december (35. évfolyam, 13-24. szám)

1982-09-01 / 17. szám

mozaik • m©müds • mozaik A TAXISZOLGÁLTATÁS minőségének javítása érdekében két vál­lalati gazdasági munkaközösséget hoztak létre a szegedi Volán 10. sz. Vállalat­nál. A két gazdasági munkaközösségnek kilenc tagja van. Valamennyien Volán­dolgozók, akik munkaidejükön kívül 1200—1300-1500-as Lada gépkocsijukkal végeznek taxizást. AZ NSZK-BAN AZ ÉV KÖZEPÉTŐL 20 márka büntetést kell fizetniük azoknak az autósoknak, akik nem használják a biztonsági övet. Megbízták a közlekedé­si minisztert, hogy haladéktalanul dol­gozzanak ki megfelelő jogszabályt a biz­tonsági öv kötelező használatára. Évente 40 emberéletet lehetne megmenteni, ha csak egy százalékkal több gépkocsivezető vagy utas csatolná be magát. Az AM 15. számában, „Az autók mű­szaki vizsgájáról” című írás első foly­tatásában egy adat tévesen szere­pelt. A szóbanforgó mondat helyesen így hangzik: Az elmúlt évben több mint 780 000 vizsgát végzett az Autó­felügyelet. RÓMA KÖZPONTJÁBÓL kizárják a különbuszokat, amelyekből egyébként rengeteg van, főleg turista­idényben. Róma központjában naponta mintegy 1600 autóbusz közlekedik, s hozzávetőlegesen 50 000 turistát szállíta­nak. Előirányozták több parkolóhely ki­építését a külvárosban. AZ AMERIKAI FORD autógyár hivatalos szándéklevelet kül­dött a lisszaboni kormánynak, amelyben jelezte, hogy 1 milliárd dolláros költség­gel összeszerelő üzemet szeretne létesí­teni Portugáliában. Az ügyben a végső döntést novemberig meghozzák. Az üzem kapacitása évente 200 ezer gépkocsi lenne. KANADÁBAN új taxitípus mintapéldányát kísérletezik ki, egyfajta keverékét a­ terepjárónak és a páncélkocsinak, éppen arra való te­kintettel, hogy nagyon sokféle feladatot kell ellátnia. A „páncélzatnak” azonban inkább gazdasági funkciója van: a sár­­hányák, ajtók, csomagtartó- és motorfe­delekhez eddig használt bádogot uretán­­habbal helyettesítették, ami több szem­pontból is gazdaságosnak bizonyult. El­sősorban ütésre rendkívül ellenálló , öt mérföldes óránkénti sebességnél egy összeütközés semmilyen kárt nem tesz az új kanadai taxiban. AZ ORSZÁG ELSŐ AUTÓS KERTMOZIJA - a Pest megyei Vendéglátóipari Vállalat és a Pest megyei Moziüzemi Vállalat ke­zelésében - a nyáron állandóan folytat­ta műsorait Szentendrén, a Teátrum ét­terem parkolójában. Minthogy a nézőkö­zönség a gépkocsikban ül, minden autó­hoz adnak egy tetszés szerinti hangerőre állítható hangszórót. Az autós kertmozi műsorán mindig más-más film pereg — megelőzve az országos bemutatót. Hogy mikor, mi van műsoron, a Tourinform szolgálatnál tudható meg, a 179-800-as telefonszámon. AZ AMERICAN PETROLEUM INSTITUTE (API) adatai szerint az autóeladások az USA-ban 1990-ben 12,5 millió járművel rekordot fognak elérni. A nyilvánosságra hozott jelentés szerint az emelkedés oka a gépkocsivezetők növekvő számában keresendő (jelenleg 110 millió, 1990-ben 215 millió lesz). Az eddigi rekord 11,5 mil­lió gépkocsi eladása volt 1973-ban. A GEJUS IJMULDEN holland cég új lopásgátló szerkezettel jelentkezett az autópiacon. Az autó mind­egyik üvegére kitörülhetetlen írással rög­zítik a rendszámot: ha a tolvaj táblát is cserélne, megcáfolhatatlan a bizonyíték. A módszert csak úgy lehet kijátszani, ha kicserélik az összes üveget, ami ok nélkül feltűnő és leleplező - írja a Le Figaro. AZ ÉV VÉGÉIG a kragujevaci Crvena Zastava ezer Me­­diterán típusú gépkocsit szállít a szom­szédos Bulgáriának. A terv szerint a bul­gáriai partnerek különféle félkész- és vegyipari terméket szállítanak a Crvena Zastavának. A kragujevaci gyár képvise­lői úgy vélik, az együttműködés lehető­ségei még nagyobbak, és ez a hosszú távú árucsere kezdetét jelenti. Jövőre már valószínűleg a Crvena Zastava há­romezer gépkocsit szállít Bulgáriának. A GEOLONGI FORD gépkocsigyár mérnökei azon fáradoznak, hogy egy maximálisan kis fogyasztású gépkocsit állítsanak elő. A gépkocsit egy személy számára készítenék, s minden 1500 kilométeren csupán 1 liter benzint fogyasztana. Igaz, hogy ez a próbálko­zás eddig még nem járt sikerrel, de a szakemberek bíznak benne, hogy rövide­sen siker koronázza munkájukat. Érdekes megemlíteni, hogy a szóban forgó gépko­csi játékra hasonlít, háromkerekű, s mindössze 25 kilogrammos. Sok és nagyon súlyos baleset is történt már ebben a kereszteződésben korábban is. A budapesti Wesselényi u. és Kertész utca sarkán hiába a jól látható tábla, a falra szerelt tükör, megint nem adta meg egy vezető az elsőbbséget a főútvonalon közlekedő autónak. Talán a feltűnőbb burkolati jel, a sebességkorlátozás segítenének, de elsősorban mégis csak a figyelemtől várhatunk or­voslást az ehhez hasonló esetek megelőzésére Fotó: Bojár Sándor 10

Next