Autó-Motor, 1982. július-december (35. évfolyam, 13-24. szám)
1982-09-01 / 17. szám
mozaik • m©müds • mozaik A TAXISZOLGÁLTATÁS minőségének javítása érdekében két vállalati gazdasági munkaközösséget hoztak létre a szegedi Volán 10. sz. Vállalatnál. A két gazdasági munkaközösségnek kilenc tagja van. Valamennyien Volándolgozók, akik munkaidejükön kívül 1200—1300-1500-as Lada gépkocsijukkal végeznek taxizást. AZ NSZK-BAN AZ ÉV KÖZEPÉTŐL 20 márka büntetést kell fizetniük azoknak az autósoknak, akik nem használják a biztonsági övet. Megbízták a közlekedési minisztert, hogy haladéktalanul dolgozzanak ki megfelelő jogszabályt a biztonsági öv kötelező használatára. Évente 40 emberéletet lehetne megmenteni, ha csak egy százalékkal több gépkocsivezető vagy utas csatolná be magát. Az AM 15. számában, „Az autók műszaki vizsgájáról” című írás első folytatásában egy adat tévesen szerepelt. A szóbanforgó mondat helyesen így hangzik: Az elmúlt évben több mint 780 000 vizsgát végzett az Autófelügyelet. RÓMA KÖZPONTJÁBÓL kizárják a különbuszokat, amelyekből egyébként rengeteg van, főleg turistaidényben. Róma központjában naponta mintegy 1600 autóbusz közlekedik, s hozzávetőlegesen 50 000 turistát szállítanak. Előirányozták több parkolóhely kiépítését a külvárosban. AZ AMERIKAI FORD autógyár hivatalos szándéklevelet küldött a lisszaboni kormánynak, amelyben jelezte, hogy 1 milliárd dolláros költséggel összeszerelő üzemet szeretne létesíteni Portugáliában. Az ügyben a végső döntést novemberig meghozzák. Az üzem kapacitása évente 200 ezer gépkocsi lenne. KANADÁBAN új taxitípus mintapéldányát kísérletezik ki, egyfajta keverékét a terepjárónak és a páncélkocsinak, éppen arra való tekintettel, hogy nagyon sokféle feladatot kell ellátnia. A „páncélzatnak” azonban inkább gazdasági funkciója van: a sárhányák, ajtók, csomagtartó- és motorfedelekhez eddig használt bádogot uretánhabbal helyettesítették, ami több szempontból is gazdaságosnak bizonyult. Elsősorban ütésre rendkívül ellenálló , öt mérföldes óránkénti sebességnél egy összeütközés semmilyen kárt nem tesz az új kanadai taxiban. AZ ORSZÁG ELSŐ AUTÓS KERTMOZIJA - a Pest megyei Vendéglátóipari Vállalat és a Pest megyei Moziüzemi Vállalat kezelésében - a nyáron állandóan folytatta műsorait Szentendrén, a Teátrum étterem parkolójában. Minthogy a nézőközönség a gépkocsikban ül, minden autóhoz adnak egy tetszés szerinti hangerőre állítható hangszórót. Az autós kertmozi műsorán mindig más-más film pereg — megelőzve az országos bemutatót. Hogy mikor, mi van műsoron, a Tourinform szolgálatnál tudható meg, a 179-800-as telefonszámon. AZ AMERICAN PETROLEUM INSTITUTE (API) adatai szerint az autóeladások az USA-ban 1990-ben 12,5 millió járművel rekordot fognak elérni. A nyilvánosságra hozott jelentés szerint az emelkedés oka a gépkocsivezetők növekvő számában keresendő (jelenleg 110 millió, 1990-ben 215 millió lesz). Az eddigi rekord 11,5 millió gépkocsi eladása volt 1973-ban. A GEJUS IJMULDEN holland cég új lopásgátló szerkezettel jelentkezett az autópiacon. Az autó mindegyik üvegére kitörülhetetlen írással rögzítik a rendszámot: ha a tolvaj táblát is cserélne, megcáfolhatatlan a bizonyíték. A módszert csak úgy lehet kijátszani, ha kicserélik az összes üveget, ami ok nélkül feltűnő és leleplező - írja a Le Figaro. AZ ÉV VÉGÉIG a kragujevaci Crvena Zastava ezer Mediterán típusú gépkocsit szállít a szomszédos Bulgáriának. A terv szerint a bulgáriai partnerek különféle félkész- és vegyipari terméket szállítanak a Crvena Zastavának. A kragujevaci gyár képviselői úgy vélik, az együttműködés lehetőségei még nagyobbak, és ez a hosszú távú árucsere kezdetét jelenti. Jövőre már valószínűleg a Crvena Zastava háromezer gépkocsit szállít Bulgáriának. A GEOLONGI FORD gépkocsigyár mérnökei azon fáradoznak, hogy egy maximálisan kis fogyasztású gépkocsit állítsanak elő. A gépkocsit egy személy számára készítenék, s minden 1500 kilométeren csupán 1 liter benzint fogyasztana. Igaz, hogy ez a próbálkozás eddig még nem járt sikerrel, de a szakemberek bíznak benne, hogy rövidesen siker koronázza munkájukat. Érdekes megemlíteni, hogy a szóban forgó gépkocsi játékra hasonlít, háromkerekű, s mindössze 25 kilogrammos. Sok és nagyon súlyos baleset is történt már ebben a kereszteződésben korábban is. A budapesti Wesselényi u. és Kertész utca sarkán hiába a jól látható tábla, a falra szerelt tükör, megint nem adta meg egy vezető az elsőbbséget a főútvonalon közlekedő autónak. Talán a feltűnőbb burkolati jel, a sebességkorlátozás segítenének, de elsősorban mégis csak a figyelemtől várhatunk orvoslást az ehhez hasonló esetek megelőzésére Fotó: Bojár Sándor 10